fbpx
Origo

A HírTV után az Origo is sajtópert vesztett a Fővárosi Ítélőtáblán – íme az ítélet

A Fővárosi Ítélőtábla, megváltoztatva a Fővárosi Törvényszék korábbi elsőfokú hibás ítéletét, helyreigazításra és a teljes perköltség megfizetésére kötelezte a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) internetes lapját, az Origót, amiért még tavaly szeptemberben valótlanul Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonosának érdekeltségeként írt lapunkról, a Media1-ről.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Fővárosi Ítélőtábla a jogerős, másodfokú ítéletben arra kötelezi az Origo.hu-t, illetve a New Wave Media Group Kft.-t (a kormánypárti médiaalapítvány, a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány / KESMA médiavállalatát), hogy 15 napon belül a www.origo.hu internetes sajtótermék kezdőoldalán, 24 órán keresztül – a kezdőoldalon a valótlan tartalmú közléssel azonos betűméretben és betűtípussal – jelentesse meg az alábbi helyreigazító szöveget:

„Helyreigazítás a 2020. szeptember 4. napján „Kilenc nappal a főszerkesztő kirúgása előtt megalapították az indexesek azt a céget, amely az új oldalukat létrehozza” címmel megjelent cikkünkben foglaltak miatt”,

majd ezen közleményre kattintással elérhetően, az eredeti tartalom közzétételével azonos helyen és betűszedéssel, közvetlenül az eredeti cikk címe alatt, a sérelmezett közlemény tipográfiai jellemzőivel azonos szerkesztéssel, a cikk elérhetőségéig, de legalább 30 napig tegye közzé az alábbi helyreigazító közleményt:

„Helyreigazítás: A 2020. szeptember 4. napján „Kilenc nappal a főszerkesztő kirúgása előtt megalapították az indexesek azt a céget, amely az új oldalukat létrehozza” címmel megjelent cikkünkben megalapozatlanul állítottuk, hogy a Media1 a 24.hu tulajdonosának, Varga Zoltánnak az érdekeltségébe tartozik.”

A Fővárosi Ítélőtábla 2.Pf.20.007/2021/5 számú ítélete arra is kötelezi az alperes Origo.hu honlapját üzemeltető KESMA-céget, hogy fizessen meg 15 napon belül a felperesnek, azaz a Media1.hu-t kiadó Vipcast Mediának 150 ezer forint együttes első-és másodfokú perköltséget, továbbá a Magyar Államnak 84 ezer forint együttes kereseti és fellebbezési illetéket.

Az ítélet ellen nincs helye fellebbezésnek.

A bírósági statisztikák szerint több éve folyamatosan a fővárosi sajtóperek közül a legtöbbet vesztő, Gábor László főszerkesztette internetes oldal korábban több alkalommal is azzal a valótlansággal csapta be olvasótáborát, hogy a Media1 mögött Varga áll holott ez nem így van. Ennek ellenére az első fokú bíróságként eljáró Fővárosi Törvényszéken dr. Jakabosné dr. Németh Monika bírónő korábban zöld lámpát kapcsolt az Origo kiadójának azzal, hogy úgy tekintette, az a kijelentés, hogy egy vállalkozás kinek az érdekeltsége, nem tényállítás, hanem vélemény, ezért annak valóságtartalmát nem kell vizsgálni és mivel vélemény, nem helyreigazítható. A törvényszéki bíró ezért még a lejáratni próbált felet akarta a perköltség viselésére kötelezni. Lapunk azonban nem hagyta annyiban, ezután került az ügy magasabb szintű bírói fórumra, ahol az ítéletet most végül korrigálták a fentiek szerint.

Vipcast (Media1) vs Origo Jogerős Ítélet by Szalay Dániel on Scribd

Nagyüzemi hírhamisítás a kormánypárti médiaholdingnál

Korábban a Media1 már több sajtópert is megnyert hasonló valótlanságok kapcsán különböző kormánypárti lapok ellen, melyek egymás után, alig néhány perc különbséggel vették át a valótlanságot lapunk tulajdonosi hátteréről. Épp a napokban hozott ítéletet a Fővárosi Ítélőtábla az Origo ugyanezen írását átvevő HírTV.hu kapcsán is, mely helyreigazításra kötelezte az Origóhoz hasonlóan szintén a kormánypárti médiaalapítványhoz tartozó tévécsatorna weboldalát, amiért az ugyancsak azt híresztelte, hogy a Media1 Varga érdekeltségébe tartozik.

A Media1 az Origo kapcsán született mostani ítélet kapcsán is sajnálatát fejezi, hogy a több száz médiumot (Origo, Magyar Nemzet, HírTV, Retro Rádió, megyei lapok stb.) tulajdonló, kormánypárti kötődésű Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá tartozó Origo a valótlan tényállítással súlyosan félrevezette az olvasóit, és ezt azután sem korrigálta, hogy ezt többek között helyreigazítási kérelemben is megkíséreltük pontosíttatni. Megdöbbentőnek találjuk azt is, hogy első fokon a Fővárosi Törvényszéken eljáró bírónő – akihez nem első alkalommal kerülnek a rólunk a kormányközeli sajtóban megjelent álhírek miatti pereink – a hírhamisítást a jog által összeegyeztethetőnek ítélte azzal, hogy a leírtakat véleménynek és ezáltal nem helyreigazíthatónak tekintette, ezzel pedig lényegében áldását adta a nagyüzemben folyó magyarországi álhírgyártására, amelynek az Origo az egyik legnagyobb művelője. Örömünket fejezzük ki, amiért másodfokon az Ítélőtábla, csakúgy mint a HírTV esetében történt hasonló esetben, végül korrigálta az első fokon eljáró bíró ítéletét.

Az ügyben a felperes Vipcast Mediát, Szalay Dániel újságíró (a Media1 valódi tulajdonosának) vállalkozását dr. Tóth Balázs ügyvéd képviselte, míg az alperes Origót dr. Tálosi Adrienn.

Ha nem szeretne lemaradni a friss fejleményekről, iratkozzon fel a Media1 hírlevelére, kövessen bennünket a Facebookon, valamint RSS segítségével. Ha hozzájárulna a Media1 működési költségeihez, itt teheti meg.

Borító: Az Origót népszerűsíti egy hirdetőoszlop Budapesten. Fotó. Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!