fbpx
Fővárosi Törvényszék

A kormánysajtó 57, a kormányfüggetlen lapok 7 sajtópert vesztettek 2020-ban a Fővárosi Törvényszéken

A legtöbb sajtópert elvesztő médiumok szégyenlistáján első helyen az Origo, a második helyen a PestiSrácok végzett 2020-ban a Fővárosi Törvényszék adatai alapján, míg a lista harmadik helyére szintén egy kormányközeli termék, a Magyar Nemzet került.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Az Átlátszó újságírói ezúttal is utánajártak, hogy hány sajtó-helyreigazítási pert vesztettek 2020-ban az egyes médiumok a Fővárosi Törvényszéken. A lap a Ki mit tud nevű saját fejlesztésű felületén keresztül, közadatigénylésben igényelt információt a Fővárosi Törvényszék elnökétől arról, hogy az alábbi médiumok ellen hány sajtóper indult és ezeket milyen arányban vesztették, illetve nyerték meg:

  • ripost.hu
  • lokal.hu
  • pestisracok.hu
  • magyarnemzet.hu
  • Magyar Nemzet napilap
  • Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. (Közmédia)
  • origo.hu
  • 888.hu
  • Lokál
  • TV2
  • Hír TV
  • 444.hu
  • RTL Klub
  • Index.hu
  • 24.hu
  • Magyar Hang
  • hang.hu
  • HVG
  • hvg.hu
  • atlatszo.hu

A Fővárosi Törvényszék nyilvántartása szerint az Origo tavaly 20 helyreigazítási pert vesztett, a Pesti Srácok 15-öt. A harmadik helyen az Origóhoz hasonlóan szintén a KESMA-hoz (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) tartozó Magyar Nemzet végzett 9 elvesztett sajtóperrel.

Az ugyancsak kesmás Lokál 4, a Ripost 3 sajtópert vesztett, és a szintén a kormányközeli médiahálózathoz tartozó 888.hu 5 darabot. A Közmédia esetében a Fővárosi Törvényszék 1 vesztett perről számolt be.

Összesen 57 pert vesztettek a listában szereplő kormányközeli médiumok.

Kormánykritikus oldalról csak 7 jött

Az Átlátszó által kormányfüggetlennek tekintett lapok esetében együttvéve is csupán 7 helyreigazítás jött össze a Törvényszék adatközlése szerint. Az Átlátszó a kimutatás szerint 4 sajtópert vesztett, míg az RTL Klub, az Index, a 24.hu és a HVG szerkesztősége egy-egy pert vesztett el. A Magyar Hang és a 444.hu a kimutatás szerint egyáltalán nem vesztett sajtópert.

Az Átlátszó megjegyezte: szerintük valami nincs rendben a Fővárosi Törvényszéktől kapott adatokkal, mivel a bíróság a HírTV-nél egy darab keresetet, és nulla elmarasztaló ítéletet tüntetett fel, pedig négy darab elmarasztaló ítéletről biztosan tud a lap, mivel ezekben az esetekben az Átlátszó egyik jogásza képviselte a felpereseket. Az átlátszósok furcsállják azt is, hogy a bíróság szerint ők négy helyreigazítási pert vesztettek, miközben a lap jogászai csak háromról tudnak.

Megpróbáltak rákérdezni ez utóbbira az oldal munkatársai az ügyszámok elkérésével, de a Fővárosi Törvényszék megtagadta a válaszadást, mondván az ügyszámok kiadása a bíróság törvényes működési rendjét, független és pártatlan működését veszélyeztetné. A Törvényszék jelezte, az Átlátszó a NAIH-hoz fordulhat panasszal, vagy keresetet indíthat a Pesti Központi Kerületi Bíróságon a Törvényszék ellen a kért adatok megtagadása miatt.

A lap megpróbált adatokat kérni a médiumok elleni személyiségi jogi perekről is, de ezzel kapcsolatban a Törvényszék elnöke a korábbi évek gyakorlatával ellentétesen ezúttal megtagadta a válaszadást.

Évek óta a kormánysajtó veszti a legtöbb sajtópert

2017-ben 53 helyreigazítási pert vesztettek a kormányhoz köthető médiumok, 2018-ban 109-et. A 2019-es sajtó-helyreigazítási perekre vonatkozó adatokban 80 elmarasztalás szerepelt, és akkor is az Origo volt a legtöbb pert elvesztő lap.

Fontos hozzátenni, hogy például 2019-ben az adatigénylő lényegesen több médiumról kért be adatokat, tehát a mostani 57-es szám a kormánysajtó oldaláról nem azt jelenti, hogy javult volna a helyzet.  Lényeges az is, hogy az adatközlés csak a Fővárosi Törvényszéken elindított nem jogerősen lezárult perekre vonatkozott, hiszen fellebbezés esetén az ügyek átkerültek a Fővárosi Ítélőtáblára. A törvényszéki táblázatból egyébként az is látszik, összesen hány per indult, és az is, hogy sok esetben részben adtak helyt a kereseteknek. Az adatokban nem szerepelnek a nem fővárosi illetékességű médiumok.

További hírek olvashatók a Media1.hu-n!

Borítókép: Fővárosi Törvényszék. Fotó: Szalay Dániel / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!