fbpx
A HírTV új székháza az Angol utcában Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1

Jogerősen pert nyert a HírTV ellen a Fővárosi Ítélőtáblán a Media1 – közöljük a másodfokon eljáró bíróság teljes ítéletét

A Fővárosi Ítélőtábla jogerős ítélete több százezer forintnyi perköltség és illeték megfizetésére is kötelezte a kormánypárti kötődésű KESMA híroldalát, valamint a hirtv.hu nyitóoldalán, önálló hírként és a megjelent valótlan tartalmú írás mellett is közölni kell, hogy amit a Media1.hu tulajdonosi hátterével kapcsolatban állított a HírTV oldala, az nem felelt meg a valóságnak.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Media1.hu oldalt működtető vállalkozás, a Vipcast Media (felperes) fellebbezésében foglaltakat elfogadva a Fővárosi Ítélőtábla másodfokú bíróságként eljárva, az itt elérhető jogerős ítéletével teljes mértékben megváltoztatta a Fővárosi Törvényszék korábbi téves ítéletét, és arra kötelezte a hirtv.hu szerkesztőségét, hogy 15 napon belül közölje a hírcsatorna weboldalának nyitóoldalán legalább 24 órán keresztül,  valamint különálló hírként és a sérelmezett cikkbe is ágyazva, a cikk címe alatt a cikk elérhetőségének teljes idejére, de legalább 30 napig, a sérelmezett cikk tipográfiai jellemzőivel azonos szerkesztéssel az alábbi helyreigazító közleményt:

„Helyreigazítás: Valótlanul állítottuk a 2020. szeptember 4-én »Kilenc nappal a főszerkesztő kirúgása előtt megalapították az indexesek a céget, amely az új oldalukat létrehozza« címmel, a www.hirtv.hu oldalon megjelent cikkünkben azt a tényt, hogy a Media1 a 24.hu tulajdonosa, Varga Zoltán érdekeltségébe tartozik. A valóság ezzel szemben az, hogy a Media1 nem tartozik a 24.hu tulajdonosának, Varga Zoltánnak az érdekeltségébe.”

A Fővárosi Ítélőtábla arra kötelezte ítéletében az alperes HírTV-t, hogy 15 napon belül fizessen meg a felperesnek (azaz lapunk kiadójának) 105 ezer forint első- és 75 ezer forint másodfokú perköltséget, továbbá a magyar államnak összesen 84 ezer forint kereseti és fellebbezési illetéket.

Az ítélet ellen nincs helye fellebbezésnek.

A HírTV.hu 2020. szeptember 4-én közölt cikkében tette a valótlan állítást, hogy a Media1 úgymond „Varga Zoltán érdekeltségébe“ tartozik. Mivel az állítás teljes mértékben hamis, a Media1-et működtető Vipcast Media ezután helyreigazítási kérelemmel fordult a HírTV.hu szerkesztőségéhez, mely azonban nem válaszolt a kérelemre, és nem tett eleget a kérelemben foglaltaknak.

A Fővárosi Törvényszék tévedett, az Ítélőtábla korrigálta

A HírTV.hu ellen ezután indított bírósági pert a Media1 kiadója. Az ügy először a Fővárosi Törvényszékre került, ahol dr. Jakabosné dr. Németh Monika bírónő – mint utóbb bebizonyosodott: tévesen – ítéletében arra a következtetésre jutott, hogy az, hogy egy lap kinek az érdekeltségébe tartozik, nem tényállítás, hanem vélemény, ezért még lapunkat, azaz a valótlansággal lejáratni próbált felet kötelezte perköltség és az illeték megfizetésére. Lapunk kiadója azonban nem fogadta el az ítéletet, ezután került az ügy a magasabb szintű bíróságra, ahol egy három fős grémium újra, részletesen is áttekintette azt.

Az Ítélőtábla ezután ítéletében azt állapította meg, hogy az, hogy egy médium kinek az érdekébe tartozik, nem vélemény, hanem tény kérdése, márpedig a Media1 Szalay Dániel érdekeltségébe tartozik, aki maga hozza a vállalattal és az oldallal kapcsolatos döntéseket, tehát a megjelent állítás valótlan és ezért jogsértő.

A Media1 tulajdonosa az ügy kapcsán nem csak azt tartja szomorúnak, hogy a több száz médiumot (Origo, Magyar Nemzet, HírTV, Retro Rádió, megyei lapok stb.) tulajdonló, kormánypárti kötődésű Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá tartozó hirtv.hu a valótlan tényállítással súlyosan félrevezette az olvasóit, és ezt azután sem korrigálta, hogy a szintén az alapítványhoz tartozó, eredetileg az Origo által elterjesztett valótlanságot cáfoltuk, de sajnálatunkat fejezzük ki amiatt is, amiért első fokon a Fővárosi Törvényszéken eljáró bírónő – akihez nem első alkalommal kerülnek a rólunk a kormányközeli sajtóban megjelent álhírek miatti pereink – a hírhamisítást a jog által összeegyeztethetőnek ítélte azzal, hogy a leírtakat véleménynek és ezáltal nem helyreigazíthatónak tekintette, ezzel pedig lényegében áldását adta az egyre terjedő magyarországi álhírgyártásra. Örömünket fejezzük ki, amiért másodfokon az Ítélőtábla három fős bírói tanácsa végül korrigálta az első fokon eljáró bíró tévedését.

A felperes Media1 tulajdonosának jogi képviseletét a per során egyébként dr. Tóth Balázs ügyvéd, míg az alperes hirtv.hu szerkesztőségének jogi képviseletét a Kozma és Fáy Ügyvédi Iroda látta el.

A másodfokú ítélet alább teljes terjedelmében részletesen is elolvasható lapozható formában.

Frissítés 2021.04.07

Mostanra az Origo is vesztett

Fenti hírünk megjelenése után néhány nappal kaptuk a hírt, hogy a Fővárosi Ítélőtábla mostanra az Origo kapcsán is ítéletet hozott másodfokon: szintén a Media1-nek adva igazat jogerős, másodfokú ítéletében. Erről különálló írásunkban olvashatnak bővebben.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu oldalon!

Borító: A HírTV székházának homlokzata az Angol utcában, Budapest XIV. kerületében. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!