Media1 podcast és rádióműsor

A Telex tulajdonosa és az Index új vezető szerkesztője is a Media1 vendége volt

Sztankóczy András, az Index vezető szerkesztője a Media1 műsorában reagált a megújuló Indexet ért néhány bírálatra, például arra, mit keres az orbanviktor.hu egykori üzemeltetője a lapnál, vagy hogy miért lett hirtelen szakértő Nógrádi Györgyből az Indexen, holott korábban szélhámosnak állították be. A műsor vendége volt Kárpáti Márton, a Telex tulajdonosa, az Index volt főszerkesztő-helyettese is, aki elmondta, hogyan lett ő a tervezett lap tulajdonosa, mi alapján válogatják össze az 50 embert a 90 távozó indexes közül a Telexhez, illetve azt, hogy mennyiben lesz más a Telex, mint korábban az Index, de megkérdeztük azt is, mi lesz, ha néhány hónap múlva elfogy a most beérkezett támogatási pénz.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Media1 hétfőn este sugárzott adásának elején szó esett a Klubrádióval kapcsolatos múlt héten bejelentett médiatanácsi döntésről, majd Sztankóczy Andrást, az Index nemrég kinevezett vezető szerkesztőjét és az Index.hu Zrt. stratégiai igazgatóját, azután pedig Kárpáti Mártont, a Telex.hu néven tervezett új lapot kiadó Van Másik Kft. tulajdonosát és ügyvezetőjét, az Index volt főszerkesztő-helyettesét kérdezte a műsor.

Régi ismerősei kérték fel

Sztankóczy András, az Index vezető szerkesztője (aki a Válasz Online-tól érkezett az Indexhez, azt megelőzően pedig a Heti Válasznál dolgozott annak bezáratásáig, ismeretsége Szombathy Pállal, az Index vezérigazgatójával és főszerkesztőjével pedig azokból az időkből származik, amikor a liberális Magyar Hírlapnak volt a munkatársa) elmondta, hogy Bodolai László (az Index.hu Zrt. igazgatósági elnöke) és Szombathy Pál kereste meg őt a kinevezését megelőzően: eleinte csak igazgatósági tagnak hívták, miután az Indamedia által delegált tag távozott az Index.hu igazgatóságából, így pedig az elvárt minimális, 3 fő alá esett volt volna a részvénytársaság igazgatósági tagjainak száma.

Sztankóczy megemlítette, hogy a Magyar Hírlap tulajdonosváltását követően a Magyar Rádió hírigazgatója volt, ahová annak idején több Magyar Hírlapost is felvett maga alá, miután a lapot megvette Széles Gábor jobboldali nagyvállalkozó és a lap a tulajdonosváltását követően irányt váltott.

Szombathy Pál főszerkesztő-vezérigazgató, Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke és jobbra Sztankóczy András vezető szerkesztő, stratégiai igazgató a távozó indexesek utolsó állománygyűlésén

Arra a bírálatra, hogy a Válasz Online közleményében szóvá tette Sztankóczy a Választól való távozásának, illetve az Indexhez történő átigazolásának módját, visszakérdezett: „engedélyt kellett volna kérnem, hogy elmehetek-e máshová dolgozni, amikor egyébként a Válasz Online-nak csak havi 2 cikket írtam kvázi külsősként?” Ráadásul Sztankóczy szerint már napok óta kérdezgették tőle, hogy mi lesz belőle az Indexnél. A főszerkesztő-helyettes úgy vélekedett, abban a helyzetben, előre nem mondhatta még el, hogy az Index igazgatóságának tagja lesz, hiszen akkor indiszkréciót követett volna el leendő munkahelyével szemben, elvégre csak később vált hivatalossá az Indexnél a változás.

Sztankóczy elmondta: nem csak Szombathy Pállal, de Bodolai Lászlóval is régóta ismerték egymást. Mindkettejüket tisztességes embernek tartja. A vezető szerkesztő és stratégiai igazgató azt is mondta, hogy baráti viszonya miatt időnként beszélgettek az Indexről Szombathy-val.

Kedvelte a régi Indexet, nem akarta, hogy a régiek távozzanak

Sztankóczy András, aki vezető szerkesztője lett az Indexnek a távozások után, valamint stratégiai igazgatója, elismerően nyilatkozott a volt indexesek által készített lapról, melynek rendszeres olvasója volt. Azt mondta, az Index Magyarország legsikeresebb online lapja, amit aligha lehetne nem elismerni.

„Nagyon nagy dolog, amit felépítettek, nem csak azok, akik most ott voltak, hanem az elődök is, több mint 20 éven át.”

Arra, hogy milyen volt a távozó indexesek megüresedő székeibe beülni, azt mondta, amikor igent mondott a felkérésre, még nem gondolta, hogy a történet végül így alakul. Azt sem tudta eredetileg, hogy szerkesztői pozíciót is vállalni fog az igazgatósági tagság mellett.

„Nem tudtuk, hogy ez hogy fog lezajlani. Bíztam benne, hogy együtt maradnak az emberek és valamilyen megoldás mellett meg tud maradni az Index nagy része.”

Az Index stábjának bejelentése.
Az Index stábjának bejelentése a távozásról 2020 júliusában. Fotó: Bődey János / Index

Sztankóczy elmesélte, hogy a szerkesztőségi állománygyűlésen megpróbálta győzködni a végül a távozás mellett döntő szerkesztőséget és vezetőiket, hogy ne mondjanak fel, ne álljanak fel, mert nem akarnak NER-lapot csinálni a lapból, és szinte minden kompromisszumra kész volt a vezetés a végül a felmondását benyújtó stábbal szemben.

„Ha azt mondták volna, hogy állítanának egy főszerkesztőt, akkor erre is készek lettünk volna, ők azonban mindenáron Dull Szabolcsot akarták vissza.”

Sztankóczy azt mondta, ő viszont megértette, hogy Bodolai ekkor már nem akart Dull Szabolccsal együtt dolgozni, mert ha ilyesmi történik más vállalatnál, azt másutt sem nézték volna el Dullnak. Sztankóczy szerint teljesen nyilvánvaló, hogy Dullnak szerepe lehetett az Index igazgatósági ülésén elhangzott belső információk (a Gerényi-féle terv) versenytársakhoz való kiszivárgásában. Akkor is így gondolja ezt, ha Fábián Tamás, az Index volt újságírója, Dull beosztottja mást állított nemrég a Media1 műsorában, nevezetesen azt, hogy Bodolai maga is beszélt többeknek a Gerényi-tervről, és kiszivároghatott akár rajta keresztül is az információ.

A főszerkesztő kirúgásáról

Sztankóczy szerint

„Dull Szabolcs nem volt korrekt az Index vezetésével szemben és jogos döntés volt őt kirúgni. Más kérdés, hogy az ő kirúgása minden szempontból végiggondolt döntés volt-e.”

Hozzátette: szerinte az elbocsátás kapcsán különösen érdekes, amiről a Media1 írt korábban, hogy az Index volt főszerkesztő-helyettesének testvére napokkal Dull Szabolcs főszerkesztő leváltása előtt megalapította a Kárpátok Kommunikációs Ügynökség Kft.-t, mely később, augusztusban megszerezte a telex.hu domént. Arra, hogy Kárpáti Márton szerint csak véletlen időbeli egybeesésről van szó, úgy reagált:

„ez egészen hajmeresztő véletlen egybeesés lenne”.

Nógrádi György: szélhámos vagy szakértő?

Arra, hogy nemrég az Index Nógrádi Györgyöt szakértőként mutatta be, pedig épp az Index mutatta be őt szélhámosként, a vezető szerkesztő azt mondta, nagy mennyiségű tartalmat bocsát ki az Index. „Sikerült havi 1000 anyagból találni egy olyan szakértőt, aki kifogásolható. Ráadásul a cikkben volt más szakértő is az ellenoldalról, aki kiegyensúlyozta az ő mondanivalóját. Közben meg kaptam a jobboldalról a bírálatot, hogy a cikk felett milyen szemét és inkorrekt dolog az, hogy az MCC kollégiumot Orbán elitegyetemeként mutatjuk be.”.  Sztankóczy szerint nem kötekedésről van szó a Nógrádival kapcsolatos 444-cikk kapcsán, hanem arról, hogy a konkurens lapok érdekeltek abban, hogy az Index szekere rosszul menjen, mert az plusz olvasót és plusz hirdetőt, plusz támogatókat jelent a versenytársaknak.

„Ne csináljunk úgy, hogy ezek a bírálatok valamiféle független térből érkeztek volna. Ezek jól meghatározottak, ezek anyagi, egzisztenciális érdekekből születtek. Épp ezért nem is érdemes haragudni rájuk” – mondta.

Folyamatosan érkeznek az új indexesek, 60 fősre tervezik az új stábot

A Media1 interjújában szó esett az Index szerkesztőségének újraépítéséről. Azt mondta erről a vezető szerkesztő és stratégiai igazgató, hogy mostanra már többen vannak az érkező indexesek, mint 30 fő, csak az impresszumot nem napi szinten frissítik. Most már 40 fő fölött van a munkatársak létszáma, és sokan még töltik a felmondási idejüket a régi helyükön, de pár héten belül érkeznek még további indexesek. Október elejére nagyjából összeáll a stáb, ami várhatóan 60 fős lesz, ami meglehetősen nagy csökkenés a régi, 100 feletti létszámhoz képest – mondta el Sztankóczy, aki szerint a létszám azért lesz csak ennyi, mert a régi szerkesztőségi létszám nem volt fenntartható.

„Nem arról van szó, hogy a régi indexesek ne dolgoztak volna rengeteget, hanem a szervezet erőforrás-pazarló volt, mert 20 éven át organikusan épült fel, és mindenféle külső javaslatot, tanácsot állandó támadásnak vettek. Ez állandó probléma volt, hogy ha a kiadó valamit kért, ami üzletileg racionális, politikai hátsó szándék nélkül, akkor ezt sajtószabadság elleni támadásként értékelték. Nagyon nehéz lehetett ilyen bizalmatlanság mellett dolgozni, épp ezért kódolva volt, hogy ez töréshez fog vezetni.”

Sztankóczy azt mondta, szerinte racionálisabb szervezéssel kisebb létszám mellett is megtartható, illetve visszaszerezhető a piacvezető pozíció, amit korábban még 90-100 fővel értek el az elődök. Azt is mondta, nem tapasztalják, hogy olyan jelentősen sokan kilájkolták volna az Indexet a Facebookon.

A vezető szerkesztő elmondta, újragondolták az ügyeleti rendszert, ennek is köszönhetően válik hatékonyabbá a munkavégzés.

„Az előző stáb arra panaszkodott, hogy mindenki esik be egyik anyagból a másikba. Most egy olyan newsroomot állítunk fel, ami jobban kezeli ezeket a folyamatokat. Nagy szervezetlenség volt eddig, de most legalább lehetőség adódott az újragondolásra.”

Arra, hogy D. Bányász Gergő végül, hosszas vacillálás után nemet mondott a főszerkesztő-helyettesi felkérésre, és lesz-e helyette más, azt mondta: elképzelhető.

Gyalázzák az érkező indexeseket

Az indexes toborzásokról azt mondta, manapság könnyebben megy mint 3 hete, de nem is a legkönnyebb hr-feladatról van szó.

Sztankóczy szerint abszurd, képmutató, hogy mindenkit, aki velük szóba áll, azt egészen útszéli módon próbálják lebeszélni, hullarablózzák stb… majd amikor ezek után jobbról igazol az Index, akkor ujjal mutogatnak, hogy valakit leigazoltak jobbról.„Elgondolkodom azon ilyenkor, mit szeretne a baloldali sajtó, hogy az Index mi legyen, ha próbálják lebeszélni az érkezőket, akiket mi nagy szeretettel várnánk.”

Arra, hogy azért van-e annyi jobbos a stábban, mert elriasztották a balosokat, azt nyilatkozta a műsorban, sokakat elriasztott ez a kommunikáció, hogy aki a távozó indexesek helyére megy, az „hullarabló”.

Hozzátette, a munkatársai zöméről fogalma sincs, hová, kire szavaz, még Szombathy Pálról vagy Bodolairól Lászlóról sem tudja.

Igaz ugyan, hogy vélhetően több jobboldali lett a stábban, mint korábban, de nem hiszem, hogy olyan sok lenne.

Az Index.hu szerkesztősége a távozó indexesek távozása után, 2020.08.31-én.
Az Index.hu szerkesztősége a távozó indexesek távozása után, 2020.08.31-én. Fotó: Media1 / olvasónktól

Balosok és jobbosok együtt, egy szerkesztőségben

A vezető szerkesztő szerint egyébként azon meglepődni, hogy vannak jobboldali újságírók is az ország vezető lapjánál, és nem csak baloldaliak, furcsa.

„Azért az nekem mindig problémám egy lappal, ha minden dolgozója, munkatársa minden kérdésről ugyanazt gondolja. Az egészségesebb, ha egy szerkesztőség sokszínű. Sajnos a magyar médianyilvánosság olyan lett, hogy eltűntek a sokszínű szerkesztőségek. Az Indexben pont az a kihívás, hogy lehet-e egy olyan szerkesztőséget felépíteni, ahol különböző világnézetű emberek az újságírás szakmai szempontjai alapján együtt tudnak dolgozni.”

Arra, hogy tudnak-e együtt dolgozni balos és jobbos újságírók, hiszen sokszor még telefonon sem hajlandók beszélni egymással eltérő világnézetű emberek, azt mondta, ez nagy kísérlet, de szerinte fognak tudni együtt dolgozni, és ez a helyzet sajátossága is, hiszen a kívülről érkező nyomás egybe is forrasztja a szerkesztőséget.

„És azért ne gondoljuk azt, hogy a másik oldalról olyan könnyű döntés oda igazolni az Indexhez.”

Sztankóczy András szerint izgalmas most az is, hogy olvasói szempontból van-e igény arra, hogy ne csak véleménybuborékban legyenek, hanem megismerhessenek más véleményeket.

„Ki fog derülni, hogy van-e olyan társadalmi tömeg, akik értékelik azt, hogy nem akarjuk minden kérdésben megmondani nekik, mit gondoljanak, hanem eléjük tárjuk a tényeket, lehetőségeket és ők döntik el, milyen következtetéseket vonnak le. Akár több értelmezési lehetőséget is felkínálunk.”

Egyes lapok a narratívába nem passzoló tényeket kihagyják

A vezető szerkesztő szerint a magyar sajtóban sokszor a tényeket is elhallgatják, ha valami nem passzol a narratívájukba. Elmondása szerint amikor például kiderült, hogy a telex.hu-t megvásároló céget előbb bejegyezték 9 nappal, mint ahogy Dull Szabolcsot elbocsátották, arról nem számolt be akkor a hvg.hu, a 24.hu, a 444.hu, csak arról, hogy Telex néven terveznek új lapot.

„Van egy kulcsfontosságú új tény, és nem említik meg, mert nem illik bele a narratívájukba. Én ilyet nem szeretnék csinálni az Indexnél.”

Balogh Ákos Gergely cége nem csak az orbanviktor.hu-t üzemeltette

Arra, hogy az Indexnél főszerkesztő-helyettesként munkába állt Balogh Ákos Gergely, a Mandiner alapítója, akinek a cége az orbanviktor.hu-t is üzemeltette, azt mondta, szerinte több sebből vérzik ez a kritika.

„Igen, Ákosnak volt egy honlap-üzemeltető cége, ami Orbán Viktor mellett egyébként az SZDSZ ifjúsági tagozatának honlapját is vitte. Meg egyébként tucatnyi vállalatét, köztük olyanokét is, akikre most talán jóval kevésbé büszke mint Orbán Viktor honlapjára. Ez egy szolgáltató cég volt.”

Balogh Ákos Gergely, a Mandiner korábbi főszerkesztője, az Index főszerkesztő-helyettese
Balogh Ákos Gergely, a Mandiner korábbi főszerkesztője, az Index főszerkesztő-helyettese

Arra, hogy Balogh korábban a Fidelitas-jelöltje is volt, Sztankóczy azt mondta, igen, Balogh a Fidesz környékén indult, de az általa alapított lapokból már rég kiszállt, és már nem tekinthető politika közeli személynek. Igaz, hogy nem egy baloldali, liberális újságíró, de nem is propagandista, hiszen egyébként a Mandiner.hu nem volt propaganda lap, aminek diktáltak volna, hogy mit kell megírnia.

„Ákos tudta, hogyan kell újságíróként viselkedni, nem keveri össze a szerepeket. Tudja, hogy most újságíró, így is dolgozik, és jelentős tapasztalata van. Mi nem azért hívtuk ide, hogy a lap politikai irányát eldöntse, de nagy szervezési tapasztalata van. Mániája a vidéki tudósítói hálózat, egy tényellenőrző rovat, egyetemisták bevonzása stb…”

Egyébként pedig egy lap 5-6 fős szűkebb vezetésében miért ne lehetne olyasvalaki is, aki korábban kormánypárti érzelmű volt? – tette fel a kérdést.

Arra, hogy miért nincs a kiegyensúlyozottság érdekében ott a gyurcsanyferenc.hu üzemeltetője is, visszautalt arra, hogy Balogh cége az SZDSZ ifiszervezetét is kiszolgálta. Hozzátette:, „Kitzinger Szonját, a másik főszerkesztő-helyettest például aligha lehet NER-kompatibilisnek nevezni”.

Kitzinger Szonja, az Index.hu főszerkesztő-helyettese
Kitzinger Szonja, az Index.hu főszerkesztő-helyettese

Kisebb létszámmal is lehet piacvezetőnek lenni?

Arra, hogy most kisebb létszámmal kell piacvezető lapot csinálni, Sztankóczy András azt mondta, lapjuk az olvasással töltött idő szempontjából például most is vezetőnek számít. „Forgalmat könnyű vásárolni, konkurensek meg is teszik. De ha megnézzük, hogy az Index olvasásával mennyit töltenek a látogatók, akkor az látszik, hogy annyi ideig nézik, mint az utána következő 24.hu-t és Origót együttvéve. Az Index most is piacvezető és azon dolgozunk, hogy ez meg is maradjon.”

Az interjú végén szóba került, hogy az induló Telexet is fogják-e szemlézni, mire Sztankóczy egyértelmű igennel felelt. Hozzátette, arról is beszámoltak, hogy a volt indexesek ilyen néven terveznek új lapot.

Kárpáti Márton, a Telex tulajdonosa szintén a Media1 vendége volt

A műsor második felében Kárpáti Márton, a Telex néven tervezett új internetes lap kiadója, a Van Másik Kft. tulajdonosa és ügyvezetője, az Index az egyik volt főszerkesztő-helyettese volt a Media1 műsorának vendége. Kárpáti Márton megerősítette, hogy ő még júliusban, Dull Szabolcs elbocsátása előtt felmondott az Indexnél, a szerződése július végével járt le. Kárpáti családi okra hivatkozva mondott fel, de azért is, mert már érezte a baljós jelekből, hogy valami készülődik az Indexnél.

Kárpáti azt állította, hogy amikor felmondott az Indexnél, még nem volt meg a fejében az elképzelés arról, hogy egy új médiacéget alapít.

„Az Index úgy működik, hogy a szerkesztőség mellett ott működik egy stratégiai partner, az Indamedia, akikkel működőképes, normális viszonyban éltünk egymás mellett, még ha voltak is surlódások. Ebbe érkezett bele Vaszily Miklós, aki az Origónál, az Echo Tv-nél, a TV2-nél és egy csomó kormányközeli kiadványnál felbukkant, és ez mindenképp rossz jel volt. Ezt nem lehetett úgy tekinteni, hogy csak lecseréltek egy embert a másikra. Ez egy üzenet volt nekünk. A történések ezt be is bizonyították, hogy amióta Miklós ebbe belelépett, azóta robbantak szét a dolgok”.

30 ezer támogatónál a telex.hu

A Telexről Kárpáti azt mondta, már több mint 30 ezer támogatónál járnak. A támogatásból eddig befolyt összeg mértékét a kft. tulajdonosa nem akarta elárulni, arra hivatkozva, hogy a támogatásgyűjtő kampány még zajlik, „de amint ezen túl vagyunk, el fogunk mindent erről mondani, azt is, hogy ebből mennyi a rendszeres, és azt mire fogjuk fordítani.”

Kárpáti Márton, az Index volt főszerkesztő-helyettese, a Telexet elindítani tervező Van Másik Kft. tulajdonosa és ügyvezetője
Kárpáti Márton, az Index volt főszerkesztő-helyettese, a Telexet elindítani tervező Van Másik Kft. tulajdonosa és ügyvezetője

„Annyi már összejött, hogy el tudjunk indulni, kezdünk összeállni, dolgozunk az előkészítésén, és amilyen hamar csak tudunk, el fogunk indulni. Az eddig összejött pénz arra elegendő, hogy a következő pár hónapban egy konzervatív tervezéssel tudjunk működni és ne kelljen görcsölnünk. Ez biztonságos indulást lehetővé tevő támogatás.”

50 embert tudnak átvenni a távozó 90 főből

Kárpáti elmondta: nagyjából 50 újságíróval számolnak és erre jön még rá néhány más ember: a kiadói feladatokat segítők, pénzügyes, irodavezető, marketinges szakember, adatszakértő, projektmenedzser.

Arra, hogy mi alapján dönti el, hogy a 90 főnyi távozók listájából ki kerül be, Kárpárti azt mondta:

„Átnézzük, milyen feladatok lesznek. Nem azt nézzük, x vagy y jó arc, hiszen mindenkivel szeretnénk együtt dolgozni, akivel együtt dolgoztunk, hanem azt nézzük meg, hogy milyen ellátandó feladatok vannak. Volt kollégáink közül válogatunk, nincsenek kívülről érkezők. Tudjuk, hogy volt kollégáink közül ki mire képes.”

Többen vannak olyanok, akik elmentek máshová, van, aki még nem is mondott fel vagy a felmondási idejét tölti, „de ha bővülés lesz, akkor olyanokkal képzeljük el, akikkel együtt dolgoztunk már”, ígérte meg.

Kárpáti a tulajdonos, a volt indexesek legfeljebb később kaphatnak üzletrészt a Telexben

Arra, hogy alakult így, hogy ő lett a cég vezetője és egyedüli tulajdonosa, Munk Veronika pedig a főszerkesztő, ezt a távozó indexesek stábja szavazta-e meg, Kárpáti így felelt:

„Az látszott, hogy kellett egy főszerkesztő, és a volt főszerkesztő, Dull Szabolcs és helyettesek közül csak ketten vagyunk szabadok, azaz nem állunk az Index kötelékében, Vera és én. Mivel az volt a célunk, hogy minél hamarabb el tudjunk indulni egy újságot, ami betölti az Index átalakulása után keletkezett űrt, ezért kellett egy kiadó, és hogy ez gyorsan létre tudjon jönni, ehhez a kft. tűnt a legegyszerűbbnek és leggyorsabbnak. Később ez át fog alakulni.”

Munk Veronika, az Index főszerkesztő-helyetteseként bejelenti, hogy Bodolai László elutasította a kérésüket Dull Szabolcs kapcsán
Munk Veronika, az Index főszerkesztő-helyetteseként bejelenti, hogy Bodolai László elutasította a kérésüket Dull Szabolcs kapcsán

Hogy milyen társasági formára tervezik az átalakulást, netán alapítványt terveznek-e, Kárpáti még nem tudott válaszolni, mivel erről még később születik döntés, „de szerintem inkább zárt részvénytársasággá, zrt-vé.”.

„Mivel ketten vagyunk a régi brigádból, ezért osztottuk fel úgy, hogy Vera a főszerkesztő jelenleg, én pedig a tulajdonos és ügyvezető” – mondta Kárpáti.

Arra, hogy a többi távozó indexesnek lesz-e részesedése a cégben, azt mondta, ez csak a távlati tervekben szerepel.

„Van egy olyan tervünk, de ez odébb van, hogy ha a kft. elkezd átalakulni zrt.-vé, akkor a dolgozóknak bizonyos munka után, hűségidő után, akivel rég óta dolgozunk együtt, annak lesz lehetősége tulajdonrészt kapni a vállalatból.”

Szóba került a Kárpátok Kommunikációs Kft. és a telex.hu domén kérdése is, ami miatt felmerült korábban, hogy a távozó indexesek közül Kárpáti esetleg előre készült a történtekre, ám ő ezt tagadta. Kárpáti azt mondta erről, hogy aki megnézi a telex.hu domén történetét, láthatja, hogy a mostani adatokkal történő bejegyzése augusztus közepén történt meg.

„Amikor eszünkbe jutott, hogy ez egy tök jó név, akkor beleütköztünk abba, hogy ez a domén le volt már foglalva. Ekkor a média már megírta, hogy az általam alapított van másik kft. nevében akarnak a távozó indexesek új újságot alapítani. Nagyon megnehezítette volna a tárgyalásokat, felment volna a tranzakció ára, ha ez a cég tárgyalt volna a végződés megvásárlásáról. Ezért kellett olyan embert bevonni, akiben megbízom, ezért vette meg a testvérem cége (a Kárpátok Kommunikációs Kft. – megj. a szerk.) a domént. A domént a kft. augusztus közepén vette meg.

Arra, hogy ez az amúgy még július közepén, Dull Szabolcs elbocsátása előtt pár nappal megalapított Kárpátok Kommunikációs Ügynökség Kft. egyébként működik-e, miket csinál, azt mondta Kárpáti Márton:

„ fogalmam sincs róla, hogy működik-e, vagy sem, csak azt, hogy ez a cég vette meg, ennek technikai oka volt.”

Azt is mondta, csak időbeli egybeesés volt, hogy a testvére épp július közepén hozta létre a Kárpátok Kommunikációs Ügynökség Kft.-t.

Hogyan tovább, ha elfogy néhány hónap múlva a támogatói pénz?

Arra, hogy most ugyan összejött az indulásra való pénz, de szavai szerint is csupán néhány hónapra lesz elegendő a pénz, mi lesz utána, Kárpáti azt mondta, szerencsére a támogatóik egy része rendszeres támogatást is vállalt.

„Meg kell majd nézni, hogy ez hogyan alakul a következő hónapokban. Hogy hányan gondolták úgy, hogy tényleg rendszeresen támogatnak. Nekünk természetesen az a célunk, hogy minél több rendszeres támogatónk legyen. Az sem titkolt célunk, hogy előfizetési modell legyen, mert a hirdetői piacról megélni nem egy életbiztosítás manapság, a reklámpiac torz állapotától kezdve sok oka vannak ennek, beleértve a járványhelyzetig és egyéb külső tényezőkig.”

Kárpáti szerint ha egy médium nem kap külső segítséget, például államtól, támogatótól, akkor a hirdetői piacról nehezen tud boldogulni. Ezért felmerül, hogy hogyan lehet csinálni egy olyan újságot, ami nincsen kitéve ennek, így kerül a tervekbe a külföldön már működő előfizetéses modell bevezetése.

Arra, hogy ha lakat kerül a cikkekre, mert fizetni kell értük, akkor a hatásuk is kisebb lesz, a Telex ügyvezető-tulajdonosa azt mondta, vannak erre is különböző megoldások, elképzelések. Több újság is van a régióban, ami ebben a rendszerben működik, és van elérésük, hatásuk és van fix bevételük is, de ezt még pontosan ki kell találni addig.

„ Akiket megnéztünk, azok úgy működnek, hogy a »közszolgálati« hírek ingyenesek, az elmélyültebb, prémiumabb írásokért fizetni kell. Ez egy dilemma, hogy akarjuk-e, de látszik, hogy sikeresek, tudnak bővülni, fenn tudnak tartani szerkesztőséget.”

Mennyiben lesz más a Telex, mint egykoron az Index?

Arra, hogy mennyiben lesz más a Telex, mint a régi Index, azt mondta, az a céljuk, hogy akik szerették a régi Indexet, azok megtalálják azt a Telexen.

A rovatok nem biztos, hogy teljesen azonosak lesznek, de mivel ugyanazok az emberek fogják készíteni a Telexet, mint eddig az Indexet, ezért azon dolgoznak majd, hogy megüsse a színvonal a stábtól korábban megszokottat. Olyan tematikáról fogunk írni, amihez értünk – hangzott el az interjúban Kárpáti Mártontól.

Bár Dull Szabolcsért mondtak fel, ő mégsem csatlakozik?

Arra, hogy tagja lesz-e a Telex csapatának Dull Szabolcs, akinek az érdekében a tömeges felmondások történtek az Indexnél, Kárpáti azt mondta:

„Ő még a felmondási idejét tölti, nem is tudom, hogy mikor jár le a felmondási ideje. Láttam, hogy milyen sokat küzdött az Indexért, de azt is, hogy ebben elfáradt. Tiszteletben tartom, hogy regenerálódni akar, pihenni akar most, és ha lejár a felmondási ideje, és akar hozzánk csatlakozni, akkor boldogok leszünk, ha csatlakozik hozzánk.”

Dull Szabolcs
Dull Szabolcs, az Index egykori főszerkesztője. Fotó: Huszti István

Arra, hogy ha mégis csatlakozik Dull később a Telexhez, Munk Veronikának már csak a helyettese lehetne, vagy főszerkesztőcserére lesz szükség, a Telex alapítója és ügyvezető igazgatója azt mondta:

„Erről korai lenne most beszélni, de ha lejár Szabolcs felmondási ideje, akkor le kell ülnünk róla beszélni, hogy miként tudna csatlakozni.”

A távozó indexesek Facebook-oldalának átnevezéséről

Szó esett a műsorban arról is, hogy olvasói levél érkezett a Media1-hez, mert van, akit zavar, hogy a Telexre keresztelték át a távozó indexesek Facebook-oldalát, holott nem minden távozó indexes ért egyet maradéktalanul a Telex koncepciójával és nem is mindenki csatlakozik az új lap stábjához, őket pedig így megfosztják attól, hogy saját céljukra szintén használhassák a Facebook-oldalt. Azt mondta erre Kárpáti:

„Akárhányan is csináljuk a Telexet, azt távozó indexesek készítik. Nincs ebben rejtély, vagy varázslat. Annyi távozó indexes fogja ezt készíteni, amennyit a pénzügyi lehetőségeink lehetővé tesznek. Felelőtlenség lett volna azt mondani, hogy jöjjön 90 ember, mert bizonytalan volt, mennyi pénzünk lesz. De akkor egy hónapig tartott volna a keretünk, és át kellett volna gondolnunk, hogy fenntarthatóan hány emberrel működik. Be kell látni, hogy 90 fővel nem tud fenntarthatóan elindulni a vállalkozás. Az viszont valós állítás, hogy távozó indexesek csinálják a Telexet.”

Kárpáti azt mondta, nem volt tudomása arról, hogy valakinek szándékában állt volna újabb lapot csinálni a Telexen kívül, ezért nevezték át a távozó indexesek Facebook-oldalát Telexre.

A Telex névről

Kárpáti a műsor végén elmondta, miért a Telex nevet választották:

„Jó hangzású, van benne X, és ez jót tesz a brandnek, ráadásul a telex eredetileg hírközlési, távközlési eszköz volt. Ehhez a világhoz van közünk, még ha modernebb formában is.”

Arra, hogy érkeztek megjegyzések, kommentek azzal kapcsolatban, hogy a telex egy elavult technika, azt mondta, hozzájuk ilyen észrevétel nem érkezett.

Telex
Telex, Kép: Facebook/Telex

Az irodabérletről

Az interjúban szóba került, hogy a Telex támogatói programjában irodabérletre is támogatást kért. Arra, hogy erre miért van szükségük, miért kell erre költeni, hiszen az Index is távmunkában dolgozott a COVID-19 miatt tavasszal, azt mondta Kárpáti Márton: speciális a helyzetük, mert egy induló újságról van szó, amelyet nehéz lenne felépíteni és tartalmi együttműködést kezdeni úgy, hogy mindenki a távolban van.

Hozzátette, nem egy nagy irodáról van szó, csak akkoráról, hogy egy newsroom működni tudjon ott.

„A COVID első hullámából is kiindulva mi is azt gondoljuk, hogy nagy luxus lenne egy olyan irodát fenntartani, ahová mindenki elfér, mert technikailag meg lehet oldani, hogy aki simán csak egy cikken dolgozik, az dolgozzon egy parkból, vagy otthonról.”

A 444-es egyesülésről

Arra, hogy terjed egy pletyka, hogy a 444 támogatások és befektető segítségével felvett volna 40-50 távozó indexest, Kárpáti azt mondta:

„Nem hallottuk, hogy van ilyen befektetőjük, de valóban voltak olyan puhatolózó tárgyalások, hogy csináljunk valamit közösen. Emellett az szólt volna, hogy nem a semmibe kellett volna beugranunk, hanem egy valamilyen szinten stabil kiadóhoz tudtunk volna csatlakozni, de a tárgyalások nem jutottak el addig, hogy ez meg is valósuljon.

Jeleztük a nyitottságunkat, hogy ez megfontolandó, de első körben meg akarjuk próbálni önmagunk, mert hiszünk benne, hogy lesz annyi olvasónk, hogy el tudjunk indulni. Most úgy tűnik, tényleg el tudunk indulni. Később, ha úgy látjuk, hogy a mi szempontunkból is lenne értelme egy ilyen összeolvadásnak, akkor azt meg fogjuk fontolni, de továbbra is önerőből, saját hátterünk bedobásával akarjuk ezt megcsinálni, szóval nem leszünk erre rászorulva.”

Arra, hogy Szily László, a 444 egyik munkatársa a Cinken közzétett cikkében is a 444 és a távozó indexesek egyesülését szorgalmazta, azt mondta Kárpáti:

„Furcsa volt, hogy egyszer csak írtak egyet a Cinkre, mert a korábbi 444-es egyeztetések nem teljesen erről szóltak. Amikor rákérdeztünk, hogy ez mi lenne, akkor azt mondták, ez csak Laci wishful thinkingje. Volt aztán egy megbeszélés, ahol ehhez hasonló ajánlat elhangzott, akkor azt mondtuk, hogy mi már önállóan szeretnénk elindulni.”

Kárpáti azt mondta, a Telex indulása egy-két héten belül megtörténhet.

A Media1 2020.09.14-i műsora az alábbi linkről letölthető, visszahallgatható.

Ha szeretné, hogy még több ilyen interjút készítsünk, ide kattintva kérjük járuljon hozzá a Media1 működési költségeihez. Feliratkozhat a Media1 RSS csatornájára, illetve követhet bennünket a Facebookon is.

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!