Klubrádió

A Klubrádió frekvenciájának elvétele a világsajtót is megmozgatta

Számos külföldi lap is foglalkozik a magyar Médiatanács tegnap napvilágot látott azon döntésével, hogy nem hosszabbítja meg a Klubrádió jogosultságát, és így veszélybe került a rádió működése.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról pénteken beszámoltunk, nem hajlandó meghosszabbítani a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa a Klubrádió jövő februárban lejáró médiaszolgáltatási jogosultságát egyetlen rádiós frekvenciájára, a Budapest FM 92,9 MHz-re.

A Klubrádió politikai döntésnek tartja a határozatot, a kizárólag kormánypárti szavazatokkal megszavazott Médiatanács persze tagadja ezt és a Klubrádióra mutogat, mondván, a rádió jogsértést követett el. (A Klubrádiót már korábban is el akarta hallgatni a médiahatóság, de akkor a rádió pert nyert a törvénytelenül eljáró Médiatanáccsal szemben.)

Mint a Media1 a hatóságtól pénteken megtudakolta, a hatóság szerint a rádió frekvenciáját azért kell elvenni, mert a médiaszolgáltató az úgynevezett műsorkvótákra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségének működése során, évekkel ezelőtt, két alkalommal nem a hatóság elvárásának megfelelően tett eleget, azaz adminisztratív okokról van szó (lásd erről bővebben ITT). A Klubrádió vezérigazgatója a Media1-nek azonban azt nyilatkozta, csak ürügyről van szó a megmaradt független rádió elnémításához.

A Népszava szombaton lapszemléjében mutatta meg, milyen jelentős médiumok foglalkoznak a Klubrádióval történtekkel.

A Reuters például arról ír, hogy a Nemzetközi Sajtó Intézet az Európai Unió fellépését sürgeti a Klubrádió ügyében. A szervezet második embere arra emlékeztetett Bécsben, hogy Brüsszel folyton a sajtószabadság és a tisztességes piaci verseny jelentőségét hangoztatja, ám mostanáig képtelen volt megvédeni ezeket az értékeket Magyarországon. A Reuters írása szerint a rádiós jogosultság megvonása újabb aggodalmakat kelt a média függetlensége miatt a nacionalista Orbán-kormány alatt.

A  hírügynökség szerint a Klubrádiónak nagyjából 200 ezer hallgatója van és az ellenzéki politikusok, illetve a beszélgető műsorok vendégei nem ritkán bírálják a hatalmat. Az adó most kénytelen versengeni eddigi, saját frekvenciájáért, de ha veszít, akkor legfeljebb az interneten folytathatja működését. A lap idézi Urbán Ágnest, a Mérték Médiafigyelő Műhely munkatársát, aki azt nyilatkozta, jelenleg kivégzik a Klubrádiót, ami beleillik abba a folyamatba, hogy itthon módszeresen kiradírozzák a szabad médiumokat.

A Reuters megemlítette, hogy az EU hiába próbálja rávenni Orbánt, az nem hajlandó érvényteleníteni a média, a bíróságok, az oktatás, valamint a civil szervezetek szabályozásának módosítását, holott az intézkedések demokráciaellenesek.

A Washington Post/AP arról írt, hogy az Európa Tanács emberi jogi biztosa, Dunja Mijatovics, aki korábban az EBESZ-nél a sajtószabadság felelőse volt, azt üzente, hogy a média sokszínűségét fenn kell tartani a demokráciákban. A tudósítás kiemeli, hogy éppen a sajtószabadság helyzete volt az egyik fő ok, amiért az EU jogállami eljárást folytat Magyarország ellen, ahol a hatalom csak a neki engedelmes orgánumoknak juttat állami reklámokat, illetve hogy nagyjából 500 szerkesztőséget tömörítettek a KESMA égisze alatt, miközben az alapítvány a kormány ellenőrzése alatt áll. A Washington Post megemlítette azt is, hogy a Médiatanács tagjait kizárólag kormánypárti szavazatokkal szavazták meg, és a testület az évek során sok kétes határozatot hozott, miközben a grémium nem védelmezi a sokszínű médiát, és a tisztességes és nyitott piaci viszonyok ellen sem lépett fel.

A Spiegel a sajtószabadság korlátozása címmel adta hírül a német olvasók számára, hogy a magyar médiahatóság le akarja állíttatni az ellenzéki Klubrádiót, azaz folytatódik a nyomulás a kritikus médiával szemben, és most épp az utolsó, valamirevaló független rádió van soron. A lap szerint a Médiatanács kizárólag a jobboldali-nacionalista Orbán Viktor híveiből áll. A lap szerint a szabad sajtó visszaszorításának és a kritikus szerkesztőségek elnémításának már hosszú a sora.

A Spiegel emlékeztetett, hogy a közmédiát bő 10 éve a hatalom szócsövévé tették, és a magánkézben lévő orgánumok nagy többségét nemrégiben bevitték egy Orbán-közeli alapítványba. Megemlítették, hogy az Indexnél mi történt júliusban, de kitértek arra is, hogy a Népszabadsággal úgy bántak el, hogy a lap bezárását az előzte meg, hogy a miniszterelnök osztrák embere megvette.

A Le Figaro című francia konzervatív lap Egy független magyar rádió elveszti a licencét címmel számolt be a tegnap történtekről. A lap megemlítette: a Médiatanács az EBESZ és a Freedom House egybehangzó véleménye szerint a kormányt segíti a sajtó ellenőrzésében. A lap hozzátette, hogy az ország 10 év alatt a 23-ikról a 89. helyre esett vissza Riporterek Határok Nélkül médiaszabadság rangsorában és a Szabad Európa visszatért Magyarországra, mert úgy ítélte meg, hogy erősen romlott a sajtó helyzete Magyarországon. Megemlítették, hogy a Klubrádiót jelentős hallgatótábora ellenére rendszeresen kizárják az állami hirdetésekből. Kitértek rá, hogy korábban a Klubrádió évekkel ezelőtt már pereskedett a médiahatósággal szemben, amiért akkor is megpróbálta megvonni tőle az állandó sugárzás jogát, és bár a pert megnyerte, vidékre azóta sem tudott visszatérni a médium.

A Le Figaro hozzátette, hogy az ellenzék úgy értékelte a történteket, hogy a kormány megint támadja a vele szemben lévőket. Idézték Cseh Katalin momentumos EP-képviselőt, aki szerint minden egyes nap kemény csapást jelent a médiapluralizmus számára.

A Népszava bővebb lapszemléje ITT található.

Fotó: Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!