Megkérdeztük az Index főszerkesztőjét, mit szól, hogy Vaszily Miklós, a kormánypárti TV2 elnöke átvette az Index reklámbevételeit szállító Indamedia felét

A jelenleg a TV2, korábban a Mészáros Lőrinc-féle Echo TV elnökeként, azt megelőzően az MTVA vezérigazgatójaként dolgozó új Indamedia-társtulajdonos, Vaszily Miklós vezette korábban az Origo Mediát, amikor onnan kormánypárti nyomásgyakorlásra távozni kényszerült Sáling Gergő főszerkesztő. Vaszily most a KDNP-s kötődésű Oltyán József üzletrészéhez jutott hozzá. A Media1 megkérdezte az Index főszerkesztőjét, mit szól a fejleményhez, és persze összeszedtük, amit eddig tudunk a friss fejleményekről.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Vaszily Miklós, a kormánypárti kötődésű TV2 Média Csoport Zrt. jelenlegi és az Echo TV volt elnöke lesz az Index.hu Zrt. reklámbevételeiért felelős Indamedia Zrt. egyik tulajdonosa – ezt Vaszily a portfolio.hu-n megjelent interjú során erősítette meg ma.

Vaszily annak a KDNP-s kötődésű Oltyán József médiavállalkozónak az üzletrészét szerzi meg, aki az Opten céginformációs rendszer adatai alapján 50 százalékos tulajdonosa volt eddig az Indamediának Ziegler Gábor mellett. Ziegler az 50 százalékos üzletrészét megtartja, erről Vaszily is beszélt az interjúban. Az adás-vételi szerződést már alá is írták, az ügylet végbement a kiszálló Oltyán és Vaszily között.

Oltyán ki akart szállni, Vaszily meg be

Vaszily Miklós magát stratégiai befektetőnek nevezte az interjúban, a vásárlást azzal indokolta, hogy a médiapiac a világ minden táján átalakulóban van. Vaszily hozzátette, már régóta szeretett volna tulajdonosi pozíciót vállalni, és a TV2 Média Csoport elnökeként operatív vállalatvezetési terhek nem nyomják a vállát, így volt ideje gondolkodni azon, hogy a média világában milyen új trendek, fejlemények várhatók.

Vaszily Miklós
Vaszily Miklós, a TV2 Zrt. elnöke, Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete alelnöke, az Indamedia új 50%-os tulajdonosa. Fotó: MEME / Media1-archív

Hozzátette: beszállási szándéka egybeesett a volt tulajdonos, Oltyán József kiszállási elképzeléseivel. Arra, hogy miért pont az Indamediába szállt be, azt mondta, azért, mert ez az a független online média- és szolgáltatócsoport, amelyik az átalakuló médiavilágban lokális szereplőként meg tudja őrizni a piaci súlyát, és tovább tud erősödni az átalakulásban. Az Indamedia Csoporthoz tartozó termékek látogatói elkötelezettek, vagyis az Indamedia vonzó volt számára.

Arról is beszélt Vaszily, hogy a járvány elmúltával külföldi, regionális terjeszkedésben is gondolkodik.

Nagy erőhöz jut most Vaszily

Az Indamediához tartozik Magyarország legnagyobb bloghálózata, a blog.hu, melynek tartalmaiból az Index nyitóoldalán is megjelenik válogatás. (Volt is belőle feszültség az Index és az Indamedia között tavaly amikor a blog.hu eltüntette tavaly a politikai jellegű blogposztokat, de az ügy azóta lecsendesedett, a két cég, az Index.hu Zrt. és az Indamedia normális légkörben dolgozik együtt.)

A Blog.hu mellett az Indamedia reklámértékesítő házként is funkcionál: az Indamediasales értékesíti az Index.hu mellett a Velvet, a Totalcar, a Dívány, a SóBors, a Femina, a Retikül, a Női friss, a Napi.hu, a PORT.hu, az Indavideó, az Indafotó és az  Indamail hirdetési felületeit.

Az erős kormánypárti politikai és üzleti, szakmai kapcsolatairól ismert Vaszily Miklós az Indamedia megvásárlásával jelentős pozíciókat szerez a magyar médiapiacon.

Ha az Indamedia rosszul dolgozik, magával ránthatja az Indexet

Az ügylet jelentőségét jól mutatja, hogy

ha az Indamedia egyik napról a másikra valamiért nem szállítana kellő mennyiségű hirdetési bevételt, akkor az Index komoly üzleti nehézségekkel szembesülne. Más kérdés, hogy az Indamedia jutalékos, sikerdíjas rendszerben értékesíti a hirdetési felületeket, így ha az Indamedia nem szállítaná a bevételeket, akkor ez az Indamedia bevételeit és Vaszily Miklós jövő évi osztalékát is érzékenyen érintené.

Vaszily Miklós, a politika, az Origo, Lázár János luxusútja és a közmédia

Vaszily Miklós felbukkanása, a KDNP-s üzletember üzletrészének megszerzése az Index-szel szorosan együttműködő Indamedia kapcsán azért is érdekesnek tűnik, mivel Vaszily a mostani TV2-s elnöki pozícióját megelőzően tavaly március végéig az akkoriban Mészáros Lőrinc felcsúti dollármilliárdos, a miniszterelnök barátjának tulajdonát képező Echo TV elnöke volt, azt megelőzően pedig az MTVA/Közmédia vezérigazgatója. (Ami Vaszily közmédiás korszakát illeti, ez alatt az MTVA jelentős összegeket fizetett ki a fideszes holdudvarnak.)

Ez utóbbi – jelentős fideszes háttértámogatás nélkül biztosan nem megszerezhető – pozícióba egyébként az akkoriban még a Telekom-csoporthoz tartozó Origo Media Zrt. vezérigazgatói posztjáról történő, nem éppen botránymentes távozása után került 2015-ben.

Vaszily Miklós idején jelentette meg az akkoriban Sáling Gergő főszerkesztette Origo azt a leleplező cikksorozatot, mely Lázár János akkori miniszterelnökséget vezető miniszter londoni méregdrága és máig sok rejtélyt magában hordozó luxusutazásával foglalkozott. Sálingnak távoznia kellett, mivel az állami frekvenciapályázatok miatt erős kormányzati függőségnek kitett Telekom-cégcsoport és a Vaszily Miklós vezette Origo Media engedett a kormánypárt felől egyre növekvő politikai nyomásgyakorlásnak. Sálinggal együtt több más origós újságíró, szerkesztő is távozott, mivel már nem látták biztosítottnak a függetlenséget.

A politikai nyomásgyakorlásból nemzetközi botrány is lett, mivel az egyik távozó munkatárs a Telekom csoport visszaéléseket és korrupciógyanús eseteket feltáró csoportjánál panaszt tett.

Nem sokkal később az Origót a Telekom-csoport kormányközeli vásárlónak adta tovább, azóta pedig az Origo a fideszes médiaholdinghoz, a KESMA-hoz került és a fideszes propagandahálózat egyik meghatározó elemeként.

A 47 éves Vaszily az Origo előtt egyébként már dolgozott az Index háza táján, hiszen 2001 és 2009 között a Portfolio.hu-t kiadó NetMédia Zrt. vezérigazgatója és résztulajdonosa volt, mely a korábban az Indexet is tulajdonló CEMP csoporthoz tartozott.

Vaszily: Marad független az Index

Vaszily a portfolio.hu-nak azt mondta, az Index függetlenségét nem befolyásolja a mostani lépés, annál is inkább, mivel az Index.hu Zrt. alapítványi tulajdonban van, az alapítvány kurátora maradt Bodolai László, továbbra is Pusztay András az Index.hu vezérigazgatója és a tavaly decemberben kinevezett Dull Szabolcs a főszerkesztő.

Mivel Vaszily elmúlt pár évnyi tevékenysége miatt várhatók aggodalmak amiatt, hogy a koronavírus-világjárvány miatt amúgy is befékeződő reklámpiacon az erős kormánypárti kötődésekkel bíró Vaszily Miklós regnálása alatt is megfelelő biztonsággal szállítja-e majd az Indamedia az Index.hu Zrt. reklámbevételeit, és nem próbálnak-e így külső nyomást gyakorolni a cégre, a Media1 gyorsan felhívta az imént Dull Szabolcsot, az Index főszerkesztőjét egy rövid villáminterjúra, hogy ő hogy látja a helyzetet.

A Media1 villáminterjúja Dull Szabolccsal, az Index főszerkesztőjével

– Akkor most a Fidesz betette a lábát az Indexbe?

– Mi, az Indexnél megszoktuk, hogy egyik héten ultraliberális, ellenzéki fake-news médiának vagyunk címkézve, majd a másik héten már azt írják, hogy be is kebelezte a lapot a Fidesz. Ezek a címkék kevéssé fontosak, csak az olvasóink érdekelnek, ők pedig a számok alapján egyre többen vannak, múlt héten minden idők rekordját állította fel a lap olvasottságban.

– De mit szólsz ahhoz, hogy Vaszily Miklós, aki a kormánypárti TV2 elnöke is, most megjelent az Index közelében?

– Fontos a jelenlegi helyzetben, hogy nem az Indexnél történt változás, hanem az egyik legfontosabb partnerünk tulajdonosi szerkezetében. Teóriák persze lehetnek, mindez mit jelent a gyakorlatban, de a legfontosabb: egy másik cégben történő változásokra nincs az Index szerkesztőségének ráhatása, nekem sincs ráhatásom. A dolog tehát független az Index szerkesztőségétől – és ennek fordítva is mindig igaznak kell lennie.

Dull Szabolcs Fotó: Czémán Anna / Media1
Dull Szabolcs, az Index főszerkesztője Mészáros Eszterrel, a Media1 tudósítójával beszélget az Index tavalyi születésnapján.  Fotó: Czémán Anna / Media1- archív

– Független tud így maradni az Index?

– Másfél évvel ezelőtt a szerkesztőség egyhangúlag kinyilvánította, hogy két alapvető dolog nélkül nem létezik az Index: tartalmi függetlenség és a szerkesztőség érinthetetlensége. Ez nem változott, és amíg én az Indexnél vagyok, biztosan nem változik: kívülről senki nem szólhat bele, mit írunk, mikor írunk, milyen képet közlünk, milyen műsort készítünk és hogy kikkel dolgozunk együtt. A szabadindex.eu oldalon látható barométeren folyamatosan ellenőrizhető, hogy az Index szabadon dolgozik-e. Erősen remélem, hogy a mostani történések után sem lesz semmi okunk hozzányúlni a barométerhez.

További hírek olvashatók a Media1-en!

Borító: Vaszily Miklós, a TV2 Zrt. elnöke, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) alelnöke. Fotó: MEME /Media1-archív

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!