fbpx
Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, a MEME alelnöke, a Pesti TV társtulajdonosa

Meg akarta venni a TV2 az RTL Horvátországot, az Index.hu anyavállalata felvásárlásokkal növelné elérését – Vaszily Miklós interjúban beszélt ezekről és a reklámadóról

Vaszily Miklós, a Mészáros Lőrinc-közeli TV2 Csoport igazgatósági elnöke egy most megjelent lapinterjúban arról beszél, hogy meg akarták venni az RTL Croatiát, ám az végül meghiúsult, most viszont Szerbiában terjeszkednének. Az interjúban emellett szóba került a Magyarországon bevezetésre váró reklámadó, a streaming piac jelentette kihívások, a TV2, az Index és az Indamedia helyzete, valamint az is, mi lesz pontosan a Pesti TV stábjával és miért csukják be a csatornát. Utóbbi médiumoknál Vaszily szintén tulajdonosként van jelen.

„Az év elején mérlegeltük az RTL Croatia felvásárlásának lehetőségét, de végül egy másik, nemzetközi cégcsoport lett a befutó”

– ezt nyilatkozta Vaszily Miklós, a TV2 Média Csoport Zrt. elnöke egy kedden, a VG-ben megjelent interjúban.

Az iparágban idén év elején már voltak azzal kapcsolatban „folyosói” pletykák, hogy valamelyik Fidesz-közeli üzletember bekebelezne valamennyit az RTL Csoport eladósorba került leánycégei közül, és hallani lehetett arról, hogy felvásárlási célpontok között szerepelt a horvát RTL-leányvállalat is, de erről hivatalosan nem beszélt nyilvánosan eddig senki. Azonban mint arról a Media1 már beszámolt, a Bertelsmannhoz tartozó RTL Csoport végül az RTL Horvátország 100 százalékát a PPF Csoporthoz tartozó CME Media Enterprises B.V.-nek adta oda idén év elején, mintegy 50 millió euróért.

Vaszily Miklós a VG-nek adott interjúban a horvát RTL-leánnyal kapcsolatos ügylet meghiúsulása kapcsán hozzátette, hogy a közvetlen közeljövőben, tehát az idén más célpontot nem lát, de megjegyezte, hogy soha nem lehet tudni, és ha adódik bármi, azt mindig fontolóra veszik.

„Tudják rólunk, hogy potenciális vevők vagyunk, most már szólnak is nekünk, ha eladósorba kerül valami a régióban. De nem mindenáron vásárolunk”

– jegyezte meg a kormányközeli üzletember a lapnak.

A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
Fotó: Szalay Dániel / Media1

Vaszily Miklós egyébként a Mészáros Lőrinc által megszerzett bankok által hitelezett, valamint Mészáros Lőrinc feleségét, Várkonyi Andreát igazgatósági tagként foglalkoztató TV2-nél betöltött igazgatósági elnöki tisztsége mellett 50 százalékos tulajdonos az Index.hu Zrt.-t is tulajdonló Indamedia Zrt.-ben, valamint társtulajdonosként van jelen a Mészáros Lőrinc-közeli Life TV-t és Ozone TV-t, valamint a bezárás alatt álló Pesti TV-t működtető Progressive Media Hungary cégben, emellett felügyelőbizottsági tag a Mészáros Lőrinc érdekeltségei közé tartozó (az MKB Bank, a Takarékbank és  a Budapest Bank fúziójával létrejött) Magyar Bankholdingban.

A TV2 szerbiai terjeszkedése még meghiúsulhat, de nem a reklámadó miatt

Vaszily a beszélgetésben azt is mondta a kormányközeli napilapnak, hogy idén augusztusban dől el az, hogy végül hozzájut-e a TV2 szerb országos televíziós frekvenciához, amire, mint azt a Media1 már megírta, pályázatot nyújtottak be a Szerbiában alapított leánycégükkel. Hozzátette az interjúban: összesen 14-en pályáztak a frekvenciára, és ezt a projektet nem érinti a Magyarországon tervezett reklámadó, tehát amiatt ezzel az elképzeléssel biztosan nem hagynak fel.

Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, a MEME alelnöke
Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, a MEME alelnöke

A TV2 profitjának felét is elviheti a tervezett a reklámadó, ha a korábbi formában valósul meg

A magyar reklámadóról Vaszily azt mondta, ha a korábban megismert formájában tér vissza a médiaipart sújtó reklámadó, az a TV2 elmúlt években produkált éves 3 milliárd forint összegű profitjának mintegy felét elviheti.

„A részletek még nem ismertek, de ha azonos feltételrendszerrel vetik ki, mint 2015-ben, akkor az 7,5 százalékkal terhelné meg a reklámbevételeinket. Ez komoly tétel, több mint 1,5 milliárd forint lenne 2023-ban. De egyelőre csak azt tudjuk biztosan, hogy van egy kormányzati szándék a reklámadó újbóli alkalmazására, ennek mikéntje azonban nem tisztázott, sok még a nyitott kérdés.”

Vaszily szerint a 1,5 milliárdos különadó mindenképp megnehezítené a TV2 helyzetét, de kigazdálkodható, köszönhetően a stabilan 3 milliárd forint körüli profitszintnek, ugyanakkor a reklámadó a stratégiai növekedési céljaik teljesülését lassíthatja.

Azt kéri Vaszily a kormánytól, vegyék figyelembe a magyar tartalomgyártás költségeit

Vaszily hozzátette, nem is önmagában a reklámadó léte az alapvető kérdés, hanem az, hogy miként lehet azt fair és arányos módon megvalósítani. Vaszily úgy véli, a kormány nyitott arra, hogy meghallgassa a szakmai álláspontokat a különböző intézkedésekkel kapcsolatban,.

Vaszily azt szeretné, ha a magyar kormány figyelembe venné a reklámadó bevezetésekor, hogy az adott médiavállalat mekkora összeget fordít Magyarországon tartalomgyártásra, például a Sztárban sztár elkészítésére, vagy épp cikkek publikálására, tehát a költségeket szembeállítaná a bevétellel és nem pusztán bevétel alapon kalkulálnák a fizetendő összeget. Vaszily szerint a kormánynak figyelembe kell vennie, hogy a fokozódó gazdasági nehézségek miatt a hirdetői kedv az év második felére megcsappanhat. Egy ilyen környezetben egy különadó bevezetése pedig tovább erősítheti a recessziós hatásokat, nem segítheti a gazdasági fellendülést.

A globális techcégeket is be kellene vonni a közteherviselésbe

A TV2 elnöke hozzátette, a másik kardinális kérdés a globális techóriások bevonása a közteherviselésbe:, vagyis az, hogy a ma már bőven 100 milliárd forint fölötti magyar reklámbevétellel rendelkező globális platformok mint a Facebook, vagy a Google is kivegyék a részüket a reklámadóból.

Vaszily attól tart, hogy a magyar tartalmat előállító magyar média fizetni fog, a magyar tartalmon platformot biztosító, a magyar tartalmat üzletileg lefölöző techcégek azonban nem, vagy csak legfeljebb évekkel később, egyedi megállapodást kötve, mint ahogy történt ez 2015 és 2019 között.

Lesz-e megszorítóintézkedés a TV2-nél is?

Arra, hogy a TV2-nél terveznek-e megszorító intézkedéseket, Vaszily azt mondta, a cégnél legfeljebb kisebb korrekciók képzelhetők el, mivel a korábbi intézkedéssorozatnak köszönhetően évek óta rendben van a gazdálkodásuk.

Pénzt vagy éveket, Kasza Tibor.
Pénzt vagy éveket, Kasza Tibor. Fotó: TV2 sajtószoba

A TV2 és az állami reklámbevételek

Arra a kérdésre, hogy mekkora szeletet tesz ki a TV2 49 milliárd forintos árbevételén belül az állami reklámköltés, Vaszily nem kívánt pontos százalékot vagy bevételi értéket mondani, de annyit azért beismert a VG-nek, hogy érdemi tortaszeletről van szó. Hozzátette, hogy ennek mértékében az elmúlt öt évben már nem volt érdemi nagy változás, tehát hasonló volt annak mértéke 2017 óta.

(A TV2, bár közpénzekről van szó, és így alapvető elvárás lenne a korrekt, részletes tájékoztatás, évek óta titkolózik ez ügyben, így amikor a Media1 korábban többször rákérdezett, mekkora a náluk hagyott állami összeg, nem mondtak erről semmi érdemit, szemben az RTL Magyarországgal, amely pontos számokat említve válaszolt a Media1 ezzel kapcsolatos rá vonatkozó kérdésére korábban, ezért a TV2 kapcsán csak úgynevezett listaáras becsült értékek állnak rendelkezésre a Kantar szoftveréből, melynek hitelességét azonban a televíziós társaság vezetősége igyekszik megkérdőjelezni, mivel a szoftver a megjelent reklámszpotok számát a listaáras, tehát kedvezmény nélküli értékkel szorozza fel.)

A TV2 és a streaming elszívó hatása

A VG interjújában egyébként szóba került, hogy a streaming jelent-e elszívó erőt a TV2 szempontjából. Vaszily elismerte, hogy a fiatal korosztályban erős elszívóerő, ugyanakkor elmondása szerint bizonyos tévés műsorok abszolút pariban vannak vele.

„Nálunk az Exatlon ilyen, amit lehet, hogy 40 év fölöttiek kevésbé néznek, de a tinédzserek körében meglepően ismert. Ez azt üzeni, hogy a fiatalok ugyanúgy kíváncsiak a tévés tartalomra, de meg kell találni, hogy pontosan mire. Az idei Sztárban Sztár legsikeresebb előadója Marics Peti volt, akinek a produkciói a videómegosztó felületeken is milliós eléréseket generáltak. Ha ilyen karaktereket tudunk beemelni, az adott műsort is nézni fogják” – hangoztatta a TV2 elnök, aki épp tegnap szerződtette le Hajdú Pétert, a Life TV és az Ozone TV volt vezérigazgatóját és műsorvezetőjét elnöki tanácsadónak.

A TV2 elnöke hozzátette, a lineáris televíziózásnak szerinte még évtizedei vannak hátra.

„Persze, nekünk is van streaming szolgáltatásunk, a TV2 Play, amit erősen fejlesztünk. De a Covid alatt elképesztő mértékben megugrott a tévé előtt eltöltött idő, ami még mindig nem ment vissza a 2019-es szintre. Tehát az az állítás, hogy lassan itt a vége a lineáris televíziózásnak, nem igaz. Arról nem beszélve, hogy vannak olyan események, amelyek műfajukból fakadóan szinte csak élő követés mellett érdekesek, mint mondjuk a sport. Az angol-magyar focimeccset vajon hányan nézték streamelve? De a saját gyártású sorozatokra, vagy vetélkedőkre ugyanúgy igaz a versenyelőny. Ezek szabnak karaktert egy csatornának, ami szerintem a streamingről hiányzik. Egyszerűen másfajta üzleti modell alapján épül fel, így inkább egymás mellett fognak létezni a televíziózással. Ez persze nem feltétlenül igaz a kisebb, jellemzően nemzetközi formátumokra épülő csatornákra, számukra valóban fojtogató kihívást jelenthet a streaming.”

Vaszily a nézettségmérésről: egyre fontosabb az időseket is figyelembe venni

A beszélgetésben szó esett arról is, hogy a TV2 miért nem az RTL és a tévés piac sok más szereplője (köztük korábban még a TV2 is) által használt 18-49-es korcsoportban kommunikálja néhány éve a nézettségi adatait, hanem a 18-59-es korcsoportban.

Egyre fontosabb az időseket is figyelembe venni a nézettségmérésnél, véli a TV2 elnöke
Egyre fontosabb az időseket is figyelembe venni a nézettségmérésnél, véli a TV2 elnöke. Fotó: Depositphotos.com / stock

Vaszily válaszában azzal kezdte, hogy a TV2-nek sokkal erősebb a pozíciója a középkorú és az idősebb korosztálynál az RTL-hez képest, és az 50-59-et tekintve kifejezetten markáns a fölényük. Megjegyezte, hogy ő például nem sokára 49 éves lesz, és nem gondolja, hogy 50 évesen már ne jelentene vásárlóerőt, vagyis szerinte nagyon is van létjogosultsága annak, hogy a TV2 nem a 18-49-es korcsoport nézettségi adatát kommunikálja, sőt szerinte akár a 60 év felettiek korcsoportját is lenne értelme vizsgálni, hiszen sokan vásárolnak gyógyszereket ebből a korcsoportból, márpedig a gyógyszeripar az egyik legnagyobb televíziós hirdető.

A Pesti TV bezárásáról és a helyette érkező pesti.tv internetes videós tartalomszolgáltatásról

Vaszily Miklóst más minőségében is kérdezték, így beszélt a Pesti TV bezárásáról is. Azt mondta, már annak indulásakor is jelezte, hogy ez egy startup kísérlet, amelyet két éven belül felülvizsgálnak. Végül azért tették meg ezt már előbb, mivel úgy vélték, hogy a következtetéseiket a nyári holtszezon nem befolyásolja.

„A tulajdonosi álláspont az, hogy ennek a tartalomnak televíziós csatorna formájában a mai magyar médiatérben nincs piaci racionalitása. Mivel viszont a tartalmat más közlési felületen alapvetően jónak találjuk, a műsoroknak kialakult egy törzsközönsége, az azokat előállító csapat lelkes és sikeres formátumokat is bemutatott, ezért az online folytatás lehetőségét megteremtjük, sőt még annál is többet.”

Huth Gergely, a Pesti TV műsorvezetőjeként
Huth Gergely, a Pesti TV műsorvezetőjeként. Fotó: adáskép

Vaszily bejelentette, hogy a Progress Média Hungary létrehoz egy leánycéget, amely a szolgáltatója lesz a Pesti.tv-nek, egyúttal pedig a Pestisrácok.hu oldalnak. Huth Gergely a Pestisrácok főszerkesztőjeként tartalmi vezetői pozíciót visz majd. A Pesti.tv júliusban startol, az itt megjelenő videós tartalom egy egységet képez majd a Pestisrácok.hu-val.

„Azzal, hogy a tartalom megfelelő területre kerül, a televíziós költségvetéstől pedig megszabadul, így lényegesen kikönnyebbült a finanszírozása, a projekt értelmezhető formában tud működni. Úgy gondolom, hogy a televíziós és a tartalomgyártási piac is akkor tud fejlődni, ha adunk teret a kísérletezésnek. Ennek megfelelően szerintem mindenképp hasznos volt elindítani a Pesti TV csatornát, a működési tapasztalatokból pedig levontuk a megfelelő következtetéseket” – jegyezte meg Vaszily Miklós, a Progress Média Hungary társtulajdonosa.

Felvásárlást tervez az Indamedia

Az Index és az azt tulajdonló Indamedia kilátásairól Vaszily azt mondta a beszélgetésben, hogy a hirdetők először mindig a tévés vállalásokat teljesítik, aztán következik az online, ezért ilyen értelemben nagyobb a kockázat, ugyanakkor az Indamedia és benne az Index.hu megkerülhetetlen szereplői a piacnak, így egy hirdetési piaci megingás esetén is fókuszban maradnak, az évtizedes partneri kapcsolatoknak köszönhetően pedig mindig preferáltak. Vaszily szerinte ebben a szegmensben is igaz, hogy a gyengülés a periférikus online tartalomszolgáltatóknál következhet be leginkább.

Az Index.hu portál riporteri mikrofonja
Az Index.hu portál riporteri mikrofonja. Fotó: Media1 / olvasónktól

„Az Indamedia Sales az orosz-ukrán háborúnál nagyobb stresszteszten is sikerrel átment az elmúlt években, ez pedig feljogosít arra, hogy bizakodva tekintsek az elkövetkező hónapokra. Konkrét akvizíciók sem zárhatók ki kisebb, saját témájában erős siteok terén. Az Indamedia csoport keresi ezeket a lehetőségeket a piaci részesedés növelés érdekében. Tehát miközben a TV2 a régióban terjeszkedhet, az Indamedia itthon.”

Vaszily hozzátette, hogy az Indexet a két évvel ezelőtt történtek ellenére kifejezetten sikeresnek tartja, mely szavai szerint

„bebizonyította, hogy van piaca egy sokszínű szerkesztőség által gyártott, hiteles, változatos és minőségi tartalmakat kínáló hírportálnak. Az újonnan felálló szerkesztőség sikeresen menedzselte az azóta eltelt két évet, becsülettel és magas szakmai színvonalon végezve a munkáját. Erre bizonyíték, hogy nem pártoltak el az olvasók, hogy a Facebook mintegy féléven át tartó tiltásának feloldását követően stabilan őrzi az első helyét az egyedi látogatók statisztikájában, az oldalon eltöltött idő vonatkozásában pedig mindig is piacvezető volt. Ez egy nagyon erős brand, a szerkesztőség pedig olyan tartalmat kínál, ami fenntartotta az olvasói lojalitást.”

A teljes interjú a VG-n érhető el.

További hírek érhetők el a Media1-en. Megtalál minket a Facebookon is.

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások