Brandfestival

Fizetős tartalom és más aktuális trendek a magyar médiában

Hogyan lehet elkötelezetté tenni az olvasói közösséget, hogy az hajlandó legyen fizetni a tartalomért? Tényleg érdemes-e televízióban is hirdetni? Miért fontos a márkabiztonság a jelenlegi hazai médiakörnyezetben? Többek között ezekről is hallottunk a Brandfestivalon az Index, a HVG, az Atmedia, a Marquard Media, a Portfolio, a Mediaworks / KESMA és a Central Médiacsoport képviselőjétől.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Több médiást is hallhattunk a néhány héttel ezelőtt Budapesten megrendezett Brandfestival konferencián, illetve több olyan előadás is elhangzott, melyek a média világának aktuális trendjeivel foglalkoztak.

A konferencia első napján Szalay Dániel, a Media1 főszerkesztője beszélgetett Pavel Stanchevvel, a TV2 Média Csoport idén nyáron kinevezett vezérigazgatójával. A beszélgetésből sok egyéb mellett kiderült, hogy interneten, digitális platformon szeretne erősíteni a TV2 a következő időszakban, de szóba került az is, nem tartják-e soknak a TV2 csoporthoz tartozó tévécsatornák számát, vagy hogy mit gondolnak az olyan digitális kihívókról mint a Disney+, a Netflix, az HBO GO, vagy akár a YouTube. (A beszélgetésben elhangzottakról hamarosan egy külön írásban még részletesen beszámolunk.)

Túl kockázatosnak tartották az Indexnél a fizetőkaput

Két előadó is érkezett az Index.hu-tól. Pusztay András vezérigazgató (akivel az ősszel a Media1 interjút is közölt), valamint Szabó Zoltán stratégiai igazgató közösen mutatták be az Index támogatási programjának hátterét, illetve megmutatták a bevételek hónapról hónapra történő alakulását is.

„Hat-hét éve már komolyan felmerült a fizetőkapu ötlete a tartalom-előállítás finanszírozására, és komolyan el is gondolkodtunk a dolgon, de egyetlen kiadóvállalat fúrta meg ezt a finanszírozási formát, mégpedig pont mi, az Index”

– kezdte felvezetőjében a vezérigazgató. Pusztay András a Brandfestival hallgatósága előtt elmesélte: azért nem akartak fizetőkapu mögé menni, mert azt túl kockázatosnak ítélték meg. Azt sejtették, a kormányzó hatalom hamarosan létrehoz ingyenesen elérhető alternatív valóságértelmezést, ekkor pedig partvonalra szorulhatnak a fizetős médiumok. Az Index ezt nem akarta, ezért harcolt nagyon ez ellen az ötlet ellen azzal, hogy nem indult el a fizetőkapus tartalom irányába.

Pusztay András, az Index vezérigazgatója. Fotó: Kummer János/ Brandfestival
Pusztay András, az Index vezérigazgatója. Fotó: Kummer János/ Brandfestival

Fizetőkapu helyett támogatói program

Pusztay András szerint igazuk is lett, hiszen a kormányzati forgatókönyv meg is valósult, és szerencsére az Index hírportál erős tudott maradni a piacon, sőt jelentősége felértékelődött a többi kormánykritikus, független portállal együtt.

„Hogy működhessünk, fejlődhessünk, ezt az értéket mostanra már igyekszünk pénzzé tenni: megnézzük mennyit érünk brandként, fundamentumot építünk, ezért indítottuk el a támogatói programunkat. Itt nem zárjuk fizetőkapu mögé a tartalmakat, de olvasóink hozzájárulását kérjük a működéshez. Tudtuk, hogy erős kampányra van szükség, ezért meg akartuk mutatni, hogy a hiányunk mit okozna a piacon. Ezért kapcsoltuk le tavaly október elején mintegy fél órára az Indexet. Aznap rögtön be is érkezett 70 millió forintnyi hozzájárulás” – idézte fel Szabó Zoltán stratégiai igazgató.

Szabó Zoltán, az Index stratégiai igazgatója előad a BrandFestival konferencián.
Szabó Zoltán, az Index stratégiai igazgatója előad a konferencián. Fotó: Kummer János/ BrandFestival

„Nem állhattunk le ezután sem. Szerencsére kialakult egy támogatói közösség. Mostanra több mint tízezer ember mondhatja el magáról, hogy valaha is adott nekünk pénzt. Ebből azt gondoljuk, fontosak vagyunk számunkra, hiszen az olvasók támogatnak bennünket, és ezért sok évre tervezhetünk. Ekkor lett igazán fontos számunkra a márkaépítés is, vagyis hogy elhelyezzük magunkat: kik vagyunk, miért fontos, amit teszünk” – folytatta Szabó Zoltán, aki azt mondta, hogy az Index egy viszonylag organikusan kialakult brand.

„Most, a márkaépítéskor jól kell felismerni a márka értékeit, hiszen abból lehet értéket teremteni. Magyarországon vagy kormánypárti vagy ellenzéki vagy, de mi próbálunk függetlenek maradni. Prémium előfizetőket szeretnénk, akik hajlandók rendszeresen is fizetni a tartalomért.”

A Marquard print helyett már a digitálisra fókuszál

A második napon is hallhattunk médiás vonatkozású szekciót.

Óhidi Zsuzsanna, a Marquard Media Magyarország ügyvezető igazgatója egy kerekasztal-beszélgetésen elmondta, hogy a Playboyt azért is zárják be, mert erősen a digitális tartalom felé kíván nyitni a kiadó. A jövő év a családok éve lesz a Marquard-portfólióban, újabb divíziókat hoznak létre vállalaton belül, printből pedig csak azt szeretnék terjeszteni, ami valóban nyereséges a piacon. Előtérbe helyezik a digitális árbevételt, így például létrehozzák a shoping go app-ot.

Vági Róbert (Central Médiacsoport), Szauer Tamás (HVG) és Óhidi Zsuzsanna (Marquard Media)
Vági Róbert (Central Médiacsoport), Szauer Tamás (HVG) és Óhidi Zsuzsanna (Marquard Media)

A HVG eddig sikertörténetnek tartja a fizetőkapus új termékét

Szauer Tamás, a HVG terjesztési-és marketingigazgatója azt emelte ki, hogy a HVG Kiadónál mindig az újságíráson lesz a fő fókusz, ezért is indították el a hvg360 nevű terméket idén szeptemberben. Azt mondta, az első adataik azt igazolják, hogy az embereknek van igénye a digitális fizetett tartalomra. (Azóta a a kiadó másfél héttel ezelőtt bejelentette, hogy a hvg360 előfizetőinek száma elérte a 9 ezret.)

Szauer úgy látja, a The New York Times is sikeres ezen a területen, bár eleinte az amerikai internetes oldal fizetős üzleti modellje még nem volt az, de ma már stabil lábakon áll.

„Nagyon alaposan megnéztük, mikorra és hogyan érdemes bevezetnünk a fizetős tartalmat. A magyar piac elég speciális, ehhez kellett igazodnunk a digitális térben. A HVG-nek széles a portfóliója, van állásbörzéje és álláskereső oldala is Jobline néven. A kiadónak ezzel az a célja, hogy minél több lábon álljon.”

A 24.hu kiadója inkább a hirdetői piacból merítkezik

Vági Róbert, a 24.hu-t és az nlc.hu-t is kiadó Central Médiacsoport kereskedelmi igazgatója azt mondta, ők is folyamatosan keresik a különböző új bevételi lábakat, de a Centralnál hosszú távon inkább a hirdetői piacot tartják fontosabbnak.

A Central Médiacsoport a konzervatívabbak közé sorolja magát, de vannak újfajta megoldások náluk is. A Central azért is szkeptikus a fizetős irányba történő változások kapcsán,mert piaci trend inkább most a natív tartalmak erősödése, ebbe az irányba mennek el a hirdetők.

A Mediaworksnél a klasszikus irányban hisznek

Györke Zoltán, a KESMA-hoz tartozó Mediaworks értékesítési igazgatója elmondta, hogy ők a klasszikus irányban hisznek. A Nemzeti Sportnál történt márkaépítés és a Bors című bulvárnapilapjuk tekintetében is sok újítást hoztak be a márka megerősítése érdekében.

A Mediworksnél most főleg a vidéki kampányokra fókuszálnak, a megyei lapokra erősítenek. A cél az – derült ki Györke Zoltán szavaiból –, hogy amit korábban a Lapcom tudott, azt át tudják vinni a Mediaworkshöz is.

Orosz Márton (Portfolio), Guttengéber Csaba (Atmedia), Györke Zoltán (Mediaworks), Vági Róbert (Central Médiacsoport), Szauer Tamás (HVG)
Orosz Márton (Portfolio), Guttengéber Csaba (Atmedia), Györke Zoltán (Mediaworks), Vági Róbert (Central Médiacsoport), Szauer Tamás (HVG)

Az Atmedia vezetője szerint a tévés piac virágzik

Guttengéber Csaba a kormányközeli Atmedia televíziós reklámértékesítő ház ügyvezető igazgatója azt mondta, szerinte a tévés reklámértékesítői piac a tévé túlkeresleti piacát hozta.

„A tévés piac jobban virágzik, mint bármikor” – mondta az Atmedia vezetője.

Guttengéber Csaba úgy látta, hogy az idei évben sok hirdető fordult vissza a tévé felé. Az ügyvezető szerint a tévé egyik előnye az elért fogyasztókra eső reklámköltség alacsony szintje. Guttengéber Csaba felidézte, hogy csapata a tévés reklámértékesítés mellett egy ideje már rádiós reklámokat is értékesít, valamint online üzletággal is rendelkezik.

Az ügyvezető a rádiót mint médiumot méltatva azt mondta, az egyik leghitelesebb médiumról van szó, ami fontos a hirdetőknek is. Az online esetében az ügyvezető főleg az online videók jelentőségéről és azok értékesíthetőségéről beszélt.

A Portfolio a több lábon állás stratégiáját követi

Orosz Márton, a Portfolio Csoport tartalomfejlesztési igazgatója elmondta, hogy maradnak szakmai síkon, de közben audiovizuális tartalmakat is készítenek, az offline események mellett.

„Nálunk dolgoznak a legjobb gazdasági újságírók, és erre építjük tovább a konferenciáinkat. Többek között az ingatlanpiaci konferenciánk is nagyon sikeres most. Több médiumunk is van: a Portfolio megújult, ott a Pénzcentrum, Agrárszektor néven van agrároldalunk, és nyitottunk az életmód/life-style vonalon is a hellovidek.hu-val. Igyekszünk több lábon állni.”

Hogyan lehet függetlennek maradni a hirdetőktől is?

A beszélgetés moderátora, Kőszegi András újságíró ezután arról érdeklődött a beszélgetőpartnerektől, a hirdetők mennyire próbálnak beleszólni a tartalomba, igaz-e, hogy egyre inkább, illetve kérdezett a natív tartalmakról és arról, hogy a tartalom mögé bújtatott PR esetében hogyan valósulhat meg a brand safety, a márkabiztonság.

Györke Zoltán (Mediaworks) válaszában azt hangsúlyozta, hogy a hirdetői igények ott vannak ezeken a területeken is, és meg kell teremteni az egyensúlyt. Szauer Tamás (HVG) szerint olvasói árbevételt kell növelni, hiszen, ha hasznosnak tartanak valamit, akkor fizetni fognak érte. „Nálunk a márkázott tartalom és a szerkesztőségi tartalom fallal van szétválasztva” – válaszolta a hirdetői befolyásolásra vonatkozó kérdésre.

Guttengéber Csaba (Atmedia) szerint egy erősen szabályozott környezetben dolgoznak a médiások. A médiatulajdonosok felé a vezetőknek meg kell erősíteniük azt, hogy a natív módon keletkezett tartalmak a szerkesztőségi márka hitelességét ne sértsék.

Orosz Márton azt hangsúlyozta, hogy a Portfolio csapata kifejezetten ügyel arra, hogy nagyon szakmaiak legyenek. „Mi szakmaiságot tudunk tenni hozzá, ezért egy natív tartalom sokkal erősebb ilyen formában. Arra is figyelünk, hogy ne mosódjanak el a határok. Látjuk, hogy létező ez a piac, kiszolgáljuk a megrendelőinket.”

Óhidi Zsuzsa (Marquard Media Magyarország) szerint az életmód tartalmakat nehéz rossz irányba terelni, erre a Marquard Media is figyel. Fontos a minőségi tartalom. „De lehetőséget látunk a natív cikkekben is. Ebben mindenkinek jól kell magát éreznie, ez a nehéz, hogy ne legyen izzadságszagú.”

A digitális veszélyes a márkabiztonságra?

Guttengéber Csaba hangsúlyozta, a televíziós iparba áramlik vissza a megrendelői bizalom, és az online pénzek, jól beszabályozott környezet a tévé. Legtöbb médiacég kipróbálta az online világot, de néha sérült a brand, és ehhez a brandépítéshez a tv jó erő és környezet és védelmet biztosít. Itt nem történhetnek meg olyasmik, hogy lefejezéseket mutatnak be.

Guttengéber Csaba (Atmedia) beszél, mellette balra Orosz Márton (Portfolio) és jobbra Györke Zoltán (Mediaworks)
Guttengéber Csaba (Atmedia) beszél, mellette balra Orosz Márton (Portfolio) és jobbra Györke Zoltán (Mediaworks)

Szauer Tamás (HVG) azt hangsúlyozta, hogy a fenntartható vállalati környezetnek fontos, hogy fenntartsák a megbízható reklámozói környezetet, de néha be kell vállalni, hogy nem lehet a reklámkörnyezetet minden szinten kontrollálni.

Orosz Márton hozzátette, a hirdetőik tudják, hogy prémium márkakörnyezetben lesz a hirdetés, és meg tudják nyugtatni az ügyfeleinket, hogy jó kezekben vannak.

Óhidi Zsuzsa szerint a vállalat professzionális működése biztonságot jelent, a márkáik garantálják ezt.

A Media1 a Brandfestival médiatámogatójaként lehetett jelen a rendezvényen, melyről további írásaink elérhetők ide kattintva.

További médiás hírek, cikkek olvashatók a Media1-en. Tartalmaink elérhetők a Facebookon is.

Borítófotó: Kummer János/ Brandfestival

Szóljon hozzá!