Pusztay András, az Index.hu vezérigazgatója.

Index-vezér: Akinek halálhírét keltik, sokáig fog élni

Pusztay Andrást, az Index.hu Zrt. júliusban kinevezett régi-új vezérigazgatóját kérdeztük az Index helyzetéről és jövőjéről, például arról, hogy még manapság is sokan tartanak az oldal lehetséges bezárásától, de szóba került az is, mi az oka az Index címlapján a blogajánlós doboz újabb átalakításának, illetve átnevezésének.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Megírtuk: új főszerkesztő-helyettest nevezett ki a napokban az Index Munk Veronika személyében, valamint változott Szabó Zoltán eddigi tartalomigazgató beosztása is. Mi indokolta a változásokat?

Pusztay András: Az Indexszel nem tud olyan abszurd dolog történni, ami kizökkentené az itt dolgozókat a hitükből, ami letérítené a lapot arról a pályáról, ahol mozog, viszont az elmúlt időszakban, túl sok energiát fordítottunk a túlélésre. Most már azt gondolom, az „építkezésre” kell energiákat helyeznünk. Ebben nagyon segítségünkre vannak az olvasóink is, akik a támogatásukat már pénz formájában is kifejezik, mi pedig minden vállalásunkat transzparens módon szeretnénk teljesíteni. Tehát elkezdtünk „építkezni”, és megvalósítani az olvasóink felé tett vállalásokat, kötelezettségeket.

Ma már egy Indexhez hasonló médiavállalkozás nem pusztán hagyományos értelemben vett tartalmakat, hanem a saját maga köré épített közösségnek releváns formátumokat, tartalmakat állít elő. Vera szerepe, hogy még közelebb hozza az olvasókat és a közösséget a szerkesztőséghez, illetve koordinálja a vállalásokat is. Ami Szabó Zoltán stratégiai és kreatív igazgatói kinevezését illeti: Zoli nagyon határozott vízióval rendelkezik azzal kapcsolatban, hogy milyennek kellene lennie az Indexnek néhány év múlva, és a víziójában én is nagyon hiszek. Kinevezése egyszerre szól az elképzeléseinek és az ő személyének. Jó dolog a piacvezetőség, de nem szabad belekényelmesedni. Ebben segít Zoli.

Mi az Index stratégiája, milyen irányba fordul a jövőben?

Vélhetően a versenytársaink is olvasni fogják ezt az interjút, és azt azért nem szeretném, ha előbb értesülnének a kollégáinknál a stratégiánkról, aminek a kialakításán dolgozunk. De megígérem, hogy amikor eljön az idő, akkor beszélünk részleteiben is erről. Most azonban még korai lenne.

Mégis mennyiben lesz más az Index, mint a mostani?

Miközben egy gyorsan és folyamatosan változó médiapiacon élünk, a működésünk kissé konzervatív, viszonylag „hírlapi működésünk” van. Rengeteg új kompetenciának kell megjelennie az Indexben, akár úgy, hogy ezeket elsajátítják a kollégák, vagy szereznünk kell ilyeneket. Mindenesetre azért, mert hosszú ideje és most is piacvezetők vagyunk, nem csinálhatunk úgy, mintha nem érnének kihívások minket. Tudjuk, hogy öt-tíz év múlva nem úgy fog kinézni a médiafogyasztás mint ma, és mi most még a mai gyakorlatra vagyunk berendezkedve. Ez a stratégia ebben próbál előre tekinteni.

Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója
Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója interjút ad a Media1-nek. Fotó: Németh Péter

A tartalomfejlesztés, ami eddig Szabó Zoltán névjegykártyáján volt, mennyiben választható szét a stratégiától? Neki most nagyon más munkája lesz, mint eddig, vagy ez inkább csak egy jobb megnevezése annak, amit eddig is csinált?

Ez egy más természetű, sokkal szélesebb és nagyobb feladat mint a tartalomfejlesztés. A tartalomfejlesztés persze része a stratégiának, de itt sokkal átfogóbb dolgon dolgozunk Zolival. Meg kell terveznünk, hogyan épüljön fel a cég, hogyan működjön a mindennapokban, az egyes kompetenciákkal rendelkező embereknek milyen feladatai legyenek, milyen formátumokat gyártunk, vagy hogy szükségünk lesz-e ekkora irodára vagy sem néhány év múlva.

Épp most költöztünk át ide a Lajos utcába, ahol az új szerkesztőségben stúdiók is vannak. Ezeket például azért hoztuk létre, mert szeretnénk a tartalomfejlesztés terén is számunkra új dolgokat kipróbálni, új formátumokkal kísérletezni, de ez akár az üzleti tervezésünkre is hatással lesz. Ezekre eddig nem terjedt ki a tartalom-fejlesztési vezető hatásköre.

Eddig négy főszerkesztő-helyettes volt, most öt lett. Hogy oszlanak el közöttük a feladatok?

Munk Vera kinevezésével valóban bővült a főszerkesztő-helyettesek köre, én egyébként kifejezetten örülök annak, hogy nő került a vezetőségbe, mert az eddig mindig jót tett az Indexnek, ha voltak nők a vezetőségében. Itt most persze Vera személyének szólt a felkérés, nem a női mivoltának. Vera feladata nem egy hagyományos értelemben vett újságírói főszerkesztő-helyettesi feladatkör. A közönségkapcsolatok mellett a szerkesztőség fiatalítása, a fiatal újságírókat képező gyakornoki mentorprogramunk koordinációja és a nagy ügyeink felkarolása tartozik hozzá. A többi főszerkesztő-helyettesünk munkája ennél hagyományosabb főszerkesztő-helyettesi munka.

Ön is régi-új munkatárs az Indexnél, hiszen annak idején, hat éven át már volt vezérigazgatója a cégnek, de aztán elment a Sziget Zrt.-hez marketingigazgatónak. Miért ment el annak idején, és hogy-hogy visszatért idén júliusban?

Amikor elmentem az Indextől, már nem éreztem magam jól a bőrömben. Úgy gondoltam, már nem tudok annyit hozzátenni az Indexhez, mint amennyit elvártam volna magamtól.

Unalmassá vált a munka, vagy a cég került olyan helyzetbe, hogy korlátozottak voltak a lehetőségek?

Úgy fogalmaznék, hogy az akkori helyzetben vérfrissítésre volt szükség a pozíciómban, mert egy ilyen cég esetében nagyon fontos, hogy erős és határozott kézben legyen az irányítás. Addigra elvesztettem a lendületemet. Úgy éreztem, új kihívásokra van szükség, és abból sokkal többet tudnék kivenni. Ez így volt az elmúlt két évben, most viszont erőm teljében tudtam visszajönni (a Sziget után végül egy nagyon ígéretes automatizált fizetési rendszert fejlesztő startup cégtől), és azzal a vággyal vagyok itt, hogy építeni lehet valami jót.

Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója
Fotó: Németh Péter

Távozásakor zajlott egy tulajdonosváltás, majd azóta egy másik tulajdonosváltás is végbe ment. Először az Index odakerült Simicska Lajos közvetítésével az eleinte Simicska-közeli alapítványhoz, majd azután az alapítványt létrehozó cég tavaly átkerült Ziegler Gáborhoz és Oltyán József vállalkozóhoz, utóbbi üzletembert sajtós berkekben gyakran a neve helyett egyszerűen csak „A KDNP-s” jelzővel emlegetik néhányan. Mennyiben más a távozáskori Index ahhoz képest, ahová ön nemrég visszaérkezett?

A szerkesztőség sokkal erősebb és higgadtabb, mint amit itt hagytam két éve. Ez a higgadtság talán abból is fakad, hogy rengeteg minden történt, és bár hetente keltették az Index halálhírét, mégis szuperül, tisztességesen el tudta végezni a szerkesztőség a munkát, amit elvártak az olvasóink, és meg tudott felelni azoknak a minőségi követelményeknek, amelyeket önmagával szemben is támasztott.

Ez nagyon nagy előny, ilyen éveket átvészelni nagyon nagy erőt ad. Emellett a szervezet fiatalodott is. Márpedig ha egy szerkesztőség látja, hogy fiatalok számára is vonzó munkahely, és ezáltal látja a lehetőségét, hogy a fiatal közönség felé is tud nyitni, akkor ez szintén erőt ad. Ezért én most azt érzem, hogy a szerkesztőségünk erősebb és nyugodtabb mint pár éve volt.

Tőlem még most is gyakran kérdezgetik különböző újságírókollégák, hogy nem hallottam-e, hogy mikor szűnik meg az Index, és hozzáteszik, a Fidesz-KDNP talán csak a választások lezárultára vár. Szóval sokan emlegetik még most is az Index lehetséges halálát.

Akinek halálhírét keltik, sokáig fog élni.

Ha a mondás helytállónak bizonyul, akkor tényleg van értelme öt-tíz éves stratégiai terveket készíteni. Azoknak viszont, akik azt mondják, lehet, hogy már csak az önkormányzati választásokig működhet normálisan az Index, illetve aki hajlik rá, hogy ezt elhiggye, mit tud mondani?

A kirakatban éljük az életünket, bármit teszünk, vagy bármit is hallanak rólunk az emberek, azt a saját narratívájuknak megfelelően interpretálják. Ezen nem tudok változtatni, de ha nem hinnék abban, hogy sok év múlva is lesz Index, akkor nem szerződtem volna le ide. Ráadásul egy szuper munkahelyet hagytam ott. Ha azt gondoltam volna, hogy ez nem tarthat sokáig, illetve nem tudnék ebben kibontakozni, akkor nem vállaltam volna el.

A félelmek mögött részben azért az is meghúzódik, hogy az Index fölött a struktúrában ugyan egy alapítvány áll, de az alapítvány alapítói jogait az a NP Nanga Parbat 17 Zrt. gyakorolja, melynek társtulajdonosa „a KDNP-s” vállalkozó. Kivédhető-e, hogy ha a kormánypárt úgy dönt, elérkezett az idő az Index tönkretételére, akkor le tudják váltani az alapítvány, majd azután az Index Zrt. vezetőségét?

Mindenféle teóriát fel lehet állítani, de az Index ereje az, hogy olyan, amilyen az elmúlt 20 évben volt. Formailag is elképzelhetetlen az iménti felvetés.

De azért nem szeretek erről beszélni, mert ez csak egy teória, amiről úgy beszélnek hangzatosan az emberek, hogy nem veszik tudomásul azt, hogy ők maguk is olvasói az Indexnek, és hogy azért olvasói, mert ennek az értékeit szeretik két évtizede. Egyébként számomra érthetetlen, hogy miért kell folyamatosan ezeket az összeesküvés-elméleteket hangoztatni. Ezek nem tesznek jót nekünk.

Bár nyilván van, aki konkurenciaként érdekelt bizonytalanságot kelteni, valószínűleg sokan őszinte féltésből, a kedvelt oldaluk védelmében beszélnek ezekről. Azaz attól tartanak, hogy a kedvenc oldalukkal történhet valami.

Nekem meggyőződésem, hogy ez nem fog bekövetkezni. A mindennapi életünkben semmi jele ennek, ezért nem is nagyon szeretnék róla többet mondani, mert ezzel úgy csinálnék, mintha ez egy létező probléma lenne, holott nem tartom annak.

Egy kérdés azonban még kapcsolódik ide. Van arra az Indexnek „B” terve, hogy mi történik akkor, ha a hirdetési bevételeiért felelős Indamedia sales house alól húzzák ki a szőnyeget, vagyis az Indamedia nem hoz bevételeket?

Miért lenne érdeke egy sales house-nak a számára legnagyobb bevételt jelentő Indexszel ezt tennie? Üzleti kapcsolatban állunk, van közöttünk egy szerződés, ami a piacon a számukra legjobb szerződés. Jó üzlet nekik velünk dolgozni és nekünk is velük.

Történtek azért az elmúlt években elsőre nem racionálisnak tűnő dolgok a médiapiacon. Láttunk már olyat, hogy kizsaroltak médiacégeket a tulajdonosaiktól, vagy csak megérte nekik valamit átadni.

Üzleti vállalkozást vezetek, ezért üzleti alapon hozunk döntéseket, kötünk szerződéseket. És amíg az Index ilyen, piacvezető, illetve a piac egyik legmeghatározóbb médiavállalata, addig szerintem mindenkinek  kiváló üzleti partnere tudunk lenni, és meg tudunk küzdeni a számunkra megfelelő kondíciókért. Természetesen bármikor bezuhanhat az irodába egy meteorit is, és akkor ez az egész, amiről beszélünk, nincs, de én ennek a lehetőségéről nem szeretnék érdemben beszélni.

Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója

Van, aki a Index piacvezetőségét is megkérdőjelezi. A Central Médiacsoport például a napokban ismét Facebook-hirdetésekben reklámozta, hogy a hírportálja, a 24.hu megelőzte az Indexet az egyedi látogatók tekintetében.

Ha egyszer-egyszer vagy akár többször is egy adott mutató kapcsán egy adott médiavállalat megelőzi a másikat, az nem jelenti azt, hogy piacvezetővé vált.

A múlt héten például volt olyan nap, amikor a Blikknek volt a legtöbb RU-ja (real user, azaz valódi felhasználó). Alapvetően mi minden szempontból piacvezetők vagyunk, és a minőségi mutatókban még azokon a napokon is toronymagasan piacvezetők vagyunk, amikor esetleg elérésben (real userben) meghalad minket valaki.

Minőségi tartalmakkal minőségi közönséget építünk, a mi oldalainkon két-három négyszeres az oldalon töltött idő még a legnagyobb versenytársainkhoz képest is, és az oldalletöltések számában is nagyon-nagyon a konkurencia előtt járunk.

Mi azért nem posztoljuk ki minden nap magunkról, hogy megelőztük a versenytársainkat, mert annak nem lenne hírértéke. Nagyon tisztelem az összes versenytársunkat, de még jobban tisztelem a számokat, és azok nem épp azt mutatják, hogy ne lennénk piacvezetők.

A piac van-e olyan érett, hogy ne csak a látogatószámot (RU), de az oldalon eltöltött időt vagy az oldalletöltést, illetve minőségi mutatószámokat is nézzen?

A piacnak szerintem az a lényeges, hogy olyan felületen hirdessen, ahol nem valamilyen mesterséges módon becsatornázott forgalom eredményeként jelennek meg emberek, hanem ahol pontosan tudható előre, hogy milyen minőségű és összetételű közönség érhető el, és azt rendszeresen el is érik.

Nálunk ez a minőség  és állandóság adott. Nem állítom, hogy ne lenne máshol is minőségi munka, nagy tisztelője vagyok a legtöbb versenytársunknak, de azért az egy elvitathatatlan előnyünk, hogy 20 éve képesek vagyunk hozni a megszokott minőséget. Viszont nem akarunk elkényelmesedni, ezért szeretnénk stratégiában gondolkodni, és nem csak egyik napról a másikra működni és elkönyvelni, hogy ma is jók voltunk.

A Media1-en beszámoltunk róla, hogy teljesen eltűntek az elmúlt hetekben az Index főoldalán lévő blog.hu-s ajánlódobozból, az i2-ből a közéleti témájú blogok. A blog.hu-tól akkor Ziegler Gábor megkeresésünkre nem nyilatkozott az okokról, az Index részéről azonban Miklósi Gábor főszerkesztő-helyettes elmondta, hogy nem érkezett érdemi válasz a blog.hu-tól az okokat illetően, és már kezdett az ügy az Indexre is ráégni. Ezért hozott létre az Index egy önálló közéleti blogválogatás szekciót az Index főoldalán. Rendeződik-e mostanra a két cég közötti szokatlan viszony? Egyáltalán miért dönthetett úgy a blog.hu, hogy eltünteti ezeket a bejegyzéseket, pedig nagyon látogatott tartalmakról beszélünk?

A blogok az Index emlőin nevelkedtek, sokáig egy cégcsoportban voltunk, de ez a tulajdonosváltások után megváltozott, ezért tudomásul kell vennünk, hogy a blogokat egy másik cég menedzseli. Mivel azonban a blogajánlók a mi címlapunkon keresztül is elérhetők nagyon régóta, épp ezért nagyon fontos, hogy a címlapi dobozban milyen tartalmakat tesznek közzé. A történet azért tanulságos, mert valójában az történt, hogy az indexes kéréseknek megfelelően egy átalakítási folyamatba kezdett az Inda-Labs Zrt. a blogok kapcsán.

Ha őszinte akarok lenni, mi ebbe a folyamatba kavartunk bele a nyilatkozattal. Az átalakítás ugyanis a mi kezdeményezésünkre arról szólt, hogy ne i2-nek hívják őket, mert mindenki az Indexszel azonosítja őket, használjanak saját nevet, illetve szeretnénk, hogy ha a szerkesztési elveik nyilvánosak lennének.

A cél az, hogy ha kísérleteznek, hogy bizonyos tartalmaikból hogyan lehet pénzt termelni, akkor legyenek tekintettel arra, hogy minden, amit tesznek, ránk és a mi megítélésünkre is hatással van. A történetben teljesen nyitott volt az Inda-Labs Zrt., és ezek a változtatások mostanra mind meg is valósultak, épp az interjú megjelenésekor váltanak nevet Blog.hu Címlapra.

Hamarosan ugyanúgy lesznek közéleti tartalmak is a dobozban, ahogy korábban, és ezentúl transzparens szerkesztési elv szerint.

Ha őszinte akarok lenni, akkor engem cégvezetőként eléggé megdöbbentett a mi reakciónk házon belülről, és az is, hogy a történet eljutott a Media1-hez is. Ha erről tudtam volna előre, elmagyaráztam volna, hogy mi a helyzet.

A Media1 megkereste a blog.hu-t és az Indexet is, utóbbinál a főszerkesztő irányított bennünket a főszerkesztő-helyetteshez, aki a nyilatkozatot tette.

Így van. Szeretném is artikulálni, hogy a kritika nem a Media1-nek szól, de a cégvezetői énem mégis megdöbbent azon, hogy mi az Indexnél hogyan kezeltük ezt a helyzetet.

Viszont előjött az empatikus énem is: valahogy úgy magyaráztam el magamnak, hogy úgy viselkedtünk, mint a kedves mama, akinek az egy szem gyereke elköltözik otthonról, hogy végre saját életet kezdjen az új barátnőjével, de az anyuka már a második este bejelentés nélkül megjelenik és máris csönget az ételhordóval. A törődés hajtja, de csak bonyodalmat szül. Nehéz az elengedés, na!

Ugyanakkor nyilván egyfajta önvédelem is volt, hogy az Index csinált gyorsan egy közéleti blogválogatás részt, hiszen akkor már napok óta nem volt ott a politika a blogos dobozban, és ez tényleg az Indexre hullott volna rá, hiszen az olvasó nem tudja, hogy nem az Index cenzúrázta ki a közéleti anyagokat.

Igen, viszont az fontos, hogy senki nem cenzúrázott. Valójában egy új, kifejezetten közéleti platformnak a tesztelése és próbálgatása zajlott közben a háttérben. Mivel azonban ez egy másik cég, erről nekem nem tisztem beszélni, de az igazsághoz ez is hozzátartozik, hogy az Index részéről erősen „túllihegtük” a dolgot.

Most az i2 Blog.hu! Címlap névre történő átkereszteléssel akkor az Index is elégedett, ezzel lezártnak tekinthető az ügy, vége a feszültségnek a két cég között?

Úgy gondolom, igen, hiszen teljesítették a névváltásra vonatkozó kérésünket, transzparens szerkesztési elveket vezetett be a blog.hu, és visszakerül a blogos közélet a címlapra, keverten a nem közéletiekkel. Nehéz ügy egyébként a politikai blog értékesítési szempontból, ebben hasonlít a 18+ -os tartalomhoz. Márpedig az Inda-Labs is nyilván egy üzleti vállalkozás, vagyis nyilván oda kell figyelniük a bevételekre is.

Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója

Ha a politikai tartalom mellé nehéz hirdetőt találni, akkor az Index politikai cikkeinél hogyhogy mégis van?

Más egy szerkesztett, szerkesztőségi tartalom. Az Index politikai tartalmai mellett mindig lesz hirdetés, mert rengetegen olvassák, nagyon megbízható tartalom.

Mi lesz akkor most az Index nyitóoldalán a Közéleti blogválogatás szekcióval?

Az megszűnik, hiszen értelmét veszti, ahogy a Blog.hu címlapon ott lesznek újra a politikai blogbejegyzések.

A blog.hu új szerkesztőségi elvei szerint „Magyarországi országgyűlési, önkormányzati valamint európai parlamenti választásokat és bármilyen népszavazást megelőző két hétben pártpolitikai tartalmú posztokat kiemelni az Index.hu címlapi dobozba nem lehet.” Miért nem lesznek kiemelve a politikai blogok a nyitóoldalon a kampányban?

A szabállyal az a cél, hogy a választási kampányokban ne váljon pártok kontrollálhatatlan felületéve ez a doboz, főleg úgy, hogy nem lehet objektív okok miatt garantálni a kiegyensúlyozottságot. Számomra ezért elfogadható logika, de a blog.hu szerkesztőségi elveihez nekem nincs is sok közöm, hiszen egy másik cégről van szó.

Korábban beszámoltunk róla, hogy nem igazán volt jó éve az Indexnek: növekvő hazai digitális piacon csökkent az árbevétele. Hogyan akar újra növekedési pályára állni az Index a jelenlegi környezetben?

Én nem látom ilyen borúsan a helyzetet, de a cég pénzügyeivel kapcsolatban a 2019. július 15. óta történt időszakról tudok beszélni, hiszen ekkor tértem vissza a céghez.

Működésünket továbbra is elsősorban a hirdetési bevételekből oldjuk meg, de hogy tudjunk fejleszteni is, komoly hozzájárulást jelent az olvasóktól érkező támogatás. Erre számítunk a jövőben is, de a működésünket abba az irányba szeretnénk vinni az új stratégiai igazgatói kinevezéssel is, hogy az említett növekedési pályára tudjunk állni a mai világban is.

Kicsit ellentmondásosnak tűnt, hogy az Index Zrt. osztalékot fizetett a tulajdonos alapítvány számára, miközben nem lett túl jó az év.

Én a július 15. utáni dolgokról tudok beszélni, akkor tértem vissza, azért vagyok felelős, de biztos vagyok benne, hogy megvolt ennek is az oka.

Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója

Mit tud azzal kezdeni az Index a bevételek szempontjából, hogy a környezet nem igazán támogató, egyes cégek retorzióktól tartva félnek a pénzüket nem kormánybarát médiumoknál költeni?

Mi egy dolgot tehetünk, hogy ugyanolyan vagy még jobb minőségben végezzük a munkánkat, mint eddig tettük. Szerencsére trenírozva vagyunk ezekre a helyzetekre, és amíg megbízhatóan a piac vezető szereplői maradunk, addig ezt a piac értékelni fogja. És most nem csak arra gondolok, hogy milyen minőségben vannak megírva a cikkeink, hanem hogy az olvasók mindenkori, folyamatosan változó igényeinek meg tudtunk-e felelni.

Nyilván nehezebben mint több versenytársunk, de elő fogjuk teremteni a nyereséges működésünkhöz szükséges forrásokat ezután is.

A hirdetési bevételek mellett az is nagyon fontos lesz, hogy az olvasói támogatások folyamatosak maradnak-e ezután is.

Természetesen itt is igaz, hogy amikor elindul egy kampány, vagy tetőzik egy aktivitás, akkor van a csúcs a bevételeknél, de nagyon büszkék vagyunk rá, hogy több ezer olyan támogatónk van, akik hosszú távon, rendszeresen is támogatnak minket. Ez számunkra azt is jelzi, hogy azt kapják, amiért fizetnek. Természetesen emellett fogunk időről-időre kampányokat indítani, hogy felépítsük azt a közösséget, mely már nem pusztán egy lapként tekint ránk, hanem saját magát indexesként aposztrofálja.

Ugyanolyan bevállalós-e még az Index, mint mondjuk öt, tíz, tizenöt vagy kezdetben, húsz éve volt? Úgy érzem, itt azért volt némi csökkenés az elmúlt években, ha nem is drasztikus.

Nem így érzem. Újságírószakmai szempontból ugyanolyan bevállalósak vagyunk, nem érzek csökkenést. Stílusban, nyelvezetben vagyunk talán kevésbé bevállalósak: kicsit jobban megválogatjuk a szavainkat. De az Index továbbra is kontrollt jelent a hatalom számára, és ebben nem adtunk fel semmit, sem az elveinkből, sem a gyakorlatunkból.

Pusztay András, az Index.hu Zrt. vezérigazgatója

Uj Péter főszerkesztői korszaka jutott eszembe, amikor órákon át tréfásan az Index címlapja másból sem állt, mint Gyurcsány Ferenc, még az időjárás is róla szólt talán. Az efféle merész akciók például már eltűntek. Az akkoriban egy vadhajtás volt, kevésbé jó ötletnek bizonyult, és most inkább mértéktartóbb próbál lenni az oldal?

Nem okvetlenül, inkább egy picit komolyabbá vált a környezet maga. Az álhírek, a fake news világában inkább az alaposság válik fontos értékké, és sokkal kevésbé az, hogy egy adott ügyből tudunk-e egy nagyon szellemes dolgot csinálni. Ezen a téren a napi betevőnk a Napirajz manapság. Itt a szerkesztőségben is érzékelek igényt a szellemesebb, kreatívabb tartalmi projektekre, és támogatom én is, hogy legyenek az említett esetekhez is hasonlók, de nem biztos, hogy abból a megfontolásból van most kevesebb ilyen, amit esetleg mögé lehet gondolni. Sokkal inkább a napi verkli, a megnövekedett munkamennyiség a magyarázat. Ma egy szerkesztőnek, nem is csak az Indexben, sokkal többet kell dolgoznia, mint 10 vagy 15 évvel ezelőtt.

Több a hír?

Több a tartalom, amit egységnyi számú újságíró előállít és sokkal komplexebb tartalmak készülnek ma már. Az adatvizualizáció, a videós tartalmak annak idején még csak elenyésző számban voltak, és nem érintettek ennyi embert a szerkesztőségekben. Manapság teljesen más képességekkel felvértezve lehet ezt a munkát csinálni, mint régen, és teljesen más a napi dinamika is.

Milyen újdonságokkal, fejlesztésekkel készül az Index a következő időszakban?

Ami leginkább kézzel fogható, hogy egyre jobban megtöltjük majd tartalommal a videós stúdiónkat.

Ezek beszélgetős műsorok lesznek? Milyen tartalommal lesz megtöltve a stúdió, illetve az oldal?

Lesznek beszélgetős műsorok is, de olyan kreatív formátumok is fejlesztés alatt vannak, melyek kilépnek a stúdiókeretek közül. Nagyon sokféle ilyen tartalom lesz, ezekről beszéljünk majd akkor, amikor elindulnak.

A hvg360-hoz hasonlóan az Index nem tervez olyan tartalmakat, amelyek csak fizetősen, fizetőkapu mögött lesznek elérhetők?

Nálunk ez még nem időszerű, egyelőre másban gondolkodunk, de a válaszban ott volt a „még”.

Kivárja az Index, hogy a HVG-nek mennyire jön be?

Szoktuk figyelni a versenytársakat és tanulunk belőle, néha még az is előfordul, hogy valamit irigylünk másoktól, de alapvetően mi a saját játékunkat „játsszuk”. A sportban is kapkodáshoz vezet mindig az ellenfélhez igazodni, a kapkodásból pedig mindig baj lesz. Mi szerintem most épp időben vagyunk, hogy hosszú távú fenntartható működésre rendezkedjünk be.

Gondolkodnak-e bővülésben, felvásárlásban, új tartalmakban? Nemrég például az Abcúgról derült ki, hogy új tulajdonost keresnek, mivel komoly bajban vannak.

Most nincs olyan a piacon, amire fennénk a fogunkat. Az Abcúg megvásárlását sem tervezzük, hiába tiszteljük a munkájukat. Nekünk azt a konzervatívabb irányt kell követnünk, hogy sajátot, de nagyon jót fejlesszünk. Nem az a fajta médiavállalat vagyunk, amelyik nagyon vásárolgatna.

Amikor még a CEMP-csoporthoz tartozott az Index, akkor volt sok egyéb közeli médiatermék, Portfolio, napi.hu, Totalcar, Femina stb.

Igen, de azok nem az Index, hanem az akkori anyavállalat termékei voltak. De mi most egy szem kiadóvállalat vagyunk, egy, illetve két kiadvánnyal, hiszen a Velvet tartozik még hozzánk.

Mennyiben lesz más az Index mondjuk öt év múlva? Más lesz egyáltalán?

Biztos, hogy más lesz, és nagyobbat fog változni, mint amekkorát az elmúlt öt évben változott. A saját médiafogyasztási szokásaimon is látom, hogy az mennyit változott, pedig én nem vagyok egy early adopter tizennyolc éves. Régebben a napot azzal kezdtem, hogy meghallgattam a Kossuth Rádióban, hogy „merre tart” az ország, majd összevetettem azzal, hogy ezt a valóságot mi hogyan értelmezzük az Indexen. Autóban, vagy bármilyen utazás közben azonban mostanában szinte már csak podcastot hallgatok, teljesen leszoktam a hagyományos médiafogyasztásról, mert nagyon idegesítenek a zenés rádiók és untatnak a beszélgetős rádiók is. A médiafogyasztásom úgy változott, hogy az általam kiválasztott és konkrét tartalmakat szeretném fogyasztani, és nem öntöm magamra a teljes műsorfolyamot kritikátlanul.

Akkor alapvetően technológiában és nem stílusban, témájában fog változni az Index?

Úgy gondolom, leginkább igen. Több videó, podcast, platformok…

A beszélgetésünk elején érintettük már, hogy az Indextől történő korábbi távozása után egy ideig a Sziget Zrt.-nél volt marketingigazgató. Miért állt fel ott?

Nagyon nagy élmény volt kilépni Magyarországról, ha csak a munkámban is, mert a munka 99 százaléka a Hajógyári-szigeten zajlott Óbudán. Azt látni, hogy egy pici, de nagyon ütőképes csapattal mekkora hatást lehet gyakorolni digitális marketingmegoldásokkal Európa-szerte, felemelő volt. Az is büszkeséggel töltött el, hogy egy ekkora világeseményt egy maroknyi magyar csapat olyan minőségben hozza létre, hogy ebből tanulhatnak a nemzetközi tulajdonosok is. Ez nagyon jó élettapasztalat és felismerés volt, de volt egy önismereti hozadéka is, mégpedig az, hogy nem volt nekem való hosszútávon ez az életvitel. Nem vagyok egy partiarc, és bármennyire is szerettem a kollégáimat és a munkát magát, azt éreztem, az nem én vagyok.

További, online médiával kapcsolatos hírek, cikkek találhatók a Media1 online rovatában. Érdemes követni bennünket a Facebookon is.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!