Hiába nőttek 2022-ben a bevételei a Médiapiac Kft.-nek, a május végén az Igazságügyi Minisztériumhoz benyújtott hivatalos pénzügyi beszámolója szerint 2017 óta most először a vállalkozás több millió forint veszteséggel zárta az évet.
Boros Bánk Levente, a kormányközeli Nézőpont Intézet igazgatója 2020 októberében vásárolta meg a Médiapiac című nyomtatott lapot és a mediapiac.com elnevezésű weboldalt kiadó céget, a tulajdonosváltásról akkor a Magyar Nemzet számolt be elsőként.
Amint arról a Media1 annak idején elsőként beszámolt, az új tulajdonos azonnal elbocsátotta a szerkesztőség addigi munkatársait. A HírTV és az MTVA műsoraiban rendszeresen szereplő NER-politológus akkor azt nyilatkozta a Magyar Nemzetnek és az Origónak, hogy a mediapiac.com-ból úgymond „mérvadó lapot” kíván csinálni, illetve meg kívánja újítani ezt és a nyomtatott magazint is. A kormánypárti elemző azt is hozzátette, hogy a lapnak a jövőben meg kell tudnia mutatnia, hogy vannak jó tollú újságírók a jobboldalon, és ellensúlyt kell képeznie a médiával kapcsolatos hírek terén. Pár napra rá az is kiderült, hogy Boros Bánk Levente valójában a kormánypárti KESMA-hoz (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) / Mediaworks Hungary tartozó Magyar Nemzet munkatársaitól kezdett el cikkeket rendelni a lapjába. Hogy néha ő maga is beszállt a tartalomgyártásba, az abból is érezhető volt, hogy a médiapiaci szakhírek között hirtelen a Fradi egyik sporteredménye is olvasható volt.
Havi 2.743, napi 100 körüli látogató a Médiapiacnak
A mediapiac.com weboldal a független auditáló szervezet, a piacon etalonként figyelt Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) e.gemius mérésében a Salesworks, a KESMA hirdetésértékesítő házához van mérve az oldal látogatottsága, de nem sokat ad hozzá a teljes KESMA-portfólió látogatottságához. A mediapiac.com abszolút sereghajtóvá vált a médiával foglalkozó internetes orgánumok között.
Például a múlt hónapban a Gemius kimutatásai szerint a weboldal összesen 2.743 belföldi oldalmegtekintést produkált. A múlt héten az oldal látogatottsága – nem elírás! – 100, azaz egyszáz körül mozgott, és ebben már benne van a hírgyűjtő oldalaktól, például a Hírstarttól érkező kattintásszám is.
Összehasonlításképp: ugyanebben az időszakban (2023. május), míg a Boros Bánk Levente vezette mediapiac.com 2.743 megtekintést tudott felmutatni, a 4 és fél éve a saját szegmensében egyre stabilabban piacvezető médiapiaci szakportál és egyetlen párthoz sem kötődő Media1.hu több mint 1 millió 193 ezer oldalmegtekintést ért el a DKT/e.gemius mérése szerint (belföldi adatok), míg a piac második szereplője, a tévésorozatokkal és más populáris televíziós témákkal foglalkozó SorozatWiki című oldal 384 ezret, a DigitalHungary nevű oldalra 163 ezret. A reklámipari kreatív.hu-ra 161 ezerszer, a médiaipari mmonline.hu-ra 58 ezerszer kattintottak. (A piacnak van még egy kisebb szereplője is, a korábban a Médiapiac újságot tulajdonló Szakács László érdekeltségében lévő, még 2013 decemberében indított markamonitor.hu, de ők nem vetik alá auditálásnak az oldalukat, így velük kapcsolatban csak becslések érhetők el a cikkeik mellett látható látogatottsági adat alapján, így azt nem tudhatjuk, hogy Szakács egykori vagy a mostani oldala-e a nagyobb havi elérésű, de az biztos, hogy a mediapiac.com a sereghajtók közé tartozik.)

A print lap is eltűnt
A médiapiac szereplőinek körében mi hiába kérdezősködtünk, hogy találkoztak-e az elmúlt időszakban Boros Bánk Levente nyomtatott lapjával, ugyanis senki sem felelt igennel: többségük úgy tippelte, hogy a lap 2-3 éve megszűnhetett. Mások elképzelhetőnek nevezték, hogy csak „neres körön belüliek”, a médiapiac VVIP-jei, azaz az általunk is megkérdezett fontos médiapiaci szereplőknél is fontosabb személyek (very-very important persons) olvashatják.
Boros Bánk Levente azt ígéri, ha lesz mondanivalójuk, újra küldeni fogják a Médiapiacot a zárt terjesztési listára
A Media1 érdeklődésére ma, kedden este Boros Bánk Levente telefonon azt mondta: valóban csak zárt terjesztésben érhető el az újság. Szavai szerint tehát nem szűnt meg a lap, de amikor arról kérdeztem, hogy ez mit jelent pontosan, mikor jelenik meg legközelebb, illetve mikor volt legutóbb, azt mondta, ezt nem tudja megmondani, „talán néhány hónapja” történhetett ilyen, és reméli, hogy az idei évben ismét lehet majd megjelenés valamikor.
Kérdésemre, hogy a piac szereplői nekünk azt mondták, hogy soha nem találkoznak a lappal, azt mondta, a tulajdonosváltás után változtatott a terjesztési listán, ez lehet az oka. (A Medai1 a legnagyobb magyar médiavezetők közül hívott fel néhányat, hogy kapják-e).
Arra, hogy mikor lesz legközelebb tematikus megjelenés, azt felelte Boros Bánk Levente: „majd ha lesz mondanivalónk”.
A Médiapiac tulajdonosa nem emlékezett, hogy a lapja hirdetési felületeit a KESMA értékesíti
Boros Bánk Levente, a Médiapiac Kft. tulajdonosa a Media1 azon kérdésére, hogy miért szerepel a Salesworks, a KESMA hirdetésértékesítő cége portfóiójához mérve a Gemius weboldalán a mediapiac.com, azt mondta, nem tudja, sőt nem igaz, hogy a hirdetési felületeket a Salesworks értékesíti, ő nem adott utasítást a Digitális Közönségmérési Tanácsnak arra, hogy mérjék be a lapját a KESMA portfóliója alá, úgyhogy majd utánanéz, hogy mitől van így.

Arra a felvetésre, hogy a DKT csak utasításra tesz ilyet, azt mondta, ő biztos nem adott ilyen utasítást. Boros Bánk Levente ugyanakkor elismerte, hogy a stábja tagjai a Magyar Nemzet munkatársaiból tevődik össze, akik „külsős bedolgozók”, tehát ennyi köze a médiapiaci újságnak mindenképp van a KESMA-hoz. A Media1 egyébként még 2019-ben, tehát még Boros Bánk Levente tulajdonossá válása előtt megírta, hogy a Médiapiac.com hirdetésértékesítését egy, a KESMA-hoz tartozó cég fogja értékesíteni. Erről annak idején a Médiapiac.com és a KESMA-s hirdetésértékesítő ház maga is beszámolt sajtóközleményben, de úgy tűnik, Boros Bánk Levente ezzel nincs tisztában a kft. tulajdonosaként.)
Arra, hogy hány alkalmazottjuk van, Boros Bánk Levente azt mondta: nincs alkalmazott a cégben, mert a cég így is veszteséges, ő pedig nem szeretne veszteséges céget működtetni. Szavai szerint a Médiapiac kft. nem képes kitermelni azt, hogy legyen egy alkalmazottja, ezért csak külsősökkel dolgoznak.
Boros Bánk Levente azt állítja, nem akarja eladni a veszteséges céget, pedig még alkalmazottakra sem futja a pénzből
Kérdésünkre, hogy a cégnek azért csak összejött 2021-ben 65 millió forint, 2022-ben pedig ennél is több, 76,5 millió forint nettó árbevétel és a piacon ennél jóval kisebb árbevétellel is működnek sikeres, nyereséges online lapok, Boros Bánk Levente azt mondta, az idei évben racionalizálni szeretné a céget.
Kérdésünkre, hogy nem akarja-e eladni, azt mondta, nincs ilyen elképzelése. Hozzátette, a kft. árbevétele nem csupán a Médiapiac újságból származik, hanem egyéb tevékenységekből is, de hogy melyek ezek, arra azt mondta, ez nem publikus információ.
Kérdésünkre, hogy van-e terv arra, hogy mitől lesz nyereséges a cég, azt mondta, igen, van terv, át fogja alakítani a céget. A racionalizálás mellett még fejleszteni is fognak.
Arra, hogy hitelesnek tartja-e a mediapiac.com látogatottsági adatát, amelyet a DKT / Gemius közöl hónapról hónapra publikusan, azt mondta:
vannak belőle időnként viták, hogy a különböző közönségmérési adatok hitelesek-e, legyen ez tévés nézettség vagy online látogatottságmérés, de a piaci dogmákat nem tudja megváltoztatni, és nem szeretne állást foglalni a DKT-adatok hitelességéről.
Az állami lottóvállalat hirdetése is többször futott a minimális látogatottságú weblapon – Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. egyik vezetője inkább törölt az ismerősei közül, amikor erről érdeklődtem
A Media1 egyébként szerette volna megtudni, hogy az állami Szerencsejáték Zrt. mekkora összegeket költ el a kormányközeli, olvasóval már csak alig rendelkező weblapon (a portálon többször is láttuk az állami lottócég hirdetéseit), de sem a sajtóirodának küldött kérdésünkre, sem közérdekű adatigénylésünkre nem kaptunk érdemi adatot arra az ürügyre hivatkozva, hogy nem ők kötötték a szerződést a céggel. Valószínűleg egyébként a ferraris / lamborghinis kormányplakátos milliárdos vállalkozó, Balásy Gyula cégére, a New Land Mediára utalhattak, ők kezelik ugyanis az állami szerencsejáték cég hirdetési büdzséjét és helyezik el a bannereket.
Egy kormánykedvenc cégen keresztül közel 35 milliárdért kommunikál a Szerencsejáték Zrt.
Mivel nem világos, hogy egy állami cégnek miért éri meg egy ilyen minimális olvasottságú weblapon hirdetést elhelyezni, Bánhegyi Zsófiától, a vállalat kereskedelmi igazgatójától (a kérdésem elküldésekor még marketingigazgató) közvetlenül is megpróbáltam megtudakolni, hogy milyen szakmai, üzleti megfontolások vannak emögött, de Bánhegyi az érdeklődésem után inkább másnap reggelre megszüntette hosszú évekre visszanyúló ismeretségünket a Facebookon, illetve elérhetetlenné tette a profilját a számomra, és az máig tiltásban van.
Újabb területért felel Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketingigazgatója
Az állami lottóvállalatnak tehát nincs magyarázata arra, hogy hogyan fér bele a felelős közpénzgazdálkodás elvébe, hogy egy olyan weboldalon futottak a hirdetései, amelyeket szinte a kutya sem olvas már, de legközelebb beszerzünk egy jó sportautót és megpróbálunk mi is Balásy Gyula után eredni, hátha ő tudja.
Szárnyaszegettek lesznek a „jótollú magyar újságírók”? – Bezárt a Médianéző Központ
A Media1 folyamatosan közli a különböző, médiához kapcsolódó cégek üzleti, pénzügyi beszámolói adatait, ezekről ITT olvashat.
További hírek érhetők el a Media1.hu hírportálon. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is, hogy soha ne maradjon le a médiapiac legújabb aktualitásairól.