fbpx
Németh Balázs, az M1 hírolvasója.

Feljelenti az Európai Bizottságnál a magyar közmédiát orosz propaganda terjesztése miatt a TASZ és a Political Capital

Az Európai Unió ugyan kitiltotta területéről az orosz propagandát, de az annak megfelelő tartalmakat a magyar állami médiavállalat akadálytalanul terjeszti jelenleg is. Korábban a Media1 is érdeklődött már arról az Európai Bizottságnál, terveznek-e fellépni az orosz propagandát terjesztő M1 ellen, az uniós testület válaszát is felidézzük hírünk második felében.

Mint a Media1-hez eljuttatott, keddi közleményében emlékeztetett, a Társaság a Szabadságokért (TASZ) és a Political Capital fogalmazott, Oroszország az államilag finanszírozott dezinformációt is fegyverként használja az ukrajnai háborúban, ezért az Európai Unió több orosz propagandaforrást is szankciós listára helyezett. A Szputnyik és az RT semmilyen tevékenységet nem végezhetnek az Unió területén, és a tagországok médiaszolgáltatóinak is tilos ezek tartalmainak sugárzása vagy bármilyen terjesztése.

A magyar közmédia csatornái ugyanakkor továbbra is forrásként használják az orosz propagandát, máskor pedig kritika nélkül közlik az orosz dezinformációs üzeneteket. Miután a Political Capital hiába tett ezzel kapcsolatban bejelentést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál, a TASZ-szal közösen az Európai Bizottsághoz fordultak, mivel úgy vélik, a közmédia kijátssza az uniós jogot.

A két szervezet arra kéri az Európai Bizottságot, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel tegyen azért, hogy egy tagállam közmédiája se szolgálhasson hátsó ajtóként a kitiltott háborús propaganda terjesztőinek – írták.

„Az Európai Unió példás gyorsasággal és hatékonysággal lépett fel az orosz háborús dezinformációval szemben, így azt sem engedheti meg, hogy a magyar közmédia következmények nélkül tegye értelmetlenné az erre vonatkozó, közös európai szabályokat”

– mondta Kapronczay Stefánia, a TASZ ügyvezető igazgatója.

„Háború idején kiemelkedően fontos a kiegyensúlyozott tájékoztatás, főleg ha az agresszió épp a szomszédunkban zajlik, az agresszor állam, Oroszország pedig Magyarország szövetségesi rendszerére próbálja áthárítani a felelősséget e háborúért. Ha a Kreml által terjesztett bizonyítottan hamis állításokat a magyar társadalom széles tömegéhez juttatják el belpolitikai szereplők, azzal Moszkva dolgát könnyítik meg, hiszen ezek a narratívák segíthetnek elbizonytalanítani a magyar közönséget abban, hogy valóban csak a Kreml felelős Ukrajna megtámadásáért”

– fogalmazott Szicherle Patrik, a Political Capital elemzője.

Orosz propaganda az állami médiánál

Mint arról hírt adtunk, az orosz propaganda kapcsán a közmédia Kunigunda utcai épülete előtt valaki múlt héten pénteken egyszemélyes demonstrációt tartott, és a tiltakozó molinóján azt a kérdést tette fel az állami média munkatársainak, hogy „Hogy tudtok itt dolgozni?”.

Korábban az ellenzék is tartott demonstrációt a közmédia épülete előtt az abban terjesztett orosz propaganda miatt, míg néhány nappal ezelőtt Borsa Miklós, az M1 egykori hírolvasója fogalmazott úgy, hogy van még a közmédiánál néhány ismerőse, és „a háborúval kapcsolatban is vannak irányelvek, hogy mit lehet, mit nem lehet” az intézményben.

Korábban Polyák Gábor egyetemi tanár, médiaelemző, az ellenzék sajtópolitikai kabinetjének vezetője Koltay András, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa elnökének felelősségét is firtatta, amiért eltűri, hogy orosz propagandát terjesszenek idehaza az állami csatornák és Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatójának haladéktalan menesztését szorgalmazta. Koltay azonban érdemi fellépés helyett azokat kezdte el ostorozni, akik bírálják azt, amit a közmédia sugároz.

Az M1 tévécsatorna egyik, többek által szélhámosnak tartott szakértője korábban olyanokat is állított, hogy valójában nem Oroszország támadta meg Ukrajnát, hanem fordítva. A közmédiához tartozó MTI pedig hosszú időn át azt terjesztette, hogy nem is háború folyik Ukrajna ellen, hanem csak hadművelet.

Az Európai Bizottság néhány csatornáról megfeledkezett

Korábban a Media1.hu is érdeklődött arról az Európai Bizottságnál, hogy terveznek-e fellépni az orosz propagandát terjesztő magyar állami televíziós és rádiótársaság, az MTVA ellen, de azt közölte a testület magyarországi sajtófőnöke, hogy az Európai Unió csak a Russia Today (RT) és a Szputynik csatornák terjesztését tiltotta meg az EU-ban.

Szavaiból kiderült, hogy hasonló okokból nem lépnek fel az RTR Planeta terjesztése ellen sem, ami valamiért kimaradt a tiltásból, holott szélsőséges tartalmai miatt korábban a működését többször is hónapokra szüneteltetni kellett. Utóbbi csatorna idegen államok likvidálását ösztönző tartalmakat sugárzott. Az RTR Planetát a Magyar Telekom és a Vodafone is terjeszti.

Frissítés
A TASZ ma a TV2-t is feljelentette, de őket a Nemzeti Választási Bizottságnál, és amiatt, hogy Orbán Viktor mellett agitált.

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Borító: Németh Balázs, az M1 hírolvasója. Fotó: M1 Híradó / YouTube.com
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */