fbpx
Zaszlók az Európai Bizottság épülete előtt

Válaszolt az Európai Bizottság arra, miért érhető el most is az orosz állami RTR Planeta, rajta Putyin propagandistájának műsorával

Az orosz-ukrán háború miatt, a dezinformáció elleni harc jegyében az Európai Unió az RT (Russia Today) és a Szputynik TV médiaszolgáltatási jogosultságát felfüggesztette, de a Vlagyimir Putyin orosz elnök propagandistája, Vlagyimir Szolovjov műsorait sugárzó, állami hátterű RTR Planeta, mely korábban más államok megszállását, elpusztítását is népszerűsítette, elérhető maradt Magyarországon is több nagy kábelszolgáltatónál. A Media1 erről kérdezte az Európai Bizottságot és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot, valamint újabb kérdéseket küldtünk a Telekomnak. A magyar médiahatóság egyelőre nem, az Európai Bizottság Magyar Képviselete azonban viszonylag hamar reagált a kérdésünkre.

Mint arról a Media1 korábban beszámolt, az Európai Unió március elején felfüggesztette az RT (korábbi nevén Russia Today) és a Szputnyik TV csatornák médiaszolgáltatási jogosultságát az Oroszország által folytatott dezinformációs kampány elleni harc jegyében, az Európai Parlament pedig határozatot fogadott el, melyben azt kérte minden tagállamtól, hogy szüntesse meg az orosz propagandatartalmak vételi lehetőségeit.

A Vodafone Magyarországnál és a Magyar Telekomnál azonban elérhető maradt az RTR Planeta nevű orosz állami tévécsatorna, melyen Vlagyimir Putyin orosz elnök egyik legfőbb propagandistájának, Vlagyimir Szolovjovnak is műsorai vannak. Emiatt a múlt héten Tompos Márton, a Momentum politikusa stop propaganda felszólítással nyílt levelet írt a Telekomnak és a Vodafone-nak, kérve az RTR Planeta lekapcsolását. A kábelszolgáltatók erre lényegében csak annyit válaszoltak, vizsgálják a kérdést – azonban egyelőre meghagyták kínálatukban az RTR Planetát, mondván az EU tiltása erre a csatornára nem terjed ki. (A Telekom részletesebb válasza itt, a Vodafone reagálása itt érhető el.)

Az RTR Planeta korábban államok megszállását, elpusztítását népszerűsítette

Mindez azért is érdekes, mert mint arról a Media1 már beszámolt, az RTR Planeta már évekkel ezelőtt is többször a hatóságok látókörébe került, sőt az Európai Bizottság több alkalommal hozzájárulását adta a litván médiahatóságnak a csatorna működésének több hónapos felfüggesztéséhez, ugyanis

az adásban például fenyegetés hangzott el más államok megszállásával vagy elpusztításával kapcsolatban, beleértve a balti államokat is. Az Európai Bizottság határozatai szerint a csatorna ezzel többször megsértette az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelvet (AVMSD), mely tiltja a gyűlöletbeszédet.

Így eleve nem érthető, hogy egy ilyen csatornát a Telekom miért tart a kínálatában ilyen előzmények után, függetlenül attól, hogy vonatkozik-e rá tiltás vagy sem, de érdekes az is, hogy az Európai Unió miért hagyta ki az Oroszország elleni szankciók elfogadásakor a tiltólistáról.

Telekom és Vodafone üzlet egymás mellett egy Auchan áruházban
Telekom és Vodafone üzlet egymás mellett egy nagyáruházban. Egyelőre mindkét szolgáltató terjeszti az orosz RTR Planetát
Fotó: Ladányi András / Media1

Válaszolt az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete

Moskovits Ákos, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének sajtófőnöke reagált a Media1 szombaton ezzel kapcsolatban megküldött kérdésére. Válaszában a szóvivő azt írja, a jelenleg hatályos szankció a dezinformációt és agressziót terjesztő gépezet leglényegesebb elemeit célozza meg, nevezetesen az RT-t (Russia Today) – ideértve annak különféle nyelvi változatait – és a Szputnyikot. Ezeket közvetlenül az orosz államapparátus irányítja, illetve működteti, szerkesztői függetlenség nélkül. E szervezetek Ukrajnában, az azzal szomszédos országokban és Európa-szerte a helyzet destabilizálására irányuló szisztematikus kampány keretében manipulálják az információkat.

Ezeket a szervezeteket a Tanács vonatkozó rendeletének melléklete sorolja fel. Általánosságban elmondható, hogy a melléklet elvben módosítható további médiumok felvételével, jelenleg azonban az elfogadott szankció maradéktalan végrehajtása a prioritás – tette hozzá az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének szóvivője.

Moskovits Ákos hozzáfűzte:

„Széles körben tájékozódunk annak érdekében, hogy az intézkedés hatálya alá tartozó valamennyi gazdasági szereplő betartsa azt. A többi oroszországi médium tekintetében a Bizottság folyamatos kapcsolatban áll a nemzeti médiaszabályozó hatóságokkal. Azt is tudomásul vesszük, hogy egyes nemzeti médiaszabályozók már tettek konkrét lépéseket, hogy korlátozzák az orosz csatornák körét a saját területükön ilyen szabályok alapján.”

Végül Moskovits Ákos plusz információként megemlítette, a lett nemzeti médiahatóság tavaly tavasszal – az uniós jogszabályokkal összhangban – egy évre felfüggesztette a Rosszija RTR tévécsatorna terjesztését Lettország területén.

Még visszakérdeztünk arra, hogy az RTR Planeta is állami, de erre a szóvivő nem reagált.

Rákérdeztünk a magyar médiaszolgáltatókon látható orosz propaganda témájára is

Arra a kérdésünkre, hogy a nemrég orosz propagandát terjesztő magyar közmédia (Duna Médiaszolgáltató / MTVA) ügyében, illetve amiatt, hogy az MTI nemrég a Kreml-propagandájához hasonlóan csak napokig hadműveletként emlegette az ukrajnai háborút, az Európai Bizottságnak nem lenne-e valamilyen teendője, nem kellene-e figyelmeztetniük a magyar médiahatóságot, hogy lépjenek fel a jelenség ellen (a Médiatanács elnöke egyelőre csak az orosz propaganda jelenlétét szóvá tevő ellenzéket bírálta), a következő választ kaptuk az Európai Bizottság Magyar Képviseletének sajtófőnökétől:

  • Az RT-t és a Szputnikot érintő intézkedések az EU Tanácsa által meghatározott, Oroszországgal szembeni célzott szankciók, az Ukrajna elleni orosz agresszióra adott válaszként.
  • A manipulatív propagandával szembeni fellépésre e szankcióktól függetlenül lehetőséget ad az uniós audiovizuális médiaszabályozás. Így Észtországhoz, Lettországhoz, Litvániához, Lengyelországhoz és Bulgáriához hasonlóan a magyar médiahatóság is tehet saját hatáskörben további intézkedéseket az orosz állam által kontrollált műsorszolgáltatókkal vagy más, dezinformációval és a manipulációval foglalkozó csatornákkal szemben.

Kerestük az NMHH-t is

A Media1 az Európai Bizottság megkeresésével egyszerre kereste meg az ügyben a magyarországi Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot is, hogy tervezi-e mint nemzeti szabályozóhatóság az RTR vételi lehetőségét korlátozni, összhangban az Európai Parlament azon határozatával, melyben azt kérte minden tagállamtól, hogy szüntesse meg az orosz propagandatartalmak vételi lehetőségeit.

“Az Európai Parlament,
(…)
(31.) elítéli, hogy az orosz hatóságok, az állami média és a mások nevében eljáró személyek becsmérlő tartalmakkal és az EU-val, a NATO-val és Ukrajnával kapcsolatos hamis narratívákkal információs hadviselést folytatnak a megosztottság kialakítása érdekében, azzal a céllal, hogy ürügyet szolgáltassanak az orosz atrocitások eltagadására; ezért felszólítja az összes tagállamot, hogy haladéktalanul függesszék fel az összes orosz állami médiacsatorna sugárzási engedélyét, beleértve a továbbközvetítéseket is (…)”

5 nappal ezelőtti (szombat délelőtt) elküldött kérdésünkre a magyar médiahatóság egyelőre nem reagált, hogy tesz-e lépéseket az RTR Planeta ügyében.

Újabb kérdésekkel kerestük meg a Telekomot is

Megkerestük szombaton a Magyar Telekomot is újabb kérdésekkel, hogy az elmúlt években egyébként miért szerepeltettek olyan csatornát a kínálatukban, amelyik korábban olyan súlyosan megsértette az uniós médiaszabályokat gyűlöletbeszéd sugárzásával, hogy azt többször több hónapra szóló elérhetetlenné tétellel szankcionálni is kellett, illetve kérdeztük, a csatorna terjesztését összeegyeztethetőnek találták-e a vállalati társadalmi felelősségvállalási stratégiájukkal, függetlenül attól, hogy van-e EU-s tiltás a csatornára, vagy sem.

Amint érkezik válasz a cégtől és az NMHH-tól, arról beszámolunk.

További hírek találhatók a Media1.hu oldalon. Híreinket már Telegram-csatornánkról is kérheti, így azonnal értesülhet mobilján vagy asztali gépén friss híreinkről.

Ott vagyunk Facebookon is!

Borító: Depositphotos / stock
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások