TV2 Tények

Vaszily lett a TV2 elnöke, rendkívüli közgyűlés volt Vajna halála után

A 4 nappal Andy Vajna halála után tartott rendkívüli közgyűlésen a médiavállalatot hitelező MKB Bank többségi tulajdonosához, Mészáros Lőrinchez köthető emberek vették át a TV2 működtetését. Vaszily Miklóst elnökké választották a Mészáros tőzsdei cégének épületében tartott közgyűlésen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Rendkívüli közgyűlést tartott január 24-én az Andy Vajna filmmogul érdekeltségei közé sorolt TV2 Média Csoport Zrt.  – írja a tavaly bezárt Heti Válasz néhány egykori munkatársa által összerakott Válasz Online.

Közgyűlés Mészáros Lőrinc cégénél

A Válasz Online azt írja, hogy a közgyűlésre rendkívüli helyszínen, nem a csatorna zuglói, Róna utcai székházában és nem is a Vajna-tulajdonú vállalatok Rákóczi úti főhadiszállásán került sor, hanem az Andrássy út 59. szám alatti villaépületben. Ez Mészáros Lőrinc, a gázszerelőből lett csúcsmilliárdos és volt felcsúti polgármester tőzsdei társaságainak központja.

A cikk megjegyezte: mivel az elhunyt producer nem magánszemélyként, hanem több cégáttételen keresztül birtokolta a televíziót, a közgyűlésen amúgy sem neki kellett (volna) szavaznia; akadt ott más, önálló aláírási joggal rendelkező menedzser is. (Ahogy arról a Media1-en korábban beszámoltunk, Vajna a delaware-i adóparadicsomba bejegyzett Cinergi cégen keresztül tulajdonolta a TV2-t, az IKO-t és a Rádió 1-et is, és mivel Delaware-ben nem biztosított a cégnyilvántartás nyilvánossága, nem lehet tudni, hogy Vajnán kívül voltak-e más tulajdonosok, a médiahatóság pedig hallgatásba burkolózik, amikor erre vonatkozó kérdést kap, holott a médiahatóságnak a végső tulajdonosokig levezetve szerepelnie kellett az adatnak.)

Négy nappal Vajna halála után már át is vették az irányítást

A cikk szerint a közgyűlésen a Mészáros-kör négy nappal Vajna halála után átvette a TV2 irányítását. Ezt nem csak a közgyűlési helyszín alapján állítja az írás, és nem csak azért, mert voltak erre már korábban is jelek (már 2017-ben megjelentek az első Mészáros Lőrinchez köthető személyek a TV2 igazgatóságában), de idén január 24-én egyértelmű személyi döntések születtek a cégbíróságon most iktatott jegyzőkönyvek szerint.

gyász, gyászcsík, tv2, vajna
Gyászcsík Andy Vajna halálakor a TV2 főcsatornán

Vaszily Miklós lett a TV2 elnöke

A közgyűlés egyik fontos mozzanata az volt, hogy Vajna helyett az igazgatóság egy másik tagja, az Echo TV vezéreként is funkcionáló Vaszily Miklós lett a TV2 elnöke. Őt a Válasz az Orbán–Mészáros-vonal delegáltjaként emlegeti, hiszen még nem volt nagy kormánypárti médiaholding, amikor a milliárdos szintén őt az Echo élére helyezte, valamint „betette” a részben általa ellenőrzött IKO Holding műsorgyártó vállalat felügyelőbizottságába.

Vaszily Miklós nyilatkozik az Infotér videós stábjának
Vaszily Miklós nyilatkozik az Infotér videós stábjának

A TV2 Zrt. megújult igazgatóságának tagja lett továbbá a Mészáros-féle tőzsdei cégek jogi képviseletét ellátó Kertész Tamás József, valamint a felcsúti expolgármester érdekeltségeivel régóta szimbiózisban működő Duna Aszfalt Kft. ügyvédje, Czira Szabolcs Sándor – aki nem mellékesen az útépítő céget birtokló Szíjj László veje.

Dirk Gerkens az igazgatóságban maradhatott

A TV2 január 24. óta regnáló igazgatóságában Vaszily, Kertész és Czira mellett egyértelműen Mészáros-lekötelezettnek számít Barna Zsolt, aki az MKB Bank bejövetele óta erősíti a csúcstestületet. A Vajna-pártiak közül pedig a csatornavezér Dirk Gerkens, a vele örökkön-örökké együtt mozgó Rákosi Tamás, valamint Horváth Balázs, a Rogán Antal–Habony Árpád-féle kommunikációs élcsapathoz kötődő ügyvéd maradt az igazgatóság tagja. Továbbá beülhetett még újoncként a TV2 irányítói közé Andy Vajna állandó cégtársa, az amerikai illetőségű Samuel Russel Falconello.

Dirk Gerkens, a TV2 vezérigazgatója interjút ad a New Europe Market riporterének egy konferencián. Fotó: Youtube
Dirk Gerkens, a TV2 vezérigazgatója interjút ad a New Europe Market riporterének egy konferencián. Fotó: Youtube

Origo-balhé, MTVA, Echo TV

Vaszily Miklós, a TV2 Zrt. új elnöke, a TV2 és az Echo TV előtt az MTVA vezérigazgatója volt. (Ottani pályafutása alatt az MTVA számos, Orbán Viktorhoz köthető beszállítótól vásárolt szolgáltatásokat, műsorokat, emellett akkor lehetett sokszor a nevével találkozni, amikor kiderült, hogy lehallgatókészüléket helyeztek el a szobájában.) Vaszily az MTVA-hoz egyébként az akkor még a Telekom csoporthoz tartozó, de már eladás előtt álló Origo Zrt. éléről került át, ahol nem sokkal távozása előtt kirúgta a Lázár János miniszter londoni utazásáról megjelent cikksorozat után Sáling Gergő főszerkesztőt. Az Opten céginformációs rendszere szerint Vaszily egyébként 2018. október 10. óta már jelen volt a TV2 Zrt. igazgatóságában mint tag.

A Mészáros Lőrinc által felvásárolt bank volt a hitelező

Az írás felemlegeti, hogy az állami Eximbank helyett a Mészáros Lőrinc többségi tulajdonába került MKB Bank lett két évvel előtt a veszteségesen működő médiacsoport finanszírozója, aki ezáltal zálogjogot szerzett a TV2 csoportra. (Bár a Válasz Online cikke nem említi, Vajnáék műsorgyártó cége, a TV2-nek és az ATV-nek is dolgozó, Mészáros Lőrinccel és Rákosi Tamással közös érdekeltségű IKO nagyon is nyereséges volt.) A zálogjog segítségével a felcsúti érdekkör képletesen kést helyezett Vajna nyakára; egy rossz mozdulat, apró hitelszerződés-sértés, és a bank viszi a televíziót – jegyzi meg a cikk. Tavaly ősszel a 444.hu arról írt, hogy Mészárosék hamarosan átveszik az üzem irányítását, de Vajna akkor még ezt közölte:

„A TV2 vezetésében nem lesz változás. Büszke vagyok az eddig elért sikerekre, jól halad a menedzsmenttel közösen kialakított hosszútávú stratégia végrehajtása. Óriási hátránnyal indultunk, ma már a TV2 Csoporté a legnézettebb csatornaportfólió a teljes lakosságban.”

Vajna pont a TV2 körül folytatott „meccs” közben hunyt el

Andy Vajna tehát a Mészáros–Vajna-meccs kellős közepén halt meg. Hiába gondolták a laikusok, hogy a kormánybiztos tulajdonában lévő televízió jövője csak a hagyatéki, örökösödési eljárások után dől el, a január 24-i rendkívüli közgyűlésen máris „földindulásszerű” változások történtek.

A TV2 sajtószobájában a vezetőségről szóló részben nem sok segítséget kap az újságíró
A TV2 sajtószobájában a vezetőségről szóló részben nem sok segítséget kap az újságíró

4 Mészáros-ember, 4 Vajna-árvával szemben, de…

A kereskedelmi adó mai igazgatóságában tehát négy Mészáros-ember áll szemben négy Vajna-árvával, de az elnököt már az előbbi lobbicsoport adja – vagyis a televízió ezzel lényegében átkerült a „Lőrinc és vidéke” szövetkezethez, fogalmaz a cikk.

A Válasz Online ezek után megjegyzi: a TV2-ért folytatott harc tanulsága nem az, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerén belül is vannak érdekellentétek, súrlódások. Hanem, hogy a jobboldali sajtószegmensben a stratégiai döntéseket nem a formális cégtulajdonosok hozzák (hiszen a csatorna hivatalosan még a Vajna által hátrahagyott érdekeltségi hálóba tartozik). Ez a különös eljárásrend már akkor kiütközött, amikor nemrég létrejött – egyelőre a TV2 nélkül – a kormánypárti orgánumokat egyesítő Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány, melybe a jobboldali cézárok vezényszóra, kvázi ajándékként beledobálták az addig általuk birtokolt újságokat, rádiókat.
Ez a videó még akkor készült, amikor Mészáros Lőrinc az Echo TV-t vásárolta meg Széles Gábortól.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az AFP nyomozói távoznak az ABC-től

Bíróságra megy az ABC

Az ausztrál hírtelevízió június elején tartott házkutatásának ügye a legfelsőbb bíróságon folytatódik.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!