Az egyik újdonság a rádiós éterben, amire néhányan már karácsony előtt felfigyelhettek, hogy megkezdte működését a Budapest FM 100,3 MHz-en a sugárzást egy új roma rádió, a Rádió Dikh. A rádió tulajdonosi hátteréről a Media1 írt már korábban, amikor a Médiatanács kiírta a kizárólag roma tematikával megpályázható frekvenciapályázatot, majd azon csak egyetlen pályázó indult el, méghozzá a nem sokkal korábban létrejött Roma Rádió Kft., amelynek egyik tulajdonosa az a Radu Morar, aki a Dikh TV-t, a Sláger TV-t, a Fishing&Hunting csatornát és a Sláger FM-et is tulajdonló Tematic Media Groupnak is tulajdonosa, valamint Andrejszki Zoltán, a Fishing & Hunting tévécsatorna kereskedelmi és marketing igazgatója.
Radu Morar, a rádió tulajdonosa a Media1 érdeklődésére közölte: a Rádió Dikh elindításával az a céljuk, hogy megmutassák a sokszínű roma kultúrát, a romák különböző nézőpontjainak bemutatásával szélesítsék a romákkal kapcsolatos ismereteket, és csökkentsék a romákkal szemben meglévő előítéleteket és sztereotípiákat. A csatorna küldetése, hogy bemutassa a roma hagyományokat és identitást, képet nyújtson a roma történelemről és néprajzról, megismertesse a roma művészeket és zenei sokszínűséget, ami magába foglalja hagyományos „kávéházi” cigányzenét, a roma népzenét, a jazzt és a széles körben ismert roma könnyűzenét, tehát a Rádió Dikh közszolgálati tartalommal, változatos roma zenével várja hallgatóit – írta.

Fotó: Szalay Dániel / Media1
A teljes körű működéssel a Rádió Dikh az ünnepek elmúltával, 2022. január 3-án indult el. A rádió minden hétköznap reggeli műsorral, kívánságműsorral jelentkezik, emellett több, a roma kultúrát, művészetet, gasztronómiát érintő közszolgálati jellegű műsorral is várja a hallgatókat. Hétköznaponként reggelente 7 órától Vekker címmel hallható napindító két órás közéleti magazinműsoruk, ahol napi aktuális információkkal és minibeszélgetésekkel jelentkeznek – ahogy az ezzel kapcsolatos sajtóközlemény fogalmazott – a „roma társadalom meghatározó alakjaival”. A Vekker után Fekete Kávé címmel jelentkezik délelőtti műsoruk, amely minden hétköznap 9 órától hallható Patai Anna, Báró és Kovács A. Máté műsorvezetésével. A Fekete Kávé után minden hétköznap 12 órától kávéházi cigányzenéké a főszerep a Húzd rá cigány! című műsorban. Ezt követően jön a Dikh chaje!, a női tematikájú napi magazin minden hétköznap 13 órától. 15 órától jelentkezik BódikhívánságShow, Bódi Csaba Juniorral. Minden hétköznap 18 órától hallható a Roma Szalon című kulturális magazinműsor. DJ Baxtalo közreműködésével minden pénteken és szombaton este nyolctól jelentkezik a Baxtalo Party.
Kapcsolat a Dikh TV-vel
Radu Morar arra, hogy terveznek-e együttműködést a Rádió Dikh és a szintén az érdekeltségébe tartozó Dikh TV között, azt felelte, természetesen ki szeretnék használni az ezen médiumok közötti szinergiákat.
Erre példa az is, hogy az egyik műsorvezetőjük az a Báró, akit a Dikh TV-ből már ismerhetnek a nézők. A Media1 azon kérdésére, hogy hány fős a stáb, Morar így felelt:
„Terveink szerint megközelítőleg 20 fős stábbal lesz teljes a csapat.”
Mivel a Dihk TV reklámidejét az egyébként kormányközeli Atmedia reklámértékesítő ház értékesíti, megkérdeztük azt is, hogy a Rádió Dikh esetében is így lesz-e. A rádió tulajdonosa azt válaszolta erre, hogy a Rádió Dikh esetében az értékesítéssel a Trimedia Sales House Kft. foglalkozik. Utóbbi egyébként az Opten céginformációs szolgáltatás szerint a Tematic Media Grouphoz tartozó reklámértékesítő ház, vagyis úgy tűnik, a romarádió esetében egyelőre meghagyják maguknál közvetlenül a reklámértékesítést. Piaci szereplők azonban arra számítanak, hogy ez idővel változhat.
A rádió műsora a neten egyébként már hallható a https://radiodikh.hu internetes oldalon keresztül is, a weblap ugyanakkor egyelőre meglehetősen kezdetleges, a streaming mellett egyelőre más érdemi tartalom nem található rajta. Morar arra, hogy terveznek-e ennél komolyabb netes jelenléttel, azt írta, hogy igen, hamarosan megújul majd a honlap. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek majd a közösségi médiás jelenlétükre. Arra, hogy az a műsor, amit most hallunk a rádióban, mennyire tekinthető véglegesnek, Radu Mora azt reagálta, hogy folyamatosan bővülő tartalommal készülnek, amint hamarosan feláll a végleges stáb és struktúra.
A Mészáros Lőrinc közeli Rádió 1 mellől készül az új rockrádió, az FM 103,9 A Rock műsora
Ugyancsak az elmúlt hetekben indult el Budapesten egy rockrádió FM 103.9 A Rock néven, amelynek tulajdonosa az LBK Rock Kft.
Ez utóbbi kft. eredetileg LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft. néven jött létre, és dr. Biró Balázs ügyvéd a tulajdonosa. Korábban a Budapest FM 92,9 MHz pályázaton is indult a kft., de az akkor nem jött össze. A kft.-t tulajdonló ügyvéd korábban több fideszes politikusnak is végzett munkákat, emellett ismert az is, hogy az ő közreműködésével jutott számos frekvenciához a Rádió 1 hálózat, ami 2020 óta Mészáros Lőrinc egyik emberéhez tartozik.
A Médiatanács a Budapest FM 103,9 MHz-es frekvenciát úgy adta az ügyvéd számára, hogy csak olyan pályázóktól fogadtak be pályázatot, aki rock tematikájú rádióra vállalt pályázatot. Mivel üzletileg egy rockrádió nehezen válhat rentábilissá, már ekkor sejthető volt, hogy a pályázaton valamilyen kormányközeli pályázó indul majd el egyedüliként. Így is lett. A frekvenciára egyébként eredetileg Rock Nation Radio néven szereztek jogosultságot, de azután hatósági szerződésmódosítást kértek, így lett a név az FM 103.9 A Rock.

Egyébként az FM 103,9 A Rock adása egyelőre meglehetősen kísérletinek tűnik, szinte csak zenével találkoztunk rajta egyelőre. Érdekesség, hogy a FM 103.9 A Rock úgy kezdte meg a sugárzást a Budapest FM 103,9 MHz-en, hogy ezt egyelőre a sajtóban nem is nagyon kommunikálta még.
Honlapjuk, a rockradio.hu is meglehetősen kezdetleges még, csak egy adatkezelési tájékoztatót, egy ászf-et és egy impresszumot tartalmaz az online streaming szolgáltatás mellett. Annyi viszont kiderül belőle, hogy a műsorgyártást valójában nem a Biró Balázs nevén lévő LBK Rock Kft. végzi, hanem kiszervezeték a feladatot a Radio Factory Kft.-nek, amelynek vezetője az a Turi Árpád, aki a Mészáros Lőrinc-közeli Rádió 1 Csoportnak is az első számú vezetője tavaly nyár óta.
Az új rockrádió műsorait gyártó Radio Factory Kft. egyébként az Opten céginformációs szolgáltatás szerint ugyanabban az irodaházban működik a budapesti Hegyalja úton, ahol a Rádió 1 budapesti központja is található. Sőt nem csak az irodaház ugyanaz, de mindegyik cég ugyanazon az emeleten működik.
Orbán Viktor kedvenc sportújságírója hétfőn indítja az új sportrádiót
Nemrég kapott frekvenciát egy másik LBK-s cég, az LBK Sport Kft. is. Utóbbi nemrég nevet váltott Online Sportmédia Kft.-re és Budapestről Felcsútra helyezte át a székhelyét. Új tulajdonosuk is lett Orbán Viktor kormányfő kedvenc sportújságírója, Szöllősi György személyében, aki a kormányközeli KESMA-s Nemzeti Sport főszerkesztője, valamint a Magyar Sportújságírók Szövetsége elnöke.
A rádió hétfőn, január 17-én kezdi meg működését, együttműködésben a kormányközeli médiaholding sportnapilapjával.

Az új médium Sportrádió néven üzemel majd a Budapest FM 105,9 MHz-en és az interneten a Nemzeti Sport oldalán, tartalmait pedig a kormányközeli Mediaworks tudósítói biztosítják majd. Olyan műsorvezetők is csatlakoznak a stábhoz mint például Szujó Zoltán, Harsányi Levente vagy például Csisztu Zsuzsa, Török László, Lantos Gábor, Szegő Tibor. Teljes műsorkínálatukról és műsorvezetői gárdájukról ITT írtunk már részletesen.

Néhány napja Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely alapítója azt mondta a Media1 podcastjában, szerinte elsősorban azért pályázhatott a frekvenciára a kormányközeli kft., hogy ezzel bebiztosítsák magukat 10+7 évre. Arra kiemelt sportesemények híján Urbán nem számít, hogy az áprilisi országgyűlési választásra már olyan sok hallgatója lenne a rádiónak, hogy érdemben a választások végeredményére kihatása lenne, ha lesznek benne állami reklámok vagy elhelyezik a Fidesz reklámszpotjait.
A kft.-nek egyébként nem volt nehéz dolga a frekvencia megszerzése, ugyanis a Médiatanács úgy írta ki a pályázatot a 105,9 MHz hasznosítására, hogy beleszőtte a kiírásba, hogy csak sporttematikával lehet pályázni rá. Már ekkor, a szűkítő feltételből sejteni lehetett, hogy hamarosan Orbán Viktorhoz közeli személynél landolhat a nemzeti közvagyon, az értékes rádiós frekvencia hasznosításának joga.
Szintén LBK-cég indítja a Base FM-et
A Rádió 1 korábbi fővárosi körzeti frekvenciája is egy LBK-s céghez kerül.
Az LBK Base Kft. még tavaly októberben Base FM néven szerzett médiaszolgáltatási jogosultságot a Médiatanácstól a Budapest FM 96,4 MHz rádiós frekvencia használatára. Többet hivatalosan egyelőre nem tudni annál, hogy emögött az a Litter Zsuzsanna áll hivatalosan, aki a már említett Biró Balázs ügyvéddel közösen dolgozik a Litter-Biró ügyvédi irodánál. A piaci várakozás az, hogy ez a frekvencia is kormányközeli kézbe kerül majd vagy egy üzemeltetési szerződéssel (lásd a 103.9 A Rock esetét), vagy tulajdonosváltással (lásd a Sportrádió esetét).
Felvásárolt Jazzy és Klasszik Rádió
Ugyancsak izgalmas piaci fejlemény, hogy mint arról a Media1 2021. utolsó napján elsőként beszámolt, tulajdonost váltott a Jazzy Rádió és a Klasszik Rádió. A tulajdonos a Michaeli, Schwartz & Brit Media Zrt. (MSB) lett, amelyben tavaly jelent meg Schabi Michaeli (Schabtai Michaeli) társtulajdonosként, aki elismerte, hogy hosszú ideje Rogán Antal, az állami reklámpénzek elköltéséért felelős fideszes politikus barátja, de az izraeli-grúz üzletember azt is állította a lapunknak adott tavalyi exkluzív interjújában, hogy a fideszes politikussal üzleti kapcsolatban nem áll, illetve befektetésének, a Brit Mediában való megjelenéséhez ehhez nincs köze.

Néhány napja jelentek meg arról is információk, hogy az egyik közterületi plakátos cég, a Pannonplakát is a cégcsoporthoz kerülhetett a rádiók megvásárlásával egyidejűleg. Ezt hivatalosan még nem erősítették meg: amikor a Media1 felhívta emiatt Milkovics Pált, az MSB vezérigazgatóját, az erről cikkező HVG írására azt mondta, „konteókkal nem foglalkozik”. A cégcsoporthoz tartozik egyébként a 168.hu, a Pesti Hírlap, a Neokohn, az ELLE és úgy tudjuk, hogy a Cosmopolitan licencjogait is szeretnék megszerezni. A médiavállalat egyébként indirekt módon kisebbségi, 14 százalék körüli részesedéssel bír az Arató András többségi tulajdonát képező Klubrádió Zrt.-ben is, de Michaeli a Media1-nek azt mondta a tavaly interjú során, nem számolnak a Klubrádióval, nekik nincs tervük vele. Ami persze nem is nagyon lehetne, hiszen a kisebbségi részesedéssel sokat aligha tudnának tenni.
Eldőlhet a Budapest FM 92,9 MHz sorsa
Apropó Klubrádió: idén eldőlhet, kihez kerül a tavaly februárig a Klubrádió által, később ideiglenes jelleggel a Spirit FM által használt Budapest FM 92,9 MHz frekvencia jogosultsága a következő 10 évre: az NMHH ugyanis még decemberben kiírta a frekvencia hasznosítására vonatkozó pályázatát. A pályázat beadási határideje néhány héten belül lesz.
A frekvencia kapcsán tavaly egyszer volt már pályázat, de az eredménytelenül ért véget, lett is belőle pereskedés, a Klubrádiónak ugyanis nem tetszett a Médiatanács döntése, azt jogszerűtlennek tartotta, ahogy azt is, hogy egyáltalán pályázniuk kellett, mert a lejáró jogosultságukat nem hosszabbította meg a grémium a korábban elkövetett jogsértésekre hivatkozva. A Fővárosi Törvényszék és a Kúria azonban mindkét perben jogerősen is a Médiatanácsnak adott igazat, ugyanis a médiatörvény nem teszi lehetővé a hosszabbítást azon médiumok számára, amelyek két azonos típusú jogsértést elkövettek működésük során, a pályázati ajánlatuk pedig feloldhataltannak bizonyuló hibákat tartalmazott, sőt el sem indulhattak volna a pályázaton, mert a rádiós cég saját tőkéje negatív. A Klubrádió ezután a strasbourgi nemzetközi bírósághoz fordult. Az ügy kapcsán eközben az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított, illetve bírósági pert helyezett kilátásba Magyarország ellen.
A Klubrádióban eközben belső feszültségek vannak, ami már személyi változásokhoz is elvezetett. Idén január elején Pataki Gábor főszerkesztő távozott, aki 8 éven át volt a rádió főszerkesztője és 16 évet töltött a médiaszolgáltatónál, most pedig a helyét a helyettese, Hardy Mihály vette át. Ugyancsak távozik Bálint Judit, aki a közélet szerkesztőséget vezette, és aki mintegy 19 évet töltött a rádiónál, vagyis az egyik legrégebbi munkatársa volt a stábnak. Korábban több más, a Klubrádió fontos munkatársa is távozott. A rádió ugyanakkor az interneten továbbra is folytatja a rádiózást, és nagyon szép támogatási összeg folyt be legutóbb is a hallgatóktól, akik a nehézségek közepette is kitartanak a rádió mellett. Arról egyelőre nincs információnk, hogy nyújtanak-e majd pályázatot a Budapest FM 92,9 MHz-re a közelgő határidőben.
Még több hír és cikk található a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk Facebookon is.