A Lokál cenzúrát emlegető lapszámának speciális logója

A Lokál cenzúrát és betiltást emleget, illetve diktátorozza Budapest új főpolgármesterét

Az eddig erősen közpénz-finanszírozott lap logójára ma ráillesztették a „betiltva” szöveget, hogy így tiltakozzanak az ellen, hogy Budapest új vezetése Tarlós István és több kerület eddigi gyakorlatával ellentétben nem akar közpénzmilliókat beletolni a lapba. A Lokál közölte: megtalálják a módját, hogy ezután is eljussanak az olvasókhoz.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

„Karácsony diktátorként be akarja tiltani a Lokált – Példátlan támadás a sajtószabadság ellen!”

– ezzel a címmel jelent meg ma írás a Fidesz-közeli médiaholding, a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) ernyője alá tartozó Mediaworks Hungary tulajdonában lévő, a korábbi piaci pletykák szerint a tulajdonos által amúgy eleve bezárni tervezett Lokál című lapban nyomtatásban, valamint a lokal.hu is leközölte az állítólagos „betiltásáról” szóló szöveget. (A Media1 még október 20-án megkereste a sajtóholdingot, mik a tervei a lappal, miután a 444 a bezárásról cikkezett, de  azóta sem érkezett válasz a sajtóirodától a kérdésünkre.)

Most azt írja a Nemzeti Együttműködés Rendszerének erősen közpénz-finanszírozott nyomtatott és online kiadványa, hogy „Karácsony Gergely be akarja tiltani a Lokált, Magyarország legnagyobb, legtöbb példányban terjesztett lapját. Nem tetszik neki, hogy alkalmatlannak tartjuk a főváros vezetésére, nem tetszik neki, hogy elmondtuk a véleményünket, nem tetszik neki lapunk tartalma, hát kiűzne minket Budapestről.”

Az írás – melyet A Lokál szerkesztősége” – aláírással közöltek, ezután úgy folytatódik, hogy „Karácsony hamar kimutatta a foga fehérjét, hogy nem tűri a másképp gondolkodókat, hogy a cenzúra eszközével lépne fel azok ellen, akik nem az ő szája íze szerint fogalmaznak. Támadást intéz a sajtószabadság ellen, a BKV mögé bújva adminisztratív eszközökkel hallgattatná el azokat, akik másképp látják a világot, mint ő. A magyar demokrácia történetében példátlan módon betiltás vár arra a lapra, amelyik nem tetszik Budapest új vezetőjének. De tehet Karácsony bármit: meg fogjuk találni a módját, hogy eljussunk az olvasóinkhoz.”

Volt olyan kerület, ahol a választási program része volt, hogy nem költenek többé a Lokálban

Karácsony Gergely, Budapest október 13-án megválasztott új főpolgármestere október 16-án egy interjúban hazug terméknek nevezte a Lokált. Megemlítette, hogy a Lokál még arról sem számolt be tisztességesen, hogy ő lett az új főpolgármester.

„A Lokál sorsa az lesz, hogy nyilván betiltani nem tudjuk, de sokat teszünk majd, hogy a főváros ne járuljon hozzá ahhoz, hogy ez a teljesen hazug propagandaanyag eljusson az emberek kezébe” – jelentette ki Karácsony egy online interjúban, amit az Index a Facebook Live szolgáltatás segítségével készített.

A leendő főpolgármester ezután azt mondta, nem ismeri ugyan a BKV a Lokálra vonatkozó szerződésének aktuális változatát, de első lépések egyikeként azt tervezi, hogy ezt felbontatja.

Karácsony azt mondta, hogy a BKV-t utasítani fogják a szerződés azonnali felbontására, valamint a közterületen való osztogatást, amilyen mértékben csak lehet, meg fogják akadályozni.

Az persze, hogy a Lokállal valami történet a választások után, nem újdonság. Volt olyan kerület, ahol a választási ígéreteknek is részét képezte, hogy a kerület nem költ többet a lapban. Pikó András, Józsefváros október 13-án megválasztott új polgármestere már a választásokon való elindulásának pillanatában, választási programjának ismertetésekor bejelentette, hogy megválasztása esetén utcai közvécék működésére fordítja majd azt az évente 25-30 millió forint körüli közpénzt, amit eddig a Lokálban való megjelenésre költött Budapest VIII. kerülete.

Terézvárosban is hasonló történik: az új polgármester jelezte, hogy a szintén kesmás Figyelővel szerződést bontanak. A kerület eddig 4,2 millió forintot költött cikkek megjelentetésére a Figyelőben.

A Lokál korábban a Metropolt szorította ki

Bár a Lokál példátlan támadásról beszél, a Lokál 2016-ban váltotta a megszűnő Metropolt a közterületeken, illetve a BKV területén. A Metropol azután lehetetlenült el, hogy Simicska Lajos nagyvállalkozó, a Metropol (korábbi nevén Metro) tulajdonosa látványosan összeveszett Orbán Viktor miniszterelnökkel, akire nyilvánosan obszcén kijelentést is tett a G-napon. Simicska és Orbán akkoriban megromlott kapcsolata után Budapest egyre kevesebb pénzt pumpált a Metropolba, így annak finanszírozása egyre bizonytalanabb lett, a cégnek csúnya vesztesége lett. A Lokál eközben egyre több közpénzre tett szert.

A Lokált egyébként 150 ezer példányban nyomtatják, forgalmas tömegközlekedési csomópontokban, megállókban, vasút- és buszállomásokon terjesztik jellemzően. A hírmanipulációk miatt számos bírósági pert is elvesztő újság kiadója sokáig a Modern Media Group Befektetési és Vagyonkezelő Zrt. volt, de az nemrég beolvadt a kesmás Mediaworks Hungary Zrt.-be. A lapot eleinte Habony Árpád nem hivatalos miniszterelnöki tanácsadó, félig Győri Tibor, az előző ciklusban a Miniszterelnökség jogi ügyekért felelős vezetője tulajdonolta.

Lokál. Fotó: Ladányi András / Media1
A Lokál terjesztése a főváros egyik pontján. Fotó: Ladányi András / Media1 archív

Jön a Pesti Hírlap

Egyébként mint arról a Media1 elsőként, már szeptemberben beszámolt, hamarosan új, közterületi terjesztésű napilap indul Pesti Hírlap névvel, amit rikkancsok fognak terjeszteni, ingyenesen. Az új napilap főszerkesztője Kerényi György lesz, aki azóta nyilatkozott is róla a Media1-nek. A Pesti Hírlapnál egyébként úgy nyilatkoztak, hogy nem zavarná őket, ha a Lokál is a piacon maradna.

Kerényi György azt mondta:

„Mi csak a Lokállal egyenlő elbírálást kérünk. Hiszünk a versenyben, nem kívánjuk versenytársaink megszüntetését, kiseprűzését.”

A Pesti Hírlap közterület-használatra vonatkozó kérelmét még az október 13-i választási eredményeket megelőző időszakban benyújtották az akkor még Tarlós István vezette fővárosi városházára. Kerényi György újságíró-főszerkesztő azt is mondta, hogy a Pesti Hírlap minden regnáló vezetést – a kormányt és a fővárost is – kritikusan, de méltányosan kíván cikkeiben kezelni. „Mindkettőjüktől azt várjuk, hogy nyilatkozzanak, kérdéseinkre válaszoljanak, tájékoztassák általunk is a fővárosiakat.”

A Media1 információi szerint 34 helyszínen, összesen 86 rikkanccsal osztogatják majd ingyenesen Budapesten a Pesti Hírlap néven induló új budapesti napilapot. A tervezett indulás a fővárosi közterület-használati engedély megérkezésétől függően novemberben, vagy jövő januárban lenne.

A Pesti Hírlap védjegy-regisztrációját még idén március 22-én kezdte el a Schwartz Capital Group, melynek vezetője és tulajdonosa az a Milkovics Pál, aki a kormánykritikus Magyar Nemzet tavaly áprilisi bezárásakor megjelent hírek után azonnal megkereste Simicska Lajos nagyvállalkozót, a lap akkori tulajdonosát, hogy szeretné megvásárolni tőle a napilapot, de mivel Milkovics nem kapott választ Simicskáéktól, ezért visszavonta az ajánlatát. Milkovics Pál főleg Csehországban aktív, ahol övé volt az S&P Brodcasting tévétársaság is. Milkovics tavaly februári hírek alapján cicás-kutyás és gasztro tévécsatornái (Vau TV és Nyamm TV) Magyarországra történő bevezetését is tervezi, bár ezek körül egyelőre nagy mostanában a csend, pedig tavaly nyilatkozott az indulásáról.

Kerényi György, az induló Pesti Hírlap főszerkesztője egyébként 2006 és 2010 között a Kossuth Rádió főszerkesztője volt, később a vs.hu-nál volt alapító-főszerkesztő, majd 2015-től a szlovák közszolgálati média magyar adójánál, a Pátria Rádiónál dolgozott tanácsadóként és műsorkészítőként, azután 2017 tavaszán Botka László MSZP-s miniszterelnök-jelölt és szegedi polgármester invitálására Botka jelöltségének időszakában az MSZP-nél volt kommunikációs igazgató, majd fél éven át a szegedi városházán volt kommunikációs vezető, de ezután Kerényi visszatért Szlovákiába a Pátria Rádióhoz.

További sajtóhírek találhatók a Media1 sajtó rovatában.

Frissítés

Időközben Karácsony Gergely is megszólalt az állítólagos betiltás kapcsán. Az erről szóló hír ITT érhető el.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

X-Faktor nagyválogató második nap 2019. június 15-én

Rövidebb lesz az X-Faktor

Most szombaton jóval rövidebb lesz az RTL Klub tehetségkutatója, mint a múlt héten. Eközben úgy tűnik, összejött egymással két mentor.