fbpx
Spirit FM

Bírósághoz fordul a Spirit FM, amiért a Médiatanács kizárta a 92,9-es budapesti rádiós pályázatból

Németh S. Szilárd, az ATV Csoporthoz tartozó Spirit FM-et működtető egyesület elnöke szerint jogilag vitatható a Médiatanács hétfőn bejelentett döntése, mellyel kizárta a budapesti FM 92,9 MHz közösségi rádiós pályázatból a Spirit FM-et. Bár az NMHH egyelőre nem közölt részleteket a kizárás okairól, a Media1 más forrásból új részleteket is megtudott, mi vezetett a kizáráshoz. A Media1 beszélt a kormányközeli pályázó, az LBK Médiaszolgáltató 2020 tulajdonosával, dr. Biró Balázzsal is.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról hétfőn elsőként a Media1 beszámolt, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa legutóbbi ülésén úgy határozott, kizárja a Spirit FM-et működtető Közösségi Rádiózásért Egyesületet, valamint ugyancsak kizárja a kormányközeli LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft.-t (a tavaly elhunyt Andy Vajna filmügyi kormánybiztos egykori ügyvédje, a korábban a Rádió 1-et is frekvenciákhoz juttató dr. Biró Balázs idén létrehozott cégét), a budapesti FM 92,9 MHz közösségi rádiós frekvenciára vonatkozó rádiós pályázatból. (Ez az a frekvencia, amelyet 2021. február 14-ig a Klubrádió használ.)

Az NMHH a kizárás indokaként a sajtóval egyelőre mindössze annyit közölt hétfőn, hogy alaki (azaz formai) hiba került a Közösségi Rádiózásért Egyesület és az LBK Médiaszolgáltató 2020 pályázatába egyaránt. A harmadik pályázó, a Klubrádió esetében a Médiatanács hiánypótlásra biztosít lehetőséget, de azt egyelőre nem tudni, milyen hiányosságokat talált a testület.

Klubrádió hirdetés
Klubrádió hirdetés a budapesti Bokor utcában, Fotó: Media1 / Ladányi András

Apróságon úszik el a Spirit FM pályázata?

Ha a Médiatanács döntése jogerőssé válik, akkor egyedül a Klubrádiónak lehet esélye a frekvencia elnyerésére, amennyiben a hiánypótlásuk megfelelő lesz. A Media1 megkérdezte az NMHH Kommunikációs Igazgatóságától, konkrétan milyen olyan formai hibákat vétettek a pályázók, amelyek hiánypótlására nem volt mód, de a médiahatóság illetékesei az elmúlt közel három órában egyelőre nem válaszoltak a kérdésünkre (Frissítés: a válasz végül késő este, nem sokkal fél 11 előtt érkezett meg, amiről különálló hírben írunk), ám más forrásból időközben kiderítettük, hogy  a Spirit FM esetében az volt a kizárás tényleges indoka, hogy a rádió pályázatában a műsorrendjét tartalmazó műsorrácsban ugyan több időpontnál azt jelezte, az adott sávban zenét kíván sugározni, ám a pályázat erre szolgáló formanyomtatványának egyik pontjában nem ismertette részletesen, mit jelent az, hogy Zene.

Mivel nem fejtették ki részletesen, hogy a műsorrácsban lévő Zene szó azt jelenti, hogy zenét sugároznak az adott időpontban, a Médiatanács ezért úgy tekintette, hogy a Zene egy műsor címét jelöli, és a pályázó nem adott leírást a „műsorszámról”. Hiánypótlásra ilyen esetben nincs mód a testület szerint.

A Media1 megkérdezte a Spirit FM-et is. A kizárás indokát nem mondhatták el a pályázat kiírására hivatkozva, az ugyanis korlátozza a pályázókat, hogy pályázatuk tartalmáról nyilvánosan beszéljenek, de Németh S. Szilárd, a Közösségi Rádiózásért Egyesület elnöke (egyben az ATV Zrt. vezérigazgatója) annyit elmondott lapunk érdeklődésére, hogy

a Spirit FM rádió jogászával közösen áttanulmányozták a Médiatanács végzését, és úgy határoztak, bírósági úton jogorvoslattal fognak élni az NMHH Médiatanács határozata ellen, mivel nem értenek egyet annak tartalmával, azt jogilag vitathatónak tartják.

Németh S. Szilárd, az ATV vezérigazgatója
Németh S. Szilárd, az ATV vezérigazgatója. Fotó: ATV

A Spirit FM a biztonság kedvéért megpályázik egy másik budapesti frekvenciát is

Németh S. Szilárd hozzátette, szomorúan értesültek a Médiatanács a Spiritet kizáró döntéséről, de reménykednek egyrészt a bírósági út sikerességében, vagyis abban, hogy végül visszakerülhetnek a pályázók közé, másrészt arra az esetre is van „B” tervük, ha netán sikertelenül járnak a 92,9 MHz kapcsán, mivel épp az ilyen helyzetek miatt tervezik azt, hogy elindulnak a grémium által hamarosan meghirdetendő másik közösségi rádiós frekvenciára vonatkozó pályázaton. Korábban a rádió úgy tervezte, hogy ez a 98,0 MHz lesz, de amióta megtudták, hogy az évek óta üresen álló 95,3 MHz-et is megpályáztatja a testület hamarosan, inkább a 95,3 MHz-ért való indulást tervezik.

Ez utóbbi frekvencia valamivel még jobb vételi tulajdonságokkal is rendelkezik, mint a 92,9 MHz, így Németh S. Szilárd reméli, ha a 92,9 MHz-es rádiós pályázaton esetleg nem sikerül meggyőzniük a bíróságot az igazukról, akkor a másik frekvencia esetében több szerencséjük lehet majd.

Felhívtuk a kormányközeli pályázót is

A Spirit FM novemberben jelentette be, hogy versenybe száll a korábban a Klubrádió által használt 92,9 MHz-ért, mivel a Spirit FM bővíteni kívánja vételkörzetét a főváros térségében.

Az később derült ki, hogy van egy harmadik induló is, az idén létrehozott LBK Médiaszogáltató 2020 Kft, melynek tulajdonosa Biró Balázs ügyvéd, aki több szálon is kötődik a Fideszhez és annak köreihez. A Media1 hétfőn telefonon hívta fel Birót, terveznek-e fellebbezni a Médiatanács mai döntése ellen, de Biró érdeklődésünkre csak annyit mondott, még nem tudják, mit tesznek, egyebekben pedig nem kívánt nyilatkozni.

Megkérdőjelezett döntések

Magyarországon az Országgyűlés által választott Médiatanács osztja el a rádiós frekvenciákat. A testület kizárólag kormánypárti szavazatokkal megválasztott tagokból áll. Döntései jogszerűségét rendszeresen megkérdőjelezik pályázók. Több esetben súlyos visszaélésekre is fény derült már a Médiatanács frekvenciapályázatain. Korábban például a grémium úgy próbálta frekvenciához segíteni Andy Vajna cégét, a Rádió 1-et Békéscsabán, hogy a kormányközeli pályázó nem rendelkezett a pályázati eljáráshoz szükséges megfelelő típusú bankszámla-igazolással.

Évekkel korábban a Klubrádiónak is meggyűlt már a baja a Médiatanáccsal, amikor a testület ki akarta zárni formai hibákra hivatkozva a 95,3 MHz frekvenciapályázatból arra hivatkozva, hogy a rádió vezetője nem írt alá egy teljesen üres oldalt, a másik frekvenciájukra, a 92,9 MHz-re vonatkozó szerződést pedig nem írta alá a Médiatanács akkori elnöke.

A Klubrádió egyébként jelenleg is perben áll a Médiatanáccsal, amiért a grémium nem volt hajlandó meghosszabbítani jövő februárban lejáró médiaszolgáltatási jogosultságát a 92,9 MHz-re arra hivatkozva, hogy a rádió elkövetett két adminisztratív hibát működése során.

További hírek találhatók a Media1-en! Iratkozzon fel RSS csatornánkra, hírlevelünkre, és kövessen bennünket Facebookon!

Szóljon hozzá!