Vera Jourová, az Európai Bizottság értékekért és átláthatóságért felelős alelnöke csütörtökön a cselekvési stratégia brüsszeli bemutatásakor elmondta, az Európai Bizottság célja, hogy Európa-szerte erősítse az állampolgárok szerepvállalását és ellenállóbb demokráciákat alakítson ki, mivel a szélsőségek térhódításától a polgárok és a politikusok között kialakult távolságig számos kihívás éri a demokratikus rendszereket.
A terv olyan intézkedéseket határoz meg, amelyek elő kívánják mozdítani a szabad és tisztességes választásokat, meg kívánják őrizni a média szabadságát és sokszínűségét és felveszik a harcot a valótlan információ, az álhírek ellen. Ennek érdekében az Európai Bizottság az online politikai hirdetésekre vonatkozó jogi lépéseket fog javasolni, amely a díjköteles tartalmak anyagi támogatóival, valamint a gyártási és terjesztési csatornákkal, köztük az online platformokkal, a hirdetőkkel és a politikai tanácsadó cégekkel foglalkozik majd.
Az uniós bizottság intézkedéseket ajánl az újságírók biztonságának szavatolására. Megerősíti a hamis hírek visszaszorítását célzó már meglévő magatartási kódex átalakítására irányuló erőfeszítéseket, amelynek keretében szigorítani fogja az online platformokra vonatkozó követelményeket, és szigorú nyomon követést és felügyeletet vezet be.
A most zajló digitális forradalom körülményei között is lehetővé kell tenni az emberek számára, hogy olyan térben hozhassák meg döntéseiket, amelyben a vélemények szabadon kifejezhetők, és ahol a szabad média és civil társadalom rosszindulatú beavatkozástól mentesen részt vehet a nyílt vitában – mondta az uniós biztos az MTI tudósítása szerint. Bár az MTI híre erről nem tett említést, a Klubrádió brüsszeli tudósítója ehhez azt is hozzátette, hogy Jourová azt azt is kijelentette, hogy nincs összhangban az Európai Bizottság szerint a médiával kapcsolatos normákkal az, ha valamely országban a médiaszabályozói szerv nem független a kormánytól.
Az Európai Bizottság alelnöke ezzel Magyarországra is célozhatott, hiszen Magyarországon a Médiatanácsban kizárólag a kormánypártok által megszavazott tagok vannak, akiket 9 évre választottak meg, így gyakorlatilag a magyar médiapiac működése felett komoly befolyása van a Fidesznek.
A Klubrádió tudósításából kiderült az is, hogy Jourová arról is szólt, hogy a média tulajdonlásokat átláthatóvá kell tenni, és nem helyénvaló, ha a kormányok állami hirdetésekkel úgy befolyásolják azok működését, hogy csak a kormánnyal szimpatizáló médiumokban költ.
Korábban 16 európai újságíró- és médiaszervezet is az Európai Bizottság fellépését sürgette a magyar médiahelyzet miatt.
(Media1/Klubrádió és MTI tudósítása nyomán)
Az Európai Bizottság fellépését sürgeti a magyar médiahelyzet miatt 16 európai újságíró- és médiaszervezet | Media1
Aggasztónak találják, hogy az Európai Bizottság évek óta lényegében nem tesz semmit az ellen, hogy a kormány szerintük leépítette Magyarországon a médiaszabadságot.
További hírek találhatók a Media1-en! RSS-csatornánkra itt, hírlevelünkre itt, Facebook-oldalunkra itt iratkozhat fel.