Emberek a koronavírus ellen védőruhában

Óriásit ugrott a magyar híroldalak látogatottsága a koronavírus-világjárvány hatására

A koronavírus hazai megjelenése és az ennek kapcsán bevezetett, az élet egyre több területét érintő kormányzati korlátozások látványos hatása a hírek iránti lázas érdeklődés, ami a hírsite-ok oldalletöltéseinek közel 90 százalékos növekedéséhez vezetett – derül ki a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) és a Gemius közös, a Media1-hez eljuttatott kutatásából.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Jelentős mozgások zajlottak le az elmúlt hetekben a magyarországi online világban a koronavírus magyarországi terjedése  óta. A világméretű koronavírus-járvány 2020. március 4-én érte el Magyarországot, legalábbis ekkor mutatták ki a vírus jelenlétét két Magyarországon tanuló iráni diák szervezetében. Alig egy héttel később, március 11-én vezetett be a kormány országos veszélyhelyzetet, ami már önmagában is számos korlátozással járt. Ezt követte két nappal később az iskolák bezárásának elrendelése, majd március 16-án további korlátozások bevezetése, köztük az üzletek nyitvatartási idejének csökkentése. Az élet egyre több területét érintő változások fokozott híréhséget generáltak a lakosság körében, ami jól követhető a híroldalak letöltésének számában.

Az idei számok alakulása önmagában is látványos, de még meggyőzőbbek a tavalyi, a „békebeli” év hasonló időszakával összevetve.

60 millió közelébe ugrott az online hírpiaci látogatottság

A március 4-i hír a koronavírus magyarországi megjelenéséről még nem okozott azonnal érdemi változást, a hétvégén is bekövetkezett a híroldalak letöltési számának borítékolható csökkenése, hozzávetőlegesen 25,5 millió oldalletöltésre. A kilencedikével kezdődő hét azonban a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) és a Gemius közös mérése szerint már eleve a szokásosnál nagyobb, 34 millió feletti oldalletöltési számmal indított, ami rögtön emelkedni is kezdett, de igazán drasztikus változás március 11-én következett be azon a napon, amikor a kormány bejelentette a veszélyhelyzetet. Ekkorra a hírsite-ok napi oldalletöltési száma közel 46 millióra emelkedett.

Online média, hírolvasás, notebook, lány
Fotó: 123rf

Egy napnyi szünet után, március 13-án, az iskolabezárások bejelentésével máris tovább nőtt a mutató 53 millióra. A bejelentés másnapján, szombaton a hírfogyasztás heti ciklusának megfelelően visszaesés következett be az oldalletöltések számában, de vasárnap már újabb nagy emelkedés jött a DKT/Gemius adatai alapján. A vizsgált időszak abszolút csúcsértékét március 16-án, hétfőn mérte a Digitális Közönségmérési Tanács, amikor a további korlátozások – köztük a boltok nyitvatartását is érintők – bejelentése megtörtént. Ezen a napon a magyarországi híroldalak forgalmát mérő oldalletöltés-szám 55,7 millión állt. Az ezt követő hétvégén ugyan – mint általában a hétvégi napokon – mérsékelt visszaesés volt megfigyelhető a híroldalak látogatottságában, de az oldalletöltések száma még így is jócskán meghaladta a hónap első harmadában mért értékeket.

A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2020 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2020 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

Mindezt a dinamikát érdemes összevetni az egy évvel korábbi adatokkal, amikor a híroldalak forgalma a március 2-22. közötti időszakban folyamatosan a 20-30 millió között sávban maradt, komolyabb kilengés nélkül.

A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2019 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2019 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

Az egészségügyi oldalak látogatottsága is nagyot ugrott

A híroldalak mellett az egészséggel kapcsolatos oldalak látogatottsága is reagált a fejleményekre – bár ez nem annyira követte a vírussal kapcsolatos hírek alakulását, mint a híroldalak látogatottsága. Itt március 11-től figyelhető meg egy, a korábbinál intenzívebb érdeklődés, de valójában március 17-én, a második távtanulási napon ugrott nagyot az oldalletöltés-szám közel 4 millióról több mint 5 millióra, ami átmeneti visszaesés után ezen a szinten stabilizálódott.

A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2020. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2020. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

Viszonyítási alapként érdemes ismét elővenni az egy évvel ezelőtti, hasonló időszakra vonatkozó adatokat, amin azt láthatjuk, hogy egyetlen átmeneti csúcsponttól eltekintve az oldalletöltési mutató 2,7-3,6 millió között ingadozik, és pont arra az időszakra kezd ellaposodni, amikor az adatok 2020-ban szárnyalni kezdenek.

A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2019. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2019. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

A kutatást a 2020. március 2. és március 22. közötti időszakra készítette el a hazai internetes oldalakat auditáló DKT / Gemius. A pénteken elrendelt és szombaton bevezetett kijárási korlátozások az online médiapiacra gyakorolt hatásáról a későbbiekben még visszatérünk. A kutatás részletes eredményei táblázatban letölthetők innen.

15 hónapos története legerősebb hónapját érte el a Media1

Bár a Media1 főleg a média világának szemüvegén, a média világát érintő fejleményeken keresztül foglalkozik a koronavírussal, a Media1 eddig is dinamikusan növekedő látogatottságát is jelentősen megdobta a koronavírus-világjárvány. Noha még nincs is vége a márciusnak, elmondhatjuk, hogy híroldalunk látogatottsága már 28 nap eltelte után is alig pár ezerrel van elmaradva a havi 1 milliós megtekintetésszámtól, és a DKT/Gemius prognózisa alapján várható, hogy a hó végére látogatottságunk meg is haladja azt. Összehasonlításképp: a múlt hónapban a Media1 letöltésszáma a DKT/Gemius auditált adatai alapján 624.383 volt, vagyis esetünkben is közel 60 százalékos növekedésről beszélhetünk már most, és a hónapnak még nincs is vége.

A legerősebb napunk márciusban eddig március 27. volt: akkor egyetlen nap alatt 65.730 megtekintést mért a Media1-nek DKT, de több más napon is ennek az értéknek a közelében teljesített az oldal a független audit szerint. A Media1 tavaly januári indulása óta már közel 7 millió megtekintést ért el.

A Media1 havi látogatottságának alakulása 2019. január 8. és 2020. március 29. között (Forrás: Google Analytics)
A Media1 havi látogatottságának alakulása 2019. január 8. és 2020. március 29. között. Forrás: Google Analytics

Persze megelégednénk a korábbi hónapokhoz hasonló dinamikus, de a mostaninál jóval visszafogottabb növekedéssel is, ha körülöttünk a világ és a társadalom egészséges lenne. És ha nem épp fájdalmas fejleményekről kellene beszámolnunk nap mint nap, például hogy hol kényszerülnek épp valamilyen megszorítóintézkedést hozni, hogy hogyan fékeződik be drasztikusan a reklámpiac, aminek még növekvő látogatottság mellett is komoly következményei lesznek a körülbelül 100 ezer fő megélhetését biztosító kommunikációs iparágra, vagy hogy épp milyen forgatásokat kellett leállítani, és milyen lapok megjelenését kellett felfüggeszteni, vagy hogy egyes rádióknál már a médiaszolgáltatási díj megfizetése is problémát okoz.

További hírek & cikkek olvashatók a Media1 hírportálon, ahol korábban közzétettük a Hírstart vezető szerkesztőjének részletes elemzését arról, hogy mely online médiumok a legaktívabbak a járvány kapcsán, és hogyan alakul a hírek száma az egyes oldalakon.

Borító: 123rf
Szóljon hozzá!