Emberek a koronavírus ellen védőruhában

Óriásit ugrott a magyar híroldalak látogatottsága a koronavírus-világjárvány hatására

A koronavírus hazai megjelenése és az ennek kapcsán bevezetett, az élet egyre több területét érintő kormányzati korlátozások látványos hatása a hírek iránti lázas érdeklődés, ami a hírsite-ok oldalletöltéseinek közel 90 százalékos növekedéséhez vezetett – derül ki a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) és a Gemius közös, a Media1-hez eljuttatott kutatásából.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Jelentős mozgások zajlottak le az elmúlt hetekben a magyarországi online világban a koronavírus magyarországi terjedése  óta. A világméretű koronavírus-járvány 2020. március 4-én érte el Magyarországot, legalábbis ekkor mutatták ki a vírus jelenlétét két Magyarországon tanuló iráni diák szervezetében. Alig egy héttel később, március 11-én vezetett be a kormány országos veszélyhelyzetet, ami már önmagában is számos korlátozással járt. Ezt követte két nappal később az iskolák bezárásának elrendelése, majd március 16-án további korlátozások bevezetése, köztük az üzletek nyitvatartási idejének csökkentése. Az élet egyre több területét érintő változások fokozott híréhséget generáltak a lakosság körében, ami jól követhető a híroldalak letöltésének számában.

Az idei számok alakulása önmagában is látványos, de még meggyőzőbbek a tavalyi, a „békebeli” év hasonló időszakával összevetve.

60 millió közelébe ugrott az online hírpiaci látogatottság

A március 4-i hír a koronavírus magyarországi megjelenéséről még nem okozott azonnal érdemi változást, a hétvégén is bekövetkezett a híroldalak letöltési számának borítékolható csökkenése, hozzávetőlegesen 25,5 millió oldalletöltésre. A kilencedikével kezdődő hét azonban a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) és a Gemius közös mérése szerint már eleve a szokásosnál nagyobb, 34 millió feletti oldalletöltési számmal indított, ami rögtön emelkedni is kezdett, de igazán drasztikus változás március 11-én következett be azon a napon, amikor a kormány bejelentette a veszélyhelyzetet. Ekkorra a hírsite-ok napi oldalletöltési száma közel 46 millióra emelkedett.

Online média, hírolvasás, notebook, lány
Fotó: 123rf

Egy napnyi szünet után, március 13-án, az iskolabezárások bejelentésével máris tovább nőtt a mutató 53 millióra. A bejelentés másnapján, szombaton a hírfogyasztás heti ciklusának megfelelően visszaesés következett be az oldalletöltések számában, de vasárnap már újabb nagy emelkedés jött a DKT/Gemius adatai alapján. A vizsgált időszak abszolút csúcsértékét március 16-án, hétfőn mérte a Digitális Közönségmérési Tanács, amikor a további korlátozások – köztük a boltok nyitvatartását is érintők – bejelentése megtörtént. Ezen a napon a magyarországi híroldalak forgalmát mérő oldalletöltés-szám 55,7 millión állt. Az ezt követő hétvégén ugyan – mint általában a hétvégi napokon – mérsékelt visszaesés volt megfigyelhető a híroldalak látogatottságában, de az oldalletöltések száma még így is jócskán meghaladta a hónap első harmadában mért értékeket.

A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2020 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2020 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

Mindezt a dinamikát érdemes összevetni az egy évvel korábbi adatokkal, amikor a híroldalak forgalma a március 2-22. közötti időszakban folyamatosan a 20-30 millió között sávban maradt, komolyabb kilengés nélkül.

A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2019 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar híroldalak összesített látogatottsága 2019 március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

Az egészségügyi oldalak látogatottsága is nagyot ugrott

A híroldalak mellett az egészséggel kapcsolatos oldalak látogatottsága is reagált a fejleményekre – bár ez nem annyira követte a vírussal kapcsolatos hírek alakulását, mint a híroldalak látogatottsága. Itt március 11-től figyelhető meg egy, a korábbinál intenzívebb érdeklődés, de valójában március 17-én, a második távtanulási napon ugrott nagyot az oldalletöltés-szám közel 4 millióról több mint 5 millióra, ami átmeneti visszaesés után ezen a szinten stabilizálódott.

A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2020. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2020. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

Viszonyítási alapként érdemes ismét elővenni az egy évvel ezelőtti, hasonló időszakra vonatkozó adatokat, amin azt láthatjuk, hogy egyetlen átmeneti csúcsponttól eltekintve az oldalletöltési mutató 2,7-3,6 millió között ingadozik, és pont arra az időszakra kezd ellaposodni, amikor az adatok 2020-ban szárnyalni kezdenek.

A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2019. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius - Rating
A magyar egészségügyi oldalak összesített látogatottsága 2019. március 2. és 22. között. Forrás: dkt.hu / Gemius – Rating

A kutatást a 2020. március 2. és március 22. közötti időszakra készítette el a hazai internetes oldalakat auditáló DKT / Gemius. A pénteken elrendelt és szombaton bevezetett kijárási korlátozások az online médiapiacra gyakorolt hatásáról a későbbiekben még visszatérünk. A kutatás részletes eredményei táblázatban letölthetők innen.

15 hónapos története legerősebb hónapját érte el a Media1

Bár a Media1 főleg a média világának szemüvegén, a média világát érintő fejleményeken keresztül foglalkozik a koronavírussal, a Media1 eddig is dinamikusan növekedő látogatottságát is jelentősen megdobta a koronavírus-világjárvány. Noha még nincs is vége a márciusnak, elmondhatjuk, hogy híroldalunk látogatottsága már 28 nap eltelte után is alig pár ezerrel van elmaradva a havi 1 milliós megtekintetésszámtól, és a DKT/Gemius prognózisa alapján várható, hogy a hó végére látogatottságunk meg is haladja azt. Összehasonlításképp: a múlt hónapban a Media1 letöltésszáma a DKT/Gemius auditált adatai alapján 624.383 volt, vagyis esetünkben is közel 60 százalékos növekedésről beszélhetünk már most, és a hónapnak még nincs is vége.

A legerősebb napunk márciusban eddig március 27. volt: akkor egyetlen nap alatt 65.730 megtekintést mért a Media1-nek DKT, de több más napon is ennek az értéknek a közelében teljesített az oldal a független audit szerint. A Media1 tavaly januári indulása óta már közel 7 millió megtekintést ért el.

A Media1 havi látogatottságának alakulása 2019. január 8. és 2020. március 29. között (Forrás: Google Analytics)
A Media1 havi látogatottságának alakulása 2019. január 8. és 2020. március 29. között. Forrás: Google Analytics

Persze megelégednénk a korábbi hónapokhoz hasonló dinamikus, de a mostaninál jóval visszafogottabb növekedéssel is, ha körülöttünk a világ és a társadalom egészséges lenne. És ha nem épp fájdalmas fejleményekről kellene beszámolnunk nap mint nap, például hogy hol kényszerülnek épp valamilyen megszorítóintézkedést hozni, hogy hogyan fékeződik be drasztikusan a reklámpiac, aminek még növekvő látogatottság mellett is komoly következményei lesznek a körülbelül 100 ezer fő megélhetését biztosító kommunikációs iparágra, vagy hogy épp milyen forgatásokat kellett leállítani, és milyen lapok megjelenését kellett felfüggeszteni, vagy hogy egyes rádióknál már a médiaszolgáltatási díj megfizetése is problémát okoz.

További hírek & cikkek olvashatók a Media1 hírportálon, ahol korábban közzétettük a Hírstart vezető szerkesztőjének részletes elemzését arról, hogy mely online médiumok a legaktívabbak a járvány kapcsán, és hogyan alakul a hírek száma az egyes oldalakon.

Borító: 123rf

NKM Energia, vállalkozása energiája

Az energia a vállalkozások és vállalatok fejlődéséhez és mindennapi működéséhez elengedhetetlen, legyen szó áramról vagy gázról. Az NKM Energia Zrt. Magyarország legnagyobb, végfelhasználókat ellátó energetikai társasága, amely éves szinten mintegy 62 TWh földgázt és villamos energiát értékesít ügyfelei részére. Ezzel a Társaság a teljes hazai energiafelhasználás 45%-át is meghaladó mértékben látja el partnereit mind az üzleti ügyfelek, mind a lakosság körében, Magyarország teljes területén. (x)

Tovább a részletekért »

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti