koronavírus fertőtlenítés

Így árasztották el a koronavírusról szóló hírek a magyar online médiát

Különösebb elemzés sem kell ahhoz, hogy megállapítsuk, az utóbbi napokban, hetekben a koronavírus témaköre uralja a hazai médiát. Mégis több szempontból érdekes lehet, ha elmerülünk a számokban és tendenciákban. Az online hírpiac mozgásait elemzi az alábbiakban Virág Attila, a Hírstart vezetője. Az elemzésből kiderül az is, mely médiumok közölték a legtöbb koronavírussal kapcsolatos hírt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Szinte biztos, hogy minden internetező magyar ember találkozott már legalább egy koronavírusról szóló cikkel, bejegyzéssel valamely online hírportálon vagy a közösségi média felületein. Sokan úgy vélik, már-már túlzásba is estek a hazai médiumok, hiszen szemmel láthatóan mindent eláraszt a koronavírus témája. De vajon mit mutatnak a számok?

Magyarország vezető híraggregátora, a Hírstart több száz hazai hírforrás tartalmait gyűjti össze, tematizálja újra és tárja az olvasók elé immár 18 éve. A Startlap csoporton belül működő portál több felületet is ellát automatizált hírszemléivel, naponta közel 5 ezer hírt elemezve valós időben.

A Pharmaindex és az Origo már januárban elkezdte a témát

A hazai online médiában először 2020 elején jelentek meg cikkek a koronavírusról. A legelső beazonosítható hírt január 9-én a Pharmaindex és az Origo közölte, ekkor a látogatói aktivitás a témával kapcsolatban még nagyon alacsonynak mondható. A hónap végére és február elejére azonban az egyre terjedő járvány hírére a publikált tartalmak száma már napi 500 fölé emelkedett.

A koronavírussal kapcsolatos hírek száma
A koronavírussal kapcsolatos hírek száma

A karanténba kerülő magyar diákok sorsa, valamint a Külügyminisztérium Észak-Olaszországi figyelmeztetése volt a következő bomba, mely 700 megjelenést eredményezett.

Február végén robbant be igazán a koronavírus témaköre az online médiában

Pár nap elteltével, február 26-án viszont a koronavírus témájú cikkek száma átlépte az ezres lélektani határt. Ekkor rohanták meg az üzleteket a vásárlók, napokig a vezető hírek között szerepelt a járvány, sorra jelentek meg a cikkek a kormány nyilatkozatairól, vagy a helyzet elemzéséről, illetve az olvasói visszajelzésekről.

Február utolsó hetében több mint 5.700 hírt címkézett fel koronavírus témakörben a Hírstart, majd március elejére már 6.100 hír született. Azonban, amíg a látogatói aktivitás a témában együtt növekedett a hírek mennyiségével, az érdeklődés csökkenni látszott, 22 százalékról 15 százalékra esett vissza. A látogatói aktivitás szinte egyenesen arányos a teljes aktivitással, azaz február utolsó hetében ennek negyedét uralta a koronavírus témaköre.

A koronavírussal kapcsolatos hírek száma és a kapcsolódó látogatói aktivitás alakulása hetente
A koronavírussal kapcsolatos hírek száma és a kapcsolódó látogatói aktivitás alakulása hetente. Forrás: Hírstart

Március 9-én, hétfőn 1.364 hírre, majd 10-én keddre már 1.588 hírre mutató linket szemlézett a koronavírus témakörben a Hírstart rendszere, mely a látogatói aktivitás 28-29 százalékát vitte el annak ellenére, hogy a korábbiakhoz képest 50 százalékkal növekedett a hírek mennyisége.

Ekkor már kiemelten magas látogatói érdeklődést tapasztaltunk a téma iránt, melyre a hírpiac a tematika szinten tartásával reagált. A hétfői napot erősen meghatározta az iráni diákok hazai karanténja, az olasz országos vesztegzár, az első hazai áldozatok sorsai, azok hozzátartozóinak állapota, a témába vágó ellenzéki és kormánypárti politikai párbeszéd, valamint a keddi napot az operatív törzs sajtótájékoztatója tette igazán markánssá.

A Blikk gyártotta a legtöbb tartalmat a témáról

A hírportálok tekintetében felállítható egy rangsor aszerint, hogy milyen eloszlásban készültek a koronavírus témakörben születő hírek.

A vizsgált időszakban született cikkek mennyiségét mutatja az alábbi első oszlopgrafikon. A legtöbb tartalmat a Blikk gyártotta, 4,23 százalékban uralja a koronavírus tematikát több mint 1.000 linkkel.

Ezt követi az Index 847 anyaggal, majd az Origo 767, és a 24.hu 759 anyaggal.

A legtöbb koronavírussal kapcsolatos hírt közlő médiumok toplistája
A legtöbb koronavírussal kapcsolatos hírt közlő médiumok toplistája

Érdemes megnézni azt is, hogy a koronavírus témában top 20 hírforrás mekkora arányban tette át a hírgyártását erre a témakörre. A nagyobb híroldalakat ez kevésbé, míg a kevesebb hírmennyiséggel dolgozó oldalak tematikáját erősebben torzította.

A teljes időszakhoz képest az utolsó 30 nap rangsora némileg változott.

Az elmúlt 30 nap top20 koronavírus témájú közlője és gyártási arányaik
Az elmúlt 30 nap top20 koronavírus témájú közlője és gyártási arányaik

Az alábbi táblázat tovább részletezi az előbbi grafikonokat, így megértésük könnyebb lehet. A 30 napos csúcsidőszakot vizsgálva a Blikk teljes gyártásának majd 14 százalékát, azaz 758 hírt, az Index 16 százalékát, azaz 663 hírt, míg az Origo 564 hírrel majd 11 százalékot, és a 24.hu 556 hírrel 13,15 százalékot csoportosított a hírgyártásából a koronavírus témakörére.

A top 4 híroldal mindegyike havi 4.000 link vagy afeletti gyártással rendelkezik.

Pár híroldal esetén a gyártás több mint 20 százalékát csak a koronavírus témaköre tette ki. Ebből a Portfolio 31százalékos aránya kiemelkedő.

Hírforrások szerinti bontás: top 20 a teljes időszakban

Hírforrás

Koronavírus hírek száma

Koronavírus hírek aránya

Blikk

1026

4,23%

Index

847

3,50%

Origo

767

3,17%

24.hu

759

3,13%

HVG

704

2,91%

Portfolio

673

2,78%

Napi

635

2,62%

ATV

613

2,53%

Infostart

564

2,33%

Magyar Nemzet

489

2,02%

Propeller

485

2,00%

ma.hu

462

1,91%

Közszolgálat

438

1,81%

Népszava

428

1,77%

Szeretlek Mo.

422

1,74%

hirado.hu

419

1,73%

Parameter

412

1,70%

Mandiner

332

1,37%

Lokál

321

1,32%

Ripost

316

1,30%

Hírforrások szerinti bontás: top 20 az utolsó 30 napban

Hírforrás

Koronavírus hírek száma

Koronavírus hírek aránya a tematikán belül

A hírforrástól szemlézett összes hír

Koronavírus hírek aránya az összes hírhez képest

Blikk

758

4,16%

5 493

13,80%

Index

663

3,64%

4 042

16,40%

Origo

564

3,10%

5 172

10,90%

24.hu

556

3,05%

4 229

13,15%

HVG

525

2,88%

2 893

18,15%

Portfolio

501

2,75%

1 596

31,39%

ATV

468

2,57%

1 966

23,80%

Napi

453

2,49%

1 732

26,15%

Infostart

418

2,29%

2 042

20,47%

Propeller

350

1,92%

1 764

19,84%

Magyar Nemzet

344

1,89%

3 880

8,87%

ma.hu

335

1,84%

1 169

28,66%

Népszava

317

1,74%

2 068

15,33%

hirado.hu

303

1,66%

3 452

8,78%

Parameter

293

1,61%

1 831

16,00%

Közszolgálat

281

1,54%

1 283

21,90%

Szeretlek Mo.

281

1,54%

1 422

19,76%

Lokál

259

1,42%

1 542

16,80%

Mandiner

253

1,39%

2 232

11,34%

Debreceni Nap

237

1,30%

1 463

16,20%

A Hírstart által aggregált összes híroldal 30 napos intervallumban számlált összes hírére vetítve a koronavírusos hírek aránya 9,68 százalék.

A top 20 koronavírus témájú hírt átadó oldal összesített aránya 15,91 százalékos. A látogatói aktivitás növekedése ennél nagyobb, 22-28 százalék között mozog és nem csökkent alapvetően a magasabb hírmennyiség hatására abban az időszakban, amikor a Magyarországot közvetlenül is érintő események megjelentek a koronavírus kapcsán.

A konkrét tartalom vizsgálatának kihagyásával sejthető, hogy a hírpiac részben generálta az érdeklődést, viszont erősebben generálta az olvasók igénye a hírgyártást, azaz az olvasók szándékkal keresték a vizsgált időszakban a koronavírusról szóló híreket, információkat.

Így készült az elemzés

A Hírstart több száz hazai hírforrást szemléz az adott oldal publikus vagy dedikált RSS feedje segítségével. A vizsgált periódus a 2020. január 1. és 2020. március 10. közötti időszakot öleli fel. A hírek cím és lead részében keres a rendszer. Előfordulhat, hogy egyes cikkek nem kerülnek be ebbe, illetve hogy az adott hír cím és lead párosában nem szerepelnek a keresett kulcsszavak. Ettől függetlenül a hírpiaci mozgást és a valós arányokat jól leírja a fenti statisztika. Az adatokat kis mértékben torzíthatja a Hírstart és felületeinek látogatói aktivitásának eltérése más forgalmi csatornákhoz képest. A trendszerűség vizsgálatához azonban megfelelő felbontást szolgáltat, mivel a főbb forgalmi csatornáik napi átlagos elérése a startlap.hu és hirstart.hu domainek esetén együttesen 450.000 RU felett van (Gemius).

Az elemzés nem vizsgálta az adott híroldalak forgalmi csatornáinak változásait, sem a saját címlapjaikon kiemelt, kommunikált koronavírusról szóló vagy nem arról szóló hírek arányát. A szűrésben résztvevő hírkínálatban a koronavírus, COVID 19 és 2019 nCoV szerű szókapcsolatokat kereste a Hírstart rendszere.

A szemlézett és az elemzésben résztvevő, koronavírus témájú hírek elérhetőek ezen a linken, vagy a Hírstart mobilalkalmazásából.

Virág Attila, Hírstart

További médiával kapcsolatos hírek és cikkek találhatók a Media1 hírportálon!

Borító: A tüdőgyulladást okozó újkoronavírus-járvány terjedésének megelőzése érdekében maszkban és kesztyűben dolgozik egy pénztáros a fővárosi Haller kávézóban 2020. március 11-én. Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Szóljon hozzá!