A Central Médiacsoport és a Central Digitális Média Kft. bejárata

Koronavírus: Átmeneti gazdasági megszorítóintézkedések a Central Médiacsoportnál

A járványveszély miatt kialakult gazdasági válsághelyzetre reagálva a Story, a 24.hu és a Nők Lapja, illetve több más online és nyomtatott médium kiadója gazdasági megszorító intézkedésről határozott. A megszorítások első lépéseként megvágták a működési költségeiket, majd szerdán a munkaórák ideiglenes csökkentését jelentették be, ami bércsökkenéssel jár.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Media1 információi szerint a Central Médiacsoport már a második médiacég, amely jelentősebb racionalizálásba kezdett, miután Magyarországon is megjelent a koronavírus. Múlt hétfőn, hasonlóan több más vállalathoz, home office-ba küldték a munkatársaikat. Értesülésünk szerint ezt követően március 23-án, hétfőn Varga Zoltán tulajdonos-vezérigazgató e-mailben jelentette be a működési költségek csökkentését, ma pedig minden munkatársra kiterjedő átmeneti munkaidő-csökkentést rendeltek el, amihez kapcsolódóan a béreket is csökkenti a kiadó.

Ahogy Varga a munkatársaknak hétfőn küldött, videóüzenetet tartalmazó levélben fogalmazott:

„A kiadó felsővezetése több olyan döntést hozott, melyeknek egyetlen célja van: fenntartani a kiadó működését annak érdekében, hogy a járvány elvonultával meg tudjunk újulni, újra növekedési pályára állíthassuk a Central Médiacsoportot.”

Megáll a piac, a Central Médiacsoport szerint 30-50 százalékos visszaesés jöhet a médiában

Mind a nemzetközi, mind az itthoni hirdetői piac visszaesni látszik, ami már most komoly bevételkieséseket jelent az ügynökségek és médiacégek számára. (Épp ma számoltunk be arról, hogy a Pesti Hírlapnál is leépítés kezdődik, Kerényi György főszerkesztő pedig távozott.)

Sokan a 2008-as válságnál is nagyobb visszaesésre számítanak. Az óvoda, és iskola bezárások, dolgozók hazaküldése, kényszerszabadságok, önkéntes és hivatalosan elrendelt otthon maradások együttesen fogják vissza a családok fogyasztását. Mivel bizonytalan, hogy meddig húzódik el a járványveszély, a gazdasági szektor egyszerűen behúzta a kéziféket, sok helyen termelősorok állnak le, és ezzel együtt a cégek megnyirbálják a kommunikációs költségeiket is. A multik globálisan csökkentik vagy szó szerint befagyasztják a médiaköltéseiket. Tartani lehet tőle, hogy a hullám várhatóan hazai hirdetői piacot is gyorsan eléri.

Mind ügynökségi, mind hirdetői forrásaink a hirdetési kampányok eltolásáról, átütemezéséről számolnak be általánosságban az elmúlt napokban, de egyre több a lemondás is ügyfél oldalon. Ez a bevételkiesés gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra lehetetlen helyzetbe hozza az ügynökségeket és médiacégeket is. Értesülésünk szerint a Central Médiacsoport saját kalkulációi 30-50 százalékos piacméret-csökkenésről szólnak már most.

Central-fék: negyedével

A Central Médiacsoportnál a héten bevezetett költségcsökkentés  egyszerre érinti a print és online magazinok előállítási és marketing költségeit. Ezen kívül több nyomtatott magazin megjelenésének racionalizálását is kilátásba helyezte a kiadó. A Media1 értesülése szerint nagyjából legalább negyedével csökkentik a gyártási és marketing költségeket egységesen minden kiadvány esetében.

Central Médiacsoport
A Central Médiacsoport épülete Budapesten, a Montevideo utcában korábban. Fotó: Ladányi András, Media1

A hét eleji napi operációt érintő költségvágás után a Central Médiacsoport vezetése szerdán délután jelentette be, hogy 8 óráról 6 órára csökkenti az alkalmazottak munkaidejét, ezzel együtt csökkentve a munkavállalói béreket is. A vezetőség belső tájékoztatása szerint ez az intézkedés is átmeneti. Értesülésünk szerint a Central Médiacsoport 3-4 hónapos időszakra tervezi a működési költségek visszafogását és a munkaidő csökkentést is.

Megkérdeztük a Centralt

Szerkesztőségünk megkereste a fentiekkel kapcsolatban a kiadót, ahonnan Varga Zoltán vezérigazgatótól a következő választ kaptuk a mai napon:

„Az elmúlt hetekben tanúi voltunk annak, ahogy a járványveszély miatt már térdre kényszerült a turisztika, a légiközlekedés, és a szolgáltató szektor nagy része a világban. A folyamatok nem egyszerűen megtorpantak, hanem legtöbb esetben egyszerűen leálltak. A nemzetközi GDP előrejelzések történelmi mélypontok alatt járnak. Egy dolgot már most biztosan látunk: a világgazdaság beláthatatlan mértékben sínyli meg a járványveszélyt. Felelős tulajdonosként és vezérigazgatóként egyszerű a célom: fenntartani a Central működését annak érdekében, hogy a cég túlélje a válságot, és megtartsuk a munkahelyeket a kiadóban. Most kell költségcsökkentéseket bevezetni, hogy ne szűküljenek be végletesen a lehetőségeink. Ahogy a Central is költségeket csökkent, ezt teszi minden más cég is, amelyik még képes döntéseket hozni, és nem vált már most a körülmények áldozatává. A működési költségek és munkaidő átmeneti csökkentése fájdalmas, de észszerű lépések. Meg akarjuk tartani a munkahelyeket a kiadóban. Hosszú távra, a válság utánra tervezünk. Egészséget és kitartást kívánok mindenkinek!”

A Central Médiacsoporthoz tartozik a 24.hu, a Nők Lapja, a Story, a Best, a Meglepetés, az NLC, a Startlap, a Marie Claire, a Színes RTV, a Vezess.hu és több más internetes és nyomtatott médiatermék.

Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója és tulajdonosa (archív felvétel)
Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója és tulajdonosa (archív felvétel)

További hírek olvashatók a Media1 hírportálon, ahol ma számoltunk be arról, hogy a médiapiac másik szereplője, a Pesti Hírlap kiadója átszervezést hajt végre, Kerényi György főszerkesztő pedig távozott.

Borító: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!