A Central Médiacsoport és a Central Digitális Média Kft. bejárata

Koronavírus: Átmeneti gazdasági megszorítóintézkedések a Central Médiacsoportnál

A járványveszély miatt kialakult gazdasági válsághelyzetre reagálva a Story, a 24.hu és a Nők Lapja, illetve több más online és nyomtatott médium kiadója gazdasági megszorító intézkedésről határozott. A megszorítások első lépéseként megvágták a működési költségeiket, majd szerdán a munkaórák ideiglenes csökkentését jelentették be, ami bércsökkenéssel jár.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Media1 információi szerint a Central Médiacsoport már a második médiacég, amely jelentősebb racionalizálásba kezdett, miután Magyarországon is megjelent a koronavírus. Múlt hétfőn, hasonlóan több más vállalathoz, home office-ba küldték a munkatársaikat. Értesülésünk szerint ezt követően március 23-án, hétfőn Varga Zoltán tulajdonos-vezérigazgató e-mailben jelentette be a működési költségek csökkentését, ma pedig minden munkatársra kiterjedő átmeneti munkaidő-csökkentést rendeltek el, amihez kapcsolódóan a béreket is csökkenti a kiadó.

Ahogy Varga a munkatársaknak hétfőn küldött, videóüzenetet tartalmazó levélben fogalmazott:

„A kiadó felsővezetése több olyan döntést hozott, melyeknek egyetlen célja van: fenntartani a kiadó működését annak érdekében, hogy a járvány elvonultával meg tudjunk újulni, újra növekedési pályára állíthassuk a Central Médiacsoportot.”

Megáll a piac, a Central Médiacsoport szerint 30-50 százalékos visszaesés jöhet a médiában

Mind a nemzetközi, mind az itthoni hirdetői piac visszaesni látszik, ami már most komoly bevételkieséseket jelent az ügynökségek és médiacégek számára. (Épp ma számoltunk be arról, hogy a Pesti Hírlapnál is leépítés kezdődik, Kerényi György főszerkesztő pedig távozott.)

Sokan a 2008-as válságnál is nagyobb visszaesésre számítanak. Az óvoda, és iskola bezárások, dolgozók hazaküldése, kényszerszabadságok, önkéntes és hivatalosan elrendelt otthon maradások együttesen fogják vissza a családok fogyasztását. Mivel bizonytalan, hogy meddig húzódik el a járványveszély, a gazdasági szektor egyszerűen behúzta a kéziféket, sok helyen termelősorok állnak le, és ezzel együtt a cégek megnyirbálják a kommunikációs költségeiket is. A multik globálisan csökkentik vagy szó szerint befagyasztják a médiaköltéseiket. Tartani lehet tőle, hogy a hullám várhatóan hazai hirdetői piacot is gyorsan eléri.

Mind ügynökségi, mind hirdetői forrásaink a hirdetési kampányok eltolásáról, átütemezéséről számolnak be általánosságban az elmúlt napokban, de egyre több a lemondás is ügyfél oldalon. Ez a bevételkiesés gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra lehetetlen helyzetbe hozza az ügynökségeket és médiacégeket is. Értesülésünk szerint a Central Médiacsoport saját kalkulációi 30-50 százalékos piacméret-csökkenésről szólnak már most.

Central-fék: negyedével

A Central Médiacsoportnál a héten bevezetett költségcsökkentés  egyszerre érinti a print és online magazinok előállítási és marketing költségeit. Ezen kívül több nyomtatott magazin megjelenésének racionalizálását is kilátásba helyezte a kiadó. A Media1 értesülése szerint nagyjából legalább negyedével csökkentik a gyártási és marketing költségeket egységesen minden kiadvány esetében.

Central Médiacsoport
A Central Médiacsoport épülete Budapesten, a Montevideo utcában korábban. Fotó: Ladányi András, Media1

A hét eleji napi operációt érintő költségvágás után a Central Médiacsoport vezetése szerdán délután jelentette be, hogy 8 óráról 6 órára csökkenti az alkalmazottak munkaidejét, ezzel együtt csökkentve a munkavállalói béreket is. A vezetőség belső tájékoztatása szerint ez az intézkedés is átmeneti. Értesülésünk szerint a Central Médiacsoport 3-4 hónapos időszakra tervezi a működési költségek visszafogását és a munkaidő csökkentést is.

Megkérdeztük a Centralt

Szerkesztőségünk megkereste a fentiekkel kapcsolatban a kiadót, ahonnan Varga Zoltán vezérigazgatótól a következő választ kaptuk a mai napon:

„Az elmúlt hetekben tanúi voltunk annak, ahogy a járványveszély miatt már térdre kényszerült a turisztika, a légiközlekedés, és a szolgáltató szektor nagy része a világban. A folyamatok nem egyszerűen megtorpantak, hanem legtöbb esetben egyszerűen leálltak. A nemzetközi GDP előrejelzések történelmi mélypontok alatt járnak. Egy dolgot már most biztosan látunk: a világgazdaság beláthatatlan mértékben sínyli meg a járványveszélyt. Felelős tulajdonosként és vezérigazgatóként egyszerű a célom: fenntartani a Central működését annak érdekében, hogy a cég túlélje a válságot, és megtartsuk a munkahelyeket a kiadóban. Most kell költségcsökkentéseket bevezetni, hogy ne szűküljenek be végletesen a lehetőségeink. Ahogy a Central is költségeket csökkent, ezt teszi minden más cég is, amelyik még képes döntéseket hozni, és nem vált már most a körülmények áldozatává. A működési költségek és munkaidő átmeneti csökkentése fájdalmas, de észszerű lépések. Meg akarjuk tartani a munkahelyeket a kiadóban. Hosszú távra, a válság utánra tervezünk. Egészséget és kitartást kívánok mindenkinek!”

A Central Médiacsoporthoz tartozik a 24.hu, a Nők Lapja, a Story, a Best, a Meglepetés, az NLC, a Startlap, a Marie Claire, a Színes RTV, a Vezess.hu és több más internetes és nyomtatott médiatermék.

Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója és tulajdonosa (archív felvétel)
Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója és tulajdonosa (archív felvétel)

További hírek olvashatók a Media1 hírportálon, ahol ma számoltunk be arról, hogy a médiapiac másik szereplője, a Pesti Hírlap kiadója átszervezést hajt végre, Kerényi György főszerkesztő pedig távozott.

Borító: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

olvasás, könyv, koronavírus, járvány

Kelen Károly: Olvasás járvány idején

Maradj otthon és olvass! De mit, ha zárva vannak a könyvesboltok? Szerencsére a kiadók átálltak arra, hogy egy nap alatt kiszállítsák, amit megrendelnek tőlük. És két hét alatt tető alá hoznak egy friss könyvet. Megjelent Paolo Giordano olasz író Járvány idején című könyve.

Varga Judit igazságügyi miniszter a Sziget fesztiválon

Nem az igazat írta Varga Judit igazságügyi miniszter az Euronews hírcsatornáról

Azt állította Varga Judit, hogy az Euronews nem biztosított számára, illetve a magyar kormány számára megszólalási lehetőséget a koronavírus-törvény kapcsán, illetve nem adták le a vele felvett beszélgetést. Utánanéztünk az igazságügyi miniszter szavainak igazságtartalmának. Pillanatokon belül kiderült: a korábban már a Facebookot is cenzúrával vádoló igazságügyi miniszter nem mondott igazat.