GVH, Gazdasági Versenyhivatal

A GVH újbóli nekifutásra sem vizsgálja meg a KESMA fúziót

A Gazdasági Versenyhivatalnál úgy értelmezik, hogy a Fővárosi Törvényszék a GVH ellen ítélő ítélete valójában megerősítette, hogy a GVH nem vizsgálhatja meg a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnál történt fúziót, melynek során közel félezer médium került a KESMA-hoz. Ma a Gazdasági Versenyhivatal ezért újra visszautasította az összefonódás-bejelentést, csak ezúttal máshogyan.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

„Továbbra sem vizsgálhatja a KESMA fúziót a GVH”

– ezzel a címmel adott ki sajtóközleményt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ma, szerdán, nem sokkal azután, hogy a GVH-t beperlő Szabad Pécs és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) bejelentette, hogy a Fővárosi Törvényszék nemrég meghozott ítéletével megsemmisítette a GVH által kiállított azon bizonyítványt, mely lehetővé tette, hogy a fideszes médiaholding, a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá kerüljön 476 médiatermék, a bíróság szerint ugyanis nem jogszerűen állította ki a tanúsítványt a GVH.

A GVH közleményében azonban azt állítja, hogy a Fővárosi Törvényszék 2019 decemberében meghozott ítélete azt erősítette meg, hogy „a Gazdasági Versenyhivatalnak nem volt hatásköre a KESMA fúzió versenyjogi szempontú vizsgálatára.”

A  GVH szerint a Fővárosi Törvényszék mindössze arra kötelezte a Hivatalt, hogy döntését más formában hozza meg, egy új eljárás keretében.

Balról jobbra végig a fideszes médiaholding lapjai láthatók. Fotó: Ladányi András / Media1
Balról jobbra végig a fideszes médiaholding lapjai láthatók. Fotó: Ladányi András / Media1

A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány 2018. november 28-án jelentette be a Gazdasági Versenyhivatalnál, hogy megszerzi az Opus Press Zrt. (a Mediaworks anyavállalata), az Echo Hungária TV Zrt., a New Wave Media Group és a Magyar Idők Kiadó Kft. társasági részesedéseinek 100  százalékát. A kormány ezt követően, 2018. december 5-én kormányrendeletben a tranzakciót közérdekből nemzetstratégiai jelentőségű összefonódásnak minősítette. Ennek alapján a Gazdasági Versenyhivatal hatásköre hiánya miatt hatósági bizonyítványt állított ki az összefonódásról 2018. december 6-án.

A GVH közleménye szerint az ezt követően indult perben a Fővárosi Törvényszék 105.K.700.376/2019/7. számú döntésében kimondta, hogy az adott esetben hatósági bizonyítvány kiadásának nem volt helye, ezért a hatóságnak ismételten le kell folytatnia az összefonódás-bejelentés elintézésével kapcsolatos eljárást, és a kialakított jogi álláspontjának megfelelő formában és tartalommal ellátva kell lezárnia. Mindemellett a Törvényszék rögzítette, hogy a kormányrendelettel nemzetstratégiai jelentőségűvé minősített összefonódás kivételt jelent a versenytörvény tárgyi hatálya alól, ilyen értelemben a GVH értelmezése szerint „nincs jelentősége annak, hogy az összefonódást már bejelentették: arra a kormányrendelet szabálya ugyanúgy alkalmazandó.”

A GVH jelezte: ezt követően a Gazdasági Versenyhivatal egy mai, 2020. január 29-én kelt végzésével az összefonódás-bejelentést hatáskörének hiánya miatt visszautasította.

Frissítés

A GVH mai, szerdai döntésére a TASZ és a Szabad Pécs úgy reagált, hogy akkor most várhatóan újra bíróság elé viszik a GVH-t, szerintük ugyanis alkotmánysértő volt a KESMA létrejötte, és az, hogy ezt ne lehetne megvizsgálni. A teljes reakció elérhető ITT.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az RTL Klub Álarcos énekes című showja

Hiába győzött az RTL Klub Álarcos énekese, a TV2 lett a vasárnap este nyertese

Az RTL Klub álarcos showja nézettebb volt ugyan, mint a TV2-n újként bemutatkozó, hasonló jellegű Nicsak, ki vagyok? A rejtélyek színpada, de az RTL Klub mégsem tudta megnyerni az egész estés nézettségi versenyt, mert bejött a TV2 stratégiája, hogy az ő showja jóval hosszabb. Az RTL a heti főműsoridős csatornaátlagot tekintve is alulmaradt.

Orbán Viktor miniszterelnök évértékelője 2020. február 16-án a Várkert Bazárban

A Magyar Hang idén sem lehetett ott Orbán Viktor évértékelőjén, a 24.hu küzdelem árán – továbbra sincs transzparencia a Miniszterelnökségen

A miniszterelnök stábja az Orbáninfóhoz hasonlóan a vasárnapi miniszterelnöki évértékelőről is távol tartotta volna a 24.hu stábját, de aztán jött két, a portál szempontjából kedvező fordulat. A Magyar Hang nem volt ennyire szerencsés. Az ügy ismét rávilágít arra, hogy a Miniszterelnökség továbbra sem híve a transzparenciának és a kormány akár vezető médiumokat is kész akadályozni a munkában.