A Mediaworks / KESMA székháza

Bíróság: A fideszes médiaholding jogsértően kapott a Gazdasági Versenyhivataltól szabad utat

A Fővárosi Törvényszék ítélete szerint jogsértően hagyta jóvá a versenyhatóság a kormánypárti sajtóbirodalom létrejöttét, melynek során 476 médiatermék került a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdonába.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék azt a hatósági bizonyítványt, amellyel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyta a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdonszerzését azokban a cégekben, amelyeket kormánypárti üzletemberek egyszerre ajánlottak fel az alapítvány számára 2018. november 28-án.

A bíróság döntése azt jelenti, hogy hiányzik a kormánypárti sajtó példátlan mértékű összevonásának egyik jogi feltétele.

A miniszterelnök rendelettel akadályozta a versenyhatósági eljárást

A Társaság a Szabadságjogokért közleménye emlékeztetett: GVH azután adott zöld utat a KESMA tulajdonszerzésének, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a kormány nevében egy rendeletben nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette az üzletet, kizárva a versenyjogi vizsgálatot.

A hivatal a „saját hatáskörének hiányára” hivatkozva lezárta az eljárást, és igazolta, hogy nem áll fenn olyan körülmény, ami miatt vizsgálatot kellene lefolytatnia az összefonódás előtt. Az ítélet szerint ezt nem tehette volna meg.

A TASZ és a Szabad Pécs szerint torzulhatott a sajtópiaci verseny

Az ügyben a bírósághoz forduló Szabad Pécs és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) szerint a koncentráció súlyosan torzítja a sajtópiacot, aláássa a média sokszínűségét és veszélyezteti a tisztességes gazdasági versenyt, ezért azt kérték a bíróságtól, hogy semmisítse meg a GVH döntését és kötelezze a hivatalt versenyfelügyeleti eljárás lefolytatására. Ezen túl pedig forduljon az Alkotmánybírósághoz, mert az összefonódást lehetővé tevő kormányrendelet, és az azt megalapozó törvény is ellentétes az Alaptörvénnyel – a törvény ugyanis lehetővé teszi a kormány számára, hogy bármilyen üzleti tranzakciót felmentsen a versenyjogi vizsgálat alól, a rendeletben pedig a kormány visszaélésszerűen alkalmazta a törvényt, amikor a döntést egyetlen szóban, a közérdekre hivatkozva „indokolta”.

A GVH jogsértően adta ki a hatósági bizonyítványt a médiavállalatok ügyében

A Fővárosi Törvényszék ítéletében megállapította, hogy a GVH semmilyen érdemi vizsgálatot nem folytatott, és még az összefonódást nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánító kormányrendeletre sem hivatkozott, így jogsértően adott ki hatósági bizonyítványt. A bíróság arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a GVH azzal érvel, hogy nincs hatásköre eljárni, akkor a hatósági bizonyítvány kiadására sem jogosult.

Balról jobbra végig a fideszes médiaholding lapjai láthatók. Fotó: Ladányi András / Media1
Balról jobbra végig a fideszes médiaholding lapjai láthatók. Fotó: Ladányi András / Media1

A Gazdasági Versenyhivatalnak meg kell ismételnie az eljárást

A hatósági bizonyítvány megléte az egyik jogi feltétele annak, hogy a KESMA tulajdonszerzését a cégbíróságon bejegyezhessék. Szükség volt a bizonyítványra akkor is, amikor a KESMA 2019 szeptemberében jelentős összevonást hajtott végre: 11 cégét olvasztotta be a szintén tulajdonában lévő Mediaworks Zrt.-be.

A dokumentum bíróság általi megsemmisítése azt jelenti, hogy ezen ügyletek jogszerűsége is kérdéses, áll a TASZ közleményében.

A döntés értelmében a GVH-nak újra le kell folytatnia az összefonódás bejelentésével kapcsolatos eljárást, ki kell alakítania jogi álláspontját, és az annak megfelelő formában és tartalommal, kellő indokolással ellátva kell lezárnia a vizsgálatot.

„Tudatjuk a cégbírósággal a Fővárosi Törvényszék döntését, amelynek értelmében az újabb összeolvadások és beolvadások jogi feltétele hiányozhat. Emellett figyeljük a GVH döntéseit, és ha az új eljárásban jogsértő döntést hoz a hivatal, azt ismét megtámadjuk. Továbbra is fenntartjuk, hogy a KESMA-birodalom létrejöttét megengedő kormányrendelet sérti az Alaptörvényt” – mondta Dojcsák Dalma, a TASZ politikai szabadságjogi programvezetője.

Részletesebb magyarázat az ügyről itt érhető el.

Frissítés – A GVH máris úgy döntött, másodjára sem vizsgálja meg a KESMA fúziót

Reagált a GVH a TASZ közleményére. A Gazdasági Versenyhivatal úgy értelmezi a történteket, hogy a bíróság valójában azt állapította meg, hogy a GVH nem vizsgálhatja meg a fúziót, és mindössze arról van szó, hogy más módon kell eljárnia. A GVH a mai napon ezért újra visszautasította az összefonódás vizsgálatát.

Borító: A Mediaworks / KESMA székháza.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Mediaworks

A fideszes sajtóholding újabb lapját kényszeríti leállásra a koronavírus, eközben a MÚOSZ után a miniszterelnök kedvenc újságírója is felemeli szavát a kata mentesség kiterjesztéséért

A Mediaworks/KESMA úgy döntött, a Nemzeti Sport vasárnapi kiadása és a Képes Sport, továbbá a FourFourTwo után leállítja a BRAVO című ifjúsági lapjának megjelenését is. Eközben a MÚOSZ elnöke után immáron Szöllősi György, a miniszterelnök kedvenc lapja, a Nemzeti Sport lapigazgatója és egyben a sportújságíró-szövetség köztudottan erős politikai beágyazottsággal rendelkező elnöke is azért próbál lobbizni a kormánynál, hogy az terjessze ki a szabadúszó újságírókra, fotóriporterekre is a kata mentességet, mert már a túlélésért folyik versenyfutás az iparágban.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!