Az állami Magyar Villamos Művek (MVM) két év alatt több mint 8 milliárd forint értékben jelentetett meg hirdetéseket, ennek az összegnek a háromnegyede kormánypárti médiumokhoz került – derült ki az rtl.hu által megszerzett dokumentumokból. A legnagyobb értékű megrendeléseket a Mészáros Lőrinchez köthető TV2 Csoport, valamint a fideszes médiaalapítvány, a KESMA / Mediaworks alá tartozó sajtótermékek kapták tavaly és tavaly előtt, összesen 2,8 illetve 2,9 milliárd forintot.
A pénz közel fele a KESMA-nál landolt
A KESMA lapjainak jutott 2021-ben az MVM-es hirdetések majdnem a fele (1,8 milliárd forint), 2022-ben pedig körülbelül a negyede (1,1 milliárd forint). A Tv2 Csoport felületein 2021-ben 1,1 milliárd forint értékben jelentek meg az állami energetikai vállalat hirdetései, ez 2022-ben 1,7 milliárd forintra emelkedett. A kormánypárti médiumok közül még a PestiSrácokon, valamint a hozzá köthető, tavaly júniusban megszűnt PestiTV-ben is megjelent 2021-ben és 2022-ben csaknem 150 millió forint értékben MVM-hirdetés.
Az rtl.hu által megszerzett adatsorban vannak emellett olyan sajtótermékek is, amelyeken olykor kormánykritikus anyagok jelennek meg, és mégis kaptak a hirdetési költésekből, ám ezeknek az összegeknek a nagysága messze elmarad a TV2-nek és a Mediaworksnek juttatott pénzektől. Ilyen például a többek között a 168 Órát és az ELLE magazint kiadó Michaeli, Schwartz & Brit Media, amely két év alatt összesen 290 millió forintnyi MVM-hirdetéshez jutott. A Népszava pedig 140 millió forint megrendelést kapott.
Az ezeknél jóval nagyobb olvasottsággal bíró Blikk kiadója, a Ringier Hungary felületein 200 millió forint értékben hirdetett az MVM. Az RTL Csoportnál 2021-ben egyáltalán nem hirdetett az állami cég, 2022-ben pedig 78 millió forint értékben. Az MVM kimutatása alapján viszont a 24.hu, a HVG, a Telex, a Magyar Hang, a Szabad Európa, a Magyar Narancs vagy a 444 oldalán egyáltalán nem voltak hirdetések az MVM-től ebben a két évben.
Rogánék döntik el, hogy hova megy a pénz
Az rtl.hu megkereste a Magyar Villamos Műveket, hogy megtudják, ki és minek alapján dönti el, hogy hol jelennek meg a reklámjaik. Kérdéseikre a cég azt közölte, hogy
„az MVM Zrt. média- és reklámtevékenységét a jogszabályoknak megfelelően a Nemzeti Kommunikációs Hivatal által kiválasztott kommunikációs ügynökség végzi, amely teljes körűen magában foglalja a médiatervezési és médiavásárlási feladatokat. Az egyes médiakampányok célcsoportspecifikus hirdetési felületeken jelennek meg, amelyekről a médiaügynökségnél és az MVM Zrt.-nél foglalkoztatott átfogó médiapiaci ismeretekkel rendelkező szakemberek gondoskodnak”.
Mint arról a Media1 elsőként beszámolt, a Rogán Antal minisztériuma alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal idén tavasszal is kötött egy nettó 4 milliárd 601 millió forintos szerződést a NER kedvenc médiavállalkozójának, Balásy Gyulának a cégeivel, a New Land Media Kft.-vel és a Lounge Design Kft.-vel az MVM 2023-2025. évi komplex kommunikációs és rendezvényszervezési feladatainak ellátására. Erről bővebben az alábbi cikkünkben írtunk:
Több mint 21 milliárd forint ment el kommunikációra Rogán Antal hivatalából három hónap alatt
Az Európai Parlament megszavazta az uniós médiaszabadságról szóló törvényt
Újabb százmilliókat nyertek Balásy Gyula cégei sportesemények kommunikációjára
Nagyot bukott a kormánypárti bulvár, a Mediaworks megyei lapjai is tovább zsugorodtak
További híreket érhet el a Media1.hu oldalon. Követhet bennünket Facebookon is.