Az oknyomozó portál összesítése szerint az állami milliárdok legnagyobb része a kormányközeli médiánál landolt, de kapott a maradékból a Blikk, a Népszava, az ATV és az RTL Magyarország is.
Az Átlátszónak hónapokba telt megtudnia, 2022-ben mégis kinek volt jó, hogy mindenhonnan az hangzott:
„Készült Magyarország kormánya megbízásából!”
A „társadalmi célú” kampányokra vonatkozó adatigénylést még tavaly októberben indította a portál, ám először azt válaszolta a Miniszterelnöki Kabinetiroda, hogy az adatokat a kért bontásban nem tartják nyilván. Majd 45 nap türelmet kértek az újabb adatkérésre, és végül december 19-re küldtek egy felsorolást a kampányokról. Csakhogy a tényleges költésekért újabb adatigénylést kellett beadnia a lapnak, majd jött a válasz: nem küldik el a táblázatokat, nézzék meg őket személyesen.
A minisztérium épületében nehezített körülmények várták az Átlátszó munkatársát, ugyanis nem használhatott telefont, úgyhogy maradt a hagyományos megoldás: csak jegyzetelni lehetett, fényképet készíteni nem.
A kampányokat 13 mappában tárolják, onnan gyűjtötték ki az adatokat. A médiaterveket nézték végig, amelykből kiderül, melyik médium mennyi hirdetést és hol helyezett el.
Gyermekvédelmi népszavazás,
A gyermekvédelminek nevezett népszavazásra nettó 3,8 milliárd forint ment el. Ebből 100 millió forintért hirdettek a Blikkben, 32 millióért „Axel-Springer lapoknak” nevezett médiumokban*, 21 millióért a Demokratában, 71 milliót egyéb lapokban. A printes költés nettó 2,1 milliárd forintjának döntő többsége pedig a KESMA-tag Mediaworks-höz ment.
*Mivel – ahogy azt a Media1 megírta – az Axel-Springer 2021-ben kivonult Magyarországról és a részvényeit a Ringier vette át, megkérdeztük az Átlátszó cikkét jegyző újságírót, hogy elírásról van-e szó, ám Segesvári Csaba megerősítette, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda médiatervén az Axel-Springer neve szerepelt, ő sem érti, hogy miért. Elképzelhető tartja, hogy nem vezették át a változást. Ez alapján feltételezhetjük, hogy valójában a Ringierhez került a 21
A KESMA-tagoknál történt költést nem számolta ki az Átlátszó pontosan, ugyanis könnyebb volt a nem kormányközeli költéseket összeadniuk, de a nagyságrend így is helyes. A Miniszterelnöki Kabinetiroda összesítésük szerint 2022-ben 19,6 milliárd forintot költött társadalmi célúnak nevezett kampányra. A politikai kampányokhoz köthető reklámokból 16,6 milliárd forint ment a kormánymédiához.
Balásy Gyula, a kormányközeli médiavállalkozó, a közvetítő is jól járt
Ez az összeg tartalmazza a közvetítő cég 15 százalékos jutalékát is. A lapok legtöbbször 30-45 százalékos kedvezményt adtak a listaárból, a tévéknél ez 75 százalékig nőtt.
2022-ben nem csak az eddig ismert New Land Media Kft.-vel szerződött a Rogán-minisztérium, hanem a szintén Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó Moonlight Event Kft. (ma már Lounge Event Kft.) is képbe került.
Sok pénz ment a béke reklámozására is
Ők az online kampányok eredményeit is mérték. A borsonline.hu-n közzétett Őrizzük meg Magyarország békéjét elnevezésű kampány több esetben 0 százalékos átkattintási aránnyal (Click-through rate / CTR) futott. Hogy ez mit jelent? Ha a CTR-érték magas, az azt jelenti, hogy a felhasználók hasznosnak és relevánsnak találják a hirdetést, de a kormányzati hirdetésekről a mérések szerint ez nem mondható el, nem kattintották a hirdetést, nem érdekelte a felhasználókat. De legalább a közpénz döntő része a kormánymédiához vándorolt – összegzett az Átlátszó.
Jogerősen pert vesztett a Ripost kiadója Márki-Zay Péter feleségével szemben
Hiába a válság, 7,8 milliárd forintot költhet Rogán Antal hivatala kormányzati kampányra
Rogán Antal hivatala 75 milliárdos kommunikációs szerződést kötött Balásy Gyula cégeivel
További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.