fbpx
Parabola.

Lekapcsolták Európában az orosz RT adását, de orosz műholdakról továbbra is elérhető maradt a tévécsatorna

A Media1 műholdas szakértője szerint szerda késő délután óta hiába kapcsolnak az európai Astra1 és Astra2 műholdakra beállított parabolaantennával rendelkezők a korábban Russia Today néven működő orosz RT tévécsatorna programhelyére, az Astra műholdakon már csak fekete képernyőt látható, azaz szünetel a műsortovábbítás. Az orosz műholdakra állított parabolaantennák segítségével ugyanakkor továbbra is elérhető az adás, más kérdés, hogy az európai kábelszolgáltatók ezeket a jeleket nem terjeszthetik most az EU-s tilalom miatt, ami Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja kapcsán született, amiért az RT részt vállal az európai biztonság destabilizálásában. Időközben lépett a Google is.

A Media1.hu műholdas szakértőjének tapasztalatai szerint a bírálói közül sokak által évek óta csak PutyinTV-ként emlegetett és masszív orosz állami propagandát terjesztő RT (Russia Today) adása néhány órával azután vált elérhetetlenné az Astra műholdakon, hogy az Európai Unió Tanácsa szerdán meghozta határozatát arról, hogy ideiglenesen megvonja az RT és a Szputynik TV uniós médiaszolgáltatási jogát arra hivatkozva, hogy a tévécsatornának szerepet vállaltak az Ukrajna elleni orosz agresszióban oly módon, hogy azon az EU és tagállamai ellen dezinformációs és manipulációs tevékenységet folytat.

Az intézkedés meghozatalának indoklásában az Európai Unió Tanácsa közölte: a Szputnyik és az RT (Russia Today) az orosz hatóságok állandó, közvetlen vagy közvetett ellenőrzése alatt áll, és e tévécsatornák alapvető fontosságú szerepet játszanak az Ukrajna elleni katonai agresszió előmozdításában, támogatásában, valamint a szomszédos országok destabilizálásában.

Közölték, hogy mindaddig nem lesz elérhető az adás az EU területén, amíg destabilizáló, dezinformációs tevékenységévével a csatornák nem hagynak fel. Korábban az Európai Bizottság és az Európai Parlament is támogatta a csatornák lekapcsolását. A Parlament az alábbi tartalmú határozatot hozta:

“Az Európai Parlament,
(…)
(31.) elítéli, hogy az orosz hatóságok, az állami média és a mások nevében eljáró személyek becsmérlő tartalmakkal és az EU-val, a NATO-val és Ukrajnával kapcsolatos hamis narratívákkal információs hadviselést folytatnak a megosztottság kialakítása érdekében, azzal a céllal, hogy ürügyet szolgáltassanak az orosz atrocitások eltagadására; ezért felszólítja az összes tagállamot, hogy haladéktalanul függesszék fel az összes orosz állami médiacsatorna sugárzási engedélyét, beleértve a továbbközvetítéseket is (…); üdvözli a Bizottság elnökének bejelentését, amely szerint a Russia Today és a Sputnik sugárzását betiltják az EU-ban, és ismételten felszólítja a Google-t és a YouTube-ot, hogy tiltsák le a háborús propagandát terjesztő felhasználókat”

Vlagyimir Putyin a Putyin-tévéként emlegetett Russia Today (RT) adásában
Vlagyimir Putyin a Putyin-tévéként emlegetett Russia Today (RT) adásában

A Media1 műholdas szakértőjétől tudjuk, hogy az Európai Unió Tanácsának szerdán meghozott határozata után órákon belül eltűnt az adás, és fekete képernyő látszódik az Astra1 és az Astra2 műholdakon az RT csatorna megszokott programhelyén, ahol az elmúlt napokban még látható volt a műsor.

Műholdas szakértőnktől tudjuk azt is, hogy azok a nézőket is érintheti a lépés, akik Oroszország területéről, de az Astra műholdakra ráállva nézték az adást. Azonban szakértőnk azt is hozzátette, valószínűleg ők könnyen más vételi lehetőséget találnak,  legyen az például helyi (oroszországi) kábelszolgáltatás, vagy akár egy másik műhold. Egy interneten elérhető adatbázis szerint ugyanis az RT több orosz műholdon is fent van. Mivel ezek orosz műholdas médiaszolgáltatások, ezért azzal az EU nem nagyon tud mit kezdeni, hiszen az Európai Unió illetékessége erre nem terjed ki. Ráadásul az RT Documentary tévécsatorna (RTD) is elérhető maradt.

Fontos azonban, hogy mivel az Európai Unióban most az RT adásának továbbközvetítése is tilos, így a kábelszolgáltatók műholdakról levéve sem terjeszthetik az RT adását.

Lépett a Google is

A Google egyébként máris letiltotta Európa területén az RT applikációját.

Jelen hírünk élesítésekor egyébként az rt.com internetes oldalt nem tudjuk megnyitni, és a Google által üzemeltetett YouTube-on a Russia Today csatornáját megnyitva egy hibaüzenet jelenik meg, mely szerint:

Ez a csatorna nem érhető el a Te országodban.

2020 elejéig 8 éven át a Vodafone Magyarország (Vodafone-UPC) kábelhálózatán is elérhető volt a Russia Today, de a távközlési vállalat végül kivette a kínálatából az adást. Korábban úgy volt, hogy 2017-től a Russia Today magyar adást is indít, de ez végül nem valósult meg.

Ugyanakkor a magyar közmédia még a háború kitörése után is orosz propagandát terjesztett, egyik szakértőjük például olyanokat is mondott, hogy Ukrajna indította a háborút. Amikor az ellenzék ezt szóvá tette és a Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatójának menesztését követelte, a Koltay András vezette Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanács a közmédia bírálóit kezdte el kritizálni egy nyilatkozatban.

További hírek

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások