fbpx
közmédia, mtva, székház. fotó: Ladányi András, Media1

Pert nyert a Szabad Európa a Közmédiával szemben

A portál közadatigénylést adott be az állami médiának, hogy megtudják, ki viseli a szerkesztői felelősséget például az M1 Híradóban elhangzottakért. Mivel az adatokat nem kapták meg, a Szabad Európa perre ment és most első fokon nyert.

A bíróság első fokon hozott döntése értelmében az állami Duna Médiaszolgáltató Zrt.-nek, azaz a közmédiának hamarosan ki kell adnia a Szabad Európa számára bizonyos programok, köztük hírműsorok megrendelőlapjait – írta a pert első fokon megnyerő portál.

Ezekből a dokumentumokból kiderülhet, hogy kin múlik, hogy a köztévében olyan hírműsorok mehetnek adásba, amelyek sérthetik azt a kiegyensúlyozottságot, amelyet a törvény is előír a köztévének. A portál hozzátette:

„eddig ugyanis a homályos felelősségi körök hozzájárultak ahhoz, hogy senki nem kérte számon a törvényi előírásokat a köztévén”.

A Szabad Európa felidézte azt a birtokába jutott és publikált hangfelvételt, amelyen Bende Balázs a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) egyik vezető szerkesztőjeként egy 2019-es szerkesztőségi értekezleten határozott utasításokat adott a beosztottjainak azzal kapcsolatban, hogyan kell dolgozniuk az Európai Parlamenti kampány alatt.

Például azt is közölte, hogy „(…) senkit nem ér váratlanul, ha azt mondom, hogy bizony ebben az intézményben nem az ellenzéki összefogást támogatják”, és azt is közölte a közmédia munkatársaival, hogy akit ez váratlanul ér, az azonnal adja be a felmondását.

A Szabad Európa szerint ez a hangfelvétel egyértelműen bizonyította, hogy a köztévé vezető szerkesztője olyan utasításokat adott, amelyek ellentétben állnak a médiatörvényben leírtakkal; ez ugyanis részletesen leírja a közszolgálati média feladatait, például a kiegyensúlyozott tájékoztatást is. Hasonlóan meg kell felelnie a közmédiának a Közszolgálati Kódexben leírtaknak is.

A kiszivárgott hangfelvételnek azonban nem lett következménye, nem lépett fel a Médiatanács az ügyben és Bende azóta is képernyőn van, sőt, elő is léptették: már ő felel minden külpolitikai anyagért a közmédiában, a tévétől a rádión át az MTI-ig.

Bende Balázs / részlet a Világ című műsor 2021. december 25-i adásából.
Bende Balázs / részlet a Világ című műsor 2021. december 25-i adásából. Fotó: YouTube / Magyar Hang

Miért nincs következmény?

A Szabad Európa szerint a probléma a Fidesz 2010-es hatalomra kerülését követően megváltoztatott médiatörvényben van. Ennek értelmében a közszolgálati médiaszolgáltató a Duna Médiaszolgáltató Zrt. – így amikor a törvény a közszolgálati médiával szemben támasztott elvárásokat megfogalmazza, azok a Dunára vonatkoznak, ahogy a Közszolgálati kódexben leírtak is.

A műsorokat ugyanakkor az MTVA gyártja le, melynek feladata a médiatörvény szerint „a közszolgálati célú műsorszámok gyártása”. Így az MTVA-nak van 130 milliárd forintos költségvetése is – míg a Duna Médiaszolgáltatónak csak alig 3 milliárdos, ráadásul a műsorokat előállító szerkesztők, újságírók is az MTVA alkalmazottai.

A Szabad Európa szerint ezért megfelelt a törvénynek Koltay András, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökének azon nyilatkozata, miszerint „ a szerkesztői döntéshozatal helye nem az MTVA-n, hanem a Duna Médiaszolgáltatón belül található. Ott kell jelezni a problémát, és a Közszolgálati Közalapítvány kuratóriumának is vannak közvetlen hatáskörei”.

A portál szerint a probléma egyik része, hogy a Médiatanács csak a Fidesz által jelölt tagokból áll, és a Közszolgálati Kuratóriumban is többségben vannak a kormánypártok által delegált tagok, tehát a fideszes tagok mindenhol blokkolni tudják az ügyek kivizsgálását.

A Szabad Európa szerint azonban az továbbra is kérdés marad, hogy „hogy lehet a Dunánál a szerkesztői felelősség, ha se pénzük, se alkalmazottjuk nincs a műsorgyártásra, és a törvény szerint sem ők gyártják a műsorokat”.

Úgy vélik, valamilyen szerződésnek rendeznie kell a Duna Médiaszolgáltató és az MTVA közötti viszonyt; egy ilyen megállapodásból pedig fény derülhet arra, hogy hol húzódik a szerkesztői felelősség határa a két társaság között, és például ki mondja meg, hogy mi menjen a Híradóban.

Perre mentek a titkolózás miatt

A Szabad Európa emiatt szerette volna megismerni a két társaság közötti viszonyt szabályozó keretmegállapodásokat, valamint szerették volna megkapni az egyes műsorok megrendelőlapjait is.

„Lapunk birtokában vannak ugyanis azok a 2012-ben kelt megállapodások, amelyeket az MTVA-val kötöttek az akkori közszolgálati médiaszolgáltatók (2015 előtt a néhai Duna Televízió Nonprofit Zrt., a Magyar Rádió Nonprofit Zrt., a Magyar Televízió Nonprofit Zrt. és a Magyar Távirati Iroda Nonprofit Zrt. társaságokból jött létre), és amelyek szabályozzák a cégek közötti együttműködést. Ez irányú közérdekű adatigénylésünket 2021. március 2-án küldtük el a Duna Médiaszolgáltatónak”

– fogalmazott a portál.

Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató vezérigazgatója azonban megtagadta az adatok kiadását számukra, valamint a keretmegállapodások kapcsán hozzátette, hogy azok „nem érhetők el”. Ezt követően arra hivatkoztak, hogy ilyen megállapodások nem léteznek – a műsorok megrendelőlapjai kapcsán pedig azt állították, azok üzleti titoknak minősülnek.

„Mivel úgy gondoltuk, hogy a dokumentumok megismeréséhez fontos közérdek kötődik (ki a felelős például a Híradóban elhangzottakért), perre mentünk”

– szögezték le, hozzátéve, hogy a tárgyalás után a bíróság úgy ítélte meg, hogy a Szabad Európa nem tudta bizonyítani, hogy létezik valamilyen keretmegállapodás a Duna Médiaszolgáltató és az MTVA között.

Az egyes műsorok megrendelőlapjait azonban az ítélet alapján ki kell adnia a Duna Médiaszolgáltatónak, így kiderülhet, hogy a társaság mit vár el például egy M1-en futó hírműsortól vagy a Krónikától.

Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója
Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Zrt. vezérigazgatója

A portált a perben a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) képviselte.

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint iratkozzon fel a Media1 hírlevelére is!

Borító: A közmédia székháza Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások