Újságos Budapesten

A Fidesz-támogatók többsége is úgy látja, a kormánypárt uralja a magyar médiarendszer jelentős részét

A Mérték és a Medián által elkészített A politikai tájékozódás forrásai 2020 című kutatásból kiderül az is, hogy mely médiumokat tartják a leghitelesebbnek a magyarok, mit gondolnak az Index körül történtekről, ismerik-e, mi az a KESMA, vagy tudnak-e a Klubrádió frekvenciájával kapcsolatos döntésről.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Mérték Médiaelemző Műhely 2014 óta rendszeresen készíttet kérdőíves kutatáson alapuló elemzést a magyar felnőtt lakosság hírfogyasztási szokásairól. A legutóbbi ilyen kutatás két évvel ezelőtt zajlott. Azóta számos olyan médiapiaci esemény történt, amelyeknek a hírfogyasztásra gyakorolt hatása eddig kevésbé volt ismert, ezért készült el újabb kutatás.

Növekvő hírfogyasztás, erősödő online és közösségi hírforrások

Az idei, a Friedrich Ebert Alapítvány támogatásával és a Medián piackutató cég bevonásával készült, 2000 fő megkérdezésével elkészített, a különböző demográfiai mutatókra nézve reprezentatív kutatás adatai azt mutatják, hogy erősödött a gyors hírszerzés iránti vágy, így felértékelődtek az online és a közösségi hírforrások. A kutatásból az is kiderül, hogy a kormánypárti szavazók jelentős része is tisztában van vele, hogy a Fidesz uralja a médiarendszert, ugyanakkor ezt nem ítélik meg negatívan.

A válaszadók többsége szerint kormánypárti uralom van a médiában. Adatforrás: A politikai tájékozódás forrásai 2020 / Mérték-Medián kutatás 2020
A válaszadók többsége szerint kormánypárti uralom van a médiában. Adatforrás: A politikai tájékozódás forrásai 2020 / Mérték-Medián kutatás 2020

A kutatás szerint a kormányt támogatók többségének sem elfogadható az, ha egy szerkesztőséget kívülről irányítanak, azonban nem tudnak vagy nem vesznek róla tudomást, hogy ez egyes kormánypárti médiumoknál ez így történik.

Érdekes az is, hogy a kutatás szerint a mintegy félezer médiaterméket tulajdonló kormánypárti sajtóholdingról, a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványról (KESMA) és arról, hogy ezáltal egy kézben összpontosulnak a kormánypárti médiumok, csak a felnőtt népesség negyede hallott.

A kormánypártiak szerint is kellenek a kormánykritikus médiumok, de mégis a kormánypárti lapokat preferálják

A kutatás szerint a politikai hovatartozás nagy mértékben befolyásolja a hírfogyasztást: nagy különbségek láthatók a hírforrások hitelességének megítélésében. Az ellentétes politikai oldalon állók a másik oldal által hitelesnek tartott médiumokat nem tekintik hiteles hírforrásnak, ez hosszú távon is korlátja lehet a higgadt párbeszédnek.

A kutatás szerint a lakosság többsége úgy gondolja, hogy a sajtó feladata az, hogy feltárja a visszaéléseket a politika világában, épp ezért összességében a független hírforrásokat tartják hitelesnek, de a polarizáció itt is jelen van: az ellenzéki, illetve párt nélküli válaszadók preferálják a független médiumokat, míg a kormánypártiak szemében a kormánymédia termékei hitelesek.

Ez a kettősség a kormányt illető más kérdéseknél is megjelent: a kormánypártiak 71 százaléka nyilatkozott úgy, hogy fontos, hogy az emberekhez olyan sajtótermékek is eljussanak, amelyek kritikusan mutatják be a kormányt és a kormányhoz köthető politikusok tevékenységét, azonban 67 százalékuk szerint bosszantó, hogy milyen sok helyen jelenik meg a Fidesz, illetve a kormány tevékenységét negatívan bemutató információ.

Majdnem minden második magyar azt állította, hogy érdeklődik a politika iránt, ez nagy növekedést mutat. Ebben valószínűleg szerepe van a koronavírus-járványnak is, hiszen a pandémia sok mindenkit arra ösztönzött, hogy nagyobb intenzitással forduljon a hírek felé.

Csökkent a tévé szerepe, nőtt az interneté

A kutatás szerint míg korábban a tévé volt az elsődleges politikai-közéleti hírforrás, jelentősége nagyot csökkent az utóbbi időben, az interneté pedig nőtt.

Milyen hírforrásokból tájékozódik politikai, közéleti ügyekben?
Milyen hírforrásokból tájékozódik politikai, közéleti ügyekben?

A kutatásból kiderült az is, hogy a rádiók sorrendjében is visszaszorulóban vannak a kormánypárti adók, zenés rádió ellenére a politikai tájékozódás terén fontos szerepe van a kormánypárti KESMA-hoz tartozó Retro Rádiónak. A felmérés szerint arról, hogy veszélybe került a Klubrádió frekvenciája, csupán a megkérdezettek harmada hallott
A politikai-közéleti tájékozódás terén a megyei napilapok is megosztják az embereket: a kormánypártiak 26 százalékával szemben az ellenzékiek és párt nélküliek csak 15 százaléka olvassa ezeket a lapokat.

Politikai-közéleti tájékozódás médiumok szerint. Forrás: A Mérték és a Medián A politikai tájékozódás forrásai 2020 címmel készített felmérése
Politikai-közéleti tájékozódás médiumok szerint. Forrás: A Mérték és a Medián A politikai tájékozódás forrásai 2020 címmel készített felmérése

A tévék között az RTL Klub, neten a 24.hu az élen

A televíziócsatornák sorrendjében nem következett be változás: a legtöbben még mindig az RTL Klubot preferálják, második helyen áll a TV2, harmadik helyen pedig a „közszolgálati televízió” végzett. (A kutatás egy csoportban szerepeltette az MTVA összes csatornáját.)

Az internetes hírportálok között kiélesedett a harc: mindegyik vezető online csatorna nagyobb olvasótábort tudhat magáénak mint néhány évvel ezelőtt. A felmérés szerint az élen a 24.hu áll, majd ezt követi az Index, a hvg.hu, az Origo és a 444.hu

A politikai-közéleti tájékozódás legfőbb médiumai. Forrás: Mérték-Medián kutatás, A politikai tájékozódás forrásai 2020
A politikai-közéleti tájékozódás legfőbb médiumai. Forrás: Mérték-Medián kutatás, A politikai tájékozódás forrásai 2020

Szinte mindenki hallott az Index körül történtekről, a kormányt okolják a történtekért

Október első felében a szavazókorú népesség körülbelül háromnegyede hallott arról, hogy nyáron az Index teljes vezetősége felmondott miután a főszerkesztőt elbocsátották.

Index.hu tüntetés, 2020.07.24.
Index.hu tüntetés, 2020.07.24. fotó: Bődey János és Huszti – Index.hu

Az Index.hu-nál történtekről értesülők közül a többség úgy gondolja, hogy a kormány befolyásolni próbálja a tartalmakat, egy részük pedig bojkottálja is a portált az eset óta.

A Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által A politikai tájékozódás forrásai 2020 címmel készített felmérés
A Mérték Médiaelemző Műhely és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által A politikai tájékozódás forrásai 2020 címmel készített felmérés

A sajtótermékek önkéntes támogatása új jelenség, a Telex és a Klubrádió voltak a legsikeresebb adománygyűjtők a vizsgált időszakban. A támogatásért cserébe a legtöbben nem várnak exkluzív tartalmakat, a támogatók célja az, hogy fennmaradjanak és mindenkihez eljuthassanak ezek a kormánytól független médiumok.

Borító: Újságok egy budapesti újságosnál korábban. Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!