fbpx
Orbán Viktor 2022.04.03-án, a 4. kétharmados választási eredmény megnyerésekor

Előre borítékolható volt a Fidesz kiütéses győzelme a választásokon

Ilyen média- és reklámpiaci környezetben egy győzni akaró ellenzéknek valamilyen forradalmian új, nagyon átgondolt kommunikációs stratégiával kellett volna nekifutnia a választásoknak, már ha egyáltalán elindul, azzal ugyanis gyakorlatilag elfogadja az évekkel ezelőtt egyoldalúan megváltoztatott választási szabályok mellett azt is, hogy a kommunikációs térben a versenyfeltételek egyáltalán nem azonosak az egyes felek számára. Az ellenzék ehelyett folyamatos védekezésben találta magát és nem tudta megismertetni elképzeléseit a szavazókkal, és az egyes kormányzati botrányokkal kapcsolatos információk sokakhoz nem jutottak el.

Nagyarányú, kiütéses győzelmet ért el vasárnap az országgyűlési választásokon a rendszerváltás óta már eddig is 4+12 évet kormányzó Fidesz és óriási vereséget szenvedett az egyesült ellenzék, az Egységben Magyarországért miközben egymás után történtek a különböző botrányok a kormánypártok háza táján az elmúlt években.

Csak röviden a sokak által nyilván már megismert adatok: a hétfő reggeli, közel 98 százalékos feldolgozottsági adatok szerint a leendő Országgyűlésben a Fidesznek összesen 135 parlamenti képviselője lesz (67,84%), míg a DK, a Jobbik, az LMP, az MSZP, a Momentum és a Párbeszéd a közöttük létrejött összefogás ellenére az Egységben Magyarországért pártszövetségnek csak 56 fő (28,14%). Ezenkívül bejutott a parlamentbe a Mi hazánk mozgalom nevű radikális jobboldali párt is 7 fővel (3,52%), és 1 képviselője lesz a magyarországi németek országos önkormányzatának. A Fidesz az országos listán a szavazatok 53,1 százalékát szerezte meg, míg az ellenzék 35,04 százalékot ért el, a Mi hazánk 6,17 százalékot, egyéniben pedig 88 mandátumot szerzett a Fidesz-KDNP és 18-at az ellenzék, ezenkívül a magyarországi németek országos önkormányzata jutott még egy képviselői helyhez.

Ez azt jelenti, hogy a Fidesznek zsinórban negyedik alkalommal is alkotmányozó kétharmada lett, sőt ha a radikális Mi hazánk is melléáll egyes ügyekben, akkor a szavazatok 71,36 százalékával még az eddiginél is nagyobb erőt tud felmutatni a parlamentben.

Az ellenzék azzal vigasztalódhat, hogy Budapesten az ellenzék győzött, vagyis a főváros egyfajta szigetté alakult, ahol teljesen másképp ítélték meg a szavazók az elmúlt időszak kormányzati teljesítményét, mint a fővároson kívül.

Korábban a Media1 21+1 pontba szedte össze azokat a legfőbb fejleményeket, amelyek a magyar média-és reklámpiaccal történtek az elmúlt 12 évben, és amelyek alapján tényszerűen jelenthető ki, hogy az ellenzék nagyon komoly kormányzati kommunikációs túlerővel találta magát szemben. A 21+1 pontból külön is kiemelést érdemel, hogy például a kormányoldalnak közel tizenháromszor több közterületi plakáthely jutott, mint az ellenzéknek. Az ellenzéknek 1.564 plakátja volt,  mert a plakátos cégek nemet mondtak a megrendeléseikre, eközben a kormányoldal 12.171 darab plakáthelyet kapott meg.

Mini Feri plakát - Az új Gyurcsány Show - a WarnerMediától ellopott vizualitással a Fidesz / CÖF plakátja
Mini Feri plakát – Az új Gyurcsány Show – a WarnerMediától ellopott vizualitással a Fidesz / CÖF plakátja
Fotó: Ladányi András / Media1

A feltételek kiegyenlítetlenségét mutatja az is, hogy Márki-Zay Péter, az ellenzék kormányfő-jelöltje 4 év után először léphetett be a közmédia kapuján 5 percre egy olyan napon, amikor egyébként Orbán Viktor, a Fidesz jelöltjének beszédét legalább 9 alkalommal ismételték. Ezzel szemben Orbán minden héten törzsvendég a Kossuth Rádióban, ahol alákérdezős interjút készítenek vele és nem, vagy legfeljebb nagyon elvétve kap kritikus kérdéseket. Ráadásul az elmúlt években folyamatosan negatív színben tüntette fel az állami médiaszolgáltató az ellenzéki jelöltet, és az állami médiaszolgáltatóhoz tartozó MTI-nél is mindennapossá váltak a hírmanipulációk és hírcenzúrák, nem számolt be például az előválasztással kapcsolatos hírekről sem. Az állami médiaszolgáltató a választási hétvégén is a Fidesz mellett kampányolt. A kormány a COVID-oltásra való regisztráció során begyűjtött e-mail címeket is propagandára használta fel, több alkalommal is spammelve, kéretlen e-mailekkel bombázva az állampolgárokat.

A TV2 és több más médiavállalat, például a kormányközeli Mediaworks / KESMA médiumai fizetett hirdetésekben támadták Márki-Zay Pétert a Facebookon, kijátszva a választási törvényt. ElkXrtuk címmel az ellenzéket támadó, valótlanságokban bővelkedő manipulatív mozifilm készült, amelyet azután több tévécsatorna is bemutatott – a köztük az egyik épp néhány órával adta le a filmet.

Az ElkXrtuk című mozifilm egy részlete: Bede Fazekas Szabolcs és Gubás Gabi
Az ElkXrtuk című mozifilm egy részlete: Bede Fazekas Szabolcs és Gubás Gabi

A rádiók túlnyomó többsége az állami MTI kormánypárti híreit sugározza, és több rádió az elmúlt években elveszítette a frekvenciáját, a Klubrádió mellett ilyen volt például a Civil Rádió, a Budaörs Rádió, a Class FM, a Music FM, és még lehetne sorolni kisebb kisközösségi rádiókat is, amelyek szintén így jártak.

Magyarország több vezető hírportáljáról (Origo, Index stb.) eltűntek a Fideszre vonatkozó oknyomozások, miután kormányközeli tulajdonoshoz kerültek. A kormányközeli Megafon bőven milliárdot meghaladó összeget fordított kormánypárti véleményvezérek népszerűsítésére. A YouTube-ot elárasztották az ellenzék jelöltjét támadó videók, szinte nem lehetett úgy megnézni egy YouTube-tartalmat, hogy ne találkozott volna az ember azzal a videóval, amivel a Fidesz azt igyekezett elhitetni a lakossággal, hogy az ellenzéki jelölt a háború pártján áll, és ezt sms-ekben is terjesztették. Az egyetlen ellenzéki napilap, a Népszava is kormányzati hirdetésekkel van tele. Az összes vidéki napilap, a megyei lapok 100 százaléka kormánypárti kézbe került, és propagandával vannak tele. Az ellenzék továbbá nem tudta kikényszeríteni a tévévitát Orbán Viktorral, és még az egyetlen tévévita is elmaradt, ahol egy ellenzéki és kormánypárti jelölt küzdött volna meg egymással a Hegyvidéken.

Ilyen médiakörnyezetben győzni csak úgy lehetett volna, ha az ellenzék valamilyen forradalmi kommunikációs újdonsággal áll elő.

Az nyilvánvalóan lehetetlen, hogy az ellenzék egyesével járja végig az összes szavazópolgárt, ezért meg kellett volna teremtenie egy olyan kommunikációs platformot, amelyen minden egyes szavazót, beleértve az elmaradott térségekben élő, információkkal alig ellátott embereket is, közvetlen információkkal is el tudja látni.

Ehhez képest többen panaszkodnak arra, hogy még egy szórólapot vagy más kiadványt sem küldött részére az ellenzék. Ráadásul ezek hatékonysága is kétséges egy olyan médiatérben, ahol napi szinten jelennek meg róla negatív tartalmú anyagok és még néhány órával a választások előtt is lejárató filmet vetítenek róla.

Az ellenzék lényegében tehetetlennek bizonyult ezekkel szemben, nem tudott előhozakodni valamilyen új, sikeres kommunikációs stratégiával, miközben a választásokon való részvételével, majd a választási eredmények elfogadásával ezeket az adottságokat legitimmé tette.

Nem találták meg továbbá az igazán átütő politikai üzeneteket, szlogeneket, és az ígéretek, a programjuk ismertetése helyett folyamatosan defenzívába kerültek, mert a kormány és a kormányközeli médiumok folyamatosan azt híresztelték, hogy az ellenzék, illetve Márki-Zay Péter a háború oldalán van.

Olvasóink figyelmébe ajánljuk a vasárnapi eseményekkel kapcsolatos másik hírünket, melyből kiderül, hogy elhallgatja a kormánypárti média az érvénytelen „gyermekvédelmi” népszavazással kapcsolatos egyik fontos információt. Ugyancsak ajánljuk az EBESZ sajtótájékoztatójával kapcsolatos hírt arról, hogy a Fidesz jogosulatlan előnyökhöz jutott a választási kampány alatt.

A Media1 podcastjában Stumpf Andrással, a Válasz Online munkatársával és Polyák Gáborral, a Mérték Médiaelemző Műhely alapítójával, az ellenzék médiapolitikai kabinetjével beszélgettünk a választási eredmények kapcsán, médiás szemszögből, a beszélgetés IDE kattintva érhető el.

Csatlakozzon a Media1-hez Facebookon, valamint Telegramon!

További hírek találhatók a Media1-en.

Borító: Orbán Viktor 2022.04.03-án, a 4. kétharmados választási eredmény megnyerésekor. Fotó: MTI
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */