fbpx
újságos, újságok, magazinok

Tovább szűkült a nyomtatott sajtó piaca, a kesmás lapok ismét a nagy vesztesek között

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legújabb adatai alapján tovább csökkent a kormánypárti médiaholding megyei lapjainak és bulvárlapjainak értékesített példányszáma. Nagyot zuhant a Milkovics Pál érdekeltségében lévő, nemrég megújuláson átesett 168 Óra és csökkent a Ringier Axel Springer Magyarországhoz tartozó Kiskegyed eladott példányszáma, de például néhány centrálos lapnál is volt csökkenés.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) hétfő délután közzétette honlapján a 2021 első negyedévi gyorsjelentés adatait – vette észre elsőként a hang.hu. Az adatokból – melyek a matesz.hu-n egy regisztráció után bárki számára elérhetők részletesen – az látszik, hogy a nyomtatott sajtó hazai piaca továbbra is csökken.

Nem sikerült megállítani az olvasók elszivárgását a megyei lapoknál. Az elmúlt negyedévben a legtöbben, csaknem 3,5 százaléknyian a Komárom-Esztergom megyei 24 óra című laptól pártoltak el, így ezért a termékért mindössze 5.543 olvasó fizetett. Az összes megyei lap 3 hónap alatt csaknem hatezer olvasót veszített el.  Naponta így is közel 264 ezer újságot értékesítenek országszerte a megyei lapokból, így a központilag szerkesztett politikai üzenet sok vidéki olvasóhoz jut el a kormánybarát Mediaworks / KESMA megyei lapjai segítségével.

Bulvár kategóriában sem remekelt a kormánypárti médiaholding, olyannyira, hogy a Mediaworks/ KESMA könyvelhette el a legnagyobb veszteséget: a Hot! magazin 8,6 százalékot zuhant, és 42.983 példányt értékesítettek belőle a MATESZ szerint.

A Ringier Axel Springer Magyarországhoz tartozó Blikk 2,6, míg a kormánypárti KESMA-hoz tartozó Bors 2,8 százalékot csökkent.

Újságok egy árushelyen
Újságok egy árushelyen. Fotó: Ladányi András / Media1

A Varga Zoltán többségi tulajdonában lévő Central Médiacsoporthoz tartozó Best 6,6 százalékot esett, a Story 4 százalékot.

A magyar nyomtatott sajtó legnagyobb zuhanását a 168 Óra hetilap volt kénytelen elszenvedni – az év első három hónapjában elveszítette a még meglévő olvasói tizenöt százalékát. Ez azért érdekes, hiszen a tulajdonos, Milkovics Pál épp februárban újíttatta meg a 168 Órát.

A közéleti lapok közül a XXI. Század Média Kft.-hez tartozó Népszava napilap példányszáma is csökkent, a meglévő olvasói 3,3 százalékát vesztette el. Ennél nagyobbat esett a szintén naponta megjelenő, a Mediaworks / KESMA által kiadott Nemzeti Sport: ennek mértéke 4,6 százalék, így ebből 21.804 újságot adtak el naponta. A Magyar Nemzet példányszámát továbbra sem méretik a MATESZ-nél, így arról nincs adat.

A HVG és a Magyar Demokrata hetilapok stagnáltak. A Képmás című kéthetilap és a Forbes havi magazin nőttek az első negyedévben, az üzleti magazin ráadásul jelentősen:  11 százalékkal növekedett 2020 decembere óta.

A női lapok piacán a Centrál Médiacsoporthoz tartozó Nők Lapja enyhén nőtt, a Ringier Axel Springer Magyarországhoz tartozó Kiskegyed viszont ezzel egyidejűleg jelentős, közel tízezres példányszám-esést regisztrált.

A hang.hu egyébként beszámolt a Magyar Hang értékesített példányszámáról. A hetilapot 2021 első negyedévében 11.400 és 12.100 közötti példányszámban vásárolták hetente. Ez a negyedév során stagnálást jelentett. Fontos azonban hozzátenni, hogy a Magyar Hang példányszámát nem auditálják, igaz, szívesen bemutatják az adatok valódiságát alátámasztó bizonylatokat, ha valaki hirdetni szeretne.

Az iménti adatok a sajtótermékek klasszikus értékesítési csatornáin zajló, nyomtatott formában történő értékesítéséből származnak, azok a MATESZ-jelentésben nyomtatott kiadásként szerepelnek. Ezen adatok mellett azonban egyre növekvő szerepet töltenek be a print lapok digitális változatai (PDF, egyéb lapozható megoldások) is. Ezekkel az új típusú értékesítési csatornákkal is reagálnak a kiadók a fogyasztási szokások változására. A MATESZ oldalán elérhetők a digitális értékesítéssel kapcsolatos adatok is. A digitális adatokat is figyelembe véve egyes lapok esetében (pl. Kiskegyed) a fent említettek termékeknél kisebb a visszaesés.

Még több hír található a Media1.hu-n!

Borítókép: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!