RTL Klub, tv, tévé, RTL Magyarország

Izgalmas időszak előtt az RTL Magyarország

Kiderült, mennyivel drágul az RTL Klub, lesz-e új hírháttér jellegű műsor Baló György halála után, betekintést engedtek az őszi műsortervekbe, és hogy milyen újdonságokkal érkezik majd a műsorterjesztőkhöz az RTL Most+ nevű platform. Azt is elmondták, mekkora állami reklámbevételük volt az elmúlt hónapokban.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Több, az RTL Magyarországgal kapcsolatos téma is szóba került azon a sajtóbeszélgetésen, amelyet

  • Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója,
  • Grósz Judit digitális és üzletfejlesztési igazgató,
  • valamint Kolosi Péter, a vállalat programigazgató vezérigazgató-helyettese

tartott hétfőn egy budapesti étteremben.

Drágább RTL Klub, új ÁSZF

Szóba került, hogy május 31-én megváltoztak az RTL Magyarország általános szerződési feltételei (ÁSZF). Az ÁSZF kapcsán a legfontosabb változás, hogy 31 forinttal megnöveli a vállalat a műsor-terjesztési díját, amelyet a kábeles és műholdas szolgáltatóktól, azaz a terjesztőktől kér műsoraiért. Az RTL az árváltozást a megnövekedett költségeivel és az inflációval magyarázta korábban.

A változások után a legkedvezőbb, kedvezményes csomagban az eddigi 150 Ft helyett 181 Ft-ba kerül a disztribútoroknak az RTL Klub. Az emelés mértéke 10 eurócent értékével egyezik meg, vagyis Vidus szerint egyáltalán nem jelentős.  A szolgáltatókon múlik majd, hogy ezt továbbhárítják-e, vagy lenyelik.

Vidus Gabriella emlékeztetett, hogy a médiatörvény korábbi változása tette lehetővé, hogy műsorterjesztési díjat kérjenek az RTL Klubért, a most leváltott ÁSZF, amelyben már szerepelt a műsor-terjesztési díj, három évet élt meg.

Konzultáltak

A vezérigazgató azt mondta, az új ÁSZF kapcsán a médiahatósággal és piaci szereplőkkel is konzultáltak, ennek is köszönhetően sikerült korrekt, átlátható feltételeket beépíteni. Az új szerződéses feltételek így maximálisan megfelelnek a médiatörvénynek, mely tiltja az árukapcsolás tilalmát, figyelembe veszi az egyenlőség elvét, különböző közzétételi kötelezettségeknek is megfelel.

Vidus hozzátette: az új ÁSZF-et a kiszámíthatóság jegyében úgy készítették, hogy a következő 3,5 évben ne kelljen változtatni, és 2022. december 31-ig érvényben maradjon, ezzel is stabil, kiszámítható környezetet szeretnének biztosítani a piac számára. Néhány technikai változás is történt a szerződéses feltételekben, így például kikerült a szerződésből, hogy az RTL bármikor dönthet a HD minőségű adásának lekapcsolásáról. Vagyis innentől fogva az RTL már garantálja, hogy HD minőségben is elérhetők lesznek a műsorai. Az ÁSZF-ben rendezték a hibabejelentés és -elhárítás kérdését is, ami egyszerűsödik, valamint különböző audit folyamatokat is beépítettek a minőségi garanciák érdekében.

Nem lesznek újabb RTL-es tévécsatornák

A vezérigazgató szólt arról is, hogy az RTL Magyarország tulajdonosa, az RTL Group tulajdonosi képviselőjével rendszeresen konzultálnak, és az RTL elégedett a 8 millió eurós cégcsoport szintű nyereséggel (EBITDA). Megemlítette, hogy 7 kábelcsatornájukat Luxemburgban regisztrálták, ezek például nem az M-RTL Zrt. nyereségét javítják.

Vidus Gabriella kitért arra is, hogy az RTL Magyarország stratégiája más piaci szereplőkkel ellentétben nem az, hogy újabb és újabb tévécsatornákkal igyekszik javítani portfóliószintű nézettségét, ugyanis ezek az új csatornák csak tovább osztják a tévés piacot. Az RTL nem szeretné tovább fragmentálni a piacot, ezért nem tervezik új tévécsatornák indítását.

A tévé mellett a digitális

Az RTL ugyanakkor nagyon hisz a digitális piacban, ezért is vezetik be hamarosan az RTL Most internetes platform mellé az RTL Most+ nevű, a műsorterjesztőknek szánt speciális változatát, mely különböző technológiai újdonságokat is nyújt majd. Az RTL szempontjából ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy a digitális térben nem csak konkurens tévétársaságokkal, de például olyan cégekkel is versenyezniük kell mint a YouTube, de ilyen akár a Netflix is.

Szintén a digitális piacban való hit jegyében elhangzott a mai sajtóbeszélgetésen, hogy a következő másfél éven belül megvalósulhat az RTL első online digitális műsorpremierje. Tehát  valamilyen új műsor kifejezetten internetre készül majd, és legelőször a netes közönség számára lesz elérhető.

A nézettségmérés még mindig reformra szorulna

A vezérigazgató azt is mondta, ma már egyre kevésbé izgalmasak az RTL menedzsmentje számára azok az sms-ek, amelyek reggelente az előző napi nézettségi adatokat tartalmazzák. Ugyanis ha esetleg tévében nem is annyira sikeres az Alvilág, online még sokan megnézik az RTL Moston, és abból is bevétele származik a vállalatnak.

Ugyanakkor még mindig probléma, hogy a közönségméréssel foglalkozó Nielsen Közönségmérés még mindig nem valósította meg a nézettségmérés reformját, ami lehetővé tenné a digitális és a lineáris, hagyományos tévés nézettség együttes mérését. Pedig lenne olyan műsor, aminek a nézettsége 10 százalékkal is magasabb lenne, ha a netes nézőket is belevennénk – jegyezte meg a vezérigazgató.

Az RTL Most az egyik legismertebb hazai netes OTT-platform

Grósz Judit digitális és üzletfejlesztési igazgató hozzátette, hogy az RTL hite szerint az analóg és a digitális világ párhuzamosan egymás mellett fog még élni sokáig. Örömtelinek nevezte, hogy a GFK felmérése szerint az RTL Most az egyik legismertebb és legnézettebb internetes OTT szolgáltatásnak számít Magyarországon.

A jövőben az RTL az RTL Mostra már nem mint weblapra tekint, hanem egy platformra, ami elérhető lesz okostévéről (applikációból) és mobilról, táblagépről is elérhetjük a tartalmait. A félbehagyott videókat ugyanott folytathatjuk akár egy másik eszközről is.

300 ezer videóindítás, 60 perces nézési idők

Grósz Judit megemlítette, hogy eddig 2,8 millió felhasználó regisztrált az RTL Mostra, és havi 500 ezer felett van a felhasználók száma. Jelenleg 7 ezer körüli műsorcím érhető el a rendszerben. Az RTL Moston egyébként naponta 300 ezernél is több videóindítás történik, de van, amikor ennél is több. Az átlagos nézési idő 60 percet tesz ki. Érdekes az is, hogy a top25 legnézettebb műsor 90 százaléka RTL-es saját gyártás.

A digitális szolgáltatás felhasználóinak 70 százaléka a 18-49-es korosztályból kerül ki, ami azért érdekes, mert a tévés piacon átlagosan a közönség 30 százaléka tartozik ebbe a korcsoportba.

Az RTL Most+ Chromecasttal is elérhető lesz

Grósz Judit megemlítette, hogy az RTL Most+ platformon a terjesztőkön keresztüli felhasználó különböző prémium szolgáltatásokat is kapnak majd. Ilyen lesz, hogy élőben lehet majd nézni az adást, kevesebb lesz a reklám, lehetőség lesz a Chromecast használatára, és a videók közül egyre több lesz HD minőségben. A rendszerben ezenkívül hosszabb ideig lesznek elérhetők az egyes videós tartalmak.

Reklámmentesen egyelőre nem

A Media1 kérdésére, hogy a felhasználók, ha vállalják, hogy fizetnek érte, nézhetik-e majd az RTL Most+ tartalmait reklámok nélkül, az a válasz érkezett, hogy egyelőre nem, mivel a műsorterjesztők nem kérnek majd pénzt az RTL Most+-ért, de a későbbiekben nem zárható ki ilyen, fizetős prémium szolgáltatás lehetősége, ha az RTL közvetlenül is értékesíteni fogja a szolgáltatását a fogyasztóknak.

Az RTL kísérletezni fog különböző hirdetési megoldásokkal, figyelni fogja a felhasználók és a piac reakcióját, és ez alapján dönt a különböző irányokról – mondta a digitális terület vezetője.

2019 legnézettebb 10 tévéműsorából 6 az RTL Klubon volt látható

Szóba került, hogy az RTL-nél nagyon büszkék rá, hogy 2019 legnézettebb tíz tévéműsorából 6 az RTL Klub rendszeresen jelentkező műsorai közé tartozik. Ilyen műsor a Híradó, a Fókusz, a Fókusz Plusz, A mi kis falunk, A Drága örökösök és A Tanár is.

Azt is mondták, hogy az elmúlt időszakban az RTL Klub minden hónapban piacvezető lett főműsoridőben a kereskedelmileg kiemelt, 18 és 49 év közöttiek körében. Nem csak mondták, egy ábrát is feltettek a kijelzőre erről, amit cikkünk végén, a prezentációban láthatnak.

Isten belájkolt, Mr. Whiskey és más műsorújdonságok

Szóba kerültek az RTL Klub 2019 őszére tervezett műsorai is. Így már készül A mi kis falunk 4. évada, és folytatódik a Drága örökösök is. Nyáron képernyőn lesz a Megtörve című török sorozat, és az Isten belájkolt című sorozat is érkezik. Új sorozatként érkezik a Mr. Whiskey is.  Képernyőre kerül ismét a Házasodna a gazda, jön a Love Island, érkezik megint az X-Faktor, és sok más műsor is, amire most nem tértek ki. (Nem említették, de mint a Media1 megírta, már készül a Bátrak Földje, ami egy kosztumös napi sorozat lesz, és Kalamár Tamás, a Barátok Közt volt producere készíti. Valamint készül a rendőrös új sorozat, a Jófiúk is.)

Az Alvilágról

Kolosi Pétertől a Media1 megkérdezte azt is, miért nem teljesített jól az Alvilág című saját gyártású RTL-es sorozat. Kolosi azt mondta, ők is csalódottak voltak kissé, de mostanra kielemezték, és az derült ki, hogy a felhasználók kevésbé érezték magukhoz közelállónak a történetet, illetve talán túlságosan is sötét volt a sztori, a maffiavilág a számukra.

Kolosi szerint nem a hétköznapi időpont okozta a műsor vártnál rosszabb nézettségi adatait. Azt is mondta, hogy annyira azért nem szerepelt rosszul a sorozat, hiszen egyrészt sokan megnézték online is, másrészt így is a 4 legnézettebb sorozat között szerepelt.

A mai sajtóbeszélgetésen elhangzott még, hogy június elsejétől az RTL Grouphoz tartozó CLT UFA alá került be az RTL Most.

Per az Origo ellen

A Media1 kérdésére válaszolva Vidus Gabriella elmondta azt is, hogy az RTL Magyarország várhatóan pert indít az Origo, a TV2 és minden olyan médium ellen, amelyek teret adtak az Origo hétvégi, lejárató jellegű cikkének.

Az RTL nem eladó

Szóba került az is, hogy az idei év első 5 hónapjában eddig 800 millió forint körüli nagyságrendben érkezett megrendelés az államtól az RTL Magyarországhoz. Ez azért érdekes, mert tavaly december előtt az állam még nem akart hirdetni az RTL csatornáin. Aztán megjelent egy hirdetés, majd még egy. A sajtónak először a Jobban teljesít kampány tűnt fel, januárban.

Vidus azt is mondta: az RTL Magyarországot tulajdonosa nem akarja eladni.

A Media1 érdeklődésére, hogy Baló György halála után, mivel megszűnt a Magyarul Balóval, nem terveznek-e újra egy napi, aktuális hírtörténéseket feldolgozó háttérműsort akár az esti műsorsávba, Kolosi Péter azt mondta, nincs ilyen terve a cégnek, ráadásul Balót sehogy sem tudnák pótolni. Ezért inkább más módon igyekszik az RTL kielégíteni a nézők híréhségét. Ilyen más fajta feldolgozás például a kivándorló magyarokról szóló Isten veled, Magyarország című műsor, illetve a Toplistát is a hírigazgatóság készítette, emellett a híréhség kielégítése érdekében költöztették át az RTL2-ről a nagyobb közönséget elérő RTL Klubra a késő esti, komoly témákat feldolgozó híradót.

Kiemelt kép: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Sere Péter, a Zemplén TV ügyvezetője

A Médiatanács 12 évet adott a Zemplén TV-nek

A Médiatanács eddig mindig évente hosszabbította meg a Zemplén Televízió médiaszolgáltatási jogosultságát, de most egy „történelmi szerződéskötésnek köszönhetően” 2032-ig tovább üzemelhet a tévé.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!