Az RTL Klubon is megjelentek az Orbán-kormány intézkedéseit népszerűsítő, illetve hivatalosan Magyarország jobban teljesítését bemutató reklámok. Tegnap mi magunk is láttuk egyet a #jobbanteljesit szpotokból, méghozzá eléggé kiemelt időpontban, az RTL Híradó környékén, majd ma este már olvasóink nálunk landolt képernyőképei is bizonyítják: kommunikációs stratégiát váltott a Fidesz-kormány, és ezentúl, nyilván a közelgő európai uniós és önkormányzati választásokra is tekintettel, az eddig ellenségnek tekintett és az elmúlt években állami hirdetések szempontjából teljesen bojkottált RTL-csatornán is megpróbálják elérni a választópolgárokat hirdetésekkel.
Egyébként az, hogy teret adott az RTL a kormánypropagandának a reklámblokkban, a hírek feldolgozásán nem látszott meg, olyannyira, hogy épp a tegnapi híradóban számoltak be róla – amiről aznap délelőtt a Media1 elsőként írt – hogy Brüsszelhez fordult panasszal Jávor Benedek EP-képviselő, a Klubrádió és a Mérték Médiaelemző Műhely, amiért a kormányközeli médiumoknál landolnak az állami reklámpénzek, ami a panaszosok szerint tiltott állami támogatás, versenyellenes eljárás, mert helyzetbe hozza vele a kormány például a TV2-t az RTL Klubbal szemben.
Jávorék most majd lehet, hogy magyarázkodásra kényszerülnek Brüsszelben, hogy nem is úgy van ám, hiszen az RTL-en mégiscsak futnak állami hirdetések. Igaz, egy egyszerű statisztikai adat bemutatásával nem lesz nehéz bebizonyítaniuk így sem, hogy az elmúlt években a piacvezető kereskedelmi csatorna gyakorlatilag teljesen kimaradt az állami pénzosztásból, csak az lesz a kérdés, hogy az Európai Bizottság ezt tiltott állami támogatásnak minősíti-e.
A Media1 az olvasói képernyőkép megérkezése után péntek este az RTL Magyarország Marketing és Kommunikációs Igazgatóságát is megkérdezte a szpotok kapcsán. Itt azt a választ kaptuk, hogy az RTL-hez valóban érkezett megrendelés a szpotok sugárzására, majd miután egyeztették, hogy ezek megfelelnek a társadalmi célú reklámozás kritériumainak, bekerülhettek adásba. Hozzátették, ilyen jellegű szpotok sugárzására már volt példa az RTL történetében, legutóbb 2014-ben.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy a Fidesz-kormány egyébként 2010 körül még nagyon szerette az adófizetők pénzét az RTL-nél költeni. Volt, amikor az RTL az állami tévés reklámtorta 60 százalékát is megkapta, aztán 2012-2013 körül kezdődött a mélyrepülés. Utána még egy brutális mértékű (50 százalékos) reklámadóval is nekimentek az RTL-nek, mely ezután nemzetközi bíróságra vitte az ügyet, és végül visszakapta a pénzét.
Kiemelt kép: Az RTL Klubon futó társadalmi célúként sugárzott, a kormányzat által fizetett reklám egyik jellemző pillanata 2019. január 18-án este. Fotó: Media1.hu/olvasónktól