fbpx
Bencsik Gábor, a '90-es években mint a Holokauszt-tagadó kazetták eladója a TV2 Napló című műsorában

Holokauszttagadó videókazettákat árusított Bencsik Gábor, a jobboldali Magyar Krónika főmunkatársa, Bencsik András, a Fidesz-közeli Demokrata főszerkesztőjének testvére

Súlyos dolgok miatt kellett távoznia a Fidesz-közeli médiamunkásnak a Magyar Újságírók Országos Szövetsége főtitkári székéből 1998 nyarán – derítette ki a Media1.hu korabeli sajtóarchívumok segítségével.

Az elmúlt napok egyik érdekes közéleti történése volt, hogy Bencsik Gábor, a Magyar Krónika című havilap főmunkatársa, Bencsik András, a Magyar Demokrata című jobboldali, kormánypárti lap főszerkesztőjének testvére, aki a Demokrata munkatársaként is ismert , a Facebookon nyilvános bejegyzésben bírálta a Duna Média Szolgáltatót és az MTVA-t, mondván, tarthatatlan a közmédia politikai elfogultsága. Mint arról beszámoltunk, a bejegyzést Orbán Viktor miniszterelnök fia, Orbán Gáspár is belájkolta, sőt egyenesen szívecskézte, vagyis kifejezte abbéli véleményét, hogy határozottan egyetért Bencsik szavaival.

A közmédia sorosozni kezdte Bencsiket

Bencsik Gábort ezután a közmédiához tartozó hirado.hu névtelen szerzője olyanokért kezdte el támadni, hogy az 1990-es években kapcsolatban állt egy Soros Györgyhöz kapcsolódó alapítvánnyal. Ez egyébként tényleg így van, és nem is titok: Bencsik Gábor Wikipedia oldalán szerepel is, hogy 1993 és 1997 között a Soros Alapítvány Tényfeltáró újságírás programja kuratóriumának elnöke volt.  Ebben tehát semmi titok nincs. Bencsik ezután A tanú című filmmel válaszolt a hirado.hu névtelen szerzőjének.

 

Bencsik Gábor a HírTV Sajtóklub című műsorában.
Bencsik Gábor a HírTV Sajtóklub című műsorában korábban. Fotó: HírTV / adáskép

A másik oldalról éveket elkéső véleményt emlegetnek

Bencsiket bírálják nem csak jobbról, de a nem kormánypárti részről is, mondván a közmédia elfogultságára vonatkozó véleménye meglehetősen elkésett, hiszen a negyedik fideszes kétharmad behúzása után a bejegyzésének már nincs igazi jelentősége, tétje, ezt előbb kellett volna megtennie. Többen azt is találgatni kezdték, hogy az EBESZ és az ENEMO részéről érkezett bírálatok (azaz, hogy a Fidesz jogosulatlan előnyökhöz jutott a választások előtt) és a Magyarország ellen folyó EU-s jogállamisági mechanizmus lehet a háttérben, ami miatt uniós pénzek lehívása vált bizonytalanná, ezért elképzelhetőnek tűnik, hogy változtatni kell a közmédia hozzáállásán, ha a kormány le akarja hívni az EU-s pénzeket.

Néhányan azt sem tartják véletlennek, hogy a napokban Cser-Palkovics András, a székesfehérvári fideszes polgármester a közmédiát óvatosan bíráló szavai is megjelenhettek, valamint úgymond „egészségügyi okokra” hivatkozva váratlanul befejeződött annak a Bende Balázsnak a közmédiás karrierje, aki az április 3-i választások előtti napon nyíltan a Fideszre való voksolásra buzdította a tévénézőket egy meghökkentő stílusú, propagandisztikus monológban, és aki egy hangfelvétel tanúsága szerint korábban megzsarolta a közmédia munkatársait, hogy a Fidesz szekerét tolják, máskülönben el kell hagyniuk az állami médiavállalatot.

Bencsik és a Holokauszt-tagadó kazetták

Van itt viszont valami, amit nem árt figyelembe venni, még mielőtt Bencsik Gábort a jobboldal hősévé avatnák azok, akik egyébként egyetértenek az M1 televízióra és a közmédiára vonatkozó, egyébként teljesen jogos, csak épp évekkel elkésett kritikájával.

Az Arcanum ADT nevű digitális újság-archívumát nyitottuk meg, hogy megtudjuk, ki is a jobboldali Magyar Krónika című lap főmunkatársa. Nevére rákeresve régebbi újságok tucatjai jönnek be, köztük az egyik a MÚOSZ (Magyar Újságírók Országos Szövetsége) egykori nyomtatott lapja, a Magyar Sajtó (MASA) 1998. évi 9. száma, amelyben az újságíró-szervezet megírta, hogy elmarasztalta az etikai bizottság Bencsik Gábort, a MÚOSZ főtitkárát, miután kiderült, hogy az újságíró-szervezetnél betöltött választott tisztségével párhuzamosan egy pincében működő üzlethelyiségben olyan videókazettákat árult üzletvitelszerűen,  amelyek megkérdőjelezték, hogy a Holokauszt a történelmi tények által bizonyított formájában megtörtént. Bencsik egyébként le is mondott a főtitkári pozíciójáról – ezt Wisinger István, a MÚOSZ akkori elnöke jelentette be.

A MÚOSZ az ügyről úgy szerzett tudomást, hogy az akkoriban még a TV2-n jelentkező Napló című műsor 1998. augusztus 16-i adása leleplező riportot közölt Bencsikről és egy boltról, ahol a Turul Kiadó zsidók auschwitzi elgázosítását kétségbe vonó videókat tartalmazó kazettákat árulták. A Napló riportjában megszólaltak a népirtást túlélők is, akik megdöbbenve szembesültek a szerintük kegyeletsértő és nyilvánvaló tényeket eltagadó videókazettákkal.

Kotroczó Róbert, az RTL Magyarország mai hírigazgatója buktatta le Bencsik Gábort a Naplóban

A pincében egyébként különböző szélsőjobboldali, revizionista kazettákat is árult Bencsik Gábor. A TV2-vel akkoriban még szorosan együttműködő 168 Óra című lapban 1998. augusztus 25-én nyomtatásban is megjelent Kotroczó Róberttől (ő ma az RTL Magyarország hírigazgatója, akkoriban még a TV2 Napló riportere) a leleplező riport, amelyben a témáról sok érdekesség kiderült, és megszólalt benne Bencsik Gábor is.

A film készítője is elhatárolódott saját szavaitól

A tévés riport nyomán készült cikkből kiderült, hogy az ügyészség is vizsgálódni kezdett a sokak szerint kegyeletsértő videókazetták ügyében. Bencsik azt mondta, hogy úgy árulta a kazettákat, hogy nem volt tudomása arról, hogy a videókat készítő David Cole, a kazettákon lévő film amerikai riportere az év elején nyilatkozatot tett közzé az interneten, amelyben visszavonta nézeteit és bocsánatot kért mindazoktól, akiket megsértett, valamint Cole megtiltotta a kazettája terjesztését, illetve úgy gondolta, hogy szerinte ki kell beszélnie az embereknek a bennük fortyogó gondolatokat.

„Nem tudtam, és szerintem itt a bolt körül lévők sem tudták azt, hogy a nyilatkozó ezt már visszavonta, megtagadta gyakorlatilag, és nem adja a nevét a továbbiakban hozzá. (…)  Elfogadtam, hogy igen, végül is a törvény határain belül mozogva ki kell tudni beszélniük az embereknek a bennük fortyogó gondolatokat.”

A kazettából egyébként Kotroczó Róbert a Naplóban és a 168 Órában közölt riportja szerint 1996-tól több száz fogyhatott el. Ebben szerepe lehetett abban is, hogy a Holokauszt a történelmi tények által bizonyított módon való megtörténtét kétségbe vonó kazettákat egy jobboldali hetilapban is népszerűsítették a következő szöveggel:

„Napfényre került az igazság. Leleplezték az auschwitzi csalást. Lásd, halld és győződj meg magad!”

Mutatjuk a 168 Órában megjelent riport archív, lapozható változatát.

A Holokauszt-tagadó kazetták terjesztésében betöltött szerepe ellenére Bencsiket a jobboldali sajtó mostanáig nem vetette ki maga közül, sőt rendszeres vendége lehetett a HírTV-nek és korábban az Echo Tv-nek. Bencsik jelenleg is főmunkatársa a Magyar Krónika című Fidesz-közeli sajtóterméknek és Facebook-oldalán a Demokrata munkatársaként is említi magát.

A Bencsik Gábor múltjával kapcsolatos jelen írásunk megjelentetésével egyébként mi magunk nem azt akarjuk üzenni, hogy Bencsik a közmédiára vonatkozó bírálata ne lenne jogos, sokkal inkább abbéli megdöbbenésünknek adunk hangot, hogy egy Holokauszt-tagadó kazetta terjesztéséből profitáló személy hogyan maradhatott a Napló leleplező riportja után a média, illetve a Fidesz közelében.

További hírek érhetők el a Media1.hu portálon.

Csatlakozhat hozzánk Facebookon, és kérheti tartalmainkat Telegramról is!

Borító: Bencsik Gábor, a ’90-es években mint a Holokauszt-tagadó kazetták eladója a TV2 Napló című műsorában
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások