fbpx

Reagálás a Transzparens Újságírásért Alapítvány által indított lejáratókampányra

Az Origo és a HírTV ellen jogerősen is megnyert sajtópereink után ezúttal a még a 2019-es pénzügyi beszámolójával is adós Transzparens Újságírásért Alapítvány nevű szervezet indított lejáratókampányt lapunk ellen. Nézzük akkor röviden a tényeket, és hogy ki áll e furcsa szervezet mögött.

Magyarország vicces hely. Például Transzparens Újságírásért Alapítvány néven működhet egy olyan szervezet, amely törvénysértő módon, ma reggelig, 2021. április 29-ig még nem tette közzé a 2019-es évre vonatkozó gazdálkodási adatait sem, vagyis sok minden jellemző rá, de épp a transzparencia nem. A legutóbbi beszámolójuk ma reggel a birosag.hu-n a 2018-as évre vonatkozik.

Tombor, Habony, Miniszterelnökség

Az alapítvány honlapján két alapítót neveznek meg: Partos Bencét, aki a kormányközeli Mathias Corvinus Collegiumon (MCC) kívül több más kormányközeli kapcsolódással bír. Ilyen például, hogy egészen 2018-ig a kormányközeli Mandiner című lap főszerkesztő-helyettese volt. A lap 2017-ben Tombor Andráshoz, Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadó hitelezőjéhez, Orbán Viktor miniszterelnök volt főtanácsadójához került, de nem sokkal később, 2018 novemberében Tombor oda is ajándékozta a befektetését a kormányközeli, frissen alapított Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA), pont akkor, amikor így tett mintegy félezer egyéb médiamárka, például az Origo, a HírTV vagy épp a 888.hu tulajdonosa is.

Honlapja szerint a Transzparens Újságírásért Alapítványt Partos Bence alapította 2019-ben a Mandinertől való távozása után. A Transzparens Újságírásért Alapítvány honlapján a másik megnevezett alapító Claude Chollet, aki az Új Jobboldal nevű mozgalom elnöke volt Franciaországban. Ezt a szervezetet sokan szélsőjobboldali szervezetként emlegetik. Az alapítvány honlapján persze azt írják, hogy ezt Chollet visszautasítja.

Az alapítvány honlapján a Rólunk menüpont alatt nem találtuk már a nevét, de a birosag.hu-n fellelhető, évekkel ezelőtti utolsó publikált alapítványi pénzügyi beszámolót (a 2018-as kimutatást) még Arany Bence írta alá az alapítvány vezetőjeként.

Arany Bence neve a kormányközeli, jobboldali médiaiskola, a Tombor-féle MCC kapcsán szokott előkerülni a sajtóban, másrészt a NER-közeli repülőgépgyár, az Aero Investment kapcsán. Arany Bence neve ezenkívül a Miniszterelnökség által, az adófizetők pénzén támogatott, kormányközeli lejárató Facebook-oldalak finanszírozójaként is ismert Batthyány Lajos Alapítvány kapcsán is előkerült már, ugyanis e közpénzbenyelő alapítvány egyik cégének, a BL Nonprofit Kft.-nek ő az ügyvezetője – erről a Magyar Narancs írt korábban, de az Opten céginformációs szolgáltatás szerint jelenleg is így van. Arany Bence nevéhez köthető ezenkívül a Mindset Pszichológia Kft. is, melyet tulajdonosként jegyez.

A Magyar Narancs 2020-ban azt is megírta, hogy Arany Bence és Partos Bence közösen gründolta a Közérthető és Alkalmazható Tudásért Alapítványt is, amely néhány éve afrikai migrációs kutatásokra kapott pénzt. Ez utóbbi alapítvány egyébként a K Monitor szerint több millió forint támogatást kapott az Orbán-kabinettől.

A Transzparens Újságírásért Alapítvány bemutatkozója
A Transzparens Újságírásért Alapítvány bemutatkozója

 

Frissítés: Arany Bence időközben jelezte lapunknak, hogy a legutóbbi beszámoló közzététele óta már nem ő az alapítvány vezetője, helyét egy 2019.04.15-én kelt bírósági végzés szerint egy bizonyos Székely Dávidnak vette át, manapság már ő jegyzi az alapítványt, nem pedig Arany.

Lejáratásokra szakosodva

A Transzparens Újságírásért Alapítványról ismert az is, hogy azt az Observatoire du journalisme (Ojim) mintájára hozták létre, annak társszervezeteként, melynek célja lényegében úgy foglalható össze, hogy delegitimálja, azaz megpróbálja hitelteleníteni a kiszemelt sajtóorgánumokat és szerzőiket. A Narancs megemlítette azt is, hogy a francia Ojim oldalán extra támogatásért cserébe Soros Györgyről (az Orbán-kormány által évek óta támadott magyar származású üzletemberről) kínáltak „exkluzív dossziét”.

A Transzparens Újságírásért Alapítvány is gyakran publikál lejáratás ízű írásokat különféle lapokról és újságírókról.

Most épp mi kerültünk sorra. Az Ojim.hu, azaz az alapítvány honlapja és Facebook-oldalán a Media1 logójának kiemelésével tette közzé hangzatos írását:

„A Media1 nem volt hajlandó beszámolni az Átlátszó ellen nyert sajtópereinkről.”

Ebben az írásban azután az alapítvány nyilvánosan megkérdőjelezi lapunk tisztességét, arra hivatkozva, hogy nem írtunk arról, hogy korábban megnyert a francia társszervezetük valamilyen helyreigazítási pert az Átlátszó ellen.

Nem működő telefonszámmal a transzparens újságírásért

Bár önmagában is megkérdőjelezhető az, mi alapján gondolja ez az alapítvány azt, hogy beleszólhat egy magántulajdonban lévő, nem közpénz-finanszírozott híroldal szerkesztésébe, tartalomválasztásába, szűkös létszámunk erőforrás-elosztásába, a történettel valójában nem itt van igazán a fő gond, elvégre szívesen vesszük a kritikát. A gond inkább a hazugsággal van.

Ugyanis az Ojim.hu / Transzparens Újságírásért Alapítvány honlapján rólunk megjelentek nem épp úgy történtek, ahogyan azt egyébként az érintett fél, a mi megkérdezésünk nélkül egyoldalúan és manipulatív módon, tisztességtelenül beállítják.

Valójában ugyanis az történt, hogy kaptunk egy néhány soros e-mailt egy akkoriban általunk még nem is igazán ismert szervezettől arról, hogy megnyert valamilyen francia társszervezetük egy pert. Mi azonnal megpróbáltuk megkeresni az alapítványt, hogy erről beszámolhassunk, megpróbáltuk elkérni az ítéletet, illetve megpróbáltunk információkat kérni az alapítványról és magáról a per tárgyáról, valamint megpróbáltunk meggyőződni a feladó hitelességéről, pláne, mivel eltérő a felperes és a feladó kiléte, de a Transzparens Újságírásért Alapítvány elérhetőségeként megjelölt, a közlemény mellett is ott lévő  [email protected] e-mail címről a címzett nem létezik hibával visszaérkezett akkoriban az e-mail, ugyanis ez a postafiókjuk a levél küldésekor épp nem működött. Erről képernyőképes bizonyítékunk is van, mutatjuk.

transzparens-ojim e-mail

Az e-mailt azután küldtük, hogy előzőleg telefonon hiába próbáltunk kapcsolatba lépni a szervezettel, mivel annak honlapján, a Kapcsolat menüpont alatt megjelölt mobiltelefonszám, a +36 70 329 7515 hibát jelzett, sőt hibát jelez a mai napig is. A sikertelen hívási kísérleteteket szintén dokumentáltuk, képernyőképeink vannak róla.

A számot tavaly augusztusban is hívtuk, de még most, 2021. április 29-én, 10 óra után sem érhető el, pedig jelenleg is folyamatosan próbáljuk hívni.

Ezek után azt számonkérni, hogy nem számoltunk be egy olyan közleményről, amellyel egy utolérhetetlennek bizonyuló alapítvány keres meg bennünket és épp a lényeget, az ítéletet magát nem csatolja be a leveléhez, és nem tehetünk fel kérdéseket, nem tudjuk ellenőrizni az állításokat, hiszen nem lehet őket elérni, önmagában is furcsa.

De menjünk is tovább. Az Ojim megpróbálja úgy beállítani, mintha a Media1 csak bizonyos lapok pervesztéseiről számolna be. Természetesen ez sem igaz. A Media1 rendszeresen és korrekten beszámol a baloldali lapok ügyeiről is, a napokban például arról, hogy a Népszava közölt helyreigazítást, de írtunk már ilyet a 444 helyreigazításáról, és az Ezalényeg.hu-ról és több más médiumról is, ahogyan szembesültünk ilyen ügyekkel. Sőt közzétettük a bírósági adatok alapján azt az adatot is, amelyből kiderült, hogy az Átlátszó hány pert vesztett el a tavalyi évben.

Partos Bence kivonult Bodoky-hoz

Miután megjelent rólunk a lejáratás, Bodoky Tamástól, az Átlátszó főszerkesztőjétől a tegnap este folyamán megtudtuk, hogy az alapítványban annyira buzog a bizonyítási vágy, hogy a helyreigazítási kérelmet a cikkünk elején említett Partos Bence személyesen vitte ki Bodoky Tamás otthonába.

Az Átlátszó által közölt, az Ojim által szenzációként beállított, pereskedést követően közölt helyreigazítások szövege egyébként így hangzott:

1.

Helyreigazítás: A portálunkon 2020. január 28-án »Egymásra talált a francia szélsőjobb és a magyar kormánypropaganda az újságírók lejáratásában« című cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy Jean-Yves Le Gallou és Philippe Milliau részt vett az ojim.fr elindításában.”

2.

Internetes portálunkon 2020. január 28. napján megjelent, Bőtös Botond szerző által írt „Egymásra talált a francia szélsőjobb és a magyar kormánypropaganda az újságírók lejáratásában” című cikkünk alábbi állításai nem felelnek meg a valóságnak: Valótlanul állítottuk, hogy az Ojim.hu-nak külföldi tulajdonosa van. Valótlanul állítottuk, hogy Claude Chollet volt az Ojim.hu egyik tulajdonosa.

(Az Átlátszó az alapítvány hátteréről közölt írásokat, ebben találta az alapítvány helyreigazítani valót.)

Ezt a történetet próbálja most az Ojim úgy beállítani, hogy valami olyan szenzáció történt, amiről a Media1-nek be kellett volna számolnia. Annak ellenére, hogy az ítélet szövegét egyébként a mai napig nem adták át részünkre, és az alapítványt még most, jelen sorok élesítésekor sem lehet a megadott telefonszámon elérni, tehát nem tanúsított együttműködést a hír megjelenéséhez.

Jellemző, hogy a lejárató cikk közlése előtt nem adtak lehetőséget a megszólalásra, nem kerestek meg minket.

A Transzparens Újságírásért Alapítványnak legelőször is felvilágosítást kellene adnia arról, miért nem tette közzé a törvényes határidőre a pénzügyi beszámolóját. Miután helyreállították törvényes működésüket a beszámoló pótlásával, magyarázzák el, miért nem működik a honlapjukon lévő telefonszám a jelen pillanatban sem, továbbá miért olyan e-mail címről küldték a közleményt annak idején, ami nem működött a közlemény küldésekor, továbbá miért nem kerestek meg bennünket a nemrég publikált lejárató cikk közlése előtt, hogy abban megszólalhassunk és helyretehessük a dolgokat, továbbá megkérjük az alapítványt arra is, hogy pontosítsák a honlapjukon és a Facebook-oldalukon rólunk megjelent valótlanságokat, mellyel azt a látszatot keltették, mintha mi elutasítottuk volna az információ közlését, holott ők nem működtek együtt velünk a hír létrejöttében, nem voltak elérhetők és nem láttak el bennünket az általunk szükségesnek vélt információkkal, nem reagáltak megkereséseinkre.

Cikkünk megjelenése után egyébként olvasónk az alábbit írta a Transzparens Újságírásért nevű alapítvány kapcsán:

„Én küldtem egyszer egy levelet ezeknek a transzparenseknek, a székhelyükre, Esztergomba. Azonban visszajött a tértivevényes levél nem kereste jelzéssel.”

Az alapítvány e-mailben most épp elérhető, de csak annyit jeleztek vissza, hogy nem akarják korrigálni a cikküket, szerintük az rendben van. Arra a kérésre pedig, hogy küldjék el részünkre az alapítvány pénzügyi beszámolóját, amelyet nem tettek közzé a törvényes határidő óta, azt írják, majd megteszik. Megkíséreltünk velük azóta is többször telefonon kapcsolatba lépni, de ahogy reggel 8-kor, 9-kor, 10-kor, 11-kor és 12-kor történt, úgy 13:07-kor is elérhetetlenek a weblapjukon lévő telefonszámon.

Frissítés 04.29 16:34

Jelentkezett végül korábbi levelünk ügyében az alapítvány. Ebből kiderül, hogy pótolták a beszámolót, melyet a weblapjuk Rólunk menüpont aljában tettek közzé. Hangsúlyozták, hogy lényegében számottevő pénzmozgás nem történt az alapítványban. Összesen 100 ezer forint szerepel a beszámolójukban, miközben meglehetősen nagy létszámú stáb szerepel a honlapjukon. A birosag.hu-n egyelőre nem érhető el az új beszámoló azóta sem.

Frissítés 05.11
A Facebookjukra újra kirakták a lapunk lejáratását célzó cikket. A jó hír, hogy a mi fenti cikkünk után több nappal, május 3-án végül közzétették pótlólag az elmaradt 2019-es beszámolójukat a bíróság oldalán, amelyet még tavaly kellett volna megtenniük.

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en! Ha szeretne, iratkozzon fel hírlevelünkre, RSS csatornánkra és Facebook-oldalunkra!

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */