fbpx
Gönczi Gábor és Marsi Anikó, a TV2 Tények stúdiójában

Szenzációkeltés a TV2 szerint az államtól kapott milliárdjai firtatása

A TV2 a Media1-nek eljuttatott szombat esti üzenetében egyebek mellett azt írja, hogy szerinte azért nem kell elárulnia a sajtó kérdésére, hány milliárd forint közpénzt költött náluk a magyar állam 2020-ban, mert ők magántársaságként működnek. Érvelésük azonban ellentétes az információszabadságról szóló törvény rendelkezéseivel, mely a közpénzek felhasználását közérdekű adatként kezeli akkor is, ha a pénz magáncégeket gazdagít. A vállalat válaszában kétségbe vonja a megjelent összegeket és továbbra is titkolja, mennyi volt akkor a TV2-nél landoló állami reklámpénzek mértéke, és még hozzávetőleges számot sem voltak hajlandók említeni.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Media1 a napokban beszámolt arról, hogy 29%-kal megnövelte a magyar állam 2020-ban az RTL Magyarországnál elköltött reklámköltéseit, mely így mintegy nettó 2,5 milliárd forint összegre növekedett. Kíváncsiak voltunk arra is, mekkora az összeg mértéke a kormányközeli TV2 Média Csoport esetében. Miután a Mészáros Lőrinc közelébe került TV2 az amúgy jelentős közpénzt érintő kérdéseinkre csak „sunnyogós” választ adott, tudniillik azt írták, nem kívánnak válaszolni a kérdésünkre, mivel az információkat csak az első levelükben meg nem nevezett szakmai szervezettel osztják meg és törvény szerinti kötelezettségüknek tesznek eleget – a Media1 nem hagyta magát lerázni és megírta, hogy az ügynökségek által is használt Kantar szoftvere szerint a TV2 teljes állami reklámbevétele – listaáras számítás szerint23,69 milliárd forint lehetett 2020-ban, ami közel 4 milliárd forintnyi, jelentős növekedésnek számít a 2019-es listaáron mért 19 milliárd forinthoz képest. Hangsúlyoztuk, hogy ezek listaáras adatok, vagyis ezekből még lejönnek a kedvezmények.

A TV2 e pénteki cikkünkre a szombat esti órákban küldött választ, melyben megemlítette, először úgy gondolta, hogy nem reagál cikkünkre, mivel szerintük „annak célja szenzációkeltés”, de végül mégis meggondolták magukat, mégis reagálnak, a válaszközleményt jegyző TV2 Média Csoport Zrt. szóhasználata szerint „azon több száz munkatársuk nevében,

akik keményen dolgoztak a világjárvány idején is, hogy a TV2 piacvezető legyen, és akiknek a munkájuknak köszönhetően 2020-ban megtört az RTL Klub közel két évtizedes dominanciája, így őket sértheti az Ön cikke”.

(A TV2 állításával szemben valójában csak főműsoridőn kívül vált a csatorna vezetővé, hiszen mint nemrég kiderült, az RTL Klub 2020-ban a bevételtermelés szempontjából kiemelten fontos esték, azaz a főműsoridő túlnyomó többségét, 245 alkalmat megnyert tavaly, és a legnézettebb műsorok toplistáján is főleg RTL-es produkcióik szerepeltek.)

Furcsa „céges irányelv” a TV2-nél

Válaszában a TV2 megismétli néhány nappal ezelőtti, általunk egyszer már említett levelének azon gondolatát, hogy a TV2 nem kíván beszámolni az államtól származó hirdetési bevételeinek alakulásáról, arról csak a törvényi kötelezettségének megfelelően, valamint szakmai szervezetekkel, például a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületével, a MEME-vel közöl adatot. Az adatok tőlünk, azaz a sajtó munkatársaitól való elzárását ők „céges irányelvként emlegetik.”

Magyarázatuk szerint azért nem akarnak válaszolni kérdéseinkre, mert a „TV2 Média Csoport Zrt. egy magántársaság”.

A TV2 Bezár a bazár! című műsora és két műsorvezetője, Tilla és Majka
Készül a TV2 Bezár a bazár! című műsora. Fotó: TV2 sajtószoba

Magántársaság, de jelentős közpénzekkel

Csakhogy nem veszik figyelembe (meg sem említik) a válaszlevélben azt a körülményt, hogy az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján a közpénzek felhasználásával kapcsolatos közadatokra vonatkozó kérdésekre egy magánvállalat is köteles választ adni, arról felvilágosítást adni. Márpedig a TV2-nél elköltött állami milliárdok összege egyértelműen közérdekű adatnak minősül, és az erre irányuló információ okkal tart számot közérdeklődésre, pláne a koronavírus világjárvány alatt, amikor különösen is érdekes, hogy a kormány hatékonyan, gondos gazda módjára költi-e el az adófizetők rábízott pénzét.

Nem tehát szimplán egy magántársaságról beszélünk a TV2 esetében, hanem egy állammal üzletelő vállalatról, melynek bevételeiben jelentős részt tesznek ki az adófizetői pénzek.

Jakab Péter és párttársai tiltakoznak a TV2 székháza előtt 2019.05.21-én
Jakab Péter és jobbikos párttársai tiltakoznak a TV2 székháza előtt 2019.05.21-én a csatorna hírhamisításai ellen

A TV2 válaszában egyébként kétségbe vonja a cikkünkben említett, a Kantar szoftverből származó összegek mértékét és az ebből levont következtetéseket.

Válaszlevelében a kormányközeli médiavállalat egyrészt a két évvel ezelőtti tévés állami reklámpiacra vonatkozó MEME mérésre hivatkozva azt írja, hogy a teljes állami tévés reklámpiaci költés 6,4 milliárd forint volt, csakhogy a TV2 által idecitált adat még 2019-re vonatkozik (a 2020-as reklámtorta mérete még nem ismert, azt a szakmai szervezetek később hozzák nyilvánosságra), másrészt a 6,4 milliárdos MEME-reklámtortában nincs benne a társadalmi célú reklám (TCR), ami jelentős összeget tesz ki, így aztán a 6,4 milliárdos tévés reklámtorta említése félrevezető a TV2 részéről, az ugyanis nem összevethető az általunk közölt, Kantar mérésen alapuló adattal, amiben benne van a TCR is.

Azt állítják továbbá, hogy szerintük a cikkünkben említett, a Kantar szoftveréből származó összegek bruttó összegek, márpedig a bruttó és a nettó összeg között a hirdetési árak tekintetében eltérés lehet. (Valójában nettó árakat kértünk le és nettó összegeket is említettünk.)

A leglényegesebbet a TV2 Zrt. válaszában továbbra sem hajlandó elárulni: nevezetesen azt, hogy hány milliárd forint is volt a vállalat által értékesített állami reklámok után számlázható bevétele.

Súlyos aránytalanságok a listaáras összegek között is

Egyelőre tehát érdemi válaszadás hiányában marad a Kantar szoftverből származó – hangsúlyozottan listaáras, tehát kedvezmények nélküli! – becsült érték, mely a TV2 esetében 23.693.040.000 Ft (23,69 milliárd) volt, míg az RTL esetében annak töredéke, 3.130.299.000 Ft (3,13 milliárd) az állami reklámbevétel a Kantar szerint. Utóbbinál, az RTL-nél készségesen válaszoltak a tényleges nettó, kedvezményekkel csökkentett összegre vonatkozólag is, mely 2,496 milliárd forint.

Az aránytalanság a listaáras összegek (TV2: 23,69 milliárd, RTL: 3,13 milliárd) között elég beszédesnek tűnik.

A TV2 levelét egyébként azzal zárja, hogy azért kéri mostani újabb levelének közlését is, hogy így biztosítsuk számára a válaszadás lehetőségét, mely szavaik szerint a demokrácia és a sajtószabadság alapja. A Media1 erre adott válaszában jelezte a TV2-nek, hogy továbbra is nagyon szeretné, ha elárulná, pontosan mennyi is volt az államtól származó reklámbevétele 2020-ban, hiszen a demokráciához és a sajtószabadsághoz szükséges, hogy betartsák az információszabadságról szóló törvényt és segítsék elő a sajtó munkatársainak munkáját.

Rajtunk nem fog múlni, hogy leközöljük majd a pontos értékre vonatkozó érdemi választ, amennyiben pótlólag mégis érkezne ilyen.

A TV2 egyébként azt állítja, hogy figyelmen kívül hagytuk előző válaszát, csakhogy ez nem igaz: ahogyan most is, úgy akkor is részletesen ismertettük annak tartalmát, ami elérhető itt.

További hírek találhatók a Media1-en! Iratkozzon fel RSS-csatornánkra, hírlevelünkre és Facebook-oldalunkra, hogy ne maradjon le, ha a TV2, jogsértő céges irányelvének újragondolásával mégis hajlandó lenne felvilágosítást adni az állami reklámbevételeinek mértékéről.

Borító: Gönczi Gábor és Marsi Anikó, a TV2 Tények hírolvasói a stúdióban. Fotó: TV2 sajtószoba
Szóljon hozzá!