A tavalyi 4 százalékos növekedés a versenypiaci szereplők nagyobb ráfordításaiból származik, miközben az állami hirdetések részaránya csökkent. A klasszikus, spot jellegű televíziós hirdetések mellett jelentősen növekedtek az egyéb (non-spot jellegű) reklámmegjelenések, például a termékelhelyezés vagy a műsorszponzoráció bevételei.– állapította meg a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és az EY most publikált Reklámtorta 2019 felmérése.
A MEME és az EY prognózisa szerint ugyanakkor hiába alakult jól a tavalyi év, mivel 2020-ban a televíziós reklám piac biztos, hogy jelentős csökkenéssel fog szembenézni, látva a koronavírus okozta eddigi gazdasági folyamatokat.
A tévétársaságok és sales house-ok összesített adatai alapján a 2014 óta folyamatosan növekvő magyarországi televíziós reklámpiac a tavalyi évben az árubarterek figyelembevétele nélkül 4 százalékkal, mintegy két és félmilliárd forinttal tovább bővült.
A MEME és az EY immár 15. alkalommal elkészített éves felmérése rámutat, hogy miközben az állami költésből származó tévés reklámbevétel 8 százalékkal csökkent, a nem állami (azaz piaci) hirdetésekből származó bevételek a tavalyi évben 6 százalékkal nőttek.
Az állami megrendelések részaránya a televíziós reklámpiaci költéseken belül így 2018 után újabb 1 százalékos csökkenéssel tavaly 10 százalékra, 6,4 milliárd forintra szűkült, míg a versenypiaci hirdetések a bevételek 90 százalékát biztosították, 56,8 milliárd forint értékben.
Még mindig a klasszikus tévészpot volt a legmeghatározóbb
Továbbra is a klasszikus tévészpotok a meghatározóak a szektorban, amelyek árbevétele a megelőző év 0,4 százalékos emelkedéshez képest 2019-ben 3 százalékkal bővült. Ugyanakkor az egyéb típusú, non-spot jellegű bevételek a 2018-as 9 százalékos bővülés után tavaly további 16 százalékkal növekedtek, és immár 4,3 milliárd forintos összbevételt képviselnek.
A non-spot jellegű hirdetések részaránya a televíziós reklámtortán belül így összességében már 7 százalékra nőtt.
A MEME és az EY tanulmánya idén először a televíziók árubarter ügyletekből származó bevételeit is összesítette. Az árubarter ügyletekből származó bevételek 2019-ben meghaladták az 1,8 milliárd forintot, így a teljes televíziós reklámbevétel árubarterrel együtt 65,07 milliárd forint volt.
Az árubarterrel kiegészített teljes 2019-es Televíziós Reklámtortának a 3 százalékát tette ki a spot és non-spot típusú árubarter. A spot és non-spot hirdetések részaránya az árubarterek figyelembevételével is 93:7 százalékos megoszlást mutat, olvasható a MEME és az EY elemzésében.
Így készült a reklámtorta felmérés
A Televíziós Reklámtorta 2019 felmérés az elmúlt évek gyakorlatát követve készült.
A televíziós reklámpiac méretének megállapításához a tényadatokat közvetlenül a MEME tagjai, a televíziós társaságok, illetve a megbízásuk alapján a sales house-ok szolgáltatták. Az adatok összegyűjtését és összesítését az EY végezte.
Az adatszolgáltatásban 74 magyar nyelven sugárzó televízió-csatorna vett részt, melyek a Nielsen adatai alapján a piac 99 százalékát fedik le. Az összegeket minden esetben a kedvezményekkel csökkentett, ügynökségi jutalékok levonása utáni tiszta (net-net) értékekből számolták. Az összesített adatok nem tartalmaznak becslést és egyéb bevételi forrásokat (pl.: emeltdíjas SMS, rendezvény-bevételek, stb.).
2016-tól a MEME döntése alapján a tagok az állami és nem állami forrásból származó bevételeket külön is feltüntetik. A felmérés idén először a televízió-csatornák árubarter ügyletekből származó bevételeit is összesítette.
A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületéről
A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete szakmai érdekképviselet, mely céljának tekinti az audiovizuális médiumok médiaszolgáltatási kultúrájának emelését, az audiovizuális kereskedelmi tevékenység, valamint a tagok erkölcsi súlyának emelését, szakmai munkájának elősegítését, s az ehhez szükséges szakmai környezet fenntartását, javítását.
A MEME 2005 óta végzi a televíziós reklámpiacra vonatkozó felmérést, valós – nem becsült –adatokat szolgáltatva ezáltal a televíziós reklámpiac méretéről, hangsúlyozva a piaci transzparencia fontosságát.
A friss reklámtorta 2019 tanulmány teljes terjedelmében ITT érhető el.
További tévés hírek találhatók a Media1-en. A megelőző évi reklámtorta adatai ide kattintva találhatók.