Az MTVA épülete Budapesten Fotó: Ladányi András, Media1

Vizsgálatot indít a közmédiás leleplező hangfelvétel kapcsán a Médiatanács

A Médiatanács hivatalból nem, de egy panaszbeadvány alapján vizsgálatot indított az MTVA-ból kiszivárgott hangfelvételek kapcsán. Kiderült az is, hányszor lépett fel eddig a Médiatanács az általa felügyelt állami médiavállalattal szemben.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Az MTVA-ból a napokban kiszivárgott hangfelvétel kapcsán megkérdezte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól a Telex, hogy a hangfelvétel által bemutatott vezetői utasítások a hatóság szerint pártatlannak, függetlennek számítanak-e.

A hatóság nem válaszolt erre a kérdésre érdemben, de az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának szavaiból annyi azért kiderült, hogy a témában már érkezett bejelentés az NMHH Médiatanácshoz, és a testület vizsgálódik az ügyben. A médiahatóságnál épp erre, a folyamatban lévő vizsgálatra hivatkozva tagadták meg a válaszadást a lap az MTVA-nál történtekkel kapcsolatos érdemi kérdéseire.

A panasszal egyébként a Párbeszéd élt, mely előre jelezte is ebbéli szándékát, sőt rendőrségi feljelentést is tett, mivel úgy gondolják, bűncselekmény is történhetett, amikor a közmédiás munkatársakat megzsarolták: ha nem hajlandók a kormányt támogatni, távozniuk kell az intézményből. Vizsgálatot és szigorú szankciót követelt a Magyar Újságírók Országos Szövetsége is. Bende Balázs MTVA-s vezető szerkesztő és Németh Zsolt hírigazgató szavai a parlamentben is előkerült, amikor egy jobbikos képviselő kérdezte erről Orbán Balázst, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkárát, de ő a hangfelvétel ellenére sem látott problémát a közmédia működése kapcsán.

Az MTVA és az érintett közmédiás munkatársak egyelőre nem kommentálták a hangfelvételeket.

Szabó Szabolcs, Hadházy Ákos és Szél Bernadett független országgyűlési képviselők egyébként az MTI-n keresztül szerettek volna a témáról megjelentetni egy közleményt, de a közmédia megtagadta ennek közzétételét.

Kiegyensúlyozottsági probléma miatt tíz év alatt egyszer fellépett az NMHH Médiatanács a közmédiával szemben

A médiahatóságnál a Telexnek azt elmondták, hogy kiegyensúlyozottsági eljárásokat a hatóság kizárólag kérelemre indítja meg, tehát hivatalból nem. Az eljárásra speciális szabályok vonatkoznak: feltétel, hogy a kérelmező a hatósági eljárás előtt a médiaszolgáltatóhoz forduljon kifogásával.

Az NMHH azt is közölte, hogy hány vizsgálat indult az M1 hírműsoraival szemben 2010 óta.

E szerint a Médiatanács fennállása óta összesen 80 alkalommal nyújtottak be kérelmet az M1 állandó csatornán sugárzott hírműsorszámok kapcsán (ennek több mint a felét egyetlen civil szervezet, a Reális Zöldek Klub) a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó törvényi rendelkezések vélelmezett megsértése miatt. Azonban a Médiatanács mindössze egyetlen alkalommal adott igazat a bejelentőnek és állapított meg jogsértést az M1 csatornával szemben.

Ez az egyetlen elmarasztalás a 2017. február 18-án az M1 csatornán sugárzott fél 8-as esti Híradóval függött össze, amikor Budaörs egészségügyi központjának, közbeszerzés nélküli működéséről szóló riportjában a városvezetés álláspontjáról nem közöltek információt, kísérletet sem tett a csatorna arra, hogy a városvezetést megszólaltassa, és nem reagáltak akkor sem, amikor a városvezetés a médiatörvényben leírtaknak megfelelően három napon belül kérelmezte a csatornánál álláspontja közzétételét. Ezután fordult az önkormányzat a Médiatanácshoz, mely megállapította, hogy a médiaszolgáltató megsértette a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményét.

A testület a köztévét kötelezte, hogy e döntést a törvénysértő híradással azonos időpontban sugárzott hírműsorszámban értékelő magyarázat nélkül tegye közzé,  vagy a döntésben meghatározott, a jogsértés jellemzőiről szóló közleménynek a határozat közlésétől számított öt napon belüli közzétételére, vagy arra, hogy 15 napon belül adjon lehetőséget a kérelmezőknek az általuk kifogásolt, hiányzó álláspontjuk megjelenítésére.

Más, súlyosabb következménye a történteknek nem volt, amit az NMHH azzal magyaráz, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó eljárásokban speciális jogkövetkezmények alkalmazhatók: kizárólag arra lehet kötelezni a médiaszolgáltatót, hogy az eljárásban született döntést, vagy a döntésben meghatározott közleményt közzé tegye vagy a kérelmezőnek adjon lehetőséget álláspontja megjelenítésére.

Milyen következménye lett, amikor Németh Balázs hírolvasó kommentálni kezdte az egyik hírt?

Politikai hírekhez fűzött hírolvasói kommentár tilalmára vonatkozó rendelkezések megsértése miatt az NMHH  szintén vizsgálódott M1 csatornával szemben.

Az M1 Híradó 2019. október 21-i három adásában a Médiaszolgáltató megsértette a politikai hírekhez fűzött hírolvasói kommentár tilalmát. Az összeállításban az volt látható, hogy Hadházy Ákos ellenzéki képviselő a miniszterelnök parlamenti beszédét tiltakozásképp előre nyomtatott szövegezésű táblák felmutatásával zavarta meg, és ezt minősítette Németh Balázs a hírolvasó. A Médiatanács felhívta a médiaszolgáltatót, hogy tegyen eleget a jogszerű magatartás követelményének és tartózkodjék a jövőbeni jogsértésektől.

Bár egy efféle felhívás aligha nevezhető érdemi, elrettentő szankcionálásnak, az NMHH a Media1-nek írt levelében azt írja, az, hogy felhívták a médiaszolgáltatót a jogkövetésre, és ez a szankció egy típusa. Hozzátették: politikai hírekhez fűzött hírolvasói kommentár egy olyan típusú jogsértés, amely esetén a felhívás is alkalmazható mint jogkövetkezmény.

Németh Balázs, az M1 Híradó műsorvezetője
Németh Balázs, az M1 Híradó műsorvezetője

Még egy esetben állapított meg jogsértést az NMHH Médiatanács: amikor az M1 Híradója 2014. november 8-i adásában elhangzott egy államadósság-osztályzatról szóló hírhez hírolvasói vélemény.

További híreket és cikkeket talál a Media1-en! Feliratkozhat a Media1 hírlevelére és az RSS-csatornánkra, valamint követhet bennünket a Facebookon is, hogy garantáltan ne maradjon le a tartalmainkról!

Borító: Az MTVA épülete Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1
Szóljon hozzá!