Németh Balázs, az M1 Híradó műsorvezetője

MTVA-botrány: A MÚOSZ szigorú szankciókat és a Közmédia átvilágítását, valamint normális hírszolgáltatást követel

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége is állást foglalt a közmédiától kiszivárgott leleplező hangfelvételek ügyében. A médiahatóság fellépését, az érintett szerkesztők és vezetők szigorú szankcióját, a közmédia átvilágítását és a pártatlan működés biztosítékainak kidolgozását követelik. Egyúttal jelezték: az országgyűlésnek is lenne teendője az ügyben.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A legnagyobb taglétszámú hazai újságíró-szervezet, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) a nemzeti médiahatóság, az NMHH azonnali fellépését, a felelősök szankcionálását és „a közmédia jogszerű működését biztosítani képtelen, egypárti médiafelügyelet gyökeres átalakítását” sürgeti azután, hogy olyan leleplező hangfelvételeket tett közzé a szabadeuropa.hu, melyeken az hallatszik, hogy Bende Balázs, az MTVA (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap) vezető szerkesztője azt tanácsolja a Közmédia munkatársainak: ha nem akarják támogatni a kormányt az uniós kampány során, akkor adják be a felmondásukat Németh Zsolt hírigazgatónak. A felvételeken a szakmai körökben csak Pitbullként emlegetett hírigazgató is egészen meghökkentő, a közszolgálati kódexszel aligha összeegyeztethető kijelentéseket tett az értekezlet egy későbbi pontján.

A MÚOSZ közleményében jogsértőként jellemzi, hogy a tegnapi, a Szabad Európa által közölt cikk és mai újabb hangfelvételek alapján az MTVA-nál vezetői utasításba adták a kormánypárt-szolgálat mellett a klímaválság relativizálását, Greta Thunberg „eltüntetését”, a migráció problémájának irracionális felnagyítását, a menekültek elleni gyűlöletkeltést, valamint kifogásolják, hogy állásvesztéssel fenyegették meg a Fidesz-érdekű tartalomszolgáltatást elutasító munkatársakat.

A legnagyobb taglétszámú újságíró-szervezet a Media1-hez eljuttatott csütörtök esti közleményében úgy fogalmaz, a Szabad Európa által publikált hangfelvétel jogsértő cselekményeket örökített meg, hisz a közzétett hanganyagból kiderült, a köztévé hírszolgáltatása a hatályos médiaszabályozásban előírt sokszínű és pártatlan tájékoztatás helyett az Orbán-kormány politikai elvárásainak kielégítését célozza, és ezt az egyértelmű igényt a televízió vezetői nyíltan közölték is az ott dolgozókkal.

A MÚOSZ szerint „az évente több mint 100 milliárd adóforintból működő, GDP-arányosan Európában a legdrágábbnak számító magyar közmédiánál kialakult, a Szabad Európa által alaposan dokumentált gyakorlat súlyosan jogsértő: egyszerre sérti a hatályos alaptörvényt, a sajtó és a közmédia működésére vonatkozó törvényeket, a Munka Törvénykönyvét és a Büntető Törvénykönyvet.”

A történtek ellentétesek továbbá a közmédia működését finanszírozó állampolgárok érdekeivel is, hiszen a köztelevíziónak nem azt kell mutatnia, amit a kormánypárt látni szeretne, hanem azt a valóságot, ami az országban és a világban történik.

A MÚOSZ úgy véli, az eset arra is rávilágít, amit a újságíró-szervezet évek óta hangoztat: hogy az egypárti, kizárólag a Fidesz delegáltjaival feltöltött médiafelügyelet képtelen biztosítani az állampolgárok szabad és elfogulatlan tájékozódáshoz való alkotmányos alapjogának érvényesülését.

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége ezért felszólítja a médiahatóságot a médiabotrány haladéktalan kivizsgálására, az ügyben érintett szerkesztők és vezetők szigorú szankcionálására, a közmédia átvilágítására és a pártatlan működés biztosítékainak kidolgozására.

Jelezték, hogy az üggyel az országgyűlésnek is teendője lenne:

„a tanulságokat levonva a közvélemény pártatlan és sokszínű tájékoztatásáért felelős közmédiát ki kell vinni az egypárti kontroll alól, létrehozva egy olyan mechanizmust, amely kizárja a tartalomkészítésbe történő, a pártállami múltat idéző kormányzati beavatkozást, és megteremti a hatékony társadalmi ellenőrzés, a valós szerzői és szerkesztői szabadság, valamint a jogszerű és közérdekű hírszolgáltatás feltételeit a közszolgálat hitelének visszaszerzése érdekében.”

A hangfelvétel miatt korábban Hadházy Ákos országgyűlési képviselő Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatójának távozását és az érintett vezető szerkesztő, Bende Balázs eltávolítását követelte. A Párbeszéd pedig azt közölte: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordul, valamint büntetőfeljelentést fogalmaz.

További hírek találhatók a Media1-en! Iratkozzon fel napi hírlevelünkre, RSS-csatornánkra és Facebook-oldalunkra, hogy soha ne maradjon le a híreinkről.

Borító: Németh Balázs, az M1 Híradó műsorvezetője korábban.
Szóljon hozzá!