Balogh Ákos Gergely (Index) és Urbán Ágnes (Mérték Médiaelemző Műhely)

Az Index új főszerkesztő-helyettese szerint nem korrekt az érkező indexeseket hullarablózni, védelmébe vette Vaszilyt is

Balogh Ákos Gergelyt, az Index új főszerkesztő-helyettesét – aki korábban a Mandiner.hu-nak volt a főszerkesztője és akinek a cége korábban az orbanviktor.hu-nak volt az üzemeltetője – az elhíresült Gerényi-tervet kitaláló Gerényi Gábor résztulajdonában lévő Azonnali.hu podcastjában Urbán Ágnessel, a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársával ültették össze egy vitára. BAG az interjúban megkérdőjelezte a távozó indexesek hősiességét, Urbán viszont azt mondta, sokan egzisztenciájukat tették kockára a felmondásukkal. Szó esett a Gerényi-tervről, ami lehet, hogy most mégis meg fog valósulni, és Vaszily Miklósról, az Indamedia társtulajdonosáról is elmondták a felek az eltérő véleményüket.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

„Mikor tűz alatt van az ember, sokszor jobban teljesít, mint békés környezetben”

– kezdte az Azonnali.hu Helyzet című podcastjában Balogh Ákos Gergely, az Index nemrég kinevezett főszerkesztő-helyettese, utalva arra, hogy a július végén felmondott indexes újságírók helyére igazolt munkatársakat komoly kritikák érik. A főszerkesztő-helyettes azt mondta, fel is készítette erre új kollégáit:

„mindenkinek elmondtam, hogy az első egy-két hétben egészen közeli ismerősöktől fog méltatlan kritikákat kapni, amivel nem könnyű együtt élni. Úgy látom, egyelőre jól bírják a csapattagok.”

Balogh azt mondta, még „senkinek rá sem léptek a tyúkszemére”, de máris hullarablónak nevezik az új indexeseket. Szerinte ez nincs rendben, főleg azért, mert véleménye szerint az Index esetében nincs hulla.

A hullarablózásra Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely elemzője azt mondta, ez szerinte is „nagyon erős kifejezés”, de „felvetődnek morális problémák, amikor az egykori indexesektől ilyen szakmai kiállást látunk”.

Balogh szerint a távozók csak „játsszák a forradalmárt”, Urbán szerint nem ízléses így beszélni róluk

A Mérték munkatársa azt mondta, hogy sokan egzisztenciájukat tették kockára a felmondásukkal. Balogh erre úgy válaszolt, hogy

tudomása szerint többekkel „előnyös közös megegyezést kötöttek, és ezt követően játsszák a forradalmárt”.

Urbán erre azt mondta Balogh Ákos Gergelynek, hogy nem ízléses olyan emberekkel kapcsolatban így megnyilvánulni, akik erre nem tudnak reagálni. (A  Helyzet c. podcastba egyébként több korábbi Index-munkatársat is megpróbáltak meghívni, de nem vállalták a szereplést, a Media1 legutóbbi rádió- és podcast műsorában azonban Fábián Tamás, az Index volt munkatársa elmondta a saját gondolatait.)

Szóba került az is, hogy a távozó mintegy 90 munkatárs helyére egyelőre csak 30-at vettek fel az Indexhez. Balogh erre azt mondta, hogy ennek ellenére továbbra is cél az Index piacvezető pozíciójának megtartása.

Szerinte a minimum az, hogy egy év múlva – de akár már előbb is – ismét az index.hu lesz az „elsőszámú magyar újság.”

Urbán erről azt mondta, szerinte az Index van annyira erős márka, hogy 600-700 ezer olvasót még a jelenlegi környezetben is meg tudjon tartani. Erről az alapról indul a munka az új stábbal, azt pedig a munkájuk minősége dönti majd el, hogy innen feljebb vagy lejjebb kúsznak a számaik.

Példátlanul sokszínű lesz az Index.hu új szerkesztősége

A beszélgetésben szóba került, hogy Balogh Ákos Gergely korábban prominens fidelitasos volt, továbbá cége üzemeltette az orbanviktor.hu-t, illetve lapját, a mandiner.hu-t Tombor András (Fidesz-közeli üzletembernek) adta el, és a ma már egyértelműen kormánypárti Mandiner hetilapban vállalt szerepével nem tűnik garanciának arra, hogy az Index elkerülje a kormánypártivá válást.

Balogh erre azt mondta:

„Az a cél, hogy az Index egy jó újság legyen. Annyit biztosan nem fogjuk emlegetni a függetlenséget, mint teszik azt sokan, miközben egyáltalán nem biztos, hogy minden oldalról függetlenek”

– fogalmazott Balogh, aki úgy véli, hogy például a 444-en is van szubkulturális nyomás, ami befolyásolja az ott dolgozókat. A főszerkesztő-helyettes ugyanakkor megjegyezte, hogy az Indexen „nem lesz politikai nyomás”. A politika befolyásával kapcsolatban aztán később árnyaltabban fogalmazott, mindenesetre szerinte az új szerkesztőség „példátlanul sokszínű” lesz.

Azt mondta, hogy a 2017 előtti mandiner.hu-t – melynek alapítója volt – a jobboldalon is kritizálták, és a markánsan kormánypárti Mandiner hetilapban pedig már 2020 januárja óta nem vállal szerepet.

Mégis megvalósulhat a Gerényi-terv?

Balogh Ákos Gergely a távozó indexesek „casus bellijeként” emlegette az Azonnali.hu kisebbségi tulajdonosa, Gerényi Gábor által korábban bedobott, személyéről elnevezett koncepciót, amelynek belengetése vezetett el közvetett módon a teljes szerkesztőség távozásához.

Balogh azt mondta erről, hogy a régi szerkesztőség a távozásával „szinte kötelezővé tette, hogy a Gerényi-terv bizonyos elemei megvalósuljanak.”

Balogh Ákos Gergely az Index.hu új főszerkesztő-helyettese
Balogh Ákos Gergely az Index.hu új főszerkesztő-helyettese

Balogh azt még nem tudja, mely részek valósulhatnak meg a tervből, mert egyelőre stabilizálniuk kell az oldalt, de szavai szerint

várhatóan előbb-utóbb néhány elemet be fognak emelni a működésbe.

Urbán: A kiszervezés nem segítené, hogy erős, egységes legyen az Index

Urbán Ágnes azt mondta erről, hogy szerinte egy erős, egységes szerkesztőséghez „valószínűleg szükséges, hogy ne bt-khez kiszervezett kiszervezett rovatok és emberek dolgozzanak ott”, márpedig a Gerényi-terv legtöbbet kritizált eleme a munka kiszervezése volt külsős cégeknek.

Urbán szerint egyértelmű, hogy egy ingyenesen működő portálnak a visszaeső hirdetési bevételek mellett újra kell gondolnia a finanszírozását. Még akkor is, ha az Index körüli viták alatt erről a témáról elkerült a fókusz.

Jávor Benedek az MSZP-Párbeszéd EP-képviselőjelöltje és Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója sajtótájékoztatót tart. 2019.04.25 Fotó: Varga Leila, Media1
Jávor Benedek az MSZP-Párbeszéd EP-képviselőjelöltje és Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója közös sajtótájékoztatót tart 2019.04.25-én a médiapiac védelme érdekében az Európai Bizottsághoz benyújtott panasz ügyében. Fotó: Varga Leila / Media1

Vita volt Vaszily Miklós személyéről is

Urbán azt mondta, érthető a volt indexesek felmondása azok után, hogy megjelentek a háttérben olyan személyek is mint Vaszily Miklós. (Vaszily korábban a Portfolio és az Index vezérigazgatója volt, később azonban az Origónál ő bocsátotta el a laptól Sáling Gergő főszerkesztőt, majd később az MTVA vezérigazgatója, azután az Echo TV vezetője lett, mostanában pedig a TV2 Csoport elnökeként és a Pesti TV alapítójaként ismert)

Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, a MEME alelnöke, a Pesti TV társtulajdonosa
Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, az Indamedia társtulajdonosa, a MEME alelnöke, a Pesti TV  társtulajdonosa

Balogh erre védelmébe vette Vaszily-t, mondván amióta Vaszily eladta a Portfolio.hu-t,

„folyamatosan a magyar média egyik top menedzsere, és az a sokszor dehonásztáló értelmezési keret, amelyben megjelenik, méltatlan és igazságtalan.”

Urbán viszont azt mondta erre, igaz ugyan, hogy egy „kiváló médiamenedzser, aki nagyon érti a digitális médiát,

de nem lehet megfeledkezni arról a szerepéről, amit több magyar sajtótermék kormánypártivá változtatásánál vitt.

A Mérték munkatársa azt mondta a Helyzetnek, hogy amíg Balogh nem látja komplexen Vaszily szerepét, nem fogja megérteni sem a távozó indexeseket, sem azt, miért kap az új Index-szerkesztőség kemény kritikákat.

(Vaszily Miklós március óta az Index hirdetési felületeit értékesítő sales house partner és az Index.hu-t tulajdonló Magyar Fejlődésért Alapítványt hitelező Indamedia társtulajdonosa )

Soros György neve is előkerült

Balogh egyébként azt mondta, számít politikai konfliktusokra.

„Politikai konfliktus és nyomás mindig van. Főleg, ha az ember fontos szereplő. A nyomás jöhet a kormányzattól vagy a Soros-hálózattól, hol így, hol úgy… Az a fontos, hogy a másik fél érezze, hogy tudsz nemet mondani”.

Balogh ugyanakkor határozottan állította, hogy az Indexen nem lesz olyan sztori, amit ne hozhatnának le.

Urbán és Balogh ezen kívül vitatkozott még a Mérték Médiaelemző Műhely által közzétett, fordítva elsült Index-kifigurázásról (álhírről), és arról, hogy mi alapján válogatják az újonnan felvett újságírókat a laphoz és arról, hogy valóban D. Bányász Gergő lehetséges szerződtetése miatt mondott-e igent sok újságíró az új vezetőség hívására.

A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg.

További hírek találhatók a Media1-en! Facebook-oldalunk ittitt, RSS-csatornánk itt található.

Borító: Balogh Ákos Gergely (Index) és Urbán Ágnes (Mérték Médiaelemző Műhely).. Kép: Vitárius Bence / Azonnali
Szóljon hozzá!