Marsi Anikó és Gönczi Gábor a TV2 Tények Stúdiójában

Megbünteti a Médiatanács a TV2 Tények Plusz című műsorát, de az M1 Híradót és a HírTV Bayer Showját nem

Közel 1 millió forintot kell befizetnie a TV2-nek, amiért hírnek álcázta a fideszes médiaholdinghoz tartozó Bors kereskedelmi információját. A HírTV-s Bayer Show esetében ezúttal sem állapított meg jogsértést a testület a nőkre vonatkozó megjegyzés miatt, és az M1 Híradó az ARD-vel kapcsolatos műsorrészletét sem tartja aggályosnak a testület, amely egyébként visszaengedi az éterbe az általa már többször elnémított Vörösmarty Rádiót, és elkészült egy olyan kutatással, ami alapján állítólag a közmédia volt a koronavírus-helyzet nagy nyertese.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

900 ezer forint bírságot szabott ki az NMHH Médiatanácsa a TV2 Média Csoportra, amiért a Tények Plusz című műsorának egyik februári adásában a Bors magazin nyereményjátékát úgy mutatta be, hogy az meghaladta az általános tájékoztatás kereteit, közvetlen népszerűsítő jellege volt, amely ösztönözhette a nézőket a napilap megvásárlására, ezt pedig a törvény – reklámblokkon kívüli műsorrészben – nem teszi lehetővé, ez burkolt reklámozásnak minősül.

Újra megnézték a HírTv-n sugárzott Bayer Showt, de továbbra sem érzik az emberi méltóság megsértését

A médiahatóság egy újabb bejelentés alapján, ismételten vizsgálta a grémium a Hír TV-n futó Bayer show április 26-i adását. A bejelentő ezúttal az emberi méltóság megsértését kérte kivizsgálni. A tanács azonban azt állapította meg, hogy ebben az esetben sem mutatnak túl a magánérdek-sérelmen az ellenzéki politikusokat bíráló műsorvezetői szavak, így a testület nem indít eljárást.

Mint arról a Media1 még május elején beszámolt, a médiatanácsi panaszbeadványt aláíró

  • Bangóné Borbély Ildikó
  • Bősz Anett
  • Cseh Katalin
  • Demeter Márta
  • Dobrev Klára
  • Donáth Anna
  • Gurmai Zita
  • Kunhalmi Ágnes
  • Hohn Krisztina
  • Potocskáné Kőrösi Anita
  • Schmuck Erzsébet
  • Szabó Tímea
  • Szél Bernadett
  • Vadai Ágnes
  • Varga-Damm Andrea

ellenzéki képviselőnők úgy vélekedtek, hogy a HírTV-n sugárzott Bayer Showban megszólaló Kövér László fideszes házelnök emberi méltóságot sértő kijelentéseket tett,

amikor azt mondta, szánalommal tekint különösen azokra az országgyűlési képviselőkre, „akiknek a személyi száma 2-vel kezdődik.”

Az ellenzékiek úgy gondolják, hogy ezek a kijelentések az emberi minőség súlyosan becsmérlő tagadását jelentik és a női országgyűlési képviselők másodrendűségét hirdetik, egyértelműen utalva arra, hogy őket nem illeti meg az egyenlő emberi méltóság.

A panaszbeadvány aláírói úgy vélekedtek, hogy a műsorbeli kijelentés nem csak őket, de minden egyes nőt súlyosan sért, amiért határozottan tiltakozni kell.

A Karas Monika vezette NMHH Médiatanács azonban ezek szerint nem osztja ezt a vélekedést az alábbi műsorszám kapcsán.

Megvizsgálták az M1 Híradóban elhangzottakat is

A Médiatanács nem lép fel az M1 Híradó május 10-i adásával kapcsolatban sem. Egy meg nem nevezett panaszos azért fordult a testülethez, mert úgy vélekedett, hogy a műsorban politikai hírhez fűzött hírolvasói vélemény, értékelő magyarázat hangzott el, amikor az M1 a német ARD csatorna a magyar egészségügyre vonatkozó, két magyar ellenzéki politikust megszólaltató szegmensét mutatta be.

A grémium azonban azt állapította meg, hogy a hírolvasó által elmondottak nem tekinthetők véleménynek, azok, tényszerű, a hírhez kapcsolódó tájékoztatást tartalmaztak, ezért a kérelmet elutasította. A Médiatanács döntésében kitért arra is, hogy az elhangzott riport kapcsán kifogásolt kijelentések (például álhír) nem véleményként, értékelő magyarázatként jelentek meg, hanem a műsorrész szerkesztési sajátosságaként és a rovat címeként.
A Médiatanács szerint a szerkesztés módja a médiaszolgáltató szerkesztői szabadságának körébe tartozik, amelyet a Médiatanács hatósági eljárás keretében nem vizsgálhat.

Folytatódtak a rádiós pályázati eljárások

A közösségi jellegű használatra kiírt helyi rádiós pályázati eljárásokban nyerteseket hirdetett a Médiatanács: a Cece 91,6 MHz-en a Katolikus Rádió Zrt., a Székesfehérvár 99,2 MHz-en az egyedüli pályázó, a Fehérvár Médiacentrum Kft. – a Médiatanács által többször elnémított Vörösmarty Rádió korábbi üzemeltetője –  lett a győztes. (A Fehérvár Médiacentrum egyébként már tegnap, azaz azt megelőzően beszámolt róla, hogy a Vörösmarty Rádió hamarosan újraindul és ő lett a pályázat győztese a Médiatanács keddi ülésén, hogy a médiahatóság erről hivatalosan beszámolt volna.)

A testület elvégezte a Nyíregyháza 102,6 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű, valamint a Sátoraljaújhely 104,9 MHz helyi frekvencia kereskedelmi jellegű használatára benyújtott ajánlatok tartalmi vizsgálatát: az előbbi eljárásban a Médiahíd Kft.-től, az utóbbinál az egyedüli pályázótól, a Zemplén Televízió Közhasznú Nonprofit Kft.-től felvilágosítást kért.

Rádió 1 kerül a Rádió TOP helyére

A szolgáltatók kérelmére a Médiatanács engedélyezte, hogy a Kazincbarcika 88,8 MHz-en működő, eddigi Rádió TOP július 15-től 88,8 Rádió 1 néven hálózatba kapcsolódjon a Budapest 96,4 MHz-en hallható Rádió 1 adásával. (A Rádió TOP átalakításáról a Media1 korábbi híre ITT található.)

A Rádió Top régóta üzemel a Kazincbarcika FM 88,8 MHz frekvenciáján
A Rádió Top régóta üzemel a Kazincbarcika FM 88,8 MHz frekvenciáján

Szintén szolgáltatói kérésre a grémium hozzájárult, hogy az Európa Rádió Miskolc 90,4 MHz-es jogosultsága július 15-től hálózatba kapcsolódjon a debreceni, nyíregyházi és sátoraljaújhelyi jogosultságaival.

Nem indult el határidőben a Karc FM a megnyert miskolci frekvenciáján

A testület engedélyezte a Karc FM szolgáltatójának, hogy az idén márciusban elnyert, Miskolc 103,8 MHz-es jogosultságán a médiaszolgáltatást az eredeti vállaláshoz képest két hónap csúszással, szeptember 12-ig kezdhesse meg.

Az állami médiahatóság szerint az emberek leginkább a közmédiából tájékozódtak a koronavírus-helyzetről

A testület elfogadott egy új kutatást a lakosság járványhelyzet alatti médiahasználati és hírfogyasztási szokásairól, amiből kiderül, hogy a karantén alatt jelentősen megnövekedett az internetezők és tévénézők száma.

A két platform együttesen több mint 90 százalékát fedte le a koronavírusos hírek közvetítésének: előbbi csoport 40 százaléka, utóbbinak 40-50 százaléka fordított több időt a hírekre.

Egyre több az álhír című riport az M1 csatornán
Fotó: M1 Híradó / YouTube

A járványhelyzet első két hónapjában az NMHH kutatása szerint a megkérdezettek 78 százaléka naponta vagy naponta többször, 92 százaléka pedig naponta vagy két-háromnaponta követte figyelemmel a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos aktuális információkat.

Az internetezők 72 százaléka jelezte, hogy találkozott rémhírrel az időszakban, aminek a forrása elsősorban a közösségi média – és azon belül a Facebook – volt 66 százalékkal.

A felmérésben résztvevők 63 százaléka gondolta azt, hogy a média túlfűtötte a koronavírus témáját azzal, hogy túl sokat foglalkozott a járványhelyzettel, 60 százalékuk szerint viszont tárgyszerűen adtak hírt az újságírók.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság költségvetéséből finanszírozott kutatás szerint a Közmédia volt a koronavírus körüli hírverseny győztese, mivel a tévés szegmensben az M1, a rádióadók közül a Kossuth Rádió vezetett.

A felnőtt lakosság több mint fele naponta nézte az Operatív Törzs sajtótájékoztatóját, míg az internetezők fele két-háromnaponta találkozott olyan hírrel, amely a koronavirus.gov.hu oldalról származott.

A megkérdezettek 84 százaléka volt elégedett a kormányzati tájékoztatások tartalmával – állítja a médiahatóság. (Az NMHH közleményéből sajnos nem derül ki a kutatás pontos módszertana, a kutatásban résztvevők száma.)

Amerikai fölény a film és sorozatepizódoknál

A grémium egyébként a 2015 és 2019 között eredeti nyelven sugárzott filmek közzétételének tapasztalataival foglalkozó dokumentumot is elfogadott, ami kiemeli, hogy az RTL Klub és a TV2 kínálatából vizsgált összesen 7601 film és sorozatepizód 58 százaléka készült eredetileg nem magyar nyelven. Az NMHH megállapítása szerint az ilyen műsorok száma az öt év alatt közel 43 százalékkal csökkent.

Elsöprő volt az Egyesült Államokból importált alkotások fölénye 83,5 százalékkal, amit 8,3 százalékkal a török, 3,7 százalékkal a német művek követtek.

Időnként lemarad a feliratozás

Az NMHH emlékeztetett: a médiatörvény szerint az eredetileg nem magyar nyelven készített alkotások legalább negyedét eredeti nyelven, magyar felirattal is le kell adni. A hatóság vizsgálatából kiderült, hogy az eredeti nyelvű közreadást 168-szor mellőzték, míg a feliratozás csak tizenháromszor maradt el. Törvénysértést 90 alkalommal állapított meg a testület, amiből 87 a TV2-höz, három az RTL Klubhoz kötődött.

Az NMHH közölte, a két tanulmány hamarosan elérhető lesz az NMHH honlapján.

Pénzt osztott a Médiatanács

A Médiatanács a közösségi médiaszolgáltatók működési és üzemeltetési költségeit támogató pályázat negyedik fordulójában összesen több mint 63 millió forintot ítélt meg tizenhárom pályázónak.

Tizenegy televízió vissza nem térítendő forráshoz jut: a vecsési WTV, a Pomáz Televízió, a sátoraljaújhelyi Zemplén TV, a Tótvázsony TV, a budakeszi BKTV, a berceli Gólya TV, a KisDuna TV Dunaharaszti, a Régió Tv Esztergom, a biatorbágyi Völgyhíd TV, valamint a fővárosi hatoscsatorna és a Centrum Televízió. A rádiók közül a kisvárdai Friss FM és a Rádió Törökszentmiklós pályázott sikeresen.

További hírek találhatók a Media1-en!

Borító: Gönczi Gábor és Marsi Anikó a TV2 Tények Stúdiójában Fotó: TV2 sajtószoba
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!