Bakai Mátyás (jobbra), a Rádió 1 ügyvezetője és a Balázsék című műsor vezetői, Rákóczi Feri, Vadon Jani és Sebestyén Balázs

Szorul a Rádió 1 körül az állami hurok

Szorult helyzetbe került a Rádió 1, mivel mérések szerint a rádió egy ideje már alig kap állami reklámbevételt, ez pedig komoly érvágás a cég számára. Ráadásul a Médiatanács hamarosan további városokban némíthatja el a hálózatot, melyet már így is több nagy ütés ért nemrég. Bakai Mátyás, a cég ügyvezetője eközben saját hangján próbálja letagadni magát, a cég pedig nem teszi közzé pénzügyi beszámolóját.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Izgalmas számokat szereztünk arról, hogy amióta idén januárban meghalt Andy Vajna filmproducer-kaszinópápa-kormánybiztos és médianagyvállalkozó, jóval kevesebb állami reklámot kap a delaware-i adóparadicsomi háttere ellenére korábban még sok állami reklámban részesülő Radio Plus Kft., illetve a Rádió 1 hálózat.

A honlapja alapján jelenleg 39 rádiós frekvencián sugárzó rádiós hálózat, a Rádió 1 fenntartása márpedig igencsak költséges, hiszen egyrészt a vállalat nagy rádiós neveket igazolt le, másrészt fizetnie kell a Rádió 1 adását átvevő helyi rádiók díjait, költségeit is (frekvenciahasználat díja stb.). Ehhez tavalyig még hatalmas segítséget jelentett, hogy az Orbán-kormány (a Miniszterelnökség), illetve különböző állami cégek, például a Szerencsejáték Zrt. lelkesen költötte a Rádió 1-nél az adófizetők pénzét, ezzel is lehetővé téve a kormánybiztos rádiós hálózatának rendkívül gyors terjeszkedését, illetve versenyelőnyhöz juttatva a vállalkozást azokhoz a rádiós cégekhez képest, amelyek nem tartoztak az állam kedvencei közé, és így a piacról próbálnak megélni.

2018 elején a pénz ötödét még az állam adta

A Kantar adatbázisa alapján tavaly január és április között a Radio Plus Kft. listaáron becsült teljes reklámbevételének 20,9 százaléka származott állami reklámból.

2018 januárjában a Radio Plus Kft. reklámbevételének 30,5 százaléka, majd februárban 23,8 százaléka, márciusban 19,3, áprilisban 13,7 százaléka volt állami.

Aztán jött a fordulat idén

Ehhez képest idén, 2019 januártól áprilisig a cég állami reklámbevételeinek aránya mindössze 6,2 százalék volt a Kantar listaáras adatai alapján.

Idén januárban a Kantar adatai szerint az állami arány még ugyan 17,7 százalék volt, de Vajna halála után rögtön mélyre, 2,9 százalékra esett az érték már februárban. Márciusban a mutató pedig már mindössze 2,5 százalék volt.

Áprilisban a mutató ugyan kissé feljebb kúszott, de még így is mindössze 5,3 százalék volt. Eközben a Fidesz-közeli Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá bekerült Retro Rádióhoz nagy ütemben áramlottak az állami reklámpénzek, sok pénzt elköltött itt a Szerencsejáték Zrt. és a Miniszterelnökség is.

Az állami reklámbevételek aránya. Forrás: Kantar / Media1.hu
Az állami reklámbevételek aránya a Rádió 1 korábbi és mostani időszakában, valamint a Retro Rádiónál. Forrás: Kantar / Media1.hu

1 milliárd forintnál többet kapott a Retro Retro az államtól, a Rádió 1 ennek kevesebb mint harmadát

A Retro Rádió idén január és április között a listaáras bevételeinek 27,6 százalékát, azaz bevételeinek közel harmadát az államtól szerezte. Ez forintra átszámolva a Retro Rádió esetében 1,04 milliárd forintot jelentett listaáron kalkulálva.

Ugyanezen időszakban a Rádió 1-nél 293,4 millió forintot tett ki listaáron az állami költések mértéke, pedig egy évvel korábban az állami reklámbevétel még 756 millió forint volt az év ugyanezen időszakában, azaz 2018. január és április között a Radio Plusnál.

Állami hirdetők listaáras költései a Rádió 1 és a Retro Rádió esetében 2019 januártól áprilisig. Forrás: Kantar / Media1.hu
Állami hirdetők listaáras költései a Rádió 1 és a Retro Rádió esetében 2019 januártól áprilisig. Forrás: Kantar / Media1.hu

Kellene a NER-nek a Rádió 1?

Hogy miért történt, hogy míg a Fidesz-közeli médiaholding által megkaparintott országos vételkörzetű Retro Rádió sok állami reklámot kapott, eközben számos állami kampány esetében mellőzték a Rádió 1-et, azzal kapcsolatban az általunk megkérdezett rádiós piaci szereplők körében több – egymással egyébként nem ellentétes – teória is terjed.

Az egyik ilyen, többek által is említett magyarázat, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere (NER) rossz néven vehette, hogy Andy Vajna még a halálát megelőzően nem ajánlotta fel a céget a KESMA-nak, azaz Vajna úgy csinált, mintha rádiós piaci jelenléte amúgy nem az erős kormányzati hátszelének is lett volna köszönhető, és minden frekvenciát elnyerhetett volna akkor is, ha a Médiatanács nem huny szemet a rádiós cég időnként hiányos, illetve kínos formai hibákat tartalmazó pályázatai felett, mint ahogy történt Békéscsabán és Velencén.

Nem vették jó néven a NER-ben azt sem, hogy Vajna halála után sem került a rádiós cég közvetlenül a NER-hez.

Innentől fogva a Rádió 1 élére visszakerült Bakai Mátyás ügyvezetőnek számolnia kellett azzal, hogy a vállalat addigi hátszele tovaszállhat, és kevesebb reklámbevételt juttatva próbálják őket megszorongatni, a Rádió 1 pénzügyi értékét csökkenteni.

Nem csak a reklámokkal szorongatják őket

Érdekes az is, hogy a Rádió 1 hálózattal szemben a Médiatanács több szankciót is kirótt, ami miatt még a budapesti frekvenciája is veszélybe került 2023 utánra.

Beszédes volt az is, amikor pár hete, a nyári strandszezon kezdetén a Médiatanács inkább hagyta parlagon heverni a tihanyi frekvenciát, ami tavaly még a Rádió 1-hez tartozott. A tihanyi rádiós pályázaton a Rádió 1 partnercégének pályázatát tartalmi aggályokra hivatkozva a Médiatanács pár hete kidobta, a pályázatot eredménytelennek minősítette.

Egy másik városban, Dunaföldváron szintén hoppon maradt a Rádió 1 egyelőre, el kellett némítani az adást, és új rádiós pályázat lett. Igaz, a frekvenciáért a Rádió 1 versenybe száll, már ha lehet versenynek nevezni, amikor két, azonos székhelyű Rádió 1 partnercég versenyez egymással, más induló ugyanis nem is pályázik.

További városokban is elnémulhat a Rádió 1

A Media1 információi szerint ezzel még nincs vége, ugyanis a Médiatanács további városokban is arra készül, hogy a lejáró médiaszolgáltatási jogosultságát nem hosszabbítja meg.

A Karas Monika vezette Médiatanács tehát manapság már közel sem olyan jó fej a céggel, mint amikor Vajna halála előtt még arra is hajlandó volt, hogy a rádiós pályázatokon alapelvárás megfelelő bankszámla-igazolás hiányában is győztesnek hozza ki a Rádió 1-et.

Nincs pénzügyi beszámolója a Rádió 1-nek

Érdekes az is, hogy a Rádió 1-et üzemeltető cég, a Radio Plus Kft. bírságot is kockáztatva, törvénytelenül még mindig nem tette közzé 2018-as éves pénzügyi beszámolóját, amelyet legkésőbb május végén meg kellett volna tennie a vonatkozó jogszabály alapján.

A Rádió 1 vezetője saját hangján próbálta letagadni magát

A Rádió 1 egyébként továbbra sem válaszol kérdéseinkre, így arra sem, hogy miért nincs éves pénzügyi beszámolója letétbe helyezve, de arra a még márciusban elküldött kérdéscsomagunkra sem reagált a cég, melyben azt kérdeztük, minek tulajdonítják, hogy ennyire elpártolt tőlük az állam, minimális szintre szállította le az itteni reklámköltéseit, miközben a Retro Rádió esetében ott komoly pénzeket költött.

Rákérdeztünk arra is, hogy igaz-e, hogy a Rádió 1-et szerették volna megszerezni a NER-től, de miután nem született velük megegyezés, most így akarják kivéreztetni a rádiót kormányközelből. A cégtől erre sem reagáltak, ahogy arra sem, hogy számítanak-e arra, hogy később újra nagy hirdetőjük lehet még az állam, ahogyan az korábban volt.

Feltettük azt a kérdést is, hogy ki egyébként a Rádió 1-et tulajdonló, delaware-i jegyzésű Cinergi cég végső tulajdonosa, és összefügghet-e azzal, hogy az állam megvonta a hirdetéseket, hogy valójában tisztázatlan, kihez került egyáltalán a Rádió 1, de válasz erre sem érkezett, pedig sürgős választ kértünk márciusi levelünkben.

Írásos válaszok hiányában a Media1 felhívta telefonon Bakai Mátyás ügyvezetőt, de ő a saját hangján próbálta letagadni magát. Amikor a színjáték lelepleződött, Bakai azt mondta, nem hajlandó nyilatkozni, majd letette a telefont.

A Rádió 1 reklámidejének értékesítését egyébként az a Mediatime Kft. végzi, melynek tulajdonosa az Opten céginformációs rendszer adatai alapján az AV Investments Kft., aminek társügyvezetője lett nemrég Vajna Tímea, Andy Vajna özvegye. Vajna mellett szintén ügyvezető és ugyancsak együttes aláírási jogosultsága van Kovács Andreának (ő Vajna üzleti ügyekben otthonosan mozgó jobbkeze), továbbá szintén ügyvezető a régi Vajna-harcostárs, Samuel Russell Falconello is.

Kiemelt kép: Rákóczi Feri, Vadon Jani és Sebestyén Balázs, a Balázsék című műsor műsorvezetője és Bakai Mátyás, a Radio Plus Kft. (Rádió 1) ügyvezetője korábban, sajtótájékoztatón

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Laky Zoltan újságíró, Válasz Online

Bővült a Válasz Online

A Heti Válasz egykori munkatársaiból álló online szerkesztőség Facebook-oldalán jelentette be a hírt, hogy csatlakozik hozzájuk régi munkatársuk.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!