Andy Vajna az ATV Szabad szemmel c. műsorában

Tudott-e a TV2 és a Rádió 1 új tulajdonosáról a médiahatóság?

Megkérdeztük a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot, kaptak-e bejelentést a TV2 és a Rádió 1 tulajdonosi hálójában tavaly történt tulajdonosváltásról, amikor átkerültek a cégek a delaware-i adóparadicsomban működő Cinergihez.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Andy Vajna halála óta folyamatosak a találgatások azzal kapcsolatban, kihez kerülhet a TV2, illetve mindaz a hatalmas vagyon, amelyet a filmügyi biztos, kaszinópápa és médiaoligarcha hátrahagyott, így például a Rádió 1, továbbá – a TV2 és az ATV egyes műsorait gyártó – IKO cég, valamint  a Retro Rádió és a Rádió 1 hálózati tagok reklámidejét értékesítő Mediatime Kft.  A cégek körüli céghálót Vajna még tavaly ősszel mind átszervezte oly módon, hogy a cégek ezután bekerültek az AV Investmens Kft. nevű cég alá, az AV Investments révén pedig közvetetten a delaware-i adóparadicsomba bejegyzett cég, a Cinergi alá. Mivel a Cinergi olyan területen működik, ahol nem biztosított a cégnyilvántartás nyilvánossága (ezért és kedvező adózása miatt is vonzó hely az adóoptimalizáló és rejtőzködő oligarchák számára), emiatt jelenleg valamennyi említett médiavállalat tulajdonosának kiléte és ezáltal jövőbeni sorsa kérdéses.

A médiahatóság vizsgálta is

A médiatörvény alapján a médiaszolgáltatók kötelesek bejelenteni a cégüknél bekövetkező változásokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál (NMHH), sőt frekvenciapályázatok esetében a végső tulajdonos kilétéről is nyilatkozniuk kell a pályázóknak és igazolniuk kell azt. Ha nem teszik, ez formai hibának minősül a pályázat szempontjából. Ráadásul ha a tulajdonosi szerkezetben változás következne be a pályázati eljárás lezárultáig, ez automatikus kizárással jár. Mindezek alapján a Media1 még a múlt héten úgy gondolta, tesz egy próbát a médiahatóságnál, hátha tudják és elárulják, ki is a Rádió 1 és a TV2 végső tulajdonosa. Ha valakinek, akkor nekik tudniuk kellene, gondoltuk.

Az NMHH kommunikációs osztályától hétfőn kapott válasz alapján derült ki, hogy a Rádió 1 céghálójában bekövetkezett novemberi változás idején épp egyetlen Rádió 1 cégnek sem volt a médiatanácsnál rádiós pályázata, így kizárni biztosan nem kellett őket a változások miatt. Ugyanakkor azt is elárulták, hogy a tulajdonosi szerkezet változásáról mégis kaptak bejelentést, sőt vizsgálták is azt:

A változás időszaka alatt sem a Radio Plus Kft., sem a Félegyházi Hírlap Kft., sem a Csaba Plus Kft., sem a Zenebolygó Kft. nem vett részt rádiós médiaszolgáltatási lehetőség használatára kiírt pályázati eljárásban. Ugyanakkor a Radio Plus Kft. (a Rádió 1 üzemeltetője) 2018. december 20-án, (az NMHH levele szerint határidőben) bejelentette, hogy a közvetett tulajdonosi szerkezetében változás történt, amely érinti a Félegyházi Hírlap Kft., a Csaba Plus Kft. és a Zenebolygó Kft. közvetett tulajdonosi szerkezetét is. A médiaszolgáltató a benyújtott iratokkal igazolta a tulajdonosi szerkezet változását, valamint nyilatkozott arról, hogy a tulajdonosi szerkezet a médiatörvény összeférhetetlenségi szabályainak továbbra is megfelel

– áll az NMHH írásos, a Media1-nek megküldött hétfői válaszában.

A médiahatóság válasza arra a lényeges kérdésre azonban nem tér ki – hiába kérdeztük már rögtön az első kérdéscsomagban – hogy kit jelöltek meg végső tulajdonosként a változások bejelentésekor.

Az NMHH válasza alapján tehát a médiahatóságnak elvben értesülnie kellett arról tavaly december 20-án, hogy a bejelentéskor ki volt a Cinergi nevű cég tulajdonosa. Valamiért azonban ezt nem akarják elárulni, holott Magyarország frekvenciakészlete közvagyonnak minősül, így pedig a frekvenciák végső birtokosinak kilétét is illő volna nyilvánosságra hozni egy erre irányuló kérdés esetén.

Egyébként rákérdeztünk arra is, hogy a TV2 Média Csoport Zrt. esetében kaptak-e értesítést a tulajdonosi szerkezet változásáról, de ezzel kapcsolatban azt a választ kaptuk, hogy ők úgy tudják, a TV2 Média Csoport Zrt. esetében nem volt változás tavaly novemberben. Hozzátették, a médiatörvény 42. §-a alapján nyilvántartott lineáris médiaszolgáltatóknak csak a nyilvántartott adataikban bekövetkező változásokról kell bejelentést tenniük, a „végső” tulajdonos változásáról nem. Ennek megfelelően – a jogszabályi kötelezettsége alapján – csak a médiaszolgáltató létesítő okiratát kell benyújtaniuk, amely csak a közvetlen tulajdonosokat tartalmazza. Hozzátették, mindemellett a decemberben történt vezető tisztségviselő-változást határidőben bejelentette a médiaszolgáltató. (Ez Vaszily Miklós volt MTVA-vezérigazgatónak a TV2 Zrt. igazgatóságának igazgatósági tagjává történt kinevezését jelentette – megj. a szerző)

Most újból küldtünk egy kérdést az NMHH-nak, hogy ha tényleg kaptak bejelentést a Radio Plus Kft. végső tulajdonosát illetően, akkor pontosan kit jelöltek meg. Reméljük, ezúttal erre a kérdésre is válaszolnak.

A TV2 Média Csoport Zrt.-nek közvetlenül a Magyar Broadcasting Co. Kft, annak egy AV Progress Kft., annak pedig az AV Investsments Kft. nevű cég a tulajdonosa. A delaware-i cég, a Cinergi ott jön a képbe, hogy ők az AV Investments tulajdonosai. A Rádió 1 esetében még egyértelműbb a helyzet. A Rádió 1-et működtető Radio Plus Kft.-nek az Opten céginformációs rendszer szerint közvetlenül tulajdonosa az AV Investmests. Onnan pedig már az előbb már említettek alapján egyértelmű az út a Cinergiig.

Vajna kikérte magának, hogy offshore-ozna

A Cinergivel kapcsolatban egyébként Vajna már életében is magyarázkodni kényszerült. 2015-ben például, amikor Tényi István feljelentette őt az adóhatóságnál, sajtóirodáján keresztül egy közleményt adott ki, melyben az állt:

Andy Vajna magyarországi vállalkozásai a magyar jogszabályok szerint adóznak, és a hatályos szabályozás értelmében a külföldön bejegyzett vállalkozásai közül egy sem minősül „offshore”, vagy – ahogy a jogszabály fogalmaz – ellenőrzött külföldi társaságnak. A Cinergi Pictures Entertainment, Inc. nem minősül „offshore” vállalkozásnak, mert ez egy Egyesült Államokban bejegyzett társaság, ahol a társasági adó kulcsa meghaladja a 10 százalékot.

Vajna egyszer a Heti Válasz ellen pert indított, amiért a hetilap offshore-ozással vádolta meg őt. Vajna azonban a lap tudósítása szerint elvesztette a pert.

Kiemelt kép: Andy Vajna az ATV Szabad szemmel c. műsorában

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

v4 agency, v4na, v4 news agency

Habony Árpád és az Orbán-közeli médiaholding új londoni tartalomgyárában bukkant fel a TV2 volt hírigazgató-helyettese

A kormányközeli V4NA impresszumában szereplő Tamás Tóth főszerkesztő sajtóinformációk szerint ugyanaz a személy lehet, aki korábban még Tóth Tamás Antal nevet használva a TV2 hírigazgató-helyettese volt, azt megelőzően pedig kényszertörölt és adótartozást hátrahagyó cége miatt bocsátották el a közmédia leányvállalatától. Közben kiderült más érdekesség is a Habony Árpáddal is összefüggésbe hozható hírügynökség kapcsán.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!