Háromból két médiacég bevétele csökkent, ezek többsége mikro-, kis- és középvállalkozás – írja negyedéves jelentésében a Whitereport.
A tényadatok szerint a top100 médiavállalat harmincnégy százaléka tudta növelni árbevételét 2020-ban az előző évhez képest, hatvanhat százalékának viszont csökkentek. A nyertesek és vesztesek között egyre nyílik az olló, beigazolódni látszik a K-alakú válság teóriája.
A lapkiadók szenvedték el a legnagyobb mértékben a volumencsökkenést
Ugyan a Mediaworks még mindig a három legnagyobb médiavállalat között van, ám a jelentés szerint a legnagyobb lapkiadók, mint az előbb Mészáros Lőrinc érdekeltségébe, majd 2019-ben a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz, vagyis a KESMA-hoz került, többek között a Bors napi-, heti- és havilapokat, illetve a Borsonline-t kiadó és a vidéki lappiacot uraló Mediaworks, és az egyebek mellett a 24.hu-t is kiadó Central Médiacsoport, valamint további hatvanhárom médiaszolgáltató lappiaci bevétele is csökkent.
A Whitereport jelentése hozzátette, az Európai Unió 2021-re fellendülést jelez a covid-járványhoz képest, ám a médiapiaci szereplők számára ez a növekedés nem egyértelmű és nem is egységes, ráadásul a járvány hatása tovább növeli a szakadékot a digitális és a digitálisan transzformálódni képes, valamint a világjárvány jellegzetességeiből fakadóan pozitívan érintett cégek előnyére.

A nyertesek közé tartoznak a szabadon fogható kereskedelmi televíziók
A kilencvennyolc elérhető cégadat alapján a létrejövő 280 milliárd forint árbevétel negyvennyolc százalékát az előző évi harminckilenc százalék helyett a TV2 Média Csoport és RTL Magyarország könyvelheti el. Továbbá a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslése szerint a globális platformok hazai bevétele átlagosan kilenc százalékkal nőtt.
Felgyorsította a médiapiac strukturális átalakulását a COVID-járvány
A Z-generáció, tehát az 1995 és 2009 között születtek globális platform-preferenciája jellemző a hazai médiumok „átugrása” mellett az idősebb generációknál is digitális nyitás következett be a média- és egyéb termékek fogyasztása, vásárlása terén.