Az immáron egy éve tartó Covid-19 járvány és gazdasági világválság hatására a hazai médiapiacon egy K-alakú válság bontakozik ki. Az események hatása kettős, de egy irányba mutat:
- felgyorsította a korábbi trendeket: a fizikai terjesztésre épülő médiatermékek piacán (mozik, print, outdoor) erősítette közönség csökkenését, míg a digitális terjesztésűek esetében növekedést hozott
- digitális irányba terelte a működést az értékesítéstől az ügyfélszolgálaton keresztül számtalan kereskedelmi-marketingfunkcióig, függetlenül a cégmérettől.
A K-alakú válság nyertesei és vesztesei:
- A K felső határán vannak a globális online platformok, hiszen a rövidtávú értékesítési fókusz ide tereli a hirdetői költéseket, szemben a brandépítésre jobban alkalmas, de nagyobb kampányszintű költést igénylő hagyományos médiumoktól. Kis mértékben, de növekszik a televíziós és streaming előfizetések mértéke. Könnyebb helyzetben vannak továbbá a jelentősebb állami bevételekhez jutó médiacégek.
- A K alsó határán van az a több mint ezer hazai médiavállalat (melyek 97 százaléka kkv), amelyek többsége a túlélésért küzd. Tőke híján digitális transzformációjuk további lemaradást eredményez. A vírus előtti átlagosan jellemző 3-5 százalékos profitráta (Whitereport-tényadat) mellett a 2020-ra becsült két számjegyű bevételcsökkenéssel járó járványhelyzet jelentős kihívást jelent a legtöbb médiacég számára.

A Whitereport a Media1-hez is eljuttatott legújabb összefoglalójából az is kiderül, hogy jelentős vásárlóerő-csökkenés következett be 2020-ban, melyben az e-kereskedelem növekedése ellenére visszaesett a kiskereskedelmi forgalom, ezek pedig többszörösen hatnak a reklám- és médiapiac bevételváltozására.
Hozzátetették: a koronavírus-járvány az elmúlt egy évben átalakította a szokásokat; a távolságtartás egyre nagyobb arányú távmunkát és új fogyasztási környezetet jelent már egy éve, de a pandémia hatással van a termékkategóriák közti versenyre is (kábeltévé vagy Netflix, print újságelőfizetés vagy online).
Átalakulóban van a szabályozási környezet is: alapvető targetálási és kampánymenedzselési változás, hogy a személyes adatok védelme kapcsán eltörlik a third party cookie-kat, de több versenyhivatal vizsgálja a globális platformokat, például az online kiadók és platformok közti elszámolási kérdéseket is. Ide sorolhatók továbbá a Covid-válságot kompenzálni igyekvő EU-s és kormányzati intézkedések is – olvasható a jelentésben.
További hírek találhatók a Media1-en!