Mint arról tegnap beszámoltunk, hiába várták csütörtökön olvasói a fővárosban a 168 Óra és a Magyar Narancs című kormánykritikus hetilapokat, ezeket ugyanis csak a vidéki megyékben lévő újságosokhoz szállította ki a Lapker, míg Budapesten sehová sem. Nem került újság például a fővárosi Auchan áruházakba, a Flórián áruházba, illetve a Relay és Inmedio üzletekbe sem.
Hogy nem a kiadók hibáztak, azt jól mutatja, hogy az újságterjesztő lánc központja idejekorán megkapta a frissen kinyomtatott újságokat, így nem lett volna akadálya, hogy szerződés szerint, csütörtökön hajnalban teljesítse a kiszállítást az üzletekbe.
Olvasók reklamálták órákkal később, hol a kedvenc lapjuk, mert hiába bandukolnak egyik újságárusról a másikra, nem kapnak belőle és a boltokban az eladók is csak szétteszik a kezüket tanácstalanul.
Rögtön elindultak a találgatások, pláne mert igen elég erős lett a Narancs címlapja
Többekben a legrosszabb is felmerült: néhányan azt feltételezték, esetleg megszűnt a 168 Óra és a Magyar Narancs (ez hamar kiderült azonban, hogy nincs így), másoknak rögtön párhuzamként a HVG és a Mahir Cityposter hirdetési cég közötti jogvita és az jutott eszükbe, hogy a múlt héten is nyomozókkal próbálta a Fidesz gyulai polgármestere börtönbe juttatni az egyik facebookozót rémhírterjesztési vád alapján – vagyis beindult a találgatás, hogy esetleg a lapok ellen is valaki tett most valamit. Pláne mivel elég erősre sikeredett a Narancs borítója, melyen Orbán Viktor miniszterelnök mint az ország elhallgattatója szerepel. Volt, aki azt találgatta, hogy valaki esetleg bepróbálkozott a terjesztési cégnél, hogy így tesz keresztbe a kiadónak és a koronavírus miatt amúgy is kihívásokkal szembesülő újságoknak.

A Lapker tájékoztatása szerint valójában logisztikai, technikai hiba történt
Szirtes Bernadett, a Lapker Zrt. kommunikációs vezetője a Media1 megkeresésére azzal indokolta a történteket, hogy a logisztikai folyamat során, az újságok központi raktárban történő szétosztásakor egy technikai hiba következtében maradtak le a lapok a többi újság fővárosi üzletekben történő útnak indításakor.
A Lapkernél elismerték, hogy hibáztak, elnézést kértek.
Nem mindenki nyugodott meg ettől
A Lapker nyilatkozata nem mindenkit nyugtatott meg. Sokan furcsállották beszélgetőpartnereink közül, hogy miért nem a Lapker értesítette a kiadókat a történtekről: a kiadók maguk is csak az olvasóiktól és munkatársaiktól tudták meg, hogy a teljes budapesti olvasóközönség hiába próbálja beszerezni a termékeket. (Az előfizetők otthonába történő kiszállítással nem volt gond, de azért, mert a házhoz történő szállítás egy másik terjesztőcéghez, a Magyar Postához és nem az újságos láncok mögött lévő Lapkerhez tartozik.)
A kiadóvállalatok munkatársai ezután kezdték el bejárni az üzleteket, hátha csak egy-egy boltot érintő problémáról van szó. Hamar kiderült, hogy nem, tehát az egész főváros kimaradt.
Ahogy az egyik kiadónál dolgozó, inkognitót kérő beszélgetőpartnerünk fogalmazott: a Lapker biztosan lapított a történetről, mert azt még csak-csak hajlandó elhinni, hogy tényleg nem vette észre a technikai miatt, hogy nem szállította le a lapokat, míg sok más újságot igen, de ez utóbbi azért hihetetlen, mivel az olvasók a Lapker árusainál is reklamálták, hol a lapjuk. A Lapkernek tehát tudnia kellett arról, hogy valami nem oké.
Ráadásul ezek szerint nincsenek meg, vagy nem működtek megfelelően a megfelelő kontrollfolyamatok, ami alapján kiderülhetett volna, hogy a lapokat nem adták át az árusoknak.
Mi van, ha újra előfordul?
Beszélgetőpartnerünk azt mondta, egyáltalán nem nyugodt azzal kapcsolatban, hogy a történtek nem ismétlődnek meg akár a későbbiekben újra, akár más lapokkal, más kiadókkal, akár ugyanígy a Magyar Naranccsal vagy a 168 Órával.
A fővárosban ugyan még feltűnik az ilyesmi, de egy kisebb településen nem biztos. Mari néni vagy Pista bácsi megkérdezi az eladótól, hol a lapja, mire ő azt mondja, nem tudja, majd hogy ne távozzon üres kézzel, ajánlanak neki egy másik lapot.
Péntekre vált elérhetővé a két ellenzéki lap Budapesten
A Media1 ma több budapesti újságosnál is tesztelte, így ez alapján kijelenthetjük, hogy péntekre a tegnapi lapkeres sajtónyilatkozatának megfelelően a szállítócég korrigálta a hibát, így egy nap késéssel, de végül tényleg megérkeztek a Lapker elárusítóhelyeire a 168 Óra és a Magyar Narancs című hetilapok, és megkezdődhetett a két újság késedelmes értékesítése.
Ez látszik a borítóképünkön is, amit Ladányi András kollégánk készített az egyik fővárosi Lapker-újságos ponton.

Kártérítést szeretnének a kiadók, de még nem tudni, meg tudnak-e egyezni a Lapkerrel
A 168 Óra és a Magyar Narancs értelemszerűen most azt szeretné, ha az elmaradt hasznát valahogyan kompenzálná a terjesztőcég. A Media1 nem hivatalos forrásból származó információi szerint a kiadóvállalatok már tegnap feltették a kérdést a Lapkernek, hogy hogyan kívánja kárpótolni őket a történtekért.
Egyelőre egyeztetések folynak erről, így nem tudni, sikerül-e peren kívül, békésen megegyezniük. Az nem kérdés, hogy mivel a lapok nem voltak elérhetők, a kiadók olvasói bevételektől estek el (valószínűleg nem is kevéstől, mert a csütörtök hagyományosan erős, ezért is jelennek meg akkor a lapok), de az egy esetleges perben nehezen lenne pontosan számszerűsíthető, hogy pontosan mekkora az elmaradt haszon és az okozott kár, nem beszélve a prezstízsveszteségről (nem vagyoni kár).
A Klubrádió és a Médiatanács közötti, szintén elmaradt haszon megtérítésére vonatkozó pereskedésből is látszik, az elmaradt haszon bíróság előtti bizonyítása nem egyszerű a magyar jog szerint. Jelen esetben legfeljebb korábbi értékesítési adatok alapján lehetne megbecsülni, hogy vajon hány vásárlás hiúsult meg. Ráadásul a koronavírus és a kijárási korlátázások miatt megváltoztak most a fogyasztói, vásárlási szokások, és a Lapker sok üzlete zárva tartott az elmúlt időszakban, sőt sokan még most sem nyitottak k, ezért az egyes heti adatok között jelentős ingadozás lehet, nem beszélve arról, hogy a címlapok is milyen jelentős mértékben befolyásolják az impulzív vásárlásol alakulását, akár pozitív, akár negatív irányba. Így például hiba lenne kiindulni abból, hogy a múlt héten, amikor még kevesebben mentek az utcára, hány példány fogyott a lapokból, és mennyi megy el végül a mostani héten.
Az majd ezután derül ki, hogy az egyébként jelentős éves árbevételre szert tevő Lapker hajlandó lesz-e gáláns ajánlatot tenni a kiadók felé, és ők ezt elfogadják-e, vagy esetleg per lesz-e belőle.
Más újságok is panaszkodnak a Lapkerre
Az elmúlt hetekben egyébként több más újság, így a Hihetetlen magazin és éppen tegnap a Hunor Safari Magazin is jelezte, a Lapkernél bizonytalanná vált a terjesztés azzal hogy sok újságos bezárt, ezért felhívással éltek az olvasók felé: az árushelyeken történő beszerzés helyett inkább fizessenek elő az újságra, akkor ráadásul otthon is tudnak maradni.
Az előfizetés a kiadóknak persze más miatt is jó: így az előre megfizetett előfizetési díj miatt javul a pénzügyi likviditásuk, szemben a Lapkerrel, ahol információink szerint akár másfél hónap is eltelhet azután, hogy egy lapot egy újságos elad és a pénz befolyik a médiavállalathoz, amely az újságot előállította.
A Lapker jelenleg gyakorlatilag egyeduralkodó az árushelyi terjesztésben, ezért nagy mértékben függenek a médiacégektől attól, hogy a Lapker kiviszi-e az újságjaikat az árusokhoz, illetve ott rendesen kiteszik-e a lapokat, vagy sem. Az egyik kiadó, a Ringier Axel Springer Magyarország jelenleg egyébként azzal is próbálkozik, hogy az egyik élelmiszer-szállítóval közösen is kiszállíttatja a magazinjait házhoz. Ez jó a vásárlóknak is, hiszen így a friss reggeli mellé érkezik az újság (például a Blikk vagy a Kiskegyed) is házhoz.
További hírek és cikkek találhatók a Media1-en!