fbpx
Az Index.hu portál riporteri mikrofonja

Jogi lépéssel fenyegeti az Index a Media1-et a Márki-Zay Péter-interjú cenzúrájáról és Torkos Matild elbocsátásáról szóló cikkünk miatt

Nem tetszik az Indexet tulajdonló Indamediának a tényfeltáró cikkünk, amiben megírtuk, hogy megakadályozta az Index-vezetés Torkos Matild Márki-Zay Péterrel készült tavaszi, választás előtti interjújának publikálását, és hogy milyen körülmények között váltak meg most a védett korú és súlyos betegséggel küzdő, betegállományból visszatérő főmunkatársuktól.

Mint arról a Media1 elsőként beszámolt, elbocsátották a hét elején Torkos Matildot, az Index 2020-ban még az akkori főszerkesztő, Szombathy Pál által felvett nagy tapasztalattal rendelkező főmunkatársát a portáltól. A védett korban lévő újságíró, Torkos Matild súlyos betegsége miatti betegállományból tért vissza a laphoz, amikor munkába állva hamarosan tudatták vele, hogy a továbbiakban nem tartanak igényt a munkájára. Megírtuk azt is, hogy a hosszú betegszabadság előtt Torkos még exkluzív interjút készített Márki-Zay Péter ellenzéki miniszterelnök-jelölttel, de azt a lap nem engedte leközölni, holott azt MZP és stábja lektorálás után jóváhagyta. A történteket Péterfi Judit, a politikus sajtósa is megerősítette a Media1-nek, hozzátéve, hogy ők úgy tudják, hogy egy főnök miatt nem jelenhetett meg végül a lektorált beszélgetés.

Az Index és az Indamedia a Budasquare irodaházban található irodájának homlokzata
Az Index és az Indamedia a Budasquare irodaházban található irodájának homlokzata
Fotó: Ladányi András / Media1

Még szerdán megkérdeztük az ügyről az Indexet, de akkor sajtóosztályuk (az Indamedia Press) csak annyit reagált, hogy az ügyre 48 órán belül tudnak válaszolni, de az nem derült ki, mi tart ennyi ideig annak megválaszolásán, hogy miért nem jelenhetett meg a beszélgetés.

Reagálásuk egyébként végül valamivel előbb, nagyjából 24 órával kérdéseink megküldése után érkezett meg, de érdemi magyarázatot ebben sem adnak a Márki-Zay interjúval történt cenzúrára, de még csak ki sem ejtik a kicenzúrázott politikus nevét. Ehelyett a következőket írják (betűhűen közöljük):

„Az Index.hu Zrt. a Media1 oldalán megjelent írással kapcsolatban a következőket kívánja reagálni. Határozottan visszautasítjuk, hogy bármelyik munkatársunk munkaviszonyának megszüntetésében a szakmai okokon kívül egyéb más tényezők is szerepet játszanak. Minden szerkesztőség szakmai vezetésének joga és feladata, hogy a lapkészítés belső irányelveinek megfelelően határozza meg a kiadvány tartalmát. Ezzel kapcsolatban minden olvasói kritikát örömmel fogadunk, és lehetőség szerint a konstruktív észrevételeket be is építjük a tartalomkészítés folyamatába. A szerkesztőség az Index autonóm szervezeti egysége, így a szerkesztőség vezetésének tartalommal, tartalomszervezéssel és szerkesztőségen belüli feladatmegosztással kapcsolatos döntéseit semmilyen módon nem kívánjuk kommentálni sem most, sem a jövőben. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy számunkra a legfontosabb az olvasói elégedettség. Jelenleg az Index az egyik legolvasottabb hazai közéleti portál, naponta csaknem 1 millió felhasználó olvassa híreinket. Ennek a dinamikusan növekvő olvasótábornak a mérete a legjobb és legfontosabb visszajelzés a szerkesztőségünk által elvégzett munka minőségére. A Media1-en megjelent anyag pontatlanságait, egyes ténybeli tévedéseit jelenleg jogi szempontból vizsgáljuk, és ezt követően döntünk a további lépésekről.”

Összefoglalva tehát kijelenthető, hogy az Index 24 óra alatt sem cáfolta meg, hogy nem engedte megjelenni a főmunkatársa által készített interjút, ehelyett az ezt feltáró honlapot fenyegeti jogi lépésekkel meg nem nevezett pontatlanságokra hivatkozva, majd a közleményt az Index látogatottságával kapcsolatos reklámozásra felhasználva. A Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) egyébként a tegnapi napra 833.000 hazai olvasót (real users) mért, ami közel kétszázezerrel marad el az Index közleményében említett csaknem 1 milliós napi adattól, ami persze így is nagyon jelentős, gratulálunk is hozzá, de épp ezért lenne fontos, hogy a portál mielőbb tisztázza az elbocsátás és a Márki-Zay interjú cenzúrájának ügyét mellébeszélések és fenyegetőzések nélkül.

Tehát továbbra is (ismételten) kérdezzük: miért nem jelenhetett meg a főmunkatárs által felvett, majd Márki-Zay Péterék által jóváhagyott interjú? Ez mennyiben illeszkedik a sajtó- és véleményszabadságba?

Megjegyezzük: mi nem állítottuk, hogy az elbocsátás és az interjút érintő cenzúra között összefüggés van, csupán kérdeztük, hogy véletlenek-e az ezzel kapcsolatos időbeli egybeesések.

Védett korú munkavállalót bocsátottak el, a Sajtószakszervezet elnöke szerint nagy valószínűséggel jogellenesen

Az ügy előzményeiről ITT és ITT és ITT érhetők el a Media1 írásai. Nemrég M. Lengyel László, a Sajtószakszervezet elnöke is megszólalt, aki a Media1-nek adott nyilatkozatában jogi konzultációs segítséget ajánlott fel Torkos Matildnak, akit szerinte átszervezésre hivatkozva nem lehetne elbocsátani, mivel védett korúnak minősül, ezért akár munkaügyi pert is indíthat az újságíró az Index.hu Zrt. ellen a történtek miatt.

További hírek érhetők el a Media1-en

Borító: Az Index.hu portál riporteri mikrofonja. Fotó: Media1 / olvasónktól
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások