Vlagyimir Putyin a Putyin-tévéként emlegetett Russia Today (RT) adásában

Putyin-tévé nélkül maradtak a Vodafone-UPC ügyfelei, de mi lesz helyette?

Az orosz propagandát terjesztő, sokak által Putyin-tévéként emlegetett Russia Today / RT tévécsatorna több éven át volt elérhető a nemrég a Vodafone által felvásárolt UPC Magyarország kínálatában, ám nemrég szép csendben eltűnt onnan, holott pár éve még az is felmerült, hogy magyar adása is lehetne. Az RT pótlásáról érdeklődött a Media1.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Úgy tűnik, nem egészen úgy alakultak az orosz Russia Today (RT) televíziós médiavállalat várakozásai a magyar tévés piacon, mint ahogyan azt remélte. A Kreml propagandáját sugárzó, többnyelvű hírcsatorna ugyanis egyszer csak eltűnt 2019 végén a Vodafone Magyarország által tavaly felvásárolt UPC  Magyarország csatornakínálatából. Az RT eltűnésére csupán egy, a tévéképernyőn megjelenített felirat utalt, ami akkor volt látható, ha valaki a Russia Today csatornahelyére kapcsolt.

Az RT helyén a következő, meglehetősen szűkszavú üzenet jelent meg a Vodafone-UPC arculati elemeivel:

„A műsorszolgáltatás a csatorna tulajdonosának döntése nyomán 2019. december 31-től megszűnik.”

Az RT eltűnését illetően a UPC-előfizetőknek adott tájékoztatás ezzel itt lényegében véget is ért, a feliraton (plusz a korábbi számlalevélen egy erre utaló mondaton*) kívül csak a Vodafone-UPC cégcsoport logói szerepeltek a csatornahelyen, semmi egyéb, így az sem, mi kerül a helyére, hogyan pótolják azt, illetve miért döntött úgy a Kreml-propagandaüzeneteit terjesztő tévé tulajdonosa, hogy beszünteti a csatorna terjesztését a UPC Magyarországnál.

Megkérdeztük, mi lesz az RT helyett

A Vodafone-UPC weboldalán sem találtunk a csatornakínálat a Russia Todayt illető változásáról információt, és a UPC Magyarország Facebook-oldalán sem írtak erről, ezért a Media1 felhívta a UPC ügyfélszolgálatát a 1221-es telefonszámon, ám ott sem kaptunk választ, hogyan pótolják a kieső orosz tévécsatornát. A UPC Magyarország sajtókommunikációjáért felelős pr ügynökségnél is próbálkoztunk. A még január 6-án elküldött kérdésünkre végül csak egy héttel később, ma, hétfőn, érkezett válasz. A UPC Magyarország a Media1-hez eljuttatott válaszában megerősítette, hogy „a Russia Today (RT) 2020. január 1-jétől valóban nem elérhető a kínálatában”. Ami a csatorna pótlását illeti, arról azt írják:

„A csatorna helyét egyelőre nem pótoltuk news vagy angol nyelvű kategóriában, de – ügyfeleink igényeit figyelembe véve – folyamatosan dolgozunk a csatornaválaszték fejlesztésén.”

Korábban még az is felvetődött, a Russia Today gyártson magyar adást is

Az RT egyébként a műsorterjesztő cég Világ elnevezésű tematikus csomagjában 8 éven át volt elérhető, de csak 2 éve jelent meg a legnagyobb általános csomagban. Az orosz propagandacsatorna – amit egyesek „Putyin-tévéként” emlegettek korábban – mégis úgy tűnt el, hogy azt nem verték különösebben nagy dobra, és egyelőre nem is pótolták azt. Az RT eltűnése a magyar kínálatból mindenesetre azért is érdekes fejlemény, mivel korábban még az is felmerült, hogy az RT akár magyar nyelvű műsorokat is gyárthatna.

Az időközben elhunyt Lovas István, a Fidesz-közeli sajtótermékek ismert médiamunkása Putyinhoz írt nyílt levélben 2014 szeptemberében azt kérte, hogy legyen a Russia Todaynek magyar adása, amire válaszként a budapesti orosz nagykövetségtől megkereste őt a magyarul is beszélő sajtó- és kulturális attasé, Irina Zvonova,  aki – Lovas erről szóló beszámolója szerint – közölte a Fidesz-barát újságíróval, hogy

„pozitívan fogadták Lovas István javaslatát az orosz külügyminisztériumban és megindulhat a Russia Today magyarországi adásának előkészítése.”

Később azonban Margarita Szimonjan, az RT és a Sputnik hírügynökség főszerkesztője nyilatkozott arról, hogy az orosz fizetőeszköz, a rubel körüli gondok miatt nem tudták növelni az RT költségvetését, így nem tudják elindítani a magyar adást.

A Putyin-tévéként is emlegetett RT egyébként ettől függetlenül többször még helyszínt is bérelt a magyar közmédiától, azaz az MTVA-tól, amire egy, az Átlátszó által írt cikk, illetve LMP-s politikusok hosszú kálváriával járó közérdekű adatigénylési pere derített fényt.

*Frissítés

Egyik olvasónk jelezte, hogy az RT-csatorna a kínálatból való kikerüléséről a számlalevélen előzetesen tájékoztatást kapott mint a UPC Magyarország ügyfele (erről egy fotót is küldött), egy másik olvasónk pedig arról írt nekünk, hogy az RT a HorizonGO internetes szolgáltatáson, a horizon.tv címen keresztül továbbra is elérhető maradt egyelőre a Vodafone-UPC-nél, erről képernyőképet is küldött.

A UPC Magyarország számlalevelének tájékoztatása a Russia Today (RT) kapcsán
A UPC Magyarország számlalevelének tájékoztatása a Russia Today (RT) kapcsán

 

A Russia Today / RT adása ma, a horizon.tv oldalon keresztül
A Russia Today / RT adása ma, a horizon.tv oldalon keresztül

További tévés hírek olvashatók a Media1 tv rovatában.

Borító: Vlagyimir Putyin orosz elnök az RT adásában

Szóljon hozzá!

Meghamisított Orbán-interjú 2016 decemberében

Az 1950-es éveket idézi F. Gábor szerint, ahogyan őt elítélték az Orbán-interjú állítólagos megváltoztatásáért

Folytatódik F. Gábor újságíró évek óta tartó kálváriája a 2016 decemberében jelentős változtatásokkal megjelent, megbütykölt Orbán-interjú ügyében. Noha korábban az újságíró számos, az ennek elkövetésével őt vádoló ügyészség állításának hitelességét megkérdőjelező ellentmondásra világított rá, ma a bíróság még súlyosbította is a végig az ártatlanságát hangoztató, az elkövetés tényét megkérdőjelező médiamunkás büntetését, amit a miniszterelnöki interjú állítólagos megváltoztatásáért kapott. F. Gábor a Media1-nek elmondta, mit gondol erről az egész ügyről, és azt jelezte: a Kúriához fordul az 1950-es éveket idéző eljárás miatt.

koronavírus, maszk, covid-19

Kizökkentette a rutinból a karantén a kommunikációs szakmát

Jól vették a járvány kommunikációs kihívásait a magyar vállalatok a kommunikációs szakma megítélése szerint. A szakemberek úgy látják: a járvány „érdekes és újszerű” feladatokat hozott, hatékonyabb, kreatívabb lett a vállalati kommunikáció ebben az időszakban. Nyilvánvalóvá vált emellett, hogy a belső kommunikációt nem lehet elhanyagolni – derül ki az Uniomedia kommunikációs ügynökség és a Media1 hírportál közös kutatásából.