A Telex egyik olvasója kiszúrta, hogy nagyjából fél másodperc hosszúságú, felvillanó pillanatreklámokat közöl a TV2-n a Gattyán György nevével fémjelzett Megoldás Mozgalom, illetve a párt mögött álló Legnagyobb Vállalkozás Kft.
A csatornán a reklámblokkok alatt, két reklám között villan fel piros alapon fehér betűkkel a „Digitalizáció!” szó.
Egy-egy ilyen reklám nagyjából 14 képkockából áll, és mindössze 0,56 másodperc hosszúságú. Meg is mutatta a portál, miről van szó:
A felvillanó pillanatreklám Magyarországon sem ismeretlen, például 2016-ban – szintén a TV2-n – az MVM Paksi Atomerőművet népszerűsítették ezzel a módszerrel, de a Médiatanács az ügy kapcsán akkor úgy döntött, nem indít eljárást a történtek miatt. Mint arról a Media1 beszámolt, 2019-ben a TV2-n az Origo.hu is hirdette magát ilyen extrém rövid időtartamú felvillanó reklámokkal, amit az NMHH Médiatanácsa is vizsgált – ám végül nem indítottak eljárást.
A mostani ügy azonban azért is érdekes, hiszen a rövid reklámszpot egy párt programját népszerűsíti, még ha elsőre ez esetleg nem is derül ki belőle a kevésbé tájékozott tévénézők számára.
Politikai reklám: csak az RTL Klub és a Közmédia sugározhat, a TV2 nem
A Media1 úgy tudja, hogy a jelenlegi választási kampányban az állami csatornák mellett (melyek a törvény erejénél fogva kötelesek ingyenesen sugározni a pártreklámokat), egyedül az RTL Klub sugározhat televízióban politikai reklámokat, és a Fidesz által megváltoztatott törvényi szabályozás alapján csakis ingyenesen. A médiaszolgáltatóknak ugyanis még korábban, a jogszabályban előírt február 12-i határidőig jeleznie kellett a Nemzeti Választási Bizottságnál, ha hajlandók politikai reklámokat leadni – erről itt írtunk.
Ezt a Media1 információi szerint a televíziók közül egyedül az RTL Klub tette meg, és február 7-én meg is kapták az engedélyt a valasztas.hu-n lévő határozat szerint.
Kerestük az ügyben péntek reggel a Nemzeti Választási Iroda sajtóosztályát. Azt kérdeztük, hogy amennyiben a törvényi rendelkezés ellenére egy médiaszolgáltató mégis befogad politikai reklámot, az jogszabálysértést valósít-e meg, és ha igen, annak milyen szankciói lehetnek a médiaszolgáltatóra és a reklámozóra, illetve az adott pártra nézve. Megkérdeztük azt is, hogy megvizsgálja-e a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) annak a felvillanó, a TV2-n látható, a Megoldás Mozgalom digitalizációs programját egy kft.-n keresztül népszerűsítő reklámnak a jogszerűségét, amiről szó van. A sajtóirodánál telefonon azt kérték, küldjük el a kérdéseinket írásban, és türelmünket kérték a válaszig, ezért hírünket a válasz megérkezése után frissítjük.
Megkerestük a TV2 sajtóosztályát is azzal kapcsolatban, hogy úgy fogadták be a Megoldás Mozgalom digitalizációs elképzeléseit népszerűsítő reklámokat, hogy a TV2 nem adott be kérelmet az NVB-hez, hogy leadhasson pártreklámokat a politikai kampány során. Megkérdeztük, fizetett-e ezért a párt vagy a párt mögött lévő kft., és ha fizettek, ezt nem tartják-e jogsértőnek, tekintettel arra, hogy a vonatkozó jogszabályok szerint politikai reklám a választási kampány során csak ingyenesen sugározható, és csak akkor, ha a politikai reklámok befogadására vonatkozóan előzetesen a médiaszolgáltató nyilatkozott az NVB-nél. Rákérdeztünk arra is, hogy amennyiben a reklámot ingyenesen fogadták be, akkor ez jelenti-e azt, hogy más pártok reklámjait is leadják majd, vagy amennyiben nem, nem érzik-e, hogy kivételeztek a reklámozóval. A sajtóosztály egyelőre nem reagált, de ha mégis megteszik, hírünket ezzel is frissítjük.
Frissítés 18.25
Itt a válasz
Megérkezett a Gattyán-féle kft. reagálása, valamint a Nemzeti Választási Bizottság és a TV2 is reagált. Különálló cikkünkben mutatjuk, hogy mit
A reklámok felvillanó jellege önmagában is érdekes
A felvillanó reklámnak van olyan rövid verziója, ami már érzékelhetetlen – ezt az Egyesült Államokban használták korábban, ám ott betiltották, és hazánkban is tiltja a reklámtörvény.
A Telex megkereste a Megoldás Mozgalom sajtóosztályát, hogy megtudja, más tévécsatornákon is hirdetnek-e ezzel a módszerrel, valamint hogy miért választotta a párt ezt a hirdetéstípust, és megkérdezték azt is, hogy a TV2 mennyi ilyet közöl naponta. Választ azonban a cikk megjelenéséig nem kaptak.
Érdeklődtek a TV2 Média Csoportnál is a pillanatreklámok befogadásáról, amire ezt a választ kapták:.
„A reklám sting évek óta működő hirdetési forma a TV2-n, számos kereskedelmi partnerünk választja ezt a hatékony megjelenési lehetőséget. A Legnagyobb Vállalkozás Kft. mellett más hirdetőnk is alkalmazza jelenleg ezt a kommunikációs eszközt.”
A portál kikérte a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) véleményét is, hogy a reklámtörvény vonatkozó előírásainak megfelel-e a villanóreklám. A szövetség a következő választ adta:
„A pillanatreklámok kivizsgálása, ellenőrzése az NMHH feladata. Itt panasz, fogyasztói észrevétel alapján is megtörténhet vizsgálat. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) nem hatóság, így ennek kivizsgálására nincs hatásköre”.
Ezt követően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH) is kérdezte a lap, ám választ egyelőre nem kaptak.
A TV2 versenytársa, az RTL Magyarország egyébként azt a választ adta a Telexnek, hogy ők 5 másodpercnél rövidebb reklámokat egyáltalán nem fogadnak be.
„Ennek egyik oka, hogy sok nézőnek zavaró, valamint nem látjuk biztosítottnak a közvetlen versenytárs termékek és szolgáltatások egymástól való megfelelő elválasztását a reklámblokkon belül”
– válaszolta az RTL.
Szalay Dániel, Kasza János
További híreket talál a Media1-en! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon, valamint iratkozzon fel a hírlevelünkre is!