fbpx
Gattyán György Friderikusz Sándor műsorában

Azt állítja Gattyán György kft.-je, hogy nem a Gattyán-pártot reklámozza a TV2-n és az óriásplakátokon

Pedig ha mégis így van, vagyis a kft. a pártot népszerűsíti, akkor a tévéreklámokkal a politikai pártok reklámozását jelentősen korlátozó választási szabályok kijátszása lehet a cél, ráadásul Ruszin Zsolt adótanácsadó-adóügyi szakújságíró a Media1-nek azt mondta, ennek ebben az esetben adó vonzata is lenne a kft. számára. A Nemzeti Választási Bizottság a Media1 érdeklődésére közölte: még nem kapott panaszt az ügy kapcsán.

Mint arról a Media1 beszámolt pénteken, a TV2 Média Csoport a Fidesz által még évekkel ezelőtt megváltoztatott választási eljárási törvény miatt nem sugározhatna politikai reklámot idén tavasszal az országgyűlési választásokhoz és a népszavazáshoz kapcsolódóan – erre ugyanis törvényesen egyedül az RTL Klubnak van lehetősége, valamint az állami médiaszolgáltatónak (közmédia / Duna Médiaszolgáltató). A megváltoztatott törvényi szabályozás ugyanis úgy szól, hogy az állami médiaszolgáltató köteles leadni az erre igényt tartó pártok reklámjait, a kereskedelmi tévék viszont ezt csak akkor tehetik, ha ingyen – tehát a működésük alapját jelentő profittól elesve – vállalják ezek sugárzását. Azon médiaszolgáltatók, akik hajlandók ingyenesen közzétenni reklámokat, kötelesek voltak azt február 12-ig a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB-nél) bejelenteni, ám ezt információink szerint egyedül az RTL Klub tette meg a Magyarországon működő tévétársaságok közül.

Ennek ellenére a Telex egyik olvasója kiszúrta a TV2 műsorát figyelve, hogy nagyjából mindössze fél másodperc hosszúságú, felvillanó pillanatreklámok népszerűsítik a Gattyán György nevével fémjelezett Megoldás Mozgalom által szorgalmazott digitalizációs programot.

A Legnagyobb Vállalkozás Kft. fizette ki a reklámot

A Media1 megkérdezte a TV2 sajtóosztályát, hogyhogy befogadtak pártreklámot, erre a sajtóosztály közölte, hogy a reklámokat nem párt rendelte meg, hanem a megrendelőt a Legnagyobb Vállalkozás Kft. írta alá és a kereskedelmi televíziók megszokott működési logikája szerint történt a szerződéskötés. Vagyis: a TV2 pénzt kapott a reklámért.

És ezzel kicselezték a választási eljárási törvényt

Ez amellett, hogy a fél másodperces reklámok médiaetikailag önmagukban is aggályokat vethetnek fel egyesekben, hiszen a fogyasztó tudatalattiját próbálja átmosni extrém rövidségük által, különösen azért érdekes, mert ezzel a kft-s húzással a TV2 és a Gattyán-párt ki tudta trükközni azokat a választási eljárási szabályokat, amelyek megtiltották a pártreklámok befogadását azoknak, akik pénzt kérnek ezért, másrészt adóügyi szempontokból is izgalmas lehet.

Ruszin Zsolt adószakértő-szakújságíró, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke szerint, ha egy kft. kifizeti egy párt reklámjainak számláját, annak adó vonzata van. Azt írta Ruszin a Media1-nek:

a költségként való elszámolás nem tilos, bár az, ha egy személlyel, politikai céljaival azonosítható, akár bérként is adózhat, de még enyhébb besorolás esetén is 15% SZJA és 13% terheli. Ha a kft. részéről jogi személy javára történik a hirdetés, az is társasági adó vonzattal jár. Hangsúlyozta azt is, hogy a kft. az áfát nem igényelheti vissza, nem helyezheti levonásba (Lásd Szja tv. 4.§, Tao. tv. 8.§ (1) d) és ÁFA tv. 120).

A párt a kft. közleményét küldte arról, hogy „egymástól függetlenül” működik egymás mellett a párt és a kft.

A Media1 megkérdezte a pártot és a kft.-t is az ügyben. A párt részéről a kft. közleményét küldték el*, melyben azt ecsetelik hosszadalmasan, mennyire sikeresnek tartják a kampányt a felvillanó reklámokkal, valamint jelzik, hogy nem is csak felvillanó reklámjaik futnak a TV2-n. Megemlítették azt is, hogy az MTVA-val is leszerződtek, de a közmédia egyelőre nem biztosított reklámidőt.

Azt hangoztatta a kft., hogy a felvillanó reklám valójában nem a Megoldás Mozgalom reklámja, hanem a kft. önálló marketingaktivitása, valamint állították, hogy a Gattyán-féle párt és a Gattyán-féle kft. teljesen önállóan működik, a kft. pedig nem fizeti a párt költségeit. Magyarán: színtiszta véletlen egybeesés, hogy a kft. épp azt a digitalizáció szót reklámozza a tévében és a plakátokon, amire a Gattyán-párt politikai kommunikációját is építették. Az is csak egy óriási véletlen, hogy a kft. pont akkor lett aktív, amikor a párt.

(*A pártnál utóbb technikai okokkal magyarázták a Media1-nek, hogy a kft. közleményét küldték el.)

A Nemzeti Választási Bizottság még nem kapott panaszt

A Media1 a Nemzeti Választási Iroda (NVI) sajtóirodáján keresztül megkérdezte a Nemzeti Választási Bizottságot (NVB) is, ahol egyrészt megerősítették korábbi információnkat, hogy csak és kizárólag az RTL Klub sugározhat politikai reklámot (más ugyanis nem kért lehetőséget, hogy ingyen reklámozhassa a pártokat), valamint az állami médiaszolgáltató köteles ezt megtenni. Megemlítették, hogy erről az NVB honlapján elérhető egy tájékoztató is.

Arra a kérdésünkre, hogy vizsgálják-e, hogy a TV2-n futó, a Gattyán-párt programját, a digitalizációt népszerűsítő reklám nem sérti-e meg a választási szabályokat, azt közölték, még nem kaptak senkitől sem bejelentést.

Arra, hogy ha jogsértés történt, milyen szankciókra számíthat a hirdető és a TV2, annyit közöltek:

„Annak vizsgálatára, hogy valamely országos lineáris médiaszolgáltató választási kampányidőszakban jogszerűen közöl-e politikai reklámot, jogorvoslat, azaz hivatalosan benyújtott kifogás esetén a vonatkozó törvényi rendelkezések alapján az NVB jogosult. A törvény szerint a bizottság a médiaszolgáltatók kampányban való részvételére vonatkozó rendelkezések megsértése esetén megállapítja a jogsértést. Ezen felül a lineáris médiaszolgáltatót az NVB arra is kötelezheti, hogy a meghozott határozatot – a közléstől számított három napon belül – a jogsértő közléssel azonos napszakban és ahhoz hasonló módon közzétegye. Végül a választási bizottság akár bírságot is kiszabhat. A részletes feltételekről a választási eljárásról szóló törvény (Ve.) 151. paragrafusa rendelkezik.”

A Media1 egyébként, hogy tesztelje a médiaszabályozást és a választási eljárási törvényt, bejelentéssel fog élni az NVB-nél. Álláspontunk szerint ugyanis a párt és a kft. kommunikációs üzenete szándékosan összemosódik, nem különül el, a kft. reklámozásának időpontja szándékosan esik egybe az országgyűlési választást megelőző kampányidőszakkal.

A pornómilliárdosból lett pártelnök

Gattyán György a Livejasmin nevű fizetős erotikus streaming-szolgáltatás üzemeltetőjeként vált ismertté. Tavaly november végén Friderikusz Sándor YouTube-on jelentkező videóblogjában jelentette be , hogy várhatóan pártot alapít, mely a digitalizációt tűzi majd a zászlajára. Friderikusz a műsorában a pártalapítás kapcsán bejátszotta a Legnagyobb Vállalkozás Kft. egyik friss reklámvideóját.

További hírek találhatók a Media1.hu oldalon. Csatlakozhat hozzánk Facebookon is!

Borító: Gattyán György Friderikusz Sándor videoblogjában bejelenti, hogy pártot alapít. Fotó: youtube
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások