Az RTL Magyarország a Media1-hez is eljuttatott háttéranyagában az „Egyéb nagyképernyő használat” (Other) nélküli SHR% alkalmazására való átállását azzal indokolta, hogy ezzel a nagy európai és amerikai piacok trendjeit követi, ahol már évek óta így közlik a tévécsatornák nézettségi eredményeit.
Azt is írták, azért döntöttek az átállás mellett, hogy egyértelműbb képet lehessen kapni a lineáris tévék nézettségi versenyéről abban a korban, amikor a tévé már nem csak tévénézésre használható: ugyanis az Other (Egyéb) kategória már nagyon sok mindent jelenthet a külföldi csatorna nézéstől a különböző játékkonzolok használatán át egészen a mobiltelefon képernyőjének a tévére való kivetítéséig.
Ez az átállás az RTL szerint „biztosítja, hogy le lehessen követni ezeket a technológiai változásokat a televíziós piac meghatározásakor, emellett stabilitást és átláthatóságot teremtsenek az adatszolgáltatásban, amely így összevethető marad és pontosabban határozza meg a tévés piac versenyének állását.”
A hír megértéséhez azt érdemes tudni, hogy a tévécsatornák nézettsége kapcsán az egyik legfontosabb mutató, a shr%, mely megmutatja, hogy az adott pillanatban a tévékészüléket bekapcsoló személyek hány százaléka választotta az adott tévéműsort. A százalékszámításkor eddig belevették az egyéb tévés használatot is, például a nem magyar nyelvű lineáris tévécsatornák (például CNN, BBC) nézését, videójátékozást, és a streaming (Netflix vagy HBO GO) használatot.Az Other kategória sokáig elhanyagolható mértékű volt, de 2021-re a részaránya jelentősen megnőtt: már 20 százalék fölötti.
Azzal, hogy a jövőben az RTL a kommunikációjában az Other nélküli, tehát a lineáris tévés shr% értéket fogja használni, a közönségarányokat immár tisztán a magyar nyelvű lineáris televíziócsatornák piacán fogják értelmezni, az elmozdulások ebben a versenyben jelentenek majd változásokat, piacnövekedéseket, illetve csökkenéseket.
Az átállás miatt várhatóan látványosan, körülbelül 25 százalékkal megnőnek majd a műsorok share (közönségarány) eredményei idén januárban.

A régi mutató is elérhető marad
Fontos, hogy a korábbi fajta közönségarány-mutató is elérhető és ezáltal elemezhető marad. Ez azért is fontos, mert egyelőre nem tudni, hogy a tévés piac többi szereplője (például a TV2 Média Csoport) is átáll-e, márpedig a nézettségi adatok összevethetősége érdekében elengedhetetlen, hogy például a nézettséggel foglalkozó médiumok, újságírók ne eltérő mutatókat vessenek össze egymással: ha például az RTL valamely műsorának nézettségét összevetik a TV2 csatornájának nézettségével, akkor vagy mindkét esetben a lineáris shr% értéket nézzék, vagy az eddig alkalmazott, az othert is magába foglalkozó shr% értékeket tegyék egymás mellé. Ha nem így tennének és nem két azonos mutatót vetnének össze, az torzítaná a megállapításokat, hiszen ahogy említettük, ugyanazon műsor shr% és lineáris shr% értéke között látványos eltérés lehetséges.
Az RTL egyébként egy évvel ezelőtt, 2020 elején is bejelentett egy fontos változtatást a nézettséggel kapcsolatos kommunikációja kapcsán. Akkor azt vezették be, hogy a háztartásokba érkező vendégek is megnyomhatnak a nézettségmérésre szolgáló távkapcsolón egy gombot, és ezt is figyelembe veszi a csatorna a nézettségi adatok kommunikációjában.
Frissítés 2022. 01.07. 15:23
Közleménnyel reagált az Atmedia, ahová a TV2 és több más tévécsatorna tartozik
Hírünkre reagált Karácsony László, az MTVA, a TV2 és számos más tévétársaság reklámidejét értékesítő Atmedia stratégiai és marketingigazgatója, aki örömét fejezte ki, hogy az RTL Magyarország is felismerte annak fontosságát, hogy a hirdetés-értékesítési tevékenység során elsősorban csak a szpotméréssel rendelkező csatornákat érdemes figyelembe venni. Karácsony László teljes reagálása különálló hírünkben érhető el.
Frissítés 2022. 01.07. 20:44
Kolosi Péter szerint az Atmedia félreértette a változás lényegét
Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettese nyilatkozott a Media1-nek: szerinte az Atmedia félreérthette a nézettségi mutatóval kapcsolatos átállásuk lényegét, ugyanis nincs szó arról, hogy a csak a szpotméréssel rendelkező tévécsatornákat venné figyelembe a lineáris shr% mutató, és azzal nem is értenének egyet. Részletek itt.
Hogyan zajlik a nézettségmérés?
A nézettségmérést a kereskedelmi televíziózás magyarországi indulásától kezdve a Nielsen Közönségmérés (korábbi nevén AGB) végzi. A mérés lényege, hogy a mérésben résztvevő háztartásokba speciális mérőegységeket helyeznek ki, majd mivel a kutatási panelbe bevont személyek korra, nemre, lakóhelyre, és egyéb demográfiai és más mutatókra nézve reprezentatívan képviselik a teljes társadalom összetételét, így ebből vonnak le következtetéseket a teljes populációra nézve. Annak kulisszatitkairól, hogy a nézettségmérés hogyan zajlik, Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés Kft. nemrég visszavonuló ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a Media1 tavaly májusi podcast adásában – a beszélgetés itt érhető el.
A tavalyi év és 2021 utolsó hetének nézettségi adatairól ide kattintva érhető el a Media1 anyaga.
További hírek érhetők el a Media1-ern