fbpx
Keverőpult a Spirit FM stúdiójában

Újabb 180 napra a Spirit FM használhatja a 92,9-et – további frekvenciákról és más ügyekről is döntött a Médiatanács

A Médiatanács e heti ülésén elfogadta a Spirit FM működtetését hamarosan átvevő, Németh S. Szilárd, az ATV vezérigazgatójának tulajdonában álló X and A Kft. ideiglenes, 180 napos médiaszolgáltatási jogosultsági kérelmét a Budapest FM 92,9 MHz frekvenciára, amelyet idén februárig a Klubrádió használt. E heti ülésén a Médiatanács ezenkívül újabb frekvenciát adott a kormányközeli megbízásairól ismert Litter-Biró ügyvédi iroda vezetőihez köthető LBK-cégek egyikének, és eldőlt az is, kap-e frekvenciát a Radu Morarhoz köthető Roma Rádió.

Fontos döntésekben bővelkedett a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának (NMHH Médiatanács) e heti, az Internet Hungary konferencia miatt nem kedden, hanem szerdán megtartott ülése.

Eljárás indul a Magyar Nemzet ellen

Eldőlt például, hogy a Magyar Lapkiadók Egyesülete eljárása nyomán, mely állampolgári bejelentésre indult a Magyar Nemzet Online felületén februárban megjelent egyik cikkel kapcsolatban, a Médiatanács hatósági eljárást indított.

A kormányközeli LBK-nál landolt egy újabb fővárosi frekvencia

Nyertest hirdettek a Mór 89,0 MHz és a Szekszárd 102,5 MHz helyi, valamint a Budapest 100,3 MHz és a Budapest 105,9 MHz körzeti vételkörzetű médiaszolgáltatási lehetőségek közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásokban: a két vidéki médiaszolgáltatási lehetőségre irányuló pályázati eljárás nyertese az egyedül pályázó Katolikus Rádió Zrt., míg a fővárosiakat a szintén egyedül pályázó Roma Rádió Kft. és az LBK Sport Kft. nyerték.

A Roma Rádió tulajdonosi hátteréről is írtunk már: Radu Morar, a Tematic Media Group tulajdonosa az egyik befektető a rádióban – erről itt írtunk.

Az LBK-cégek kormánypárti hátterét szintén a Media1 tárta fel, ide kattintva olvashatja el. A szintén hasonló körhöz kapcsolható LBK Base Kft. egy hete a Rádió 1 által korábban használt Budapest FM 96,4 MHz-et is megnyerte.

Folytathatja a Spirit FM a Budapest FM 92,9-en

A testület az X AND A Kft. kérelme alapján 180 napra szóló ideiglenes hatósági szerződés megkötéséről döntött a körzeti vételkörzetű Budapest 92,9 MHz tekintetében. Mindez az jelentheti, hogy a Spirit FM nem némul el október végével.

Az X AND A Kft. székhelye megegyezik a Spirit FM címével, és tulajdonosa Németh S. Szilárd, az ATV vezérigazgatója, a Spirit FM-et eddig működtető Közösségi Rádiózásért Egyesület elnöke.

A 92,9 MHz-et idén februárig a Klubrádió használta. A jogosultság lejáratát követően a Klubrádió pályázatot nyújtott be, de a Médiatanács azt több szempontból hibásnak találta. A rádió bírósághoz fordult, de a Fővárosi Törvényszék, majd a Kúria is az NMHH-nak adott igazat, kimondva, hogy a törvényes volt a Klubrádió kizárása. (A Klubrádió jelenleg az Alkotmánybíróságon folytatja jogvitáját a Médiatanáccsal, valamint webrádióként üzemel.)

A 92,9 hasznosítására vonatkozó pályázatból a másik két pályázót, az LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft.-t és a Közösségi Rádiózásért Egyesületet is kizárták hasonló okok miatt, de végül a Spirit FM-et működtető Közösségi Rádiózásért Egyesület a több hónapja ekkor már üresen álló frekvenciára, a médiatörvény vonatkozó szakasza alapján ideiglenes kérelmet nyújt be,  amit a Médiatanács elfogadott. A jogosultság október végén járt volna le, de azzal, hogy most az X and A Kft. adott be ideiglenes médiaszolgáltatási jogosultságra vonatkozó kérelmét, a Spirit FM újabb fél évig használhatja a 92,9-et.

Hiánypótlásra kértek több vidéki frekvenciára pályázót, újabb frekvencián indulhat el a Karc FM

A testület a Dunaújváros 99,1 MHz, a Dunaföldvár 104,1 MHz, a Kalocsa 94,5 MHz és a Székesfehérvár 106,6 MHz helyi vételkörzetű médiaszolgáltatási lehetőségek közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlatok alaki vizsgálata során a dunaújvárosi pályázati eljárásban hiánypótlásra szólította fel, míg a székesfehérvári pályázati eljárásban nyilvántartásba vette az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.-t.

Alakilag érvénytelen a Rádió 1 üzemeltetőjének szegedi pályázata

A Dunaföldvár 104,1 MHz és a Kalocsa 94,5 MHz pályázati eljárásában nyilvántartásba vette az ugyancsak egyedül pályázó Katolikus Rádió Zrt.-t.

A Szeged 87,9 MHz körzeti vételkörzetű médiaszolgáltatási lehetőség kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázat alaki vizsgálata során viszont a grémium megtagadta az egyedül pályázó Radio Plus Kft. nyilvántartásba vételét, ugyanis alakilag érvénytelen volt a pályázata.

A Rádió 1 országos frekvenciatérképe 2021. május 5-től.
A Rádió 1 országos frekvenciatérképe 2021. május 5-től.

A Médiatanács ugyanakkor véglegesítette az Esztergom 92,5 MHz helyi vételkörzetű, közösségi jellegű, a Debrecen 104,6 MHz és a Nyíregyháza 91,1 MHz körzeti vételkörzetű, kereskedelmi jellegű, továbbá a Gyöngyös telephelyű kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség elvi használatára szóló pályázati felhívásokat is.

Bírságok

A grémium a szerződéses vállalások betartását vizsgálta több vidéki rádiónál. A velencei 90.4 Best FM kevesebb magyar zenét, míg a kiskunfélegyházi Rádió Smile kevesebb szöveget, magyar zenét, illetve a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, továbbá közszolgálati műsorszámot tett közzé, e tekintetben megsértette a vonatkozó törvényi rendelkezést is, valamint több zenét, ismétlést és reklámot tett közzé a megengedettnél, amiért a testület figyelmeztette a rádiók szolgáltatóit. A kaposvári 99,9 Rádió 1 szolgáltatójára és vezető tisztségviselőjére összesen 20 ezer forint bírságot rótt ki a tanács, mert kevesebb zenét sugárzott szerződéses vállalásaihoz képest.

A Médiatanács összesen 100 ezer forint bírságot szabott ki a Balaton Televízió szolgáltatójára és figyelmeztette a Somogy TV-t. Előbbi médiaszolgáltató az egyik áprilisi,  termékmegjelenítést tartalmazó műsorában olyan reklámértékű információkat közölt egy bemutatott termékkel kapcsolatban, melyek közvetlen vásárlásra ösztönözhették a nézőket, Egy másik adásban pedig a műsort támogató cég termékeinek bemutatása ugyancsak vásárlásra buzdító hatású lehetett, amit a jogszabályok nem tesznek lehetővé. Utóbbi szolgáltató a vizsgált augusztusi adáshéten nyolc alkalommal elmulasztotta közzétenni a termékmegjelenítésről szóló tájékoztatást a műsorszámok végén, emellett két esetben a műsorszámot támogató vállalkozások termékeiről reklámértékű információkat tett közzé.

Rendben volt a Survivor és a Bohém Rapszódia

Bejelentés alapján olyan műsorokat is vizsgált a grémium, amelyeknél nem indít eljárásokat. Augusztusban az RTL Klub Survivor – Celebek a civilek ellen! című műsor egyik epizódjában, valamint a TV2-n sugárzott Bohém rapszódia című filmben nem volt olyan tartalom, ami indokolta volna első esetben a 12-esnél magasabb, 16-os, míg a második esetben a 16-osnál magasabb, 18-as korhatár-besorolást.

További híreket talál a Media1-en!

Borító: Keverőpult a Spirit FM-nél
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */